Oblivions scalingsystem. Vilka gillar det? Äkta RPG-fans eller Fable/Diablo/FPS-fans?

Permalänk
Medlem

Oblivions scalingsystem. Vilka gillar det? Äkta RPG-fans eller Fable/Diablo/FPS-fans?

Detta diskutteras överallt, så jag tänkte inte vi skulle ha nåt tjafs i denna tråd, utan jag undrar mest vilken typ av spelare det är som gillar detta nya system och vilka som gillar det gamla.

Min teori är att mer seriösa RPG-spelare som gillar att verkligen kämpa upp sin karaktär level efter level, och som gillar att bli belönad för det, ogillar Oblivion.
Diablo/Fable/Hack´n slash-gamers, eller såna som mest spelar FPS och vill ha skills och samma motstånd genom hela spelet, dom gillar Oblivion.

Skriv gärna vad du tycker, samt vilken typ av spelare du är. Kan vara intressant, tycker jag iallafall. Annars kan vi ju skrota tråden

För er som inte vet vad scalingproblemet i Oblivion handlar om, så skriver en "professionell" recensent på en stor site såhär i en bra ingående review, där Oblivion får 74% i gameplay.

"The biggest gripes I have with the game can be summarized in two notions: level scaling balancing and credibility.
First up, level (and loot) scaling. As you will discover during the game, and as “advertised” on the official forums (curiously, this little feature isn’t noted in the game manual) the world of Tamriel adapts to your character level. Meaning that the enemies will be replaced by more powerful ones as you level up (bears instead of wolves for instance) or they will just level up and get better equipment when you do as well. Erm, ok, so what’s the point in advancing my character then? Before I continue I have to stress the fact that the idea of level scaling the monsters is generally a good idea for a game this size, but in the case of Oblivion, the balancing is way off. This design decision made quite a stir on the official forums and caused a huge rift between Oblivion players, with one side saying it’s a good idea, the other claiming the contrary. The problem is that the level scaling can get coupled with some odd bugs, which can easily make your life miserable.
.
.
The same balancing issue with the level scaling system also created some embarrassing moments, when I couldn’t actually believe that they were happening. Situations in which me, Dragonheart, Champion of the Imperial Arena, the greatest fighter in history, having defeated the previous Grand Champion and all gladiators in-between, with a Light Raiment of Valor as armor, is almost killed by a wolf in the forest. This though happened when I was level 6. You wonder how I got to be Champion of the Arena at level 6? Well, let’s just say that the Arena is not all that it’s cranked up to be. It may sound funny at first, but trust me, it isn’t. And let’s say, for the sake of argument, that the monster level scaling wasn’t an issue. That it makes the game challenging long after you’re done with the main quest, which is true. But the same principle applies to the loot and equipment that you find or steal, which is scaled according to your level. You’ve defeated a mighty Minotaur? Very good, you can sell his weapon and armor without remorse, because it won’t be any better than yours. You managed to lockpick a “5 tumbler” lock, which rates Very Hard on the difficulty scale, while being level 2? Congratulations, you’ve found 20 septims and a carrot. Basically, even if you do manage to pull of an incredible feat in the game, like breaking a “5 tumbler” lockpick, you’ll never get something spectacular as a reward, or at least something that would justify the effort. So I then ask myself the grueling question: why do I play the game then? Why do I keep improving my character? Why do I explore the world, all the dungeons, catacombs and forts? For what? So that when I buy a new weapon or a set of armor, everyone else would automatically get something that’s equally good? To level up and see that all the enemies are suddenly just as good as I am?"

http://www.computergames.ro/site/p/articles/o/review/lng/en/a...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte alls på det, jag är mer inne på att göra klart mina quests.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

tycker problemet är att quests ofta kostar mer att utföra än man får i reward, YAY 200 guld, Åhh vad glad jag blir!

Permalänk
Medlem

Re: Oblivions scalingsystem. Vilka gillar det? Äkta RPG-fans eller Fable/Diablo/FPS-fans?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Min teori är att mer seriösa RPG-spelare som gillar att verkligen kämpa upp sin karaktär level efter level, och som gillar att bli belönad för det, ogillar Oblivion.
Diablo/Fable/Hack´n slash-gamers, eller såna som mest spelar FPS och vill ha skills och samma motstånd genom hela spelet, dom gillar Oblivion.
http://www.computergames.ro/site/p/articles/o/review/lng/en/a...

