Permalänk
Medlem

Kompabilitet Phantom + P180

Jaha, så var det dags för min första tråd, och även mitt första inlägg, här på sweclockers! När jag har kollat runt verkar ni rätt ofarliga allihop, så det bådar gott! Bygger en dator, och min enda erfarenhet från detta är att jag byggde två datorer i mina tonår (på 90-talet, alltså...) samt höggradig (tycker jag!) händighet.

Jag ska köpa ett Antec P180-chassi, och eftersom jag vill att datorn ska hålla truten när jag spelar spel mitt i natten så tänkte jag införskaffa ett Antec Phantom-500-nätagg. Har dock läst i recensioner av P180:an att man kan få problem med "långa" nätagg, då sladdarna inte vill gå genom den lilla luckan i bottenavdelningen, och kan nå fram till bottenfläkten i värsta fall. Har även läst att Phantom-500an är ett ganska stort nätagg! Frågan är alltså - passar agget till chassit utan strul? Nån som vet?

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

Hej du.

Välkommen hit ska jag väl säga med.

Har inget Phantom 500, men väl ett SeaSonic S12 500 och det är lika långt, 150mm.
Det får plats, men man får vara lite noga med hur man sträcker upp kabelflätan upp genom
luckan mellan undre & övre kammaren så att flätan inte tar i fläkten som sitter i undre kammaren.

Inte överdrivet svårt alltså, så det går nog finemang.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hejsan

Lånar bara tråden lite.
Får en nätdel som är 170mm lång plats i ett Antec P180?

Tacksam för svar

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPirate
Hejsan

Lånar bara tråden lite.
Får en nätdel som är 170mm lång plats i ett Antec P180?

Tacksam för svar

jag skulle defenetivt inte rekomendera det i alla fall... agget får nog plats men inte sladdarna. det går medd 100% säkerhet inte dra sladdarn genom hålet om inte fläkten tas bort

här har du en bild med stängd lucka, en atx och en molex sladd geno hålet

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

jag har en phantom 500W i mitt antec p-180 special edition (same size som den silvriga antar jag) å det funkar fin fint tyst, å fina grappen data

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk
Medlem

Förstår! Det ser ut som att en nätdel kan vara högst 160-165mm lång utan att det blir strul... den där bilden var guld värd i sammanhanget! Tackar!

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

Skulle undvika Phantom. Det finns mycket tysta PSU idag t ex Seasonic, Tagan etc

Visa signatur

Linux User #289870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Förstår! Det ser ut som att en nätdel kan vara högst 160-165mm lång utan att det blir strul... den där bilden var guld värd i sammanhanget! Tackar!

som jag ser det så kan man ha nässtan hur stor nätdel som helst om man tar bort fläkten och sen viker upp sladdarna så att de går över nätdelen och sen upp i hålet. då måste man göra detta innan man äns har satt in nätagget än för att få igenom den breda atx-sladden genom luckan... om fläkten är borta så kan man okså lika gärna dra kablarna genom fläkthålet och upp i det andra hålet men jag rekomenderar ca 16-16,5 cm ja..... om man inte vill ta allt för mycket vatten över huvudet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min P180 SPRC + Phantom igår faktiskt

De går allt, kanske inte något för den helt oerfarne men du verkar ju ha lite koll iaf så de ska nog gå bra.

Köp en bra CPU kylare om du vill ha den helt tyst. Min är helt tyst förutom CPU fläkten som kan låta en hel del ibland. Men i idle är de helt okej. Ska nog köpa en zalman om ett tag.

Grejjen är att jag har på datorn 24/7 så jag har blivit imun mot fläktljuden Så de spelar inte så storroll

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den, att egentligen vill jag ha seasonics s12-600. Tyst och fin och hög effekt! Dock så har jag läst mig till att just det nätagget har kompabilitetsproblem med DFI's lanparty moderkort, och det är ett sådant jag har i sikte. Har kollat in thermaltakes 680w truepower silent också... nu när jag har bättre storleksreferens från den där charmiga bilden kan jag ju fundera mer på den. Rekommendationer mottages varmt!

Visa signatur

K#^Ab

Permalänk
Medlem

fungerar alldeles utmärkt med Phantom500 i Antec's P180... hur mycket plats som helst i det chassiet ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag kanske borde varit tydligare på en punkt här - jag vill behålla fläkten i den nedre kammaren.

Visa signatur

K#^Ab

Permalänk
Medlem

säg bara till om det är några andra bilder du vill ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med Seasonic och Lanparty och gjorde ett inlägg om det
i detta forum häromdagen. Problemet är känt och omdebatterat på DFI Street.

Själv kommer jag att satsa på Tagan Easycon 580W. Körde systemet i signatur
med ett Tagan 420W utan problem. Tycker att Tagan är tillräckligt tyst.

EDIT: Här en länk till PSU som DFI Street rekommenderar (OBS!
Glöm Seasonic!)

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=10854

EDIT2: Har ägnat sista veckan åt PSU-frågor till Lanparty och tror
mig minnas att Thermaltake inte är att rekommendera.

Visa signatur

Linux User #289870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Jag kanske borde varit tydligare på en punkt här - jag vill behålla fläkten i den nedre kammaren.

bara och skriva dit fläkten där framme istället ... blåser du lite luft på hårddiskarna också ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Aha! Perfekt!

Visa signatur

K#^Ab

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herb
Jag hade problem med Seasonic och Lanparty och gjorde ett inlägg om det
i detta forum häromdagen. Problemet är känt och omdebatterat på DFI Street.

Själv kommer jag att satsa på Tagan Easycon 580W. Körde systemet i signatur
med ett Tagan 420W utan problem. Tycker att Tagan är tillräckligt tyst.

EDIT: Här en länk till PSU som DFI Street rekommenderar (OBS!
Glöm Seasonic!)

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=10854

EDIT2: Har ägnat sista veckan åt PSU-frågor till Lanparty och tror
mig minnas att Thermaltake inte är att rekommendera.

jag kanske misstolkade tråden såhär tidigt på morgonen, men Seasonic fanns ju med bland nätaggen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Dat var därför jag valde Seasonic. Ville ha ett tyst kraftigt nätaggregat.

Skrev ett inlägg i DFI Street och fick svar från Angry_Games där han beskriver
sin egen erfarenhet av Seasonic S12 som helt överensstämmer med min egen förra veckan.

Sedan påstår Angry_Games att Seasonic fixat problemet med en revision A2
av Seasonic S12. Jag hade ett Rev. A2 som inte funkade.

Jag påpekade, 2 gånger, att det verkar osjyst att rekommendera Seasonic
SW12 men Angry_Games anser att bara för att någon enstaka kund har
problem så innebär det inte att Seasonic inte är att mycket bra nätaggreget.

Angry_Games är anställd av DFI etc etc.

Problemet är känt av DFI och Seasonic och de skyller på varann. Kunden
får sitta emellan. Så varför satsa på ett nätaggregat med kända problem.

Visa signatur

Linux User #289870

Permalänk
Medlem

Låter som en härva. Tagan-agget ser intressant ut, dock! Gutt med modul-agg.

Visa signatur

K#^Ab