Netgiganten.se pålitliga?

Permalänk
Medlem

Netgiganten.se pålitliga?

Kan man handla hos dem utan att skämmas efteråt?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Mmm. Det undrar jag med. Deras priser på Gkort är mycket bra, men man vill ju inte åka på en blåsning.
Deras "Juridiska namn" Är visst Ö.G Dataservice med säte i Vellinge.
Ingen som vet något om dom ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

"Handla på faktura och betala efter 10 dagar så slipper du en postförskottsavgift på 50 SEK (gäller alla kunder)."

Så blåst borde du inte bli

Permalänk

Nyöppnade .
Så köp på faktura -
e du inte nöjd - så kan du inte utnyttja köplagen - fast denna skall de ju inte kunna avtala bort.
Om de är retur -anser de att du skall betala allt.
Verkar oseriöst och inte genomtänkt

Klippt från deras sida -

Frakt & Returer

Frakt
Alla varor skickas i första hand med Posten från vårt lager i Vellinge. Man kan i nuläget beställa på postförskott, förskottsbetalning och faktura (10 dagar netto). NetGiganten.se försöker skicka alla varor samma dag som vi får ordern (om den kommer in innan kl. 13.00), under förutsättning att varorna finns på lagret. I de fall då varorna ej finns på lagret blir du kontaktad om beräknad leveranstid och skulle det ta onormalt lång tid (mer än 9 arbetsdagar) har du rätt att ta tillbaka din order utan kostnad.
FRAKTPRISER:

SVERIGE:

Vikt Frakt 0 - 20 kg SEK 125,00*

*Vid postförskott, betalas ytterligare 50 SEK i postförskottsavgift till NetGiganten.se.

Väger ordern över 20 kg, delas ordern upp i flera kolli, och det krävs ytterligare 125 SEK.

UTRIKESFÖRSÄNDNINGAR:

Vi skickar inte till andra länder än Sverige.

Returer
Retur av oanvänd vara får endast skickas tillbaka om detta sker inom 14 dagar efter faktura datum. Produkten skall vara i sitt originalemballage och inte vara använd. Innan produkten skickas måste Ni som kund ansöka om ett RMA-nummer hos oss under "Kontakta Oss". Vid händelse av att produkten har gått sönder skall ni ansöka om ett RMA-nummer. Vi ersätter ej fraktkostnaden vid retur av oanvända eller trasiga produkter.

slut klipp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
"Handla på faktura och betala efter 10 dagar så slipper du en postförskottsavgift på 50 SEK (gäller alla kunder)."

Så blåst borde du inte bli

Permalänk
Avstängd

vänta lite tills du besteller kanske?
fast själv tror jag inte att dom blåser dig iallfall,dom är billiga fast inte alls lika billiga som teknikboom.

vad hade du tänkt bestella i så fall?

Permalänk
Medlem

Hmmmm hade nog lite bråttom och beställde ett 6800GS.
På Pf eftersomjag inte ville strula med person nr....börjar änna få lite kalla fötter nu. Är det verkligen ingen som beställt av dom ?
Tyckte att 2100 för det kortet som jag tror är bland de snabbare av 6800GS
var som hittat..
Jag kan då inte hitta en bättre deal....
Kan man be att få öppna paketet på posten innan man betalar ? förmodligen inte ,men jag vill inte pröjsa över 2 papp för en potatis heller ..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

jag köpte från Inet.se istället. Hoppas det går bra för dig Bogey, jag tror du kan vara lugn.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hmmmm hade nog lite bråttom och beställde ett 6800GS.
På Pf eftersomjag inte ville strula med person nr....börjar änna få lite kalla fötter nu. Är det verkligen ingen som beställt av dom ?
Tyckte att 2100 för det kortet som jag tror är bland de snabbare av 6800GS
var som hittat..
Jag kan då inte hitta en bättre deal....
Kan man be att få öppna paketet på posten innan man betalar ? förmodligen inte ,men jag vill inte pröjsa över 2 papp för en potatis heller ..

Mycket bra pris då det billigaste jag hittar på Pricerunner är 2349:- så bara du får den så är det nog en bra deal.

