Permalänk
Medlem

Tystast möjliga kylburk.

Det är så att jag pluggar en hel del framför datorn och har stort behov att få den tyst, alltså helst död.
Jag tycker att det är underbart att sitta med 20 tums skärm för att man har så bra översikt när man pluggar, men datorn ger en del ljud ifrån sig. Så mitt mål är att få den helt tyst, och därför hoppas jag på hjälp av er expertis.

Ni kan se i min signatur vad jag har för datorn.
De komponenter som ger ljud ifrån sig, och motsvarande kylning jag använder idag.
CPU --> Zalman 7700Cu
GPU --> Arctic Cooling Silencer
PSU --> Antec Neopower (480 W) m. 120 mm fläkt.
HDD --> Inget alls.

Det är väldigt svårt att HELT skippa fläktar(pga det måste finnas ett konstant luftflöde i chassit, speciellt när man har LGA775 processor som blir flera tusen grader varma), så min tanke är följande, och då vill jag höra vad som kan förbättras.

CPU --> Scythe Nija (välbekant hos många antar jag)
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2151&session=6510b3...

GPU --> Aerocool VM-102 VGA-kylare
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2045&session=6510b3...

PSU: VIll inte direkt byta ut nätaggregat pga höga kostnader, och jag tjänar nog inte många db på det. Den går ju trots allt på 120 fläkt och ger ett sjyst flöde runt framtida ninjan.

Fläkt: en tyst som ska sitta bak i chassit för utblås.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1720&session=6510b3...

HDD: Inga förslag. Vad tycker ni? Lådor? Upphängning? Cykelkedjor? Olivolja kanske ;D

Jag har även funderat på matta inne i chassit. Läste någonstans att höjden på topparna som man har på mattan måste nå en viss höjd för att effektivt absorbera ljud. Vet inte själv hur det fungerar där. Men vad ska köpa och vad rekommenderas(något effektiv och bra)

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk

Tror att ninjan kommer få svårt att kyla din processor till normala temps helt passiv.
Sen ang mattor osv. Satsa på bitumen matta som finns på diverse ställen, Mekonomen har jag hört ska ha. Sen vanlig mjuk skummgummi matta som man köper på biltema. Vad jag har hört så ska det va det optimala.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Hej hej, shit ja hade samma tanke, bygga en tyst dator som möl´jligt.

jag började från början med allt nytt, mitt resultat blev inte så bra:P hehe

men ja köpte ett artic cooling T4 chassi om har 4a fläktar som går på låga varv

sedan celeron 2.7 grz 478 + skyce ninjan (kör utan fläkt)

hdn kyls å tystas i chassits block med gummi upphängning.

och graffet kyls passivt pga gammalt:P hehe kosta typ 600 inte så bra dvs:P

om man har datorn i ett rum med en ventilations grej så låter ventilatoinen mer, men om du har den i ett rum utan dvs helt tyst så låter den lite. jag hade den i ett rum som var utan några störande surr alls å då tyckte jag den lät mkt, men när ja bytte rum till ett med ventilation så låter den mindre än ventilationen.

wel vet inte om ja va till hjälp men ha d gött

ps med detta chassi så ligger min temp på max 51 med everst och 40 när jag surfar

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av es335
Hej hej, shit ja hade samma tanke, bygga en tyst dator som möl´jligt.

jag började från början med allt nytt, mitt resultat blev inte så bra:P hehe

men ja köpte ett artic cooling T4 chassi om har 4a fläktar som går på låga varv

sedan celeron 2.7 grz 478 + skyce ninjan (kör utan fläkt)

hdn kyls å tystas i chassits block med gummi upphängning.

och graffet kyls passivt pga gammalt:P hehe kosta typ 600 inte så bra dvs:P

om man har datorn i ett rum med en ventilations grej så låter ventilatoinen mer, men om du har den i ett rum utan dvs helt tyst så låter den lite. jag hade den i ett rum som var utan några störande surr alls å då tyckte jag den lät mkt, men när ja bytte rum till ett med ventilation så låter den mindre än ventilationen.

wel vet inte om ja va till hjälp men ha d gött

ps med detta chassi så ligger min temp på max 51 med everst och 40 när jag surfar

Mitt rum är helt tyst, så visst kommer min dator låta(eller låter). Den överröstas av ingenting, det ända jag konstant hör är fläktljud när jag pluggar.

