MySQL vill ej funka med PHP på Apache (Windows XP)

Permalänk
Medlem

MySQL vill ej funka med PHP på Apache (Windows XP)

Windows XP Pro SP2
Apache 1.3.35
PHP 5.1.2
MySQL 4.1
--------------

Jag blir galen! Har sedan tidigare PHP+MySQL fungerande på min IIS, men vill köra Apache parallellt med denna av utvecklings-/testningsskäl.

Så länge jag håller mig till vanlig PHP är det inga problem. Kör port 80 på IIS och 8080 på Apache. Emellertid kan jag inte ansluta till mySQL med PHP-kod som ligger på Apache.

Får hela tiden:

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in c:\Program\apache group\Apache\htdocs\dbtest.php on line 6

Och detta fungerar alltså med IIS men ej med Apache. Jag har googlat som en tok och hittat massor med idéer och tips om att flytta dll-filerna för mysql till windowskatalogen och Apaches bin-katalog etc etc men inget verkar hjälpa. Om jag kör phpinfo() har jag inte ens en sektion som heter mySQL via Apache (men den finns där - och fungerar som sagt - med IIS).

Om nu MySQL fungerar med PHP i IIS så bör väl ändå det som står i php.ini vara korrekt eller? Har avkommenterat extension-grejerna för mysql.

Någon som har en aning?

Permalänk
Medlem

Har inte en aning om vad som kan vara fel, men om det inte löser sig kan jag rekommendera att du provar XAMPP.

Det är förpackat Apache, PHP, MySQL med en liten kontrollpanel.

Fungerar ypperligt för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
Har inte en aning om vad som kan vara fel, men om det inte löser sig kan jag rekommendera att du provar XAMPP.

Det är förpackat Apache, PHP, MySQL med en liten kontrollpanel.

Fungerar ypperligt för mig.

Ja, jag snubblade in på någon sida om det där paketet under mina sökningar. Inte omöjligt jag får testa det om inget annat löser saken.

Jag finner det lite märkligt att det verkar vara så många olika problem med att få apache, php, mysql att fungera ihop. Många får det säkert klockrent direkt förstås, men om man läser kommentarer på inst.guider och forumtrådar känns det som att det är väldigt olika från fall till fall hur man får ihop det, trots att samma mjukvara används, och det låter lite ologiskt.

Permalänk
Medlem

Jag satt och pysslade med precis det där igår .. urjobbigt, om jag får säga det själv.

Till att börja med har ju inte php5 inbyggt stöd för mysql, så du måste manuellt lägga till den biten i php.ini.

Personligen löste jag det genom att nedgradera till php4, där mysql-stödet är inbakat. Tidsbrist ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Börja med att som dataper skriver aktivera mysql stödet i php.ini genom att ta bort kommentar "slashen" i början av raden. När du har gjort detta så kollar du var din dator letar efter php.ini genom att skapa en php-info fil(<?php phpinfo(); ?>), femte raden i första tabellen. Nu flyttar du din php.ini fil till denna mappen, se även till att den bara heter php.ini och inte php.ini-dist som den gör från början. Starta sedan om datorn och öppna återigen din phpinfo fil och kolla om du har en tabell med rubriken MySQL.

PS. du kan även behöva ställa in var php skall leta efter extensions, detta görs lite ovanför där du laddar in modulen. DS.

Permalänk
Medlem

jag kör wamp, för efter en krash så orkar man inte hålla på och göra om allt!!!!!

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiRnEh
Börja med att som dataper skriver aktivera mysql stödet i php.ini genom att ta bort kommentar "slashen" i början av raden. När du har gjort detta så kollar du var din dator letar efter php.ini genom att skapa en php-info fil(<?php phpinfo(); ?>), femte raden i första tabellen. Nu flyttar du din php.ini fil till denna mappen, se även till att den bara heter php.ini och inte php.ini-dist som den gör från början. Starta sedan om datorn och öppna återigen din phpinfo fil och kolla om du har en tabell med rubriken MySQL.

PS. du kan även behöva ställa in var php skall leta efter extensions, detta görs lite ovanför där du laddar in modulen. DS.

Tack ska kika igen, även om jag har gått igenom dessa steg förr. php+mysql fungerar ju som sagt för mig på IIS på samma dator så mysql lär ju vara påslaget för php.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert, det är helt olika inställnings filer.

Permalänk
Medlem

Testa lägga DLL-filerna som behövs för att mysql ska fungera i samma katalog där du hittar exe-filerna som hör till PHP. Vanligast C:\PHP

Permalänk

tycker http://www.easyphp.org/ är ganska smidigt oxo

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag vill minnas att jag hade samma problem och att det då var någon mysql.dll-sak som skulle kopieras till apache/bin. Om du har en dll som ligger i PHP-katalogen (inte i PHP/ext), prova att kopiera den till apache:s bin-katalog.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

WAMP FTW!

Dom som tipsar om xampp förtjänar en kula i pannan, drar så oerhört mycket och har så jävla mycket onödigt skit, hellre ett streamlined wamp and your day will end just fine

EDIT: såg att ingen gjorde det, men folk brukar tipsa om det skitprogrammet så bäst att skriva detta innan någon gör det.

Permalänk

By the way, om du inte får det att funka så finns xampp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du va illa tvungen va, Tusse?

Permalänk

Ja, någon var ju tvungen att göra det, den här gången tog jag på mig det tunga uppdraget :p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som ditt felmeddelande tydligt talar om för dig så har du ingen funktion som heter mysql_connect(), det här har ingenting med mysql att göra, det står klart och tydligt att det är en php funktion som saknas, så du är inte ute och leker nätverk ännu.
Hur du kan påstå att du har googlat som en tok utan att hitta php.nets egen mansida för mysql http://se.php.net/mysql där står det precis hur du ska gå tillväga, får du fortfarade felet "Call to undefined function mysql_connect()" är det du som inte har följt instruktionerna, får du något annat fel, berätta.