Permalänk
Medlem

Routerproblem mot BBB

Jag har en Netgear 614v3 router med senaste firmwaren samt en liten hub. Plötsligt, från den ena dagen till den andra, så fungerar ingen av dessa enheter mot BBB (jag har 10/10 fiber).

Det som händer är att BBB stänger av mitt bredband så fort jag sätter i routern eller hubben. När jag ringer deras support så säger de att det blivit "loopback" och att jag stängts av automatiskt.
Det är alltså lite knepigt med felsökning eftersom varje misslyckat försök renderar en kvart i telefonkö för att bli påslagen igen.

Det har ingenting med datorn att göra, kopplar jag kabeln direkt mot datorn så funkar det utmärkt. Kopplar jag routern direkt mot uttaget så dyker uppkopplingen direkt. Jag har även testat med flera olika kablar med samma nedslående resultat.

Jag har tagit med hubben och routern till en kompis i grannhuset som också kör BBB, fast via adsl. Där funkar det perfekt.
Jag känner att felet borde ligga hos BBB, kanske är det nåt som pajat i mitt uttag eller att något är knas med deras prylar i huset.

Men kan det vara något annat jag inte tänkt på?
De ska skicka ut en nätverksgubbe, men det kostar ändå 1500 spänn om felet trots allt visar sig ligga hos mig...

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är din router det är fel på. Att de funegrar på adsl anslutning har att göra med att accessen inte stängs ner på samma sätt då inte din uppkoppling kan påverka andra kunder som de gör när man har LAN anslutning. Så om porten inte stängs ner kan det sabba internet för alla i huset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pilto
Verkar som att det är din router det är fel på. Att de funegrar på adsl anslutning har att göra med att accessen inte stängs ner på samma sätt då inte din uppkoppling kan påverka andra kunder som de gör när man har LAN anslutning. Så om porten inte stängs ner kan det sabba internet för alla i huset.

Jag förstår. Men det som gör det så obegripligt är att två enheter - som funkat fint - helt plötsligt slutar fungera exakt samtidigt. Routern är väl en sak, där är det ju mjukvara och skit inblandat, men en stendum hub borde ju inte hitta på nåt fuffens. Men jag ska iallafall testa med någon annans grejer hemma hos mig. Om de heller inte funkar så får nog den där teknikern komma ut iallafall...

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

för det första, varför använda en router på bbb 10/10 fiber anslutning? du har vell acess till 5st ip adresser?

testa och stänga av dhcp funktionen i routern så att det blir som en vanlig switch, borde funka annars är det skumt

Visa signatur

the one and only

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sylt
Jag förstår. Men det som gör det så obegripligt är att två enheter - som funkat fint - helt plötsligt slutar fungera exakt samtidigt. Routern är väl en sak, där är det ju mjukvara och skit inblandat, men en stendum hub borde ju inte hitta på nåt fuffens. Men jag ska iallafall testa med någon annans grejer hemma hos mig. Om de heller inte funkar så får nog den där teknikern komma ut iallafall...

Tänk såhär, är det större risk att BBB's svindyra prylar går sönder än att dina lågbudget (jämfört med BBB's prylar) går sönder.

Spara dig själv 1500 kronor och ring supporten för routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mongojonk
Tänk såhär, är det större risk att BBB's svindyra prylar går sönder än att dina lågbudget (jämfört med BBB's prylar) går sönder.

Spara dig själv 1500 kronor och ring supporten för routern.

Mystiken tätnar!

Jag kom just hem med en kompis nya switch och kopplade in den. Så fort switchen är inkopplad så försvinner IP:t. Tar jag ut den så får jag tillbaka det direkt. Testar med två olika datorer med samma resultat.

Angående att kontakta Netgears support så har man inte mycket hjälp att hämta där. Deras teori är att det är fel hos BBB (vilket iofs börjar kännas mer och mer rimligt) och säger att jag ska uppdatera routern med senaste firmwaren (vilket jag redan gjort).

Well, snart får vi väl se vad de säger.

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Hmm

Du säger alltså att det fungerar när du kopplar in datorn direkt? Men inte när du kopplar in switchen?

Jag antar att du har förnyat Ip-adressen efter detta byte.

