Permalänk
Medlem

Netgear WGR614v6

Hej på er.

Har haft min WGR614v6-router lite drygt en månad nu och den fungerar bra förutom på en punkt.

Jag använder den till att dela en ADSL-uppkoppling för att slippa dra kabel i lägenheten. Problemet är att jag får, men hyfsat jämna mellanrum, laggspikar. Detta märks främst vid spel och voicechat. Warcraft 3 kan jag inte ens spela på battle.net för jag blir frånkopplad direkt, men spel som WoW och BF2 fungerar.

Nu är det också så att routern står på nedervåningen och jag sitter på övervåningen, så naturligtvis påverkar det signalerna, men..
Enligt min dator är signalstyrkan ungefär 70-75% så det är inte det att kontakten är dålig, men det är som sagt att det uppkommer laggspikar. Det kan ju som sagt bero på att routern står på en annan våning, men när det inte är en laggspik fungerar det utmärkt.

Jag har uppdaterat firmware men det hjälpte inte. MTU är på 1500 och jag har testat att stänga av SPI (fick tips av en polare). Inget hjälpte dock och nu undrar jag ifall någon här har haft samma problem eller vet vad det kan vara.

Tack för att du orkade läsa igenom mitt inlägg.

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

Haft precis samma problem med en trådlös netgear-router, har tyvärr ingen lösning på det.
Testa senaste firmware.

Permalänk
Medlem

Suck.. ja det var ju knepigt. Får väl testa med ny firmware då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den senaste firmwaren ska ju tydligen fixa en del problem som jag tycker verkar ganska allvarliga att routern rebootar av sig själv etc. Otroligt att dom får sälja sån dynga utan att bli stämda. Nu kanske det iofs är fixat men routern har ju funnits över ett halvår kul för dom som köpte den precis när den var ny och haft dessa problem hela tiden.

http://kbserver.netgear.com/release_notes/d102795.asp

WGR614v6 Version 1.0.11

Published Jan. 17, 2005

Fixes

1. Router does not reboot under heavy traffic.
2. DHCP client now renews after lease expires.
3. Fixes German ISP PPPoE.

Permalänk
Medlem

"Enligt min dator är signalstyrkan ungefär 70-75% så det är inte det att kontakten är dålig, men det är som sagt att det uppkommer laggspikar."

Dålig signalkvalitet kanske, p.g.a. störningar? Testat olika kanaler?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag har den senaste firmwaren men har fortfarande samma problem som dig. Testa att sätta på WEP encryption. Det hjälpte mig en del

Permalänk
Medlem

Ska testa att byta kanal, kanske är nåt som stör.

Tack för svaren!

Visa signatur