Min teori är precis tvärtom.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag gillar det inte, jag känner aldrig att min gubbe blir mäktigare på det sätt det är nu. Visst blir det mer av en utmaning men att levla känns inte alls som det har nån betydelse för mig som det är nu.

Jag hade föredragit spänning av att inte veta om jag verkligen kan ta det där monstret när jag bara är level 20 tex. Och känslan av att jag verkligen inte borde vara i den här grottan vid min level. Som det är nu så vet jag att vid level 5 kan jag spela ut spelet om jag bara vill, och det blir inte svårare vid level 25, och inte vidare mycket roligare heller.

Den enda belöning för att jag går upp i level är specialattackar/abilities som jag inte behöver, och loot som jag inte heller behöver. Kanske är petig men jag vill känna att min karaktär utvecklas från en useless hero till en episk halvgud som i tex. Baldur's Gate 2

Jag gillar Oblivions värld, grafik och så men själva spelsystemet, spelmekaniken tycker jag inte lika mycket om. Gillar mer D&D reglerna eller systemet som finns i Fallout tex.

Finns fortfarande inget spel som slår de gamla Ultima spelen eller Baldur's Gate spelen för mig.

Edit: Gör en poll

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ska jag se på det som ett RPG gillar jag det inte, och blev grovt besviken.

Men som ett action/äventyrsspel älskar jag det.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Re: Oblivions scalingsystem. Vilka gillar det? Äkta RPG-fans eller Fable/Diablo/FPS-f

Citat:

Skriv gärna vad du tycker, samt vilken typ av spelare du är. Kan vara intressant, tycker jag iallafall. Annars kan vi ju skrota tråden

http://www.computergames.ro/site/p/articles/o/review/lng/ro/a...

Tjaba. Jag har inte bestämt mig helt vilket system som är bäst. Båda har klara för och nackdelar. Men jag håller INTE med det du säger att "seriösa" RPG-spelare ogillar det nya. Enligt min mening så är det ni som är "oseriösa" (inget illa menat). De som rollspelar riktigt kraftigt tittar väl ändå inte så mycket på siffrorna,utan fokuserar sig mer på att just rollspela i världen. De som ogillar oblivions system mest är väl snarare power gamers som ska ha max level och max l33t swords osv, eller hur?

Du skriver att vi har samma motstånd i spelet, men det stämmer ju inte riktigt heller. Det beror ju på hur du går upp i spelet. Går man inte upp med fighting skills blir man ju tex svagare framöver, och går man upp mycket i bra skills blir man ju bättre.

Jag är ganska insatt i spelutveckling och enligt min åsikt är det inte så enkelt att helt ändra om level systemet, utan att det då blir kraftigt obalanserat. Morrowind var enligt mig rysligt obalanserat, på ett dåligt sätt (vid release framför allt).

Fördel med oblivions system:
* Alla quests kan köras oavsett level. Det här är en ryslig fördel. Hur kul var det i morrowind att när man var supermänniska gå med i dark brotherhood och göra meningslöst enkla missions? Slåss mot råtter osv? Jag blev tex väldigt stark på att inte ta missions utan bara att utforska och slåss. Efter det så var 90% av alla missions helt meningslösa. Allting dog bara man tittade på dem. Morrowinds system var enormt mycket sämre här.
- Orealistiskt bra items kan man inte hitta för tidigt. Hittade man tex ett superstrakt svärd när man var level 5 i morrowind så blev man ju Gud direkt. Detta borde de ha löst som i D0D i och för sig, dvs att föremål har krav på vilken level man är. Det borde de verkligen ha, eller hur?
- Det blir enklare att ge sig in på en mission, man blir inte omöjligt slaktat för att man tar fel quest. Detta är också en nackdel som andra pekat ut.

Nackdelar
- Man kan inte se fram emot vissa förbjudna områden när man har högre level. Man kan ju redan besöka dem på level 1.
- Level upp blir inte lika meningsfullt för en del, eftersom allt annat levlar upp. Dock så finns det visst poäng med att levla upp. Man får ju specialfärdigheter, och man märker verkligen hur skillsen påverkar hur man kan spela.
- Man kan inte bli superomänsklig vilket en del verkar tycka är väldigt roligt. Dvs att kunna slå ihjäl alla med ett slag. Det tycker jag själv är väldigt trist, men andra tycker det är kul.

