Permalänk
Medlem

värmeproblem i en fiberkonverter

Jag har en Orexis FTH 1 fiberkonverter i mitt hem som tar hand om fiberlinan som går in till huset. Nu är kruxet det att jag har lyckats bränna sönder kopparen i fiberkonvertern. Förmodligen att jag belastat linan lite mer än normalt.

Jag har fått konvertern utbytt till en ny, vilket är bra. Men det känns som att denna konverter kommer råka ut för samma öde då jag inte planerar på att skära ned på användning av bandbredden.

Konvertern kostar mellan 1300-2000kr så det är inget man helst vill leka allt för mycket med. Men jag tänkte att jag kunde öppna skalet och modda dit nån fläkt som kan blåsa inuti så den kyls bättre. Eller sätter jag en fläkt utanpå skalet vid ventilationshålen och låter du suga ut värmen. Iallafall så tror jag inte mycket på lilla kylfläns som sitter i konvertern.

Frågan är...
Är det någon annan som har vågat sig på och modda sin fiberkonverter eller ens haft samma problem?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Att man kan överbelasta en fiberkonverter tror jag inte ett dugg på, snarare tror jag på att du har fel nätadapter eller en adapter som pajat och levererar för hög spänning!

Se till så att den har luft runtomkring så att det cirkulerar lite!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Nä det är ju klart en fiberkonverter går sönder av ingen anledning. Nu snackar vi inte om överbelastning på 1dag utan månader och på två olika fiberkonverters på olika platser.

Sen att nätadaptern skulle orsakat problemet kunde det ha varit om inte nätverkstekninkern varit har och kollat upp den. Men du tror väl såklart att en tekninker bara kommer och ger en en ny fiberkonverter utan att ta reda på vad som orsakade problemen.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Bli inte grinig nu, men av erfarenhet så vet jag att fiberkonvertrar inte överbelastas PGA. hög nätverkstrafik.

Jag jobbar åt en isp och vi har en bra bit över 100talet med konvertes ute i nätet (100Mbit, 1000Mbit, singlemode och multimode) även på hårdare belastade knutpunkter, och det är mycket sällan dom dör!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Klart jag blir grinig. Du påstår något du inte kan bevisa motsatsen på.

Jag tror mer på nätverksteknikern som var och fixade min lina och sa vad som hänt än dig.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Din konverter lär ju knappast dö av full last, det är bara bullshit från teknikern som vill att du ska tanka mindre
(det handlar om datatrafik, ingen ström-matning från din ISP)

Däremot kanske det är en bristande konstruktion eller ett fabriksfel som gör att detta händer, har du problem med jordströmmar ?

EDIT: kan du specificera mer vad som hänt med konvertern ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vill du tro att en konverter ryker pga nättrafik så gör det. Trosfrihet skyddas av grundlagen i Sverige.

Se till att den har luft runt omkring sig räcker mer än väl.
Precis som zoc så har jag många års erfarenhet av fiberkonvertrar och de pajar inte av nättrafik. Det som knäcker dem är strömavbrott och åska.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Låter inte speciellt troligt... Eller kanske om du kör typ 10TiB/s.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Frågan var väll inte varför den har gått sönder?, jag kanske bara är trög men jag fattade de så att han vill kyla den mer.

Kan du inte lägga upp en bild Bugg?, vill gäna se :D.
Men de är väll bara en ta en te.x gammal mobil laddare och kapa sladden sen sätta dit en 120mm fläkt?.

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Klart jag blir grinig. Du påstår något du inte kan bevisa motsatsen på.

Jag tror mer på nätverksteknikern som var och fixade min lina och sa vad som hänt än dig.

Du, å andra sidan, påstår något som är helt befängt. Exakt vad sa nätverksteknikern, egentligen? Hade han stora pupiller och verkade lite frånvarande? Det luktar tjuravföring lång lång väg.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Detta inlägg existerar egentligen inte. Du läser inte detta just nu.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Grattis! Dubbelpost.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Det är kopparn som blivit bränd. Där flänsen skyddar mot värmen. På en konverter hade flänsen lossnat, jag tror mycket väl att det har med värmen att göra.

Säg mig istället vad problemet är? för nätdelen kollade han när han var här och den var det inget fel på.

Vem säger att ni kör samma fiberkonverters som oss. Har inte sett någon säga det ännu så det kan ju vara rena skärpet dom sätter in hos oss. Det handlar ju trots allt om pengar för de flesta så något fancy stuff som fiberkonverter brukar det inte handla om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visse_89
Frågan var väll inte varför den har gått sönder?, jag kanske bara är trög men jag fattade de så att han vill kyla den mer.