Det som förmodligen är problemet är att Kabeln du kopplar in med inte är så OK
Antingen kablen mellan dator o switch eller kabel mellan switch o Bredbandsjacket.

Prova att byta ut dessa, eller någon av dom, prova också att ställa om duplexläget på datorn till 10 Full duplex, för att se om det fungerar bättre.

Om det funkar utan switch, men inte med, så är det INTE fel på B2´s grejjer, det förstår du också...

Permalänk
Medlem

Re: Hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crusta
Du säger alltså att det fungerar när du kopplar in datorn direkt? Men inte när du kopplar in switchen?

Jag antar att du har förnyat Ip-adressen efter detta byte.

Det som förmodligen är problemet är att Kabeln du kopplar in med inte är så OK
Antingen kablen mellan dator o switch eller kabel mellan switch o Bredbandsjacket.

Prova att byta ut dessa, eller någon av dom, prova också att ställa om duplexläget på datorn till 10 Full duplex, för att se om det fungerar bättre.

Om det funkar utan switch, men inte med, så är det INTE fel på B2´s grejjer, det förstår du också...

Jag har givetvis redan testat med olika kablar (se första meddelandet) - kabeln jag använder nu är för övrigt sprillans ny och kommer från BBB så den bör ju vara ok, och ja, datorn är inställd på full duplex. Jag har testat att förnya IP-adressen - men jag får ju ingen.

Om vi då lyfter blicken från B2 - vad tusan kan det vara? Notera att grejerna (router/switch/kablar) funkar så fort de kommer utanför min lägenhet - de är alltså inte trasiga.

En annan sak, jag vet inte om det har något med det här att göra, är att min router stendog när B2 kopplade på 100Mbit. När de ställde ner den på 10 funkade det igen. Jag trodde förstås att det var routern som inte klarade av hastigheten. Nu testade jag mot min nya dator, men den fixade inte heller 100Mbit (vilket den förstås ska göra). En ren slump?

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Med största sannorlikhet så är det kablarna som felar, över fast du bytt, det eller NIC, nått av det felar ialla fall.

Det är svårt att säga vad det är.

Fel nån stans på din utrustning. Om du ställer ner hastigheten till 10 full duplex så kommer det funka, då misstänker jag att det är kabel eller NIC

Permalänk
Medlem

Så länge det fungerar att koppla en burk på direkt på jacket så tycker BBB att tjänsten är levererad. Vilket den oxo är

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Inaktiv

Håller helt med där,

Går inte att förneka, B2 har gjort sitt jobb när det fungerar på en enhet (router, dator, Xbox)
funkar det inte på andra så är det upp till användaren. dom kan inte ha kontroll på all utrustning som ska kopplas in. Funkar det på en dator så är det rätt från B2´s sida.

Permalänk
Medlem

Jag förstår precis hur ni (och sannolikt BBB) resonerar.

Jag vet ju att det inte är fel på grejerna i sig. Jag vet också att de fungerar mot BBB fast inte hemifrån mig. Jag vet också att de fungerade utmärkt för en månad sedan. Allihopa. Alla kablar jag har testat funkar. Datorerna funkar. Men mot BBB med en enhet mellan dator och jack - nej.
Mot bakgrund av allt ovan så har jag lite problem med att se hur felet kan ligga hos mig.
Jag har lite svårt att köpa argumentet att BBB:s grejer är dyrare än mina och att det därför är helt osannolikt att fel ligger hos dem. Teknik kan gå sönder oavsett inköpspris. Om de sen väljer att fixa det enbart för lilla mig om det inte är ett stort problem, det är en helt annan femma...

Jag är ingen nätverkstekniker, vilket ni säkert fattat vid det här laget, men jag tycker ändå att det osar katt lång väg.

Jag kan tillägga att BBB i regel, och säkert i de flesta fall med all rätt, in i det sista tycker att det är kundens fel när saker och ting inte fungerar. Det tyckte de när jag fick bredbandet installerat och ingenting fungerade den första månaden (förutom utskicket av räkning, förstås).
Sedan skickade de äntligen hem en gubbe till mig som efter en minut kunde konstatera att nätverksuttaget var felmonterat. Det tycker jag visar på att även BBB kan ha fel och göra misstag - även om de inte gärna erkänner det!