-----

Enligt mig vore det bästa om de gjorde mer av ett mellanting. Att vissa områden måste man vara en viss level för att kunna klara av. Tex att vissa ruiner går man inte in i för de är väldigt svåra. Dock kunde de ha det nuvarande levelsystemet till questen. Det skulle kunna funka. Det är dock inte så lätt som många tror att utforma ett bra system.

/A

Permalänk
Avstängd

Seb74: "Jag dissar oblivion, alla coola killar gör det eller hur?"

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Jag har moddat väck de mest akuta problemen, och väntar på mods som gör att spelet verkligen kommer till sin rätta. Oblivion är grymt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Seb74: "Jag dissar oblivion, alla coola killar gör det eller hur?"

Om du inte har ngt att tillföra kan du ju hålla dig bort från tråden tack.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag börjar nästan bli glad att min dator inte klarade oblivion på en gång, nu får jag ju iofs mitt grafikkort imorgon (förhoppningsvis). Nu har det nämnligen börjat dyka upp intressanta mods som gör det bättre. Det förstas jag skaffat är helt klart UI moden, sen kan jag ju hoppas att det kommit nån equipment mod.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

mycket bra inlägg f97ao

har samma åsikt

Seb, jag förstår inte riktigt varför du fortsätter med det här ämnet.. tror vi har läst dina inlägg i den befintliga ob-tråden. Tycker att det är bra att du är så angelägen i spelet men du predikar lite väl hårt nu ;D

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
mycket bra inlägg f97ao

har samma åsikt

Seb, jag förstår inte riktigt varför du fortsätter med det här ämnet.. tror vi har läst dina inlägg i den befintliga ob-tråden. Tycker att det är bra att du är så angelägen i spelet men du predikar lite väl hårt nu ;D

När han skrev i OB tråden uppmanades han att göra en egen tråd och nu när han gjort det så klagar ni på att han gjorde en egen tråd

Bara bra med intressanta diskussioner. Jag älskar alla trådar där det handlar om spelare som föredrar japanska rollspel Vs. västerländska. Och det här är nästan något liknande. Om ni inte gillar det han skriver finns det en blockera knapp, eller så väljer ni att inte klicka på tråden helt enkelt. Fungerar ungefär som med en TV, om man inte vill se på ett program så byter man kanal eller stänger av TVn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
När han skrev i OB tråden uppmanades han att göra en egen tråd och nu när han gjort det så klagar ni på att han gjorde en egen tråd:rolleyes:

Ja, men då borde "man" väl fatta vinken av att man är trött på snacket kring detta. Är man inte nöjd med spelet behöver man inte spela det och kan gå vidare till annat.

Du editerade... Angående "byta kanal på TV"-resonemanget, det kan även jämföras med hur jobbig reklam kan vara. Som majoriteten tycker är nästan all reklam jobbig och i vägen. Om vi då ska följa ditt resonemang så är det bara att blunda varje gång reklam dyker upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

När han skrev i OB tråden uppmanades han att göra en egen tråd och nu när han gjort det så klagar ni på att han gjorde en egen tråd:rolleyes:

vilka är -ni- ? inte jag iaf ;P

ok men jag håller mig på topic

Tydligen verkar true morrowindfans upprörda men oss som inte spelat morrowind lr inte är lika insatt i MW gillar ob som det är.

Kan man bara inte acceptera att alla tycker olika :/ ? menar beth kunde ha gjort spelet på 10 olika sätt och folk hade klagat oavsett och ville ha det gjort på sitt sätt.

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Njae men nu har ni tappat poängen med tråden.
Jag skrev att vi inte skulle tjafsa här inne utan bara skriva om man gillar scaling så som det tillämpas i Oblivion (scalade fiender och scalande loot) och sedan vad för typ av gamer man är.

Vet inte om det går att konvertera tråden till en poll, och i så fall vad ska jag ha för alternativ att rösta på, för att inte få det vridet åt något håll. Är inte så bra på alla olika RPG-genres så jag kanske skulle ge fel alternativ så folk inte vill rösta.

