Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

HAHHA vete fan ville prova bara det var ju el kvar i sladden kan man lungt säga
sant misstag var det väl inte mer än jäääääääääääääääävligt dum grej då

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk

länge sedan:
En kollega till mig var även han gammal macanvändare.
Så en dag på jobbet på sin nya win95 maskin så tyckte han att det var så rörigt i system mapparna så han gjorde fin ordning med olika mapper för olika typer av filer. När han var klar så stängde han av den och gick hem.

Dagen efter så startade den inte och dataavdelningen fick rycka ut... Ville bara ha ordning svarade han när de undrade.

Permalänk

hade sönder en idekabel häromdagen..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Detta måste jag berätta. Min kompis köpte ett helt nytt nätverkskort å skulle stoppa in det i datorn, På nått höger å vänster så sätter han det fel "Bak&fram" i sloten Hahahahahaa

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Köpte de där nya sakerna på Gtek.se som man trycker in i Molex kontakterna för att få dem att lysa upp. Tyvärr funkar de inte så bra i hårddiskar och cd-rom enheter, så mina hårddiskar slutade fungera. Lyckades pilla ut grejen ur S-ATA disken utan problem. Sen till OS disken som är IDE då....

Pillade och grejade med en skruvmejsel, till slut fick jag ut den ihop med en av pinsen inuti hårddisken. :S Vad fan gör man då ? Jag satt och tänkte och var panikslagen....

Då kom jag på, aha, jag har ju en gammal hårddisk av nästan samma modell, samma märke i varje fall, jämförde kontrollkorten på undersidan av hårddisken, numren stämde inte men de såg likadan ut så jag tänkte va fan, byter (den andra hårddisken var ändå kraschad) skruvade den korten och satte dit det på den som hade haft trasig pin. Slog på datorn och vet ni vad ? Det funkade.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk

mackelajt.. det går löda de.. har lödat både ström och singnal kontakterna i hdds och cd/dvd eftersom kompisar inte tittar på vilket håll kontakten ska sitta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

MIN BROR!!!!!

min bror skulle modda sitt tangentbord här om dagen med lite dioder så han tar fram en kniv och börjar pilla bort kanppar o sen delar han tangentbordet ((med kniven)) sen tar han fram borrmaskinen och för lite hål för dioderna och sen skulle han löda på sladdarna på kontakten:P och ett litet moln av svart rök kom när han misslyckades ((brandlarmet gick)) oj jaja nu när inte tangentbordet funkar så kan jag ju låna min brors tängta han och tog mitt nya tangentbord och sätter in det i datorn och vips så pajar det med 500kr:( PLUS att han moderkort pajade haha:D

Permalänk
Medlem

Tydligen jag på de tre senaste dagarna haft sönder 3 processorer och 2 moderkort :S - Vet fortfarande varför de gått sönder. Hållt på och felsökt dem i evigheter, men utan resultat. Kom bara fram till att processorerna och moderkorten var rökta.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Tydligen jag på de tre senaste dagarna haft sönder 3 processorer och 2 moderkort :S - Vet fortfarande varför de gått sönder. Hållt på och felsökt dem i evigheter, men utan resultat. Kom bara fram till att processorerna och moderkorten var rökta.

Hur lyckas du?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort så många misstag har bara levt 14 år men det var bara för några dagar sedan då jag ville göra om min dator lite med modding...så jag "surfade" in på www.gtek.se och beställde 2 fläktar och ett lysrör men mitt problem var att fläktarna var 140 och det som passar min dator är 92 så det är mitt största misstag ;=) hittils

Permalänk
Medlem

Åkte 20 mil för att lana lite med några polare i slutet av augusti.
Kom fram ganska sent så jag lät datorn stå i bilen över natten. (ganska fuktigt)
Morrgonen där på bar jag in datorn o kopplade in allt utan att tänka på o låta den stå nån timme.
Ena kondensatorn i nätaggregatet small som ett pistol skott o jag blidde litta rätt o tog ett stgg bakåt o trampade sönder en sprillans ny DVD brännare
Enermax 1500Kr +dvd brännare ca 450Kr försvann på några sekunder :/

Men polarna fick sig ett gott skratt, heh...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
.. Vet fortfarande varför de gått sönder. Hållt på och felsökt dem i evigheter, resultat...

