Permalänk
Medlem

php i ett javascript?

Hejsan, jag har ett problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med .

En länk som trycks på ska öppna ett popupfönster med java på det här viset:

<script type="text/javascript"> <!-- Begin function popUp() { props=window.open('comment.php', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=600, height=600 left = 100, top = 100'); } // End --> </script>

Såhär ser länken ut:

echo '<a href="javascript:popUp()>';

Nu är det så att jag skulle vilja skicka med en variabel i php med denna länken men jag får inget av följande försök att funka:

echo '<a href="javascript:popUp()?id=' .$id. '">'; eller <script type="text/javascript"> <!-- Begin function popUp() { props=window.open('<?php echo 'comment.php?id=' .$id; ?>', 'poppage', 'toolbars=0, scrollbars=0, location=0, statusbars=0, menubars=0, resizable=0, width=600, height=600 left = 100, top = 100'); } // End --> </script>

Någon som vet hur jag kan göra?

/Tack på förhand Hugo

Permalänk
Hedersmedlem

props=window.open('comment.php?id=<?php echo $id; ?>'...);

Så hade nog jag gjort, sedan hämtar du det bara med $_GET['id'] i sidan i pop-upen.

Jag rekommenderar dig dock att avstå från en pop-up då de rent generellt suger och är allmänt störande.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, det funkar =), men varför ska man inte använda pop-upfönster?

Vet du nåt annat sätt att få en länk som öppnas i ett nytt fönster med bestämd storlek?

Permalänk
Medlem

Man ska inte öppna nya fönster!

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lactipex
Tack så mycket, det funkar =), men varför ska man inte använda pop-upfönster?

För att kontrollen ska ligga hos användaren, jag ska själv kunna bestämma hur jag vill öppna en länk.
http://www.w3.org/TR/UAAG10/guidelines.html verkar vara bra läsning

Permalänk
Medlem

Re: php i ett javascript?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lactipex
Hejsan, jag har ett problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med .

En länk som trycks på ska öppna ett popupfönster med java på det här viset:

Det obligatoriska påpekandet: JavaScript är inte Java.

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen till att det inte funkar är att användarens browser inte parsar PHP - det gör din server. När sidan väl är i användarens fönster är det för sent för PHP.

Du kan alltså inte köra PHP i JavaScript - däremot kan PHP generera JavaScript.

Permalänk
Medlem

Teetow, okej så du menar att om det var en väldigt seg server som php kördes på så skulle inte denna metod funka och därför är inte detta en bra lösning?

(Det funkar localhost för mig nu i alla fall)

Malesca: Whops, f'låt

Permalänk
Medlem

teetow missförstod nog situationen lite...

det han menar är bara det att ditt javascript inte kan utföra php-operationer, detta pga att phpkoden som sagt måste exekveras hos servern, alltså innan den genererade koden har nått klienten.

Men du kan ju fortfarande som i morecs kod anropa en phpfil och skicka parametrar, från ditt javascript, för javascriptet exekverar ju inte phpkoden.

Men alltså

props=window.open('comment.php?id=<?php echo $id; ?>'...);

Här är det ju dock viktigt att denna kod läses av php-parsern (webbservern) innan detta når klientent, så att <?php echo $id; ?> kodas om innan det når klienten, men det antar jag att du redan löst.