Ideér? Skulle faktiskt va kul med en sådan omröstning, för massa inlägg blandat med tjafs i en sån här tråd kommer nog inte reda ut min frågeställning.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om du inte har ngt att tillföra kan du ju hålla dig bort från tråden tack.

Då kan jag ju tillföra något då.

Stirra er inte blinda på sifferhelvetena, det är skalat så att ALLA ska kunna spela spelet i SIN takt utan att behöva slösa tid på nån meningslös jävla grinding, eller känna att allt är för lätt.

Vad är det som är så svårt att greppa? Om ni gillar grinding, spela ett annat spel. Oblivion är Elder Scrolls 4, det är inte nått magiskt spel som Joe Labero drog ur röven som är perfekt för precis alla spelare. Och så säger ni att det är diablo 2 spelarna som gillar levelscaling när ni själva hyllar hur jävla skoj det är när det bara handlar om ens egen level? På med pajashatten omedelbums.

Och vad BRA att du har konstaterat att du inte tillhör dom som gillar oblivion. Sluta spela spelet istället för att gnälla över hela jävla forumet att du inte gillar det och att det hade varit bättre utan scaling. Antingen det, eller leta upp en mod och var tyst.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Jag anser mig vara en "mogen" nisse som gillar "Äkta RPG" såsom Baldurs Gate, Fallout etc och Oblivion faller mig helt i smaken. Det är alltid en utmaning att ta gå runt i grottot, Fienderna tar relativt lätt kål på mig och det finns utrustning att hämta som är värd besväret. Dessutom så finns det lägger sig de flesta monster på en vissa förutbestämmd nivå och stiger inte över den, så efter ett tag så känner man sig ändå supermäktig, för att inte tala om alla nya magier man kan använda etc. Balansen kommer ju då ändå till ens egna fördel.

I Morrowind så snubblade jag på ett nästan komplett sett med Glass Armor i början utav spelet och voilá så vart spelet avesvärt enklare. Föredrar helt klart det system som finns i Oblivion, då det är ständigt utmanande istället för att bli en barnlek 30 timmar in som Morrowind var.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Diablo spelen var roliga eftersom man kunde bli totalt slaktad ifall man försökte rusha igenom spelet.

Jag är orolig för att Oblivion tar bort en del av det roliga när man vet om att alla i hela världen blir bättre när man själv blir bättre.

Lite som att spela GTA och veta att om man plockar upp ett vapen så får alla andra i hela staden också ett vapen.

What's the point så att säga?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Stirra er inte blinda på sifferhelvetena, det är skalat så att ALLA ska kunna spela spelet i SIN takt utan att behöva slösa tid på nån meningslös jävla grinding, eller känna att allt är för lätt.

Men det är ju redan för lätt, och då menar jag inte fighterna, utan uppdragen som tex tjuv och dark brotherhood. Man blir ju dummare av att bara spela spelet, det lämnas inget utrymme för att klura ut något själv utan det kommer upp en jävla dialog ruta som förklarar allt så att en 5åring skulle fatta hela jävla tiden.

Nu har jag ju inte gjort klart hela spelet ännu, men jag är klar med thief och the dark brotherhood, och många av uppdragen var underbart gjorda om dom nite bara lämnat ut allt hela jävla tiden, fan va irriterande det är.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Då kan jag ju tillföra något då.

Vad är det som är så svårt att greppa? Om ni gillar grinding, spela ett annat spel. Oblivion är Elder Scrolls 4, det är inte nått magiskt spel som Joe Labero drog ur röven som är perfekt för precis alla spelare. Och så säger ni att det är diablo 2 spelarna som gillar levelscaling när ni själva hyllar hur jävla skoj det är när det bara handlar om ens egen level? På med pajashatten omedelbums.

Och vad BRA att du har konstaterat att du inte tillhör dom som gillar oblivion. Sluta spela spelet istället för att gnälla över hela jävla forumet att du inte gillar det och att det hade varit bättre utan scaling. Antingen det, eller leta upp en mod och var tyst.