Din höga ljudnivå beror på 3 st fläktar. Behöver du verkligen så många då?

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk

Jag håller också på att bygga tyst!

Antec 3000 eller 3700, iaf det chassiet där SmartPower 350w ingår

ThermalRight Si-97 med 92mm-fläkt

Zalman fläktlöst till grafikkortet

2 x 120mm-fläktar

Tyst hårddisk med gummi upphängning i 5,25"-plats

Passiv northbridge-fläns

Och självklart fläktkontroll (bara att dra ner när man ska plugga!)

Får se hur det kommer låta, kommer imorron hoppas jag. Kan meddela dig då. Ett annat bra tips är att köpa en liten billig tyst HD och sen ha alla filer på en extern. Jag har iof en stor och tyst HD och en extern men det blir helt tyst när man stänger av den externa. Den startar igen på 5 röda! Bara ett tips. Dessutom är Lacies externa HD:s riktigt snygga och lätta att ta med sig till kompisar och så.

Permalänk
Medlem

2 st behövs till nätagget, de kan man inte stänga av, men de två andra känns ganska nödvändiga eftersom ja kör fläktlöst till processorn, den blir ganska varm om ja kör utan (låg i 60 när ja kolla på tv med tvkortet) när ja inte använde de två extra

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem

ZALMAN RESERATOR 1 ett självklart val!!
Haft reseratorn >1år och fungerat bra. Dock lite dyr, men värd varenda krona.

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

Kör fläktarna på 5volt! Knappt någon prestandaskillnad men MYCKET ljudskillnad.

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk
Medlem

timnordlof
Låter kanon. Släng upp lite subjektiva åsikter när kylningen är klar. Paketet verkar väldigt optimalt i allt. Du nämde dock zalmans ljudlösa till din GPU, vilken syftade du på? Länk?

z@mbie
Jag har funderat starkt och länge på Zalmans Reservator 1, men det ända som är nackdelen är som du säger, PRISET. Jag har läst en del tester om den och den får guldstjärna hela tiden, men jag är som sagt student --> fattig.

Anyaem
Hur gör jag då? Måste jag köpa nåt "extra" för att köra fläktar på 5volt.

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk
Medlem

sätt in datorn i din garderob!!!

Visa signatur

Amd Athlon x2 4400+ @ 221x11- asus gf 7800gtx 256mb - msi rs842 - 2x1024 PC3200 - 2x250gb+300gb extern sata - | 18763p 3dmark03 | 9008p 3dmark05 | 4704p 3dmark06 |

Permalänk
Medlem

ska man ha tyst dator ska man sattsa på vattenkylning!!! de e de ultimata om man fortfarande vill hålla tempen nere på komponenterna

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piercing
ska man ha tyst dator ska man sattsa på vattenkylning!!! de e de ultimata om man fortfarande vill hålla tempen nere på komponenterna

Vattenkylning är dyrare, mer omständigt och riskigare. Man måste lufta, tänka på korrosion och att ha vatten rinnande genom slangar i datorn skrämmer mig. Dessutom är det det sämsta valet för mig med tanke på att jag vill ha lägsta ljudnivå och inte vill överklocka(något som vattenkylning lämpar sig väl för).

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk

Kan bara meddela att min dator är i stort sett knäpp tyst! Kör fläkten på i stort sett ljudlös hastighet och har ändå sänkt cpu-tempen med 10 grader! Bara att skruva ner fläkten när datorn inte används så är det nästna helt tyst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusdarsa
Vattenkylning är dyrare, mer omständigt och riskigare. Man måste lufta, tänka på korrosion och att ha vatten rinnande genom slangar i datorn skrämmer mig. Dessutom är det det sämsta valet för mig med tanke på att jag vill ha lägsta ljudnivå och inte vill överklocka(något som vattenkylning lämpar sig väl för).