Antagligen så vet du inte varför de gått sönder Och annars så är det ju smått lyckat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Åkte 20 mil för att lana lite med några polare i slutet av augusti.
Kom fram ganska sent så jag lät datorn stå i bilen över natten. (ganska fuktigt)
Morrgonen där på bar jag in datorn o kopplade in allt utan att tänka på o låta den stå nån timme.
Ena kondensatorn i nätaggregatet small som ett pistol skott o jag blidde litta rätt o tog ett stgg bakåt o trampade sönder en sprillans ny DVD brännare
Enermax 1500Kr +dvd brännare ca 450Kr försvann på några sekunder :/

Men polarna fick sig ett gott skratt, heh...

/Homer_S1

jag hoppas du slog dina kompisar!? det hade jag gjort fan va elakt att skratta åt en annan persons mislycka sådär :/ mean å evil fan

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk

Jag skulle formatera datorn för några veckor sen och allt verkade va frid o fröjd ända tills skrivbordet skulle komma fram då bara slocknar skärmen och stängs av. Jaha vad göra nu tänkte man då, inte så mycke att göra när man inte ser nåt, förutom att göra om formateringen, sagt och gjort och samma sak händer igen och igen och igen. börjar nu va smått irriterad så jag river fram datorn och upptäcker att jag glömt att koppla bort projektorn från dvi kontakten så datorn skickade bilden till den istället för skärmen trots att den inte va påslagen. Startade den och allt funkade som det skulle. Tog några timmar att göra allt detta

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Det enda datorrelaterade misstaget jag gjort var när jag skulle blåsa ur allt damm och byta kylpasta på farsans dator. Vilket var högaktuellt. Allt gick i frid och fröjd tills jag skulle sätta tillbaka kylaren (Socket A). Då hade jag på något vänster dragit loss nån "diod, spänningsreglage, eller någon liten lödningsmojäng" som sitter intill sockeln. Det var bara att beställa nytt. Har aldrig lyckats skadat mina egna komponenter

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lidas1557
Jag skulle formatera datorn för några veckor sen och allt verkade va frid o fröjd ända tills skrivbordet skulle komma fram då bara slocknar skärmen och stängs av. Jaha vad göra nu tänkte man då, inte så mycke att göra när man inte ser nåt, förutom att göra om formateringen, sagt och gjort och samma sak händer igen och igen och igen. börjar nu va smått irriterad så jag river fram datorn och upptäcker att jag glömt att koppla bort projektorn från dvi kontakten så datorn skickade bilden till den istället för skärmen trots att den inte va påslagen. Startade den och allt funkade som det skulle. Tog några timmar att göra allt detta

Haha vet EXAKT hur de känns

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Detta har inte direkt med datorer att göra med.. men skriver iaf

Jag har inte gjort något större misstag....än
Men en polare gjorde en liten rolig tabbe när han skulle fara å lana.

Han hade aldrig lanat förut å var sådära energisk å exalterad som man själv var första gången då man skulle lana (detta var då under sport/påst lovet).
Hursom helst så då vi kom fram (hade åkt bil i sisådär 15-18mil) så möttes vi av hans polare. Sen då när vi skulle packa upp alla saker så märker han att han "glömt" sin data hemma...
Stackarn vart typ förkrossad ^^ , fick sitta på en sur P4 1.4 , 256ram. Fast dan därpå lyckas vi få tag i en burk han iaf kan spela med. Vi retar han LITE efter den händelsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Jag har inte gjort så många misstag har bara levt 14 år men det var bara för några dagar sedan då jag ville göra om min dator lite med modding...så jag "surfade" in på www.gtek.se och beställde 2 fläktar och ett lysrör men mitt problem var att fläktarna var 140 och det som passar min dator är 92 så det är mitt största misstag ;=) hittils

Vänta bara

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ja, det var väll att börja spela World of warcraft.

Jag har räknat att att under 4 månader har jag suttit över 700 timmar med det spelet.
Och det ÄR för mycket, det vet jag själv. Speciellt nu när skolan är som viktigast (gymnasiet).