Har inget med siffror att göra, snarare spelkänslan. Spelet är inte ett elderscrolls 4 utan borde vara ett Elderscrolls för de som vill ha en lätt inlärningskurva till Elderscrolls spelvärlden. Men jag kanske hade för höga förväntningar när jag förväntade mig ett hardcore RPG? Konsollifiering tycker jag bara bygger på den teorin lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Njae men nu har ni tappat poängen med tråden.
Jag skrev att vi inte skulle tjafsa här inne utan bara skriva om man gillar scaling så som det tillämpas i Oblivion (scalade fiender och scalande loot) och sedan vad för typ av gamer man är.

Vet inte om det går att konvertera tråden till en poll, och i så fall vad ska jag ha för alternativ att rösta på, för att inte få det vridet åt något håll. Är inte så bra på alla olika RPG-genres så jag kanske skulle ge fel alternativ så folk inte vill rösta.

Ideér? Skulle faktiskt va kul med en sådan omröstning, för massa inlägg blandat med tjafs i en sån här tråd kommer nog inte reda ut min frågeställning.

Du gav en vinklad start ("scalingproblem", för att dra ett exempel), vilket oftast får sina konsekvenser när folk vill göra sina röster hörda.

---

Jag gillar Diablo2 och dess system. Jag gilla(de) WoW. Uppbyggnaden med att samla på sig items och förbättra sin karaktär genom dessa tycker jag är kul. Oblivion är sig inte likt detta, men jag gillar Oblivion på sitt sätt. Och bara för att få det sagt så går inte dessa nämnda spel att jämföras enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt, typ 5% av inläggen här som tar upp det jag ville ha ut, och resten tjafsar om huruvida scaling är bra eller ej.

Om någon annan är intresserad av vilken typ av gamers som gillar Oblivion eller inte, kan inte ni hjälpa mig att göra en poll. Vad för alternativ bör man ha att rösta på tex.
Eller är frågeställningen ointressant?

Jag trodde det var givet, äkta RPG'fans ogillar det, FPS samt hack'n slash älskar det.
Men så läser jag här och var om folk som varit med sedan Elder Scrolls började på pc och som gillar Oblivion och säger att det är Morrowind som inte passade in i systemet. Därför jag börjar undra hur det egentligen ligger till....vad är äkta RPG och inte.....typ

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inget med siffror att göra, snarare spelkänslan. Spelet är inte ett elderscrolls 4 utan borde vara ett Elderscrolls för de som vill ha en lätt inlärningskurva till Elderscrolls spelvärlden. Men jag kanske hade för höga förväntningar när jag förväntade mig ett hardcore RPG? Konsollifiering tycker jag bara bygger på den teorin lite.

svar: JA, tydligen hade du för höga krav. förstå att det här är TES 4 och inte 1,2 lr 3. Dom ville antagligen pröva en ny vinkel och jag hör bara klagomål från er som älskar MW. Varför kan ni inte isåfall modda till det som ni vill ha det och sluta klaga ?

Man kan inte göra ett spel som tilltalar alla och speciellt inte i ett sånt hypat spel dom OB.
Dom valde denna vägen och det är bara att acceptera.. en del gillar det en del inte. so what? hade varit lika stort klagomål från andra sidan ifall ni fått lvlscalingen som ni ville

seb: vill du ha riktigt äkta rpg så kör lite d&d med polarna ;p det här är imo ett action/rpg. Hyfsat lätt-tillgängligt för den stora massan

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag trodde det var givet, äkta RPG'fans ogillar det, FPS samt hack'n slash älskar det.
Men så läser jag här och var om folk som varit med sedan Elder Scrolls började på pc och som gillar Oblivion och säger att det är Morrowind som inte passade in i systemet. Därför jag börjar undra hur det egentligen ligger till....vad är äkta RPG och inte.....typ

Jag trodde att det var uppenbart att folk som gillar Oblivion, spelar det och folk som inte gillar oblivion inte spelar det. Tydligen är det inte så, utan folk som inte gillar oblivion spelar det ändå och gnäller när det inte är som dom tycker att det ska vara. Nu säger jag inte att du gnäller (eller, jo), men snälla du sluta överanalysera det här och spela det om det passar, annars låt bli. Ett riktigt RPG är ett sånt man spelar för att man tycker att det är en intressant story i ett roligt spel. Oavsett om det har level scaling, stats eller hur det nu ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag själv är ganska orolig över begreppet "äkta RPG". Vad är kraven, och enligt vilka ska dessa krav uppfyllas? Vart drar man gränsen, och finns det en gräns? Det är ett väldigt diffust begrepp, red gärna ut detta om möjligt. Själv tror jag det bara har att göra med vad individen har för smak.

