Permalänk
Medlem

Kde eller Gnome ?

Shoo!

Sitter just nu på min linuxmaskin som har SuSE 10.0 installerat, och använder mig just nu utav gnome...
Men jag undrar bara, vad är det för fördelar med att använda t.ex. Gnome? Och vilka nackdelar?
Själv så tycker jag faktsikt att kde är snyggare (Förstår att många är emot mig, men kde föll mig i smaken ;), men vad är fördelarna med kde? Är det lätt att byta från Gnome till kde? Och är gnome lättare än Kde?

Vad tycker ni? Är det värt att byta från gnome till kde bara för att jag inte gillar gnomes gränssnitt?

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Jag upplever att KDE är bättre på att centralisera t.ex. verktyg för systeminställningar. Tycker också att KDE har fler inställningsmöjligheter.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk

Tycker KDE känns lite bloated. Men å andre sidan har Gnome också sina problem. Försök att testa båda, det är väldigt personligt vilken man gillar.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Den enda egentliga nackdelen med KDE är att GTK-applikationer kan vara fula som stryk. gtk-engines-qt fixar det..

Permalänk
Medlem

okej...men nu när jag änså är i skrivandets gång, kan ni svara på en liten NOOB fråga? Hur kör man .run filer
Jag startade upp konsollen, och skrev: sh filnamnetpadrivrutinen.run
Sen kom det upp att man var tvungen att vara root för att installera, så jag skrev login.
Då kom det upp såhär: FATAL: cannot change permissions of TTY: Operationen inte tillåten
Har för mig att jag har lyckats logga in mig som admin förut på det viset :S
Drivrutinen jag ska installera är till mitt nvidia grafikkort...på SuSE 10.0 som ni vet.

Kanske borde göra en till tråd för detta...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

för att bli root så kör kommandot "su"

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

ah, juste Glömde

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Jag har både KDE och Gnome installerat, men jag gillar Gnome mer. Jag håller med nienithaur när han påstår att KDE känns bloated.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Gnome ser iaf snyggare ut, lär ju impa mer på tjejerna

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag har stora problem med att välja mellan KDE och Gnome. Jag klarar mig inte utan varken amarok, k3b eller kopete från KDE, och jag kan inte heller leva utan Evolution och Xchat från Gnome. Hur jag än gör så måste jag ha både QT och GTK på burken. Major PITA! Rent funktionsmässigt gillar jag KDE mer än Gnome, dock.

Hur som helst....jag är tillbaks i pekwm igen.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Inaktiv

Linus Torvalds förespråkar KDE. Tråden ger en intresant bild av tänket bakom de två.

Permalänk
Medlem

Sitter själv just nu med gnome men skulle vilja prova KDE... kan man byta utan att behöva installera om suse helt och hållet?? och isådana fall... hur gör man ....

Visa signatur

Jahaja??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag har stora problem med att välja mellan KDE och Gnome. Jag klarar mig inte utan varken amarok, k3b eller kopete från KDE, och jag kan inte heller leva utan Evolution och Xchat från Gnome. Hur jag än gör så måste jag ha både QT och GTK på burken. Major PITA! Rent funktionsmässigt gillar jag KDE mer än Gnome, dock.

Hur som helst....jag är tillbaks i pekwm igen.

Kan hålla med om att jag saknar Kopete när jag sitter i Gnome, men det får man leva med. Har ju Gaim

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Det finns ett och endast ett svar på frågan "KDE eller Gnome?".

Testa båda, och välj själv. (Och pröva gärna några fler när du ändå är i farten.)

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag har stora problem med att välja mellan KDE och Gnome. Jag klarar mig inte utan varken amarok, k3b eller kopete från KDE, och jag kan inte heller leva utan Evolution och Xchat från Gnome. Hur jag än gör så måste jag ha både QT och GTK på burken. Major PITA! Rent funktionsmässigt gillar jag KDE mer än Gnome, dock.

Hur som helst....jag är tillbaks i pekwm igen.

Xchat har väl inget med GNOME att göra iaf?

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag KDE mer, om man drar ner på alla glassiga effekter vill säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Xchat har väl inget med GNOME att göra iaf?