Men flickvännen har jag kvar (en ganska sur sådan).

Om jag ska vara ärlig så är World of warcraft mer beroendeframkallande än ciggaretter och snus. Det tar inte många dagar så sitter man fast vid det.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Som en lovligt glad amatör lyckades jag sumpa en prolle ( Socket A = länge sedan ) Köpte ny och samtidigt så passade jag på och få tag i ett nytt grafik kort. Skruvade i prylarna tryckte triumferande på knappen. Nederlag, skärmen förblev svart men datorn surrade glatt på. Vad f-n nu då ?? Efter mycket felsökning kom jag fram till... ingenting. Efter ett tag var vi tre man inkopplade på det kniviga fallet ( snillen spekulerar ?? ). Vi provade med en annan skärm, en liten fjorton tummare CRT. Då fungerade det !!?. Detta undertecknade min egen skärms dödsdom. Men först skulle den dissikeras. Blev för övrigt snygga brytmärken på den... Till slut kom vi fram till att den skulle dumpas från Ölandsbron som ligger runt "hörnet" Nog sagt, in med skiten i bilen och iväg. På vägen stannar vi till vid ett litet datorföretag för konsultation. Mannen där dömmer totalt ut vår idé med skärmen ( så klart doh ! ) och påstår vi ska prova en anna nätdel ! Hem och provar , Voila its ALIVE !. Skärmen står numera hemma hos föräldrarna och fungerar alldeles utmärkt fortfarande !!! Fy vilken idiot man var på den tiden !!

Permalänk
Medlem

Ja man har ju gjort sina misstag, men det kommer nog fler, tyvärr

-Pajade en cd-brannarsläde när jag gick in i den så när man försökte stänga en hoppade den snätt och man var tvungen att slå till den för att åka in.
-Flera gånger har jag fått kortslutningar på moderkortet när jag har tappat en skruv eller så, sist (i förrgår) kopplade jag in en fläkt medan datorn var igång så blixtrade det till. detta var ju min några månader gamla speldator så jag blev lite orolig, men det fungerar fortfarande.
-Köpte en ny 533 mhz cpu när de kostade typ 800kr till min dator som var på 200mhz, bara det att jag då inte visste hur man ställde cpu speeden så jag kom på att jag bara kunde köra den in 233mhz.
-Brännde en CDspelare när jag skulle koppla in en extern fläkt när jag använde en flertrådighögtalarkabel, när en av trådarna kortslöt...
-Köpte win XP x64, tror jag var dumt?
-Drog ned min trådlösa backupmus i backen så den funkar inte.
-skulle kasta mina trådlösa hörlurar på sängen när det inte gick bra på bf2, de drog i backen under sängen, bara att löda och limma.
-När vi hade första datorn när jag var liten så skulle jag och en kompis ändra upplösningen eller så, och på den tiden var man tvungen att göra det på rätt sätt annars så kunde man inte starta datorn igen..jaja blev ett besök i datoraffären...
-köpte första datorn en 486 90mhz dx4 för 21k kr (typ 1995), någon vecka senare introducerades pentium CPUn.

dock, än så länge har inga viktiga saker blivit permapajade

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Tabbe: En gång innan jag fixat så att min hyresvärd satte in ett jordat jack i rummet där datorn står. Så skulle jag mixtra lite med minnena på moderkortet och hade jordat mig från ett uttag i köket, hade dragit ut strömsladden från nätaggregatet innan men låtit de andra kablarna sitta i (VGA-kabel till skärmen, nätverkskabel, usb-kablar till extern hårddisk osv..) när jag höll minnet i ena handen och satte den andra i chassit så fick jag en liten krypström genom armen. Nåt av det som var inkopplat i datorn fortfarande tyckte förmodligen att det var roligt att jag kom där med lite jord.

tog av mig jordarmbandet och kopplade ur allt som var anslutet till datorn och försökte igen. Inga problem.

Hur gick det då med minnet? Det fungerar fortfarande idag utan problem..

Så alltså. Koppla alltid ur ALLA sladdar till datorn när ni skall jorda er och göra nåt i datorn. Det är jobbigt att koppla in allt. Men värt det..