äh snicksnack.. har man en vattentank som jag har så behöver man inte lufta, den luftar sej själv! gör man det bara rätt från början kan det inte läcka för då har man gjort det slarvigt. Det behöver inte kosta mycket heller om man har kontakter som kan fixa diverse delar billigt yeye over and out!!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timnordlof
Kan bara meddela att min dator är i stort sett knäpp tyst! Kör fläkten på i stort sett ljudlös hastighet och har ändå sänkt cpu-tempen med 10 grader! Bara att skruva ner fläkten när datorn inte används så är det nästna helt tyst!

Låter bra det
Kan du räkna ihop hur många fläktar du har sammanlagt i datorn.

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusdarsa
Låter bra det
Kan du räkna ihop hur många fläktar du har sammanlagt i datorn.

Antecs standard 120mm som sitter i. Vääälidgt tyst, men jag kör den på ungefär hälften med fläktkontrollen. Där fram har jag en 120 mm ADDA 16db och den går fullt för den är så tyst så tyst.

Sen är det bara 92mm Zalman:en som sitter i CPU-flänsen. Grafikkort och NB är passivt som sagt och ADDA:n där fram verkar kunna kyla dem någotlunda. Hårddisken sitter i 5,25" fack och där med får den mycket luft och blir inte alls så varm.

Så totalt 3 fläktar på väldigt låg hastighet som ändå kyler riktigt bra. Det är inte fläktarna som låter, det enda man hör är HD:n. Fläktljuden tas bort av ljuddämpningsmattorna och eftersom jag klippt bort alla galler blir det inga sus-ljud heller.

Permalänk
Medlem

spelar du mycket spel?

Tänkte ifall du verkligen behöver så pass varma komonenter.
Om du bara surfar o pluggar kan du sälja burken och köpa en sån här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301492

inget kraftpaket, men tyst

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timnordlof
Antecs standard 120mm som sitter i. Vääälidgt tyst, men jag kör den på ungefär hälften med fläktkontrollen. Där fram har jag en 120 mm ADDA 16db och den går fullt för den är så tyst så tyst.

Sen är det bara 92mm Zalman:en som sitter i CPU-flänsen. Grafikkort och NB är passivt som sagt och ADDA:n där fram verkar kunna kyla dem någotlunda. Hårddisken sitter i 5,25" fack och där med får den mycket luft och blir inte alls så varm.

Så totalt 3 fläktar på väldigt låg hastighet som ändå kyler riktigt bra. Det är inte fläktarna som låter, det enda man hör är HD:n. Fläktljuden tas bort av ljuddämpningsmattorna och eftersom jag klippt bort alla galler blir det inga sus-ljud heller.

Verkar som du har nått optimalt låg ljudnivå när man endast hör HDD. Dock finns det ljudämpningsmöjligheter till den oxå, men kostar lite mer. Men när du kör dessa 3 fläktar MAX, hör man då mkt eller? Hur effektiv är ljuddämpningsmattan?

FLoz
Jag har tänkt på iden, men käns som jag inte vill överge mina kära. Hellre att jag försöker klappa den och få tyst på den än att ersätta den

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk

Hårddisken är självklart ljuddämpad också! Gummiupphänging.

Jag hör absolut ingen skillnad på chassifläktarna max-min men däremot låter CPU-fläkten mycket när man drar på fullt, men det är ju inte så konstigt.

Ljuddämpningsmattan är väl inget underverk, men lådan bli bra mycket stabilare och tar framför allt bort surr-ljuden. Fläktarna hörs men dem allra värsta ljuden förvinner helt skulle jag säga. Kostade inte ens 300 kr (BeQuiet).

