Permalänk
Medlem

ANG HLDS i ubunutu

nu ska ja ta detta detaljerat ;), ja fixa linux igår, har fixat ventrilo och hlds som ja startar i deskop med hjälp av terminalen.

Jag använder ubuntu så vid installtionen av ubunutu så kan man skriva in server. Då blir allt i dos.

Min fråga är nu; Nu när ja installareat hlds och ventrilo server i deskop (som windows) kan ja då installera "server" sen starta dem i "server mode" (dos) ? samma med venten.

Jag vill ha detta eftersom min serverdator är ingen höjdare. det är en celeron 600 mhz 320 sdram. 4gb hdd.

Visa signatur

fidde2k

Permalänk

ja självklart. Alla processer som körs via terminalen är kvar när du stänger av X.
om det var det du menade. Du behöver bara trycka ctrl--alt--backspace för att stänga av X (det grafiska)du behöver inte starta om

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

exakt så menade ja !! tack baby

Visa signatur

fidde2k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde2k
exakt så menade ja !! tack baby

Vänta lite här! Installerade du server-install men har ändå desktop. hur gick du då till väga?
Det kanske kan vara så att du måste skriva "sudo killall X" i terminalen istället för ctrl--alt--backspace

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

ctrl--alt--backspace startar bara om det grafiska i ubuntu inte stänger av det. Men om du föst dödar gdm så kan du stänga av det med ctrl--alt--backspace

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

när ja tryckte så, så stänges de av :/.

Visa signatur

fidde2k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
ctrl--alt--backspace startar bara om det grafiska i ubuntu inte stänger av det. Men om du föst dödar gdm så kan du stänga av det med ctrl--alt--backspace

jo men om han inte har ubuntu-desktop så är det stor chans att han inte har GDM och det var därför jag undrade.
Döda gdm går väl inte, den är väl inte igång när man kör gnome, bara när man startar? eller menade du att han skulle ta bort gdm?
annars killall X

Edit: såg att det funkade så det spelar väl ingen roll

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

det som inte fungerade var att dom följde med. ja fick skriva cd hlservern sedan hlds_boost. men då startas bara hlds, vill ha vent med. går de inte att starta dom i vanliga linux sen bara trycka så de grafikska försvinner,?!
När ja gjorde det så blev det som den stängde av båda servrarna, sen kan man bara starta en

Visa signatur

fidde2k

Permalänk

det var lite konstigt måste jag säga.
Det kanske är för att du loggas ut när du stänger ned X.
prova att ändra runlevel så att det startas utan X, eller, lite enklare, tryck ctrl--alt--f1 och logga in, starta vad du ska och gå tillbaka genom att trycka ctrl--alt--f7

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

oki. ja testar allt, uppskattar alla svar som är till nån reda

Visa signatur

fidde2k

Permalänk
Medlem

kör Debian med 2.6 kerneln, sen pingboost 3,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
kör Debian med 2.6 kerneln, sen pingboost 3,

Varför ska han byta till deb?
Kerneln är inte specifik för deb, han kan lika gärna kompilera den i ubuntu.

Visst, jag tycker också om deb men om han trivs med ubuntu är det onödigt att byta till deb bara för att göra något man likaväl kan göra i ubuntu.

Missuppfattade jag dig kanske?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Varför ska han byta till deb?
Kerneln är inte specifik för deb, han kan lika gärna kompilera den i ubuntu.

Visst, jag tycker också om deb men om han trivs med ubuntu är det onödigt att byta till deb bara för att göra något man likaväl kan göra i ubuntu.

Missuppfattade jag dig kanske?

hehe, jag som missuppfattade han som skapa tråden :D, ja trodde han fråga hur man fixa 1000FPS i hlds ;). sorry, sen skulle de stå med att han skulle testa sys_ticrate 10000 men de spelar ju ingen roll

Permalänk
Medlem

jag har fixat allt nu som ja vill ha det, startas i dos och allt. den kmr upp i 1000 fps när ja en ensam på servern. så det är fixat nu,

vill få reda på hur ja sätter den på tex realtid. asså pritoriteten. tex i windows ctrl + alt + delete sen processor. kan man göra det i dos isf huR?

Visa signatur

fidde2k

Permalänk

DOS är microsofts immitation av *nix konsolläge. Konsollen är INTE DOS.

Vad gjorde du för att skrämma upp den i 1khz?
Räckte det med att ändra sys_ticrate?

Är osäker på hur man ändrar prio i *nix tyvärr, hade varit kul att veta dock.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

jag repeterar vad föregående talare just sagt.

DOS är INTE sysnonymt med textläge. Det är associerat till Microsoft och har inget med konsolläget att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
DOS är microsofts immitation av *nix konsolläge. Konsollen är INTE DOS.

Vad gjorde du för att skrämma upp den i 1khz?
Räckte det med att ändra sys_ticrate?

Är osäker på hur man ändrar prio i *nix tyvärr, hade varit kul att veta dock.

ja fick upp den in 1000 fps för ja kör pingbooster 3, annars fick ja inte upp den i så mkt. +sys_ticrate 1000. då gick de för mig, den e så klart inte stabil där, men min server är betydligt mkt bättre nu

min ping går aldrig över 10, min ms är 0-3 hela tiden. De andras ping är 25 - 40 med 10 spelare. ja har bara 24/1 BB från telia

ja som googlat efter det i 2 dagar har ätligen fixat, man skriver
" nice -n -20 " innan det du ska starta i terminal, Tex på hlds,
" nice -n -20 ./hlds_run +ip 192.168.0.206 osv osv osv "

för att ändra prioritet så måste man va root, skriv "sudo -s -H"

Visa signatur

fidde2k

Permalänk

vad gör nice för någe?
själv kör jag mina servrar på screens och resumear dem då och då.
för övervakning kör jag med hlsw.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

finns även "renice" som ändrar prioritet på redan startade processer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
finns även "renice" som ändrar prioritet på redan startade processer.

ok , de visste ja inte , men kan va bra att ha jö tackar.

Visa signatur

fidde2k