Eh, jo. Dessutom missuppfattade du poängen: Jag stör mig på att använda både GTK och QT.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Eh, jo. Dessutom missuppfattade du poängen: Jag stör mig på att använda både GTK och QT.

Dom går ju att använda i KDE med

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Dom går ju att använda i KDE med

...och ingen har sagt något annat.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Eh, jo. Dessutom missuppfattade du poängen: Jag stör mig på att använda både GTK och QT.

"jag kan inte heller leva utan Evolution och Xchat från Gnome"

Jag har iaf inga problem att köra xchat under: windows xp, Mac OS X, fluxbox, KDE, blackbox, openbox, osv.

Lät som xchat bara gick att köras under gnome. För... du kunde inte leva utan Evolution och Xchat från gnome, nehe? Bara att köra dom under KDE då?

Permalänk
Medlem

KDE eller Gnome? Jag säger Fluxbox

Men måste jag välja mellan de så väljer jag KDE för jag tycker om dess enkelhet.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Bara att köra dom under KDE då?

Heh. Jovisst, 50 extra deps bara för att köra evolution och xchat under KDE, det känns smidigt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Tycker KDE ser alldeles för fläskigt ut, dessutom belastar det min laptop så pass mycket att man hör fläkten surra igång i tid och otid, kvittar hur mkt jag ställer ner inställningarna. Kör XFCE 4, bästa kompromissen mellan prestanda/funktion i min åsikt. Hade jag varit tvungen att välja mellan Gnome och KDE hade jag dock valt Gnome eftersom det inte är lika krävande, plus att ser snyggare ut enligt mig.

Visa signatur

"Man kan inte raka en man i hans frånvaro" -norskt ordspråk av okänt ursprung.

Permalänk
Medlem

Suse + GNOME: segt som sirap, hittade ingenstans där jag kunde ta bort effekter osv.
Suse + KDE: Går märkbart snabbare, här kunde jag faktiskt ställa ner inställningarna med en liten wizard.

ioslaves äger. Lite skönare att skriva fish://hemma.com i Konqueror än skapa en ssh-mapp jag inte kan radera, utan måste montera av som i GNOME. Dessutom är det grymt med embeddade webläsares som i Akregator och Ktorrent eller terminalen i kate.

Visst känns det lite som att man dyrkar allt Torvalds säger när man propagerar för KDE. Just för att han gjorde det där osmidiga uttalandet. Men det fick nog många att ge KDE en tanke.

zightx: Gör du dig till? Jag tror det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag har stora problem med att välja mellan KDE och Gnome. Jag klarar mig inte utan varken amarok, k3b eller kopete från KDE, och jag kan inte heller leva utan Evolution och Xchat från Gnome. Hur jag än gör så måste jag ha både QT och GTK på burken. Major PITA! Rent funktionsmässigt gillar jag KDE mer än Gnome, dock.

Håller med helt. Tycker det är en sjukt jobbig situation.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det när man installerar båda då? Vet att flera gör det.

Finns det någon nackdel (förutom att det tar mer hårddisk utrymme) att installera båda eller ska man hålla sig till en?

Vet inte själv vad som skilljer GNOME och KDE åt... men antar det är mest utseende eller? (+ lite små progs har jag ju förstått i denna tråd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Den enda egentliga nackdelen med KDE är att GTK-applikationer kan vara fula som stryk. gtk-engines-qt fixar det..

Vart hittar jag gtk-engines-qt ? ?? : D
(kör archlinux numera)

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Så om man vill ha båda so ska man partionera och det kommer upp vilken man vill köra vid boot? Eller?

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Nej du får välja under sessions i GDM där du loggar in. Loggar den in automatiskt -> ctrl-alt-backspace så startar X om och du kan logga in igen och välja mellan KDE eller GNOME.

Installera KDE: Yast -> Installera och ta bort paket -> Filter uppe till höger, ändra till val -> kryssa KDE och slutför så är det klart

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att KDE går segt och att Gnome går ännu segare. Mitt val föll på xfce som jag är riktigt nöjd med.