Permalänk
Medlem

ang. cpu tempen vs. chassi temp.
det är väll inte alls omöjligt att ha lite kallare cpu än mb.

beror väll helt på var sensorn sitter på mb och vart cpu får sin kall luft från.

säg att man har en en litten tunnel med kall luft som går direkt från utsidan av chassit till cpu fläkten.

eller som jag har gjort, min cpu fläkt får inte plats i chassit med stängd lucka.
så jag har kapat upp ett håll i sidan på chassit där fläkten sticker ut.
altså suger den in den lite kallare luften från utsidan av chassit.

detta är väll inte omöjligt eller.

Permalänk
Medlem

om mobot-sensorn får en liten tunnel med kall luft så är det ju ändå ganska irrellevant vad den visar å andra sidan. det stämmer ju inte ett smack.

men visst, det går, fast, hur trovärdig siffran är kan dock diskuteras

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

tänkte ju mer på om cpu får en tunnel.

Permalänk
Medlem

ÄR det nån mer än jag som tycker att mitt silentium chassi låter mkt??

har alla 4a fläktarna igång men det är för att kyla min skyche ninja fläktlöst.

sedan piper nätagget!!!

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av es335
ÄR det nån mer än jag som tycker att mitt silentium chassi låter mkt??

har alla 4a fläktarna igång men det är för att kyla min skyche ninja fläktlöst.

sedan piper nätagget!!!

Även dom på tom´s hardware tyckte T2 (same shit) lät mycket. Det är tydligen PSU-fläktarna som låter. Även chassifläktar låter, fast, inte ljud, utan mera luftflödet mot vägg som låter, om du förstår mig rätt

Jag har dragit ur chassifläktar, kopplat å mixtrat en hel del, kom fram till att 5V är lagom för dom. Dom får normalt sett 7.5 annars, lite beroende på temps.

Det är fläktarna du anser piper tror jag, stoppa i ett finger i varje fläkt några sekunder så blir det tyst här iaf!

Om någon har en modd för nätaggsfläktar så tveka inte!

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

rätt och fel

Alla gummiband som är tillräckligt stabila för att hålla en disk under många år duger. Den bör vara så lång att den inte är helt utspänd när disken sitter i. Ta inte en gummisnodd!

Hittar du inget annat så kan du klippa gummiremsor från en cykelslang. Det kallas kamba på swahili och duger till allt i Afrika så det borde funka här också. Nej jag skojar inte.

Tänk på att accestiderna för disken ökar om man hänger upp i gummi. Ett annat sätt som funkar om man inte flyttar runt datorn är att man ställer hela hårddiskracket på chassibotten. Mellan botten och racket har man en bit ljuddämpning (av gummi/skum typ) som tar bort 99% av alla vibrationer.

Förlåt. Givetvis kan man ha lägre temp på cpu än luften i lådan om man matar den med annan luft än den som är i chassit. Men förs skrev jag faktiskt "inte svalare än luften som kyler cpu:n). Eftersom denna tråd vänder sig till dem som vill ha en tyst dator trodde jag inte att någon satt med hål i sidoplåten. Har du cpu:n "utanför" chassit eller i tunnel så kan du givetvis ha andra temperaturer.

Det jag vill säga är att det är oviktigt att veta vad sys säger. Det viktiga är tempen på luften som kyler cpu. Är det inte samma som tempen på luften i lådan så bör det särredovisas. Som det är nu redovisas allt huller om buller och det är omöjligt att dra några säkra slutsatser om hur bra en kylare kyler baserat på användauppgifter.

Mitt svar var (erkänner jag) ganska generellt (det finns alltid undantag), men många slarvar så jag ville få dem att tänka till.

Alla datorer är olika.

Permalänk
Medlem

jag har provat det där med pipet å fingrarna hehe

men det är nätagget. låter som en gammal tv som piper. typ

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem

japp det e agget som har ett pip/vinande ljud.
och man vill ju inte gärna stänga av fläktarna dit eller =).

enda ljudet jag igentligen uppfattar från lådan är detta vinande, kanske hjälper o byta agg, men så petig är inte jag, det är ju trots allt ett riktigt bra agg. som följer med i chassit.

niklas, kanske var lite otydlig ja oxå ang cpu kylningen. men men, alla kan gö fel

Permalänk
Medlem

klart fläktarna måste vara igång, inte så jag menar. det var ju bara i felsökningssyfte såklart.

äsch, jag tycker den är helt okej, är nöjd so far

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

jaja, helt klart nöjd.

när hela kalaset kostar under 1000 lappen kan man ju inte direkt klaga heller