Har däremot upptäckt (man hör allting bättre när resten är tyst) att nätaggregatens fläkt tar fart efter nån timme. Då har agget blivit varmt. Så det är nästa steg, men det går på ca 800 spänn för ett Hiper Type-R...

Om du vill kan jag fixa en lista på delar + totalpris på det jag har, vet inte om det är intressant...?

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en tyst dator nyligen med nedanstående system. Jag har en ninja plus 120mm som är tyst @ max och ohörbar på 7 volt, grafikkortet passivt (jaja, geforce 2 men ändå) liksom nord/sydbryggan. Nätagget liksom ditt 120 mm tempstyrd och till sist 80 mm fram fläkt fram och 92 bak.

Jag har testat två mattor, en från kjell&company för datorer och en från biltema som var gjord för motorer. Datormattan gav nästan inget alls och jag gissar väldigt starkt på att den tar bort högfrekventa ljud men är din största ljudkälla mumlande/mullrande från t.ex. normala fläktar kommer det inte hjälpa. Mattan från biltema var snäppet bättre men den monterades på en dator med en gammal ibm hdd med starkt vinande ljud och resultatet blev då klart förbättrat. Det gör inte någonting tyst men tar bort störande ljud, vilket nog gäller båda mattorna. Dock är biltemas mycket tjockare så den kan bli jobbig att få in i chassit om du t.ex. kör på ninjan.

Den största ljudkällan kommer att bli dina fläktar fram och bak och har du bara en fläktkontroll är det lätt avhjälpt. Du får pilla lite fram och tillbaks tills du hittar en nivå du kan stå ut med ljudmässigt utan datorn kokar upp helt enkelt.

Edit: Jag inte om denna är så tyst som dem säger men 8,7 dBA!!! http://www.webhallen.com/prod.php?id=55417
Edit2: Kom på en sak till, datorn står på biltema matta för att chassit inte ska vibrera:D

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timnordlof
Hårddisken är självklart ljuddämpad också! Gummiupphänging.

Jag hör absolut ingen skillnad på chassifläktarna max-min men däremot låter CPU-fläkten mycket när man drar på fullt, men det är ju inte så konstigt.

Ljuddämpningsmattan är väl inget underverk, men lådan bli bra mycket stabilare och tar framför allt bort surr-ljuden. Fläktarna hörs men dem allra värsta ljuden förvinner helt skulle jag säga. Kostade inte ens 300 kr (BeQuiet).

Har däremot upptäckt (man hör allting bättre när resten är tyst) att nätaggregatens fläkt tar fart efter nån timme. Då har agget blivit varmt. Så det är nästa steg, men det går på ca 800 spänn för ett Hiper Type-R...

Om du vill kan jag fixa en lista på delar + totalpris på det jag har, vet inte om det är intressant...?

INte nödvändigt med priserna. Jag ville få en upfattning hur många fläktar du har och hur tyst ditt systemet är. Men tack för att du delade med dig ditt system

STOYAN
Perfekt, jag ska köra en liknande kylning som dig. Men jag har lite varmare komponenter också, så jag får passa mig.
Den fläkten som du länkade till. Är det sant? Verkar för bra för att vara sant. 8.7 db?
Ska försöka hitta en review.

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk
Medlem

Kör TT Big T, Antec P150 och Zalman VF700-Cu

Standardfläkt i bak, koplat om pinnarna till 5v.
2x Nexus 92 mm i fronten (5v) och zalmans passiva nordbryggefläns.

Det är bara grafikkortskylarn som ger ifrån sig oväsen, satsa på någon annan.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Fattar inte mig på passiv kylning, du måste ju ändå ha chassifläktar som låter. Sen låter hårddisken det går inte att komma i från.
Hade jag haft passiv kylare på CPU och GPU hade mitt system låtit precis lika mycket

Jag kör min cu 7700 på 715 varv ändå klockar den 2800Mhz
Min orginal 12cm chassifläkt på 5V
Min silencer på 7 V, startade inte ens på 5 V
Sen är hela chassit dämpat med asfalt/blymatta.
Min hårddisk är den tystaste enligt test och det är den jag hör

Permalänk
Medlem

Det enklaste är P150 + Ninjan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timnordlof
Antecs standard 120mm som sitter i. Vääälidgt tyst, men jag kör den på ungefär hälften med fläktkontrollen. Där fram har jag en 120 mm ADDA 16db och den går fullt för den är så tyst så tyst.

