Permalänk

BeOS

Vilka nätverksprotokoll stödjer BeOS?

Vad är minimum samt rekommenderad hårdvara?

Vilka programsubsystem stöds (exempelvis Win32,POSIX)

Vilka hårdvaruplattformar stödjs?

Hur säker är det egentligen? :S

Vilka spinoffs finns det på BeOS, jag vet om OpenBeOS, men finns väl flera?

Vilka filsystem stödjs

Tackar för mig!

Permalänk
Medlem

ehm, jag är inte speciellt insatt, men provade BeOS för inte så länge sedan.
Det fungerar iaf bra på en 650 mhz, 512 mb ram, geforce 3 ti200.
Har inte undersökt nätverkstödet, men vanliga TCP/IP fungerar gött.

Det finns två projekt som ska likna eller försöker efterapa BeOS, Zeta (www.yellowtab.com) och Haiku.
Hoppas det hjälpte lite.

Visa signatur

Jag är full.

Permalänk
Medlem

BeOS ska helst köras på en Dual CPU-maskin. Typ Dual P2 eller Dual PPC 60x
Ett Nvidia-grafikkort i stil med TNT2 fungerar bra.
Zeta fungerade sådär när jag testade. BeOS Max 5 kändes bättre.

Permalänk
Medlem

En av de stora problemen med BeOS är bristen på nätverksdrivrutiner. Det kan ha förbättrats på senare år, men med tanke på hur låg aktivitet det är i BeOS-communityn tvivlar jag på det.

Jag håller med Sidde, prova BeOS Max 5 och se om du gillar det.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

ett 'vanlig' realtek 8139-nic fungerar bra enl erfarenhet. man måste dock ladda hem drivare själv. (be 'glömde' tydligen att lägga med dessa på skivan...?!)

beos på ppc är väl sådär kanske... den lilla biten (någorlunda modern) mjukvara som finns är mest till x86.
dubbla proppar är ju roligt, men det spelar väl ingen större roll om man ändå rultar runt i 0.5 ghz-träsket?

länktips; http://www.bedrivers.com/hardware/

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl

dubbla proppar är ju roligt, men det spelar väl ingen större roll om man ändå rultar runt i 0.5 ghz-träsket?

Jo, det spelar stor roll. BeOS är utvecklat för SMP-system. Det mesta som är så fantastiskt med det kommer ju bara fram om man har flera proppar...
Samt de sexiga cpumätarna måste ju flashas lite extra då.

Permalänk
Medlem

Tänk er rent teoretiskt "BeOS 2006" på en IBM 8-core Cell-PPC

multimediaprestandan hade ju varit grotesk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Samt de sexiga cpumätarna måste ju flashas lite extra då.

det skulle ju vara det då...

min poäng var att det inte är något vidare användbart system även om det är makalöst effektivt.
(det beror väl på vad man ska ha burken till iofs...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

BeOS på en dual celeron 500 är löjligt snabbt.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tänk er rent teoretiskt "BeOS 2006" på en IBM 8-core Cell-PPC

multimediaprestandan hade ju varit grotesk

Det vattnas i munnen bara man tänker på det. *Fap* *Fap* *Fap* *Fap* *Fap* *Fap*

Visa signatur

8D

Permalänk

Okej ingen som har några konkreta svar?

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill veta allt det här?

Visa signatur

Yoink...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmiye
Får man fråga varför du vill veta allt det här?

Det alldeles jättelogiska svaret till det är antagligen "För att han vill testa" eller "För att han är intresserad av BeOS"?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

BeOS är ett rätt trevligt OS som när det kom var långt före konkurrensen när det gällde multimedia, men tyvärr missade de internet-tåget och plötsligt var det inte lika hett med ett "multimedia os" längre...

Jag tyckte det var ascoolt runt 97-98 och var väldigt nära att köpa det (kan ha varit R3?) innan jag hittade Linux.

Dock är det ett gammalt os, och Linux/Windows/OS X gör det mesta, om inte allt, bättre nu.

Jag tycker haiku är ett kul projekt, inte för att jag tror att det någonsin kommer att vara ett relevant alternativ till modernare os, utan mer som ett avancerat re-engineering-projekt.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Sen har vi ju BNX vilket är QNX:s kärna med Hakus servers.

http://osnews.com/story.php?news_id=14088

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Sen har vi ju BNX vilket är QNX:s kärna med Hakus servers.

http://osnews.com/story.php?news_id=14088

Det var en intressant intervju, jag hade ingen aning om att BNX fanns. Han verkar ha samma inställning till BeOS som jag, från artikeln:

Citat:

Sven: Some might be happy to accept that. But those two other approaches have some serious drawbacks. Haiku is working on recreating an operating system that at this point over six years without an update. By the time they have something to fully replace BeOS 5, it'll be ten-year-old technology. When it's done, it'll be like 2000 all over again. In 2010. You might be able to use it to run old BeOS apps for nostalgia, but that's about it.