Permalänk

Handlar ju inte om du beställer eller inte?
Det jag svarade var att de inte följer lagen (eller han) som har öppnat shopen
och om lagen inte följs - skulle jag inte lägga 50cent där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
vänta lite tills du besteller kanske?
fast själv tror jag inte att dom blåser dig iallfall,dom är billiga fast inte alls lika billiga som teknikboom.

vad hade du tänkt bestella i så fall?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar något skumt med det hela. Vi får väl se hur det går. Håll oss uppdaterade!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizferato
skulle jag inte lägga 50cent där

Förstår jag, då de förmodligen bara accepterar svenska kronor som betalning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag har snackat med de som tillhandahåller netgigantens fakturatjänst då min shop använder sig av samma företag. De hävdar att shoppen är seriös och att allt funkar finfint.

Permalänk
Medlem

Om man beställer en vara som är trasig vid ankomst så måste dom väll stå för frakten till deras service ställe? Så gör alla andra affärer iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Om man beställer en vara som är trasig vid ankomst så måste dom väll stå för frakten till deras service ställe? Så gör alla andra affärer iaf.

Japp dom ska stå för alla kostnader som är att hänföra till den trasiga varan men du ska också göra vad du kan för att hålla kostnaderna nere förståss men kolla min sig där du hittar en länk till konsumentköplagen som gäller även vid distansavtal där inte den lagen är tillämplig.

Permalänk

Jobbar du där - så säg att du vill göra reklam

Det står ju tydligt

"Returer
Retur av oanvänd vara får endast skickas tillbaka om detta sker inom 14 dagar efter faktura datum. Produkten skall vara i sitt originalemballage och inte vara använd. Innan produkten skickas måste Ni som kund ansöka om ett RMA-nummer hos oss under "Kontakta Oss". Vid händelse av att produkten har gått sönder skall ni ansöka om ett RMA-nummer. Vi ersätter ej fraktkostnaden vid retur av oanvända eller trasiga produkter.

slut klipp. "
de betalar inte. Punkt.
Cent och Euro kan man handla för i hela EU- que

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Japp dom ska stå för alla kostnader som är att hänföra till den trasiga varan men du ska också göra vad du kan för att hålla kostnaderna nere förståss men kolla min sig där du hittar en länk till konsumentköplagen som gäller även vid distansavtal där inte den lagen är tillämplig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizferato
Jobbar du där - så säg att du vill göra reklam

Lugn nu. Om du tänker efter två sekunder så märker du nog att olirc håller till i Södertälje och att Netgiganten har sitt huvudkontor i Vellinge.

Citat:

Cent och Euro kan man handla för i hela EU- que

Åh fan. Kan du säga det till Konsum-butiken i mitt kvarter? Eller kanske videobutiken längre ner på gatan? Eller varför inte datorbutiken jag köpte mitt grafikkort hos? Eller kanske elektronikbutiken jag jobbar i?

Läs på till nästa gång och sluta vara så förbannat lättstött.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att jag gjorde en beställning ngn timma innan Assman skapade denna tråd i måndags och att dom gav beställningsbekräftelse inom ett par timmar där dom sa att varan skulle levereras inom 4-6 dagar.

Däremot fick jag ej ngt svar av dom på min följdfråga huruvida dom hade kortet i lager, som jag skickade till dom på måndagnatt/tisdag.

Bekymrar mig faktist att det inte verkar vara ngn som köpt av dom, trots att dom tydligen skall ha existerat sen i sommras.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizferato
Jobbar du där - så säg att du vill göra reklam

Det står ju tydligt

"Returer
Retur av oanvänd vara får endast skickas tillbaka om detta sker inom 14 dagar efter faktura datum. Produkten skall vara i sitt originalemballage och inte vara använd. Innan produkten skickas måste Ni som kund ansöka om ett RMA-nummer hos oss under "Kontakta Oss". Vid händelse av att produkten har gått sönder skall ni ansöka om ett RMA-nummer. Vi ersätter ej fraktkostnaden vid retur av oanvända eller trasiga produkter.

slut klipp. "
de betalar inte. Punkt.
Cent och Euro kan man handla för i hela EU- que

Betalar de inte frakten tilbaka av trasiga delar så bryter de mot lagen. Eller tror du att de får bryta lagen bara för att det står så på deras hemsida?