Sen är det bara 92mm Zalman:en som sitter i CPU-flänsen. Grafikkort och NB är passivt som sagt och ADDA:n där fram verkar kunna kyla dem någotlunda. Hårddisken sitter i 5,25" fack och där med får den mycket luft och blir inte alls så varm.

Så totalt 3 fläktar på väldigt låg hastighet som ändå kyler riktigt bra. Det är inte fläktarna som låter, det enda man hör är HD:n. Fläktljuden tas bort av ljuddämpningsmattorna och eftersom jag klippt bort alla galler blir det inga sus-ljud heller.

Kör du en ADDA på 12V och en antec orginal på halv och du tycker att datorn är tyst ?

Ja som det sagts förut, alla har olika åsikter om vad som räknas som tyst.........

Jag fick köra Min Antecfläkt på 5V plus fläktkontrollen på minsta för att den skulle få godtjänt av mig, Addafläkten slängde jag den var inte NOG tyst ens @5V

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56506...

borde skrivit här ist.

kör på celeron 2.7 512 128 fläktlöst grafik. 80 segate i alugrejen i t4 och ninjan

Visa signatur

HEY YA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av es335
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56506...

borde skrivit här ist.

kör på celeron 2.7 512 128 fläktlöst grafik. 80 segate i alugrejen i t4 och ninjan

Hmm Länken till länken fungerar inte.

Negative:
Tyvärr är det så att ljudnivån är väldigt subjektiv och vad andra tycker är tyst kan anses som oaccelptabelt för andra. Man kan ju alltid använda ljudnivåutrustning men jag tror inte att många har en sån liggande hemma. :D. Men fortfarande är det så att man vill få datorn så tyst som möjligt(om man nu stör sig på ljudnivån). Jag vill hellre höra hårrdiskarna bara, än att höra alla fläktar OCH hårddiskarna. LJudnivån är just nu inte störande, ex när man spelar eller surfar eller lyssnar på musik. Men när jag sitter i flera timmar och pluggar, då blir den mentala hälsan lidande :D(om man nu ska överdriva lite)

Visa signatur

=Chieftec Mesh Tower= =CPU: 3.2 Ghz LGA775= =GPU: X800XT= =HD: 500GB= =RAM: 2048 MG= =Ljudkort: Audigy 2 Platinum Ex= =Högtalare: z-5500= =Kylning: Zalman 7700CU + AC Silencer=

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av negative
Kör du en ADDA på 12V och en antec orginal på halv och du tycker att datorn är tyst ?

Ja som det sagts förut, alla har olika åsikter om vad som räknas som tyst.........

Jag fick köra Min Antecfläkt på 5V plus fläktkontrollen på minsta för att den skulle få godtjänt av mig, Addafläkten slängde jag den var inte NOG tyst ens @5V

Den är verkligen knäpptyst. Inte om jag har ADDA:n på 12v, då hörs ett svagt sus. Men om jag kör fläktarna på nögvändig hastighet - då är det helt tyst förutom HD:n och suset från CPU-fläkten när luften skär flänsarna. Om jag sa, när man inte använder datorn kan man dra ner fläktarna och då är det helt tyst. Som sagt så tar ljuddämpningen bort framför allt fläktljuden. Dessutom har jag ett glasskrivbord och det isolerar ljud bättre än exempelvis träskivor.

Och jag vet vad tyst är, den är tvärtyst tills nätaggregatet får fart...

Du har nog inte den 16dB-fläkten? Annars är det något fel. Min ADDA låter absolut inte mer än Antec:en.