Permalänk
Medlem

Fysikens lagar (luft)

Vet inte om den där titeln blev rätt, men men!

Om man transporterar luft genom en förträngning (ingen fis som en avsmalnande tunnel som sedan expanderar igen, kommer luften att bli kallare eller varmare vid själva förträngningen eller efter eller inte alls kanske rent av varmare!? Vad säger ni som läst fysik!?

Visa signatur

Nybörjarmoddare!

Permalänk
Medlem

Re: Fysikens lagar (luft)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fantomet
Vet inte om den där titeln blev rätt, men men!

Om man transporterar luft genom en förträngning (ingen fis som en avsmalnande tunnel som sedan expanderar igen, kommer luften att bli kallare eller varmare vid själva förträngningen eller efter eller inte alls kanske rent av varmare!? Vad säger ni som läst fysik!?

Luften kommer att bli kallar vid förträngningen om det är högt tryck på luften.

Permalänk

Luft som komprimeras avger värme... (exoterm)

Luft som expanderas absorberar värme... (Endoterm)

Permalänk

om du tror att du kommer skapa något tryck med fläktar så tror de fel.. de fläktar som är till datorer är för klena luften kommer bara att ta smygvägar ut och så kommer fläkten jobba mer i mer vakumliknande tillstånd... pröva att ha en fläkt igång och sen ta tryckluft o spruta vid sidan om .. så kommer du se att den varvar på.. har tagit dammsugaren o haft uppe fläktar i 9000rpm enligt en kompis fläktkontroll o i den så går den bara i 3500 min...normala fall

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det krävs alltså rejäla förutsättningar för att en "förträngningen" skall fungera kylande!

Visa signatur

Nybörjarmoddare!

Permalänk

ja efter som det handlar om tryck.. en ballong fungerar så att luften pressas in och sjävla "gummit" vill ju bli litet igen och med en liten öppning så kommer ju den att pysa ut detta (fis).. så de kommer bli stört omögligt.. annars så kan du ju sätta in ett kylaggregat om du vill o rikta en fläkt där i från...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
så de kommer bli stört omögligt..

Ja, om det hade börjat mögla vore det ju helt klart inget vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
om du tror att du kommer skapa något tryck med fläktar så tror de fel.. de fläktar som är till datorer är för klena luften kommer bara att ta smygvägar ut och så kommer fläkten jobba mer i mer vakumliknande tillstånd... pröva att ha en fläkt igång och sen ta tryckluft o spruta vid sidan om .. så kommer du se att den varvar på.. har tagit dammsugaren o haft uppe fläktar i 9000rpm enligt en kompis fläktkontroll o i den så går den bara i 3500 min...normala fall

långt ifrån mitt rekord då jag körde en högvarvig fläkt utan fläktblad ca 20k rpm (i bios)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Ja, om det hade börjat mögla vore det ju helt klart inget vidare.

lol

gOrys fläkt kanske också möglade efter det där experimentet

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.