Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nizferato
Jobbar du där - så säg att du vill göra reklam
Det står ju tydligt
"Returer
Retur av oanvänd vara får endast skickas tillbaka om detta sker inom 14 dagar efter faktura datum. Produkten skall vara i sitt originalemballage och inte vara använd. Innan produkten skickas måste Ni som kund ansöka om ett RMA-nummer hos oss under "Kontakta Oss". Vid händelse av att produkten har gått sönder skall ni ansöka om ett RMA-nummer. Vi ersätter ej fraktkostnaden vid retur av oanvända eller trasiga produkter.
slut klipp. "
de betalar inte. Punkt.
Cent och Euro kan man handla för i hela EU- que
Men snälla läs vad Konsumentköplagen säger och den kan inte avtalas bort mot en privat konsument så dom på Netgiganten får snällt skicka en fraktlapp eller ersätta mig för ev kostnader som jag har vid en reklamation som beror på fel i varan.
Däremot om jag ångrar mitt köp så får jag stå för kostnaden själv.
För att göra det enklare för dig så klistrar jag in om vad som gäller vid en reklamation enligt Konsumentköplagen:
-------------------------
Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).
2 § Lagen gäller även beställning av en vara som skall tillverkas. Om beställaren skall tillhandahålla en väsentlig del av materialet, gäller därutöver 4 § första stycket samt 6 och 7 §§ konsumenttjänstlagen (1985:716).
Lagen gäller inte avtal som innebär att den som skall leverera en vara även skall utföra arbete eller någon annan tjänst, om tjänsten utgör den övervägande delen av hans förpliktelse. Lag (2002:587).
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Första stycket gäller inte vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. Lag (2002:587).
-------------------
Ovanför kan du tydligt se att sämre avtalsvillkor än vad lagen säger är de facto utan verkan så det är bara att tala om det för företag som vägrar att ersätta frakt och andra kostnader som är att hänföra till reklamationen av varan att dom är skyldiga till det enligt Konsumentköplagen eller så ta kontakt med KO eller ARN.
Sen har vi vad som gäller vid fel på varan som KL säger så här om gällandes skadestånd som ju innebär att köparen skall hållas skadeslös:
--------------------
Skadestånd
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.
31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan
32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.
------------------
dvs ersättning för allt som den felaktiga varan orsakar dig i form av kosnader och skador på andra varor som den felaktiga varan har orsakat.
men sen finns det även två undantagsparagrafer som säger:
----------------------
Jämkning av skadestånd
34 § Om skyldigheten att utge skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan skulle vara oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt. Härvid skall även beaktas föreliggande försäkringar och försäkringsmöjligheter på köparens sida, den skadeståndsskyldiges möjligheter att förutse och hindra skadan samt andra särskilda omständigheter.
Begränsning av skadan
42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.
---------------------------
Och som du förstår så jobbar jag inte på Netgiganten för varför skulle jag då kasta sten i glashus
?
Edit: Se min sig för länk till Konsumentköplagen i sin helhet.