Permalänk
Medlem

Problem Med VGA SCART

Har nu tittat runt i forumet och sökt endel men kan inte hitta något svar!
Jag har gjort en VGA -> SCART kabel efter denna http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html

Jag gjorde versionen med ljudkabel men verkar som om något är fel antingen i kabeln eller någon annanstans.

Jag håller på att bygger en HTPC med ett ATI Radeon 9200 (VGA,SVHS,Composit) som skall kopplas till min
32"Widescreen tv på 50 Hz
Märket på tvn vet jag inte "Noname" köptes på Siba januari 2006.

När jag har ställt in Powerstrip enligt http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html
och testar så får jag enbart upp en blå ruta på Tvn (samma blå ruta som man får upp om man klickar på Av knappen och inte har någon enhet startad tex DVD)

Jag har sedan sökt efter svar emn inte hittat något jag har även testat andra powerstrip Timings mrn utan resultat.

Finns det någon som har råkat ut för samma problem??
Någon som vet ett förslag på lösning?

Extremt tacksam för hjälp

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk
Medlem

måste man inte han en 100Hz tv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
måste man inte han en 100Hz tv?

Det ska man absolut inte behöva. Dock är det olika powerstrip-inställningar beroende på vilken tv man har. Om du inte vet vilket märke din TV har är det bara att prova olika inställningar tills du hittar en som ger bild. Sen hoppas jag att du gått in under avancerat och aktiverat den andra skärmen (TVn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McBain
Det ska man absolut inte behöva. Dock är det olika powerstrip-inställningar beroende på vilken tv man har. Om du inte vet vilket märke din TV har är det bara att prova olika inställningar tills du hittar en som ger bild. Sen hoppas jag att du gått in under avancerat och aktiverat den andra skärmen (TVn)

Har testat de olika inställningarna som står i NADAKTH FAQ.
Grafikkortet jag kör har enbart en vga kontakt,svhs,COMPOSIT och jag har då testat att köra genom vgakontakten

Tacksam för svaret !

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk

vad har du inställt att du använder för kabeltyp på grafikkortet`? testa att byta till s-kabel ;P...

Permalänk
Medlem

Jag använder VGA ej Svhs eller composit efter som jag har en VGA Scart KABEL.

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk

ja just ja.-.-. fasen va dum jag är... ber om ursäkt... men har du testat att goggla?

Permalänk

var bor du? för jag har en kabel ( utan ljud ) som jag har testat och till o med kondencatorerna som är lite kinkigare och den gick igenom så.. min ska det inte vara något fel på fast jag får inte häller i gång den inte testat till max häller

sen kolla i din manual för tv o kolla vilket scart uttag som har stöd för rgb.. det är mer njutbart o ha en 100hz tv än 50 hz iaf.. sen kör du scart eller snabbkopplingar vid fronten på tv? testa andra kontakter.. säker på att ditt kort fungerar till detta? för jag börjar tvivla på mitt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in den i en scart-kontakt med rgb-stöd? Rgb är signalen, scart är kontakten, alltså måste du ha den i rätt kontakt. Det jag menar är att alla scart-kontakter inte måste ha RGB...

Permalänk
Medlem

EDIT!!
Jag har nu testat kabeln i min andra scart ingång på tvn men samma resultat.
Har läst lite i manualen nu och konstaterat att den ingången har stöd för RGB.
Stog även detta (Om du har ne blå skärm så har inte tvn känt av någon insignal)

Har även testat med en annan dator kopplat till tvn Grafikkortet i den är ett ATI X800GTO med de senaste ati drivrutinerna!

Någon som kan hjälpa mig??
Någon som bor i närheten av Eksjö/småland eller JKPG som har en fungerande som vill testa min??

Citat:

thunderinternet

var bor du? för jag har en kabel ( utan ljud ) som jag har testat och till o med kondencatorerna som är lite kinkigare och den gick igenom så.. min ska det inte vara något fel på fast jag får inte häller i gång den inte testat till max häller

sen kolla i din manual för tv o kolla vilket scart uttag som har stöd för rgb.. det är mer njutbart o ha en 100hz tv än 50 hz iaf.. sen kör du scart eller snabbkopplingar vid fronten på tv? testa andra kontakter.. säker på att ditt kort fungerar till detta? för jag börjar tvivla på mitt..

Hejsan
Jag bor i eksjö ca 6mil sydost från jkpg.
japp skall kontrollera i manualen.
Jag har kopplat in kontakten på baksidan i Tvns scartdon.
Jao jag skall testa med ett annat grafikkkort om jag inte lyckas med detta. Men har läst att Ati Radeon 9200 skall stödjas, om inte så har jag även ati X800Gto (ngn som vet om dessa stödjs?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulten90
Har du kopplat in den i en scart-kontakt med rgb-stöd? Rgb är signalen, scart är kontakten, alltså måste du ha den i rätt kontakt. Det jag menar är att alla scart-kontakter inte måste ha RGB...

Hejsan
Okaj jag ska ta och kontrollera detta när jag kommer hem, har för mig att jag har 2st scart.

Och när jag klickar på kanalerna på tvn så har jag följande kanaler:
AV1
AV2
SVHS
Composit
RGB

Har förmodligen då missat och satt in den i <scart kontakten för AV>
Eller har jag helt fel??

Tackar för alla tips!

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!