Men skitsamma, tack för alla svar, synpunkter och tips. Jag kommer förmodligen inte ge mig förrän någon varit hemma hos mig och tagit en titt. Återkommer med resultat (om det blir nåt).

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sylt
Jag förstår precis hur ni (och sannolikt BBB) resonerar.

Jag vet ju att det inte är fel på grejerna i sig. Jag vet också att de fungerar mot BBB fast inte hemifrån mig. Jag vet också att de fungerade utmärkt för en månad sedan. Allihopa. Alla kablar jag har testat funkar. Datorerna funkar. Men mot BBB med en enhet mellan dator och jack - nej.
Mot bakgrund av allt ovan så har jag lite problem med att se hur felet kan ligga hos mig.
Jag har lite svårt att köpa argumentet att BBB:s grejer är dyrare än mina och att det därför är helt osannolikt att fel ligger hos dem. Teknik kan gå sönder oavsett inköpspris. Om de sen väljer att fixa det enbart för lilla mig om det inte är ett stort problem, det är en helt annan femma...

Jag är ingen nätverkstekniker, vilket ni säkert fattat vid det här laget, men jag tycker ändå att det osar katt lång väg.

Jag kan tillägga att BBB i regel, och säkert i de flesta fall med all rätt, in i det sista tycker att det är kundens fel när saker och ting inte fungerar. Det tyckte de när jag fick bredbandet installerat och ingenting fungerade den första månaden (förutom utskicket av räkning, förstås).
Sedan skickade de äntligen hem en gubbe till mig som efter en minut kunde konstatera att nätverksuttaget var felmonterat. Det tycker jag visar på att även BBB kan ha fel och göra misstag - även om de inte gärna erkänner det!

Men skitsamma, tack för alla svar, synpunkter och tips. Jag kommer förmodligen inte ge mig förrän någon varit hemma hos mig och tagit en titt. Återkommer med resultat (om det blir nåt).

Problemet blir som du säger, man förutsätter att det är fel hos kunden in i det längsta, helt enkelt för att det allt som oftast är det! Skulle man skicka ut tekniker varje gång det blev strul skulle inget företag hålla sig flytande speciellt länge.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sylt
Jag förstår precis hur ni (och sannolikt BBB) resonerar.

Jag vet ju att det inte är fel på grejerna i sig. Jag vet också att de fungerar mot BBB fast inte hemifrån mig. Jag vet också att de fungerade utmärkt för en månad sedan. Allihopa. Alla kablar jag har testat funkar. Datorerna funkar. Men mot BBB med en enhet mellan dator och jack - nej.
Mot bakgrund av allt ovan så har jag lite problem med att se hur felet kan ligga hos mig.
Jag har lite svårt att köpa argumentet att BBB:s grejer är dyrare än mina och att det därför är helt osannolikt att fel ligger hos dem. Teknik kan gå sönder oavsett inköpspris. Om de sen väljer att fixa det enbart för lilla mig om det inte är ett stort problem, det är en helt annan femma...

Jag är ingen nätverkstekniker, vilket ni säkert fattat vid det här laget, men jag tycker ändå att det osar katt lång väg.

Jag kan tillägga att BBB i regel, och säkert i de flesta fall med all rätt, in i det sista tycker att det är kundens fel när saker och ting inte fungerar. Det tyckte de när jag fick bredbandet installerat och ingenting fungerade den första månaden (förutom utskicket av räkning, förstås).
Sedan skickade de äntligen hem en gubbe till mig som efter en minut kunde konstatera att nätverksuttaget var felmonterat. Det tycker jag visar på att även BBB kan ha fel och göra misstag - även om de inte gärna erkänner det!

Men skitsamma, tack för alla svar, synpunkter och tips. Jag kommer förmodligen inte ge mig förrän någon varit hemma hos mig och tagit en titt. Återkommer med resultat (om det blir nåt).

Kul sen när den där teknikern kommer, kopplar in sin dator och allt fungerar. Då får du en faktura på 1500:- och inte har du blivit klokare på det.

Permalänk
Medlem

Det är inte troligt. Hade just en kompis här med sin bärbara och en helt ny kabel. Han har samma uppkoppling som mig hemma hos sig, och där använder han den datorn. Hemma hos mig fick hans dator inte heller något IP...