Jag ser många kopplingar till att så kallade hardcore-rpg-spelare ofta refererar till äldre spel, i många fall även okända för den större publiken. (Det verkar ge plus i kanten)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

svar: JA, tydligen hade du för höga krav. förstå att det här är TES 4 och inte 1,2 lr 3. Dom ville antagligen pröva en ny vinkel och jag hör bara klagomål från er som älskar MW. Varför kan ni inte isåfall modda till det som ni vill ha det och sluta klaga ?

Man kan inte göra ett spel som tilltalar alla och speciellt inte i ett sånt hypat spel dom OB.
Dom valde denna vägen och det är bara att acceptera.. en del gillar det en del inte. so what? hade varit lika stort klagomål från andra sidan ifall ni fått lvlscalingen som ni ville

Precis om man inte klagar så förändras aldrig något. Om du inte gillar att se det är det ju ingen som tvingar en, det är bara att acceptera att folk alltid kommer att klaga. Tolerans?

Varför kan inte du starta ett eget forum där man inte får klaga på spel du gllar?:p

Edit: Rätt mycket ilska i en del inlägg här inne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hatar Diablo och Hack'n'slash, och jag älskade Morrowind - antar att det gör mig till ett riktigt RPG-fan. Gillade Shining Force också, för den delen.

Älskar Oblivion också, även om jag tycker att spelet skalar aningen för mycket - räcker att vissa saker skalar, och att andra inte gör det. Att man kan besöka stora delar av världen direkt är ju roligt, men vissa Dungeons borde vara omöjliga i ett tidigt skede av spelet (finns väl iofs några få sådana också..).

Item-scalingen tycker jag också är löjlig, gör hellre så att man inte kan använda vissa über-items om man är för låg level. Men nog fan ska man få dem när man lyckas klubba ner något jättemonster eller dyl.

Lär väl dock komma någon mod som åtgärdar detta inom kort... till dess ska jag bara njuta av världen

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis om man inte klagar så förändras aldrig något. Om du inte gillar att se det är det ju ingen som tvingar en, det är bara att acceptera att folk alltid kommer att klaga. Tolerans?

Varför kan inte du starta ett eget forum där man inte får klaga på spel du gllar?:p

Jag tolererar att folk klagar meeeeen, jag hade själv haft så stor självinsikt så jag hade lagt ner klagandet eftersom den stora massan gillar spelet som det är. Är det inte allvarligt talat bättre att bara respektera hur spelet är uppbygt? det är väl tolerans om något?

tss, jag har bättre saker för mig än att klaga på spel ;P . jag respekterar att alla inte kan gilla ett spel helt enkelt. att spelet är buggigt det förstår jag om man klagar på men inte hur det är konstruerat.. finns som sagt moddar ?? varför inte modda på och vara nöjd ;p ?

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tolererar att folk klagar meeeeen, jag hade själv haft så stor självinsikt så jag hade lagt ner klagandet eftersom den stora massan gillar spelet som det är. Är det inte allvarligt talat bättre att bara respektera hur spelet är uppbygt? det är väl tolerans om något?

tss, jag har bättre saker för mig än att klaga på spel ;P . jag respekterar att alla inte kan gilla ett spel helt enkelt. att spelet är buggigt det förstår jag om man klagar på men inte hur det är konstruerat.. finns som sagt moddar ?? varför inte modda på och vara nöjd ;p ?

Tänk om alla tänkte så "Varför klaga, acceptera allt som det är. Alla andra gör ju det så varför inte jag.". Fansen skulle inte kunna påverka något spel alls. Människor skulle inte kunna påverka nånting alls.

Den självinsikt jag kommit fram till är att om du tycker något är fel gör din röst hörd. Vem vet Bethesda kanske lyssnar på det just jag säger om nånting och anser mig ha rätt och ändrar det i en framtida patch eller expansion. Och desto fler som påpekar samma sak desto större chans att något förändras.

Visa signatur