Permalänk
Medlem

B2 Bredband - Växjö - Konstigt?

I dag på morgonen (tisdag) så drabbades växjö utav ett stort strömavbrott (hela staden).

När väl allt kom igång igen, så startade jag upp brandväggen (m0n0wall) Och allt "fungerade" fast allt gick _väldigt_ segt.

TpTest visar

TCP Sändning - 8,67 Mbits
UDP Sändning - 9,73 Mbits

TCP Mottagning - 695.54 Kbits <----------
UDP Mottagning - 9,71 Mbits

Min första tanke var att brandväggen hade gett upp hoppet, kopplade en bärbar (debian) direkt till uttaget Får samma resultat.

Ringde nu B2, "Vi ser inget fel på din switch, ingen packetloss, du har full hastighet i switchen"

Meh, tänkte jag, kopplade in servern direkt till utagget (freeBSD)
Samma resultat.
Bytte kabel - samma resultat

Ringde igen - Fick prata med en som bad mig ladda hem en fil från fragzone (?). Gick i hela 40Kb/s. Han såg det.
Han bad mig göra lite tracerts / TpTests och maila till han senare under dagen.

Gjorde detta, och ett par timmar senare fick jag..
"Vi har nu felsökt detta och inte hittat några fel, hör av dig om problemet kvarstår"
Hörde av mig - Fick ett "Vi kan komma och titta hos dig, det kostar dock pengar" Tackade snällt nej (Då jag inte ser vad det skulle hjälpa om dom kollar det jag redan kollat)

Är det någon som har något tips på något jag själv kan ha missat?
Någon annan i Växjö som upplever problem med deras anslutning efter strömavbrottet?

Permalänk
Medlem

med B2 menar du bredband2? det är ju wexnet's nät.. prova hastigheten till någon annan inom wexnet's nät.. där ska du ha 100mbit.

Permalänk
Inaktiv

ligger felet på dem som du är så säker på så får du ju inte betala för att dem fixar det antar jag? Så vad gör det för ont då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
med B2 menar du bredband2? det är ju wexnet's nät.. prova hastigheten till någon annan inom wexnet's nät.. där ska du ha 100mbit.

B2 Bredbad = Bredbandsbolaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha

ligger felet på dem som du är så säker på så får du ju inte betala för att dem fixar det antar jag? Så vad gör det för ont då?

Den "teknikern" dom skulle skicka ut:

1. Har ej tillgång till switchen (B2s i källaren)
2. Har ej tillgång till kabelnätet i fastigheten.

Så det enda han kan göra, är att gå in till mig och testa med sin dator.
För mig är det ett slöseri med resurser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
B2 Bredbad = Bredbandsbolaget.

Den "teknikern" dom skulle skicka ut:

1. Har ej tillgång till switchen (B2s i källaren)
2. Har ej tillgång till kabelnätet i fastigheten.

Så det enda han kan göra, är att gå in till mig och testa med sin dator.
För mig är det ett slöseri med resurser.

de är pricis så man gör.

har du fråga dina grannar om dom har kassa Mbit?om du nu har några som har det då,
har du inte fråga så gå runt till dom å fråga, å vet dom inte be att du vill få testa, så ser du ifall felet ligger i "er kåk" eller hur du nu bor,

lycka till

Permalänk

Om du är säker på att det inte är din utrustning så skadar det väl inte att få hem en tekniker?

Permalänk
Medlem

Du ska inte byta till wexnet nudå? Tyckte det gick väldigt segt just när dom skulle byta det o gick ner också.