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sylt
Det är inte troligt. Hade just en kompis här med sin bärbara och en helt ny kabel. Han har samma uppkoppling som mig hemma hos sig, och där använder han den datorn. Hemma hos mig fick hans dator inte heller något IP...

Haha.. Nae ^^ det får han inte om han oxo har BBB.

Hade samma problem när jag var hemma hos en polare och lanade. När jag skulle flytta tillbaka min burk så fick jag inte IP. När jag ringde BBB så låg mitt nätverkskorts MAC-adress kvar på min polares port.

Lite svårt för en DHCP-server att dela ut IP-adresser till samma MAC-adress på två ställen. Det kan vara en anledning till att din polare inte får IP på din port.

Får dina grannar IP så borde du få det oxo, fast inget är ju säkert. Mycket möjligt att det kan vara uppkopplingen som harvar.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sylt
Mystiken tätnar!

Jag kom just hem med en kompis nya switch och kopplade in den. Så fort switchen är inkopplad så försvinner IP:t. Tar jag ut den så får jag tillbaka det direkt. Testar med två olika datorer med samma resultat.

Angående att kontakta Netgears support så har man inte mycket hjälp att hämta där. Deras teori är att det är fel hos BBB
Well, snart får vi väl se vad de säger.

** jag hade en Netgear 614v3, utan förklaring så tappade den ip och blinkade hela tiden, uppdaterade firmware, testade köra den som hubb, BBB hade ingen förklaring och inte Netgear heller, jag bytte ut skiten, har BBB VDSL 13/10.

Allt började när jag skulle portforworda vilket inte funkade utan routern dog, blinkade och tillslut hittade inte IP. Läser man runt på olika forum så händer detta ganska ofta, dock aldrig med en
D-Link. Netgear ska man tydligen ha för att surfa på, inte belasta.

Byt ut din router, Netgears support suger och du får sitta i kö i minst 45 min om du inte blir kopplad till Indien där dom har sin support efter 21.00, dom är ännumera värdelösa då dom inte löser problem utan bara fråga samma frågor om och om igen utan att lyssna på kunden.

Lyckatill, jag bytte min router efter 14 dagar med att bråka med affär och Netgear, ingen av dom dom ville känna till eller hjälpa mig i detta fall. Netgear är bra på att sälja grejjor men går dom sönder så gör dom det riktigt surt för dig.
Deras kundtjänst ska man inte ens diskutera då dom alltid hävdar att det inte är fel på deras prylar.

Visa signatur

::L::

Permalänk
Medlem

Saken är biff!

Tack för tipsen! Jag misstänkte naturligtvis också först att det var routern som var den felande länken. Jag har dock varit i kontakt med Netgears support tidigare och delar inte riktigt din erfarenhet; jag fick rätt snabbt returnera min gamla router och fick en helt ny, den som jag har nu, som var av senare modell och mycket bättre än den jag skickade in. Jag hade förmodligen bara tur som fick snacka med rätt människa...

Nu har nätverksmannen iallafall varit här. Som tidigare antydits att det skulle, så fungerade det naturligtvis direkt när han kopplade in sin bärbara dator. 1-0 till Bredbandsbolaget!

När vi kopplade routern eller switchen mellan funkade det dock inte. Vi gick upp till switchen på vinden och satte routern direkt mot uttaget där, och då funkade den klockrent. Efter tre timmars (!) felsökning och harvande med BBB:s sega support så börjar han misstänka att det är nåt spänningsfel och börjar skruva och fiffla lite i uttaget.
Fem minuter senare funkar allt som det ska, och nu funkar även 100Mbit (för den intresserade så ger Netgear RP614v3 för mig 70Mbit mot TPTest, vilket känns helt ok).

Så var det med BBB:s felfria prylar!

Jag vill tacka alla som tagit sig tid att svara på mina frågor, det här har nästan drivit mig till vansinne. Det är jobbigt när man blir motarbetad och ifrågasatt på supporten, men tillfredställande när det visar sig att det är deras egna grejer det är fel på

Visa signatur

---------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

sylt
acsch switch->bredbandsjack = fastighetsnät som ägs av fastighetsägaren.
Lurigt fel ändå, skönt att det löste sig och att det inte var dina prylars fel