*** Telia [tappar anslutningen till internet]

Permalänk
Medlem

*** Telia [tappar anslutningen till internet]

Mitt internet kopplar ifrån flera ggr i timmen har telia 24mbit
under dagen kopplar internet ifrån kanske 1-2 ggr i timmen men på kvällen mkt oftare.
Idag bestämde jag mig för att testa Hur det fungerade utan router, alla telefoner urdragna och som vanligt i första jacket.
Det började ganska bra tyckte jag efter 5 min 22:28 hade lampan på modemet inte slocknat en enda gång
22:29
22:33
22:34
22:35
22:47
22:48
22:49
22:50
23:01
23:03
23:04
23:11
23:12
23:16
23:17
23:22
23:25
23:33
23:35
23:36
kopplade internetet ifrån det kanske inte är "så ofta" men det är en aning irriterande.

förrut när jag hade telia 8mbit hade jag inga problem. jag har också testat att byta tillbaks till 8mbits modemet och då har det också vart felfritt. Men nu kan jag inte få 8 mbits modemet att fungera ...

är det nån som har en aning om vad som är fel? har sett att massa har haft detta problemet men ingen tycks ha fått löst det eller?

[SIZE="-2"]Rubriken har redigerats av xphaze. Sätt alltid en rubrik som utförligt beskriver vad tråden du skapat handlar om.[/SIZE]

Permalänk

Självklart vill man ha en så störningfri surfning som möjligt. Då du verkar få färre avbrott när du tagit ur den mesta utrustningen, telefoner och modem, så borde man vara nåt på spåret. Men jag undrar 2 saker just nu.

1. Vet du vilket avstånd du har till stationen, kabellängd alltså.
2. Vilket modem har du ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

jag har liknande problem med telia 2mbit.
lampan på modemet slutar blinka, men lyser en stund för att sedan slockna allt mellan 10 sekunder upp till runt 1 minut. ganska irriterande.
och jag e ganksa säker på att det inte är ledningen det är fel på, har 360 meter sladd till telestationen, och sladden är ungefär 3-4 år gammal och kollad av en relacom-gubbe för ett par månder sen.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med att jag tappar synk titt som tätt och har haft detta problem i snart ett år och det har blivit värre sista tiden. Har varit tekniker ute 5 eller om det är 6 gånger. Första jacket har bytts ut, ny kabel från inkommande telekabel(bor i villa) byttes ut igår men felet kvarstår. För ungefär en månad sen så gick det från likström till växelström i telejacken, Telia vet ej varför. Har själv testat med två olika modem och splitter, Alcatel Speedtouch home och Zyxel 660, samt att tekniker testat med eget modem. Mitt modem fungerar i telestationen den gång som tekniker provade, iofs så är det ett problem som kommer och går så helt säker på att det fungerar direkt i telestationen kan man inte vara.

Tekniker har bytt plats i telestationen och par har ändrats i de olika stationerna mellan mig och stationen.

Efter att tekniker var ute för en månad sen så visar inte nummerpresentatören numrena jämt. Har även kopplat ur presentatören för att utesluta att den börjat spöka på sistone.

Något som gjorde mig lite förbryllad i morse var att när synklampan stod och blinkade så slocknade helt plötsligt Power lampan för att sedan hoppa igång direkt...

Kan det vara så att modemet mitt uppe i alltihop börjar ge upp också eller kan det ha med det andra problemet att göra? Kan modemet ha tagit skada eftersom det ändrats från lik till växelström?

Enligt teknikern jag pratade med igår så brukar man kunna få växelström i telejacket vid åsknedslag, själv kan jag för lite om den delen för att säga vad som är rätt och fel.

Många gånger så börjar synkproblemen vid åttasnåret på mornarna, finns inte en själ hemma då och har ingenting som går via timer. Men synkproblemet kan uppstå när som helst men vid Telias övervakning så har jag tappat synk ganska mycket vid åttasnåret.

Någon som har något tips vad grundorsaken kan vara?