Hårddisk låter lite väl mkt?

Permalänk
Medlem

Hårddisk låter lite väl mkt?

Tjena jo det är såhär att jag har en Maxtor Diamond hdd lr nått sånt på 200gig som låter liite väl mkt den låter nästan som den smattrar, det står att det ska vara en s-ata hdd men den är kopplad genom "ide sättet" lr vad man ska säga. Hade en 150giggare innan som var likadan som jag bytte och den lät likadant. Så jag undrar om det finns nått som jag kan göra?

Mvh Adam

Visa signatur

Jag har en dator

Permalänk
Medlem

Hur pass hög är volymen på "smattrandet"?? för en hårddisk ska ju låta lite.

Visa signatur

P4 3.0 -|- 1024 400 mhz -|- 120, 120 och 250 ext -|- 9600 pro 256 -|- lian li pc65 -|- lite blandat kylning

Permalänk

Maxtor är ju inte direkt kända för att göra tysta diskar. Om det är din systemdisk (vilket det verkar vara) så kan du ju prova en annan montering, antingen genom upphängning eller en ljuddämpande låda.

Om det inte är din systemdisk så kan du med tillverkarens programvara ställa in att den ska vara tystare. Detta sker dock på bekostnad av hastighet (framförallt söktid om jag inte minns fel) så det rekommenderas inte om du kör ditt OS på den. I slutändan är det dock upp till dig att väga ljudnivå mot prestanda.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dane__89
Hur pass hög är volymen på "smattrandet"?? för en hårddisk ska ju låta lite.

Ingen aning hur hög den är exact men man kan säga såhär att när jag är på lan så undrar alla vems "damsugaren" är Ne men asså det är riktigt jobbigt ljud ;S.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Maxtor är ju inte direkt kända för att göra tysta diskar. Om det är din systemdisk (vilket det verkar vara) så kan du ju prova en annan montering, antingen genom upphängning eller en ljuddämpande låda.

Om det inte är din systemdisk så kan du med tillverkarens programvara ställa in att den ska vara tystare. Detta sker dock på bekostnad av hastighet (framförallt söktid om jag inte minns fel) så det rekommenderas inte om du kör ditt OS på den. I slutändan är det dock upp till dig att väga ljudnivå mot prestanda.

Jo jag kör mitt OS , och sisst när jag skulle kolla inne i datorn om nån skruv satt löst så pajjade moderkortet :S Vet inte varför men om jag ska hänga upp den hur ska jag göra då?

Visa signatur

Jag har en dator

Permalänk

kortslöt du moderkortet när du skulle kolla om en skruv till hårddisken satt löst??:P

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Socket AM2,1MB | Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2, S-AM2+ | HIPER Type-R Black 480W | Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2 | Gigabyte GeForce 9500GT 512MB DDR2 | Seagate Barracuda 200gb SATA och Maxtor Diamondmax 250gb SATA |

Permalänk
Medlem

Min IBM deskstar och en Maxtor nånting bägge 80GB diskar började smattra / knarra dem dog kort därefter.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantamera
kortslöt du moderkortet när du skulle kolla om en skruv till hårddisken satt löst??:P

Nånting gjorde jag med det iaf

Visa signatur

Jag har en dator