Om de skriver "Om du beställer genom oss ger du oss rätt att mörda dig". Har de då lagligt stöd att mörda dig? Tänk efter lite är du snäller..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizferato
Jobbar du där - så säg att du vill göra reklam

Det står ju tydligt

"Returer
Retur av oanvänd vara får endast skickas tillbaka om detta sker inom 14 dagar efter faktura datum. Produkten skall vara i sitt originalemballage och inte vara använd. Innan produkten skickas måste Ni som kund ansöka om ett RMA-nummer hos oss under "Kontakta Oss". Vid händelse av att produkten har gått sönder skall ni ansöka om ett RMA-nummer. Vi ersätter ej fraktkostnaden vid retur av oanvända eller trasiga produkter.

slut klipp. "
de betalar inte. Punkt.
Cent och Euro kan man handla för i hela EU- que

Men snälla läs vad Konsumentköplagen säger och den kan inte avtalas bort mot en privat konsument så dom på Netgiganten får snällt skicka en fraktlapp eller ersätta mig för ev kostnader som jag har vid en reklamation som beror på fel i varan.

Däremot om jag ångrar mitt köp så får jag stå för kostnaden själv.

För att göra det enklare för dig så klistrar jag in om vad som gäller vid en reklamation enligt Konsumentköplagen:

-------------------------
Inledande bestämmelser

Tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).

2 § Lagen gäller även beställning av en vara som skall tillverkas. Om beställaren skall tillhandahålla en väsentlig del av materialet, gäller därutöver 4 § första stycket samt 6 och 7 §§ konsumenttjänstlagen (1985:716).
Lagen gäller inte avtal som innebär att den som skall leverera en vara även skall utföra arbete eller någon annan tjänst, om tjänsten utgör den övervägande delen av hans förpliktelse. Lag (2002:587).

Avtalsvillkor som avviker från lagen

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
Första stycket gäller inte vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. Lag (2002:587).
-------------------

Ovanför kan du tydligt se att sämre avtalsvillkor än vad lagen säger är de facto utan verkan så det är bara att tala om det för företag som vägrar att ersätta frakt och andra kostnader som är att hänföra till reklamationen av varan att dom är skyldiga till det enligt Konsumentköplagen eller så ta kontakt med KO eller ARN.

Sen har vi vad som gäller vid fel på varan som KL säger så här om gällandes skadestånd som ju innebär att köparen skall hållas skadeslös:

--------------------
Skadestånd

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.
------------------

dvs ersättning för allt som den felaktiga varan orsakar dig i form av kosnader och skador på andra varor som den felaktiga varan har orsakat.

men sen finns det även två undantagsparagrafer som säger:

----------------------
Jämkning av skadestånd

34 § Om skyldigheten att utge skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan skulle vara oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, kan skadeståndet jämkas efter vad som är skäligt. Härvid skall även beaktas föreliggande försäkringar och försäkringsmöjligheter på köparens sida, den skadeståndsskyldiges möjligheter att förutse och hindra skadan samt andra särskilda omständigheter.

Begränsning av skadan

42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.
---------------------------

Och som du förstår så jobbar jag inte på Netgiganten för varför skulle jag då kasta sten i glashus
?

Edit: Se min sig för länk till Konsumentköplagen i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Sen i somras.
Då har de hunnit sälja mycket och säkert skaffat sig stora lager - typ komplett.
Köp av dem vet jag - även om de skriver att de uppenbart bryter mot lagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Kan väl tillägga att jag gjorde en beställning ngn timma innan Assman skapade denna tråd i måndags och att dom gav beställningsbekräftelse inom ett par timmar där dom sa att varan skulle levereras inom 4-6 dagar.

Däremot fick jag ej ngt svar av dom på min följdfråga huruvida dom hade kortet i lager, som jag skickade till dom på måndagnatt/tisdag.