Dock tycker jag inte att valet av QNX kärna är så lyckad. Det är inget fel på den i sig, men det känns lite farligt att bygga sitt OS på en kärna man inte kontrollerar. Och att döma ut linux för att BlueEyedOS misslyckades är bara fånigt, personerna bakom det projektet snackade en massa men gjorde väldigt lite.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk

Dom här 2 frågorna

Vilka programsubsystem stöds (exempelvis Win32,POSIX)

Vilka hårdvaruplattformar stödjs?

blev ställda av skolan om någon nu undrar, resten är för egen information

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frysdisken
Dom här 2 frågorna

Vilka programsubsystem stöds (exempelvis Win32,POSIX)

Vilka hårdvaruplattformar stödjs?

blev ställda av skolan om någon nu undrar, resten är för egen information

BeOS är typ 95% POSIX. Haiku ska ändra den siffran till 100%.
BeOS utvecklades först till PPC men ändrade sedan till x86, så båda borde funka.

Läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Beos

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Tackar, sökte faktiskt på Wikipedia, men fick inte upp samma källa som du, tackar så mycket för hjälpen allihop!

Permalänk
Medlem

jag hittade två roliga grejer på haikunews.org
http://haikunews.org/1181
http://haikunews.org/1180

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

BeOS/Haiku på ny hårdvara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tänk er rent teoretiskt "BeOS 2006" på en IBM 8-core Cell-PPC
multimediaprestandan hade ju varit grotesk

Du skulle få *bra* resultat mycket *snabbare och enklare* genom att porta BeOS till Sun's Niagara eller kommande uppföljaren, eftersom den är symmetrisk. (Lite förenklat kan man säga att det är som en SMP-burk fast alla processorerna sitter i samma chip. Och BeOS gjordes för SMP-burkar. Se www.BeBox.nu) Alla kärnorna är likadana, kan köra samma kod, och ett program kan lätt utföras på vilken av kärnorna som helst (eller flera trådar på olika kärnor), och ett program kan lätt schemaläggas på vilken ledig kärna som helst. På Cell blir det klurigare, eftersom huvudkärnan och extrakärnorna är rejält olika varandra, både i vilken kod dom kan köra och hur dom kommer åt minnet.

Om du skulle börja porta BeOS (eller mer troligt, Haiku) till Cell, så är första steget att köra på Cells huvudkärna, PPE:n (the PowerPC Element). Den är okej. Kompatibel med 64-bitars PowerPC kod, så Linux och MacOS X skulle lätt kunna köra på Cell, men PPE-kärnan *ensam* lär nog inte riktigt komma upp i "G5" (PowerPC 970) -prestanda, eftersom den saknar några av G5:ans finesser, för att spara plats på chippet så att SPE:erna kan få plats.

Det är extrakärnorna, SPE:erna, som är Cells verkliga guldgruva. De har egna, separata minnen, och skyfflar kod+data via DMA, och kör separat 32-bitars maskinkod. Eftersom dom lokala minnena är relativt små så vore det säkert overkill med 64-bitars SPE:er. Det är SIMD-möjligheterna i SPE:erna som är stinget i soppan. (Altivec, MMX/SSE osv är alla former av SIMD.. dvs när en CPU kan köra samma operation på flera data i ett steg.. perfekt för audio/video kod och många typer av beräkningar.)

Cell liknar inte de andra vanliga multicorechippen (Intel's Core Duo, AMD' X2, m fl), eftersom den inte är symmetrisk. Vilket betyder att oavsett vilket operativsystem du tar, så måste det anpassas rejält för att kunna dra nytta av Cell's extrakärnor, SPE:erna. Så, ja. Om BeOS anpassas till Cell så skulle det ha grym prestanda. Vilket operativsystem som helst som verkligen anpassas för att dra nytta av Cell skulle få grym prestanda. Linux har fått ett visst stöd för SPE:erna, via "SPUFS", men det är ingen jättesnygg lösning. För stelt. Den frigör inte SPE:ernas fulla kapacitet att samarbeta, om jag förstått saken rätt.

Känslan av prestanda/responsivitet/körglädje i BeOS är unik, men BeOS har ingen magisk "multimediaprestanda" (hårdvaran utgör alltid ett övre tak för vad som går/inte går.. Den mesta tiden som ett program kör disponeras helt av programmet, och då är det processorn/minnet som är flaskhalsen, inte operativsystemet), förutom att det hade väldigt låga latencies (fördröjning) jämfört med vad MacOS, Windows och Linux hade på den tiden då Be jobbade på att få in BeOS i audio och videobranscherna. Låga och pålitliga latencies är viktigt för hårddiskinspelning, sequencers, video i broadcast-sammanhang och sånt.

Men det var roliga demos.. En massa videor spelandes samtidigt och på snurrande kubar och bläddrande bokblad. Mitten av 90-talet var inte så dumt.

Hursomhelst. Jag gillar BeOS. Har kört det som mitt huvudoperativ sen första PC-versionen släpptes, och Haiku (vårt klonprojekt) har bra fart på utvecklingen, så snart ska jag byta upp mej, hoppas jag. Linux är bra på mycket, liksom MacOS X och Windows, men bara BeOS har den rätta "känslan". )

Besök gärna mina sidor om BeOS och Haiku på www.kirilla.com

Mvh,
Jonas Sundström.

Permalänk
Medlem

kirilla: en stor (som jag ser det) nackdel med Niagara är ju att alla kärnor delar på samma flyttalsenhet... helt galet enligt mig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
kirilla: en stor (som jag ser det) nackdel med Niagara är ju att alla kärnor delar på samma flyttalsenhet... helt galet enligt mig

Ja, det är ju tur att den inte är tänkt för Playstation 3.
Det skulle nog inte ge så mycket pang för pengarna.

Vi får väl se om uppföljaren (Rock?) får lite mer balanserade prestanda.