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

DiSNEYN: jag har märkt det ibland när man glömt skärmkabeln o skärmen vart igång när man mekar i datorn.. fan va de sticker i kliar i armen där man har de armbandet va? asjobbigt o när jag höll på igår så var alla kablar urdragnar o försökt starta den då men fattar inte varför de fortfarande va så att jag kände ström genom armen när jag höll på.. helkonstigt..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Kanske det är den ström som finns kvar i nätagget som "läcker" i nån trasig kabel eller nåt? *bara en teori (ingen elektriker..).

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Kan berätta en rolig sak som hände på ett lan för något år sen.
Jag och min brorsa skulle då hem till en kompis. Vi sitter i hans garage och har packat upp alla datorer och ska koppla in dem. Kontakterna var inte jordade, och min burk var så hög att den nådde upp till en metallbit som gick under bordet och på något sett blev allt strömförande. Så när folk skulle börja koppla in sina datrer fick alla stötar hela tiden:P. Sen när min brorsa skulle flytta sin skärm lite, (alla hade glömt att sakerna var strömförande nu) så skulle han sitta och flytta den så råkar han köra näsan i skärmen och får en jävla stöt i ansiktet:D. Inser nu att det kanske inte va så bra för datorerna men alla funkar fortfarande

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

HAHA Jag kom precis på världens roligaste sak!

Det var i mitten av 1990-talet, på en fysiklektion.
Alla har väl lekt på något sätt med en elklub, antar jag?
Vi också, vi fick en klasskompis att koppla in elkuben på hans tandställning (!) Självklart på låg spänning/ström. SJÄLVKLART skulle en skojare dra på MAX så efter någon sekund blev tandställningen glödande röd!! LOOOL!

Stackaren fick rejäla brännmärken... men OJ OJ OJ VAD VI SKRATTADE!!!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
HAHA Jag kom precis på världens roligaste sak!

Det var i mitten av 1990-talet, på en fysiklektion.
Alla har väl lekt på något sätt med en elklub, antar jag?
Vi också, vi fick en klasskompis att koppla in elkuben på hans tandställning (!) Självklart på låg spänning/ström. SJÄLVKLART skulle en skojare dra på MAX så efter någon sekund blev tandställningen glödande röd!! LOOOL!

Stackaren fick rejäla brännmärken... men OJ OJ OJ VAD VI SKRATTADE!!!

AJ! Gör fan ont i mig även om jag aldrig haft tandställning xD Den som drog på MAX var ju rätt dum i huvudet

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

max på elkuberna har man ju dragit... mördat 9v lampor med 230v är rätt kul ...vit viiit viiiiiit poffff

även spränga kondesatorer är rätt kul

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

ni låter ju nästan sjukare än mina nuvaranda klasskamrater som sitte rå leker med 250 volt, två sladdar och en nyckel då våran nya lärare står å undrar vad dom gör....

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

hehe måste berätta detta.. det handlar inte om mig, och jag känner inte killen den handlar om. men riktigt kul är det

iaf.. jag var på LAN förra året någon gång, jag slår mig ner på min plats och allt funkar som vanligt. En kille lite längre bort sitter och får inte igång sin dator så har går iväg till någon LAN ansvarig och ber honom hjälpa. killen som skulle hjälpa tar och öppnar upp sidoplåten på datorn och ser sedan til lsin stora förvåning att datorn nästan är tom! fanns ingen HDD, inge RAM och sen var det något mer som fattades (kommer inte ihåg vad det var). Det visade sig att killen hade köpt datorn av någon "kompis" strax innan lanet och därför inte testat den tidigare!

stackars pojke

vad det gäller mitt största misstag så var det nog när jag skulle formatera E: som jag bara hade massa skit på.. men när jag hade formaterat och allt var klart så såg jag att mycket riktigt, E: var formaterat. Men när jag kollade in D: senare så såg jag att den innehöll all skit som jag hade på E: tidigare, så jag hade altså formaterat D: (där hade jag allt viktigt, alla arbeten och alla semesterbilder osv osv :S). Partitionerna hade altså bytt enhetsbeteckning.. fattar inte hur och fattar inte varför, men förbannad vart jag

Visa signatur

//Karl