Bekymrar mig faktist att det inte verkar vara ngn som köpt av dom, trots att dom tydligen skall ha existerat sen i sommras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Sen i somras.
Då har de hunnit sälja mycket och säkert skaffat sig stora lager - typ komplett.
Köp av dem vet jag - även om de skriver att de uppenbart bryter mot lagen.

Du tror inte att du klarar av att uttala din poäng lite tydligare ?
En firma som existerat sen i sommras borde rimligtvis sålt något till någon här på SweC.
Har du en poäng med vad du säger ? eller spammar du bara ?

Edit : Kan addera att kortet kom till slut. Dock var paketet illa åtgånget av postgången, inget man kan skylla affären för, men det var icke den bästa paketeringen av kortet.
Nära att jag nekade att ta emot.
Kändes kymigt att ta emot ett paket med känslig elekronik, när paketet var sönder.
Sen tycker jag att en det borde stå klart och tydligt när en vara är "bulk" Är inte det kutym ?
Jag hade iofs ställt in mig på att kortet skulle vara bulk pga det goda priset, men ändå.
2090:- plus frakt får väl anses vara billigt för ett 6800GS.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Beställde precis 2 st kit med kingston minnen till min flickväns burk.
http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=34_38&produc...
Priset verkar dock lite skumt, lite väl billigt?

Får hoppas allt går bra, testade ta på faktura för att se hur det funkar

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej, ledsen att dra upp en lite gammal tråd, men jag fick mitt 7900GT Igår (beställde 7800GT) förpakningen var inplastad (kanske inte säger så mycket men ändå)
glad var jag ju för det var ju ett sånt kort jag egentligen ville ha men hittade det ingenstans i lager, packar upp det och ser att en kondensator ligger löst i ESD påsen :/
Fick lite panik men kopplar in den ändå och det fungerar faktiskt... Har dock problem med att installera drivrutiner ordentligt men det ska nog lösa sig med en formatering, Jag har inte haft ett nvidia kort förut och jag tycker detta verkar lite skummt men jag ska testa det ordentligt innan jag uttalar mig vidare. Ska även testa att löda tillbaka kondingen, ingen som har en bild på sitt C3D 7900GT så jag vet om det saknas något mer?

Går det lita på netgiganten? Jag vet inte, inte till fullo för min del iallafall.

Visa signatur

Det beror på vad man jämför med | Allt är relativt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |3r0k3n
Hej, ledsen att dra upp en lite gammal tråd, men jag fick mitt 7900GT Igår (beställde 7800GT) förpakningen var inplastad (kanske inte säger så mycket men ändå)
glad var jag ju för det var ju ett sånt kort jag egentligen ville ha men hittade det ingenstans i lager, packar upp det och ser att en kondensator ligger löst i ESD påsen :/
Fick lite panik men kopplar in den ändå och det fungerar faktiskt... Har dock problem med att installera drivrutiner ordentligt men det ska nog lösa sig med en formatering, Jag har inte haft ett nvidia kort förut och jag tycker detta verkar lite skummt men jag ska testa det ordentligt innan jag uttalar mig vidare. Ska även testa att löda tillbaka kondingen, ingen som har en bild på sitt C3D 7900GT så jag vet om det saknas något mer?

Går det lita på netgiganten? Jag vet inte, inte till fullo för min del iallafall.

Vet inte med er andra på forumet, men jag hade definitivt inte stoppat in ett kort som det uppenbarligen saknas komponenter på. Känns som att det är att utmana ödet lite väl mycket :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ey. Börja inte löda i kortet nu! Skicka tillbaka det och se till att få det utbytt till ett där sakerna sitter kvar?

Permalänk

går de att lita på då eller?

Permalänk

Jag har handlat där två gånger utan problem. Vet inte hur de är med kundservice för jag har inte behövt reklamera något. Mail brukar de svara på inom några dagar.

Permalänk

Funderar på att köpa en dator av dom inom kort. Fast man blev ju lite osäker nu.
Väldigt bra pris är det i.a.f! http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_44&produc...

Nån mer som har handlat därifrån... en dator kanske? Hur har det funkat?