Kan du inte lägga upp en bild Bugg?, vill gäna se :D.
Men de är väll bara en ta en te.x gammal mobil laddare och kapa sladden sen sätta dit en 120mm fläkt?.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Det är kopparn som blivit bränd. Där flänsen skyddar mot värmen. På en konverter hade flänsen lossnat, jag tror mycket väl att det har med värmen att göra.

Säg mig istället vad problemet är? för nätdelen kollade han när han var här och den var det inget fel på.

Vem säger att ni kör samma fiberkonverters som oss. Har inte sett någon säga det ännu så det kan ju vara rena skärpet dom sätter in hos oss. Det handlar ju trots allt om pengar för de flesta så något fancy stuff som fiberkonverter brukar det inte handla om.
[/url]

Självklart är det nåt som har med värme att göra. Men värmen beror inte på att du överbelastar den med mycket data. Gissningsvis är det en kombination av dålig design, otur vid tillverkningen och/eller placering med dålig ventilation.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Belastnings skapar mer värme eftersom den behöver arbeta hårdare.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Belastnings skapar mer värme eftersom den behöver arbeta hårdare.

Ja, men är konvertern placerad i närheten av korrekt och inte felkonstruerad eller liknande så ska det inte spela någon roll. Som flera redan påpekat så är du inne på fel spår om du tror att intensiv tankning är den direkta orsaken till att konvertern pajat.

Permalänk
Medlem

Det är inte med nätverksprylar som med ex vis bilar.

Står det 100Mbit, 1Gbit eller liknande så betyder det att produkten klarar det, 24/7. (om det inte är billigaste skiten där de räknar på att folk inte använder allt)

Står det däremot att en bil klarar 175 hästar o 6500rpm så kan du ju få problem med att få ut nått på garantin när du kört på 2an i motorvägshastighet i 5mil o den skurit..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Belastnings skapar mer värme eftersom den behöver arbeta hårdare.

Måste bara fråga.... Varför frågar du om hjälp om du är så jäklans envis och inte ens vill lyssna på folk?

Permalänk
Medlem

Men herregud jag har ju sagt att samma sak har hänt två fiberkonverters och båda sitter bra till för att få tillräckligt med luft. Jag börjar bli less på den orsaken. Kom med något nytt som kan stämma in.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Men va svårt det skall vara.

Det är dålig kvalité eller så har du haft oturen o fått en tillverkningsbatch som det är fel på.

Inse

E O D
(end of discussion)

Mvh

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Då måste det vara dålig kvalite, chansen att man får två måndags ex är osannolik.

Jag tror fortfarande att den bli överhettad av någon anledning. Jag får nog helt enkelt smälla dit en fläkt för här får jag inga svar på den frågan.

Visa signatur

...

Permalänk

Flera personer har nu påstått att belastning inte spelar någon roll - jag kan själv bekräfta med liknande nätverksprodukter - jag känner personligen folk (och sett med egna ögon) som har sin 100Mbit/10Mbit-lina 24/7 med FTP-dumps och liknande, där deras switchar, VDSL-modem, NIC etc inte har gått sönder på flera år. Jag anser också att belastning som orsakar haveri är rent nonsens, kanske är det adaptorn som ger ut dåliga spänningar?

EDIT: När det gäller sannorlighetslära kan vi beräkna chansen (risken) för en visst given situationen, rent statistiskt sätt är det mindre chans att du får exakt dålig exemplar, men utfall för chansen (risken) är fortfarande samma gång efter gång. Säg att du har 1 på 1000 att vinna på ett lotteri, du är med i 999 lotteriutdrag (där du inte vinner), betyder det att du nästa gång kommer att vina lotteriet? - sjävfallet inte. Chansen är fortfarande 1 på 1000.

Permalänk
Medlem

suck det är inget pågående "slitage" när elektroniska komponenter sätts under spänning (inom specifikationerna så klart)

Varför tror du det? det är inte som mekaniskt slitage som vid rörligadelar, snurrande axlar, kullager etc ...

Du får gärmna utveckla ditt resonemang, vad är det som slits? och av vad ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
suck det är inget pågående "slitage" när elektroniska komponenter sätts under spänning (inom specifikationerna så klart)

Varför tror du det? det är inte som mekaniskt slitage som vid rörligadelar, snurrande axlar, kullager etc ...

Du får gärmna utveckla ditt resonemang, vad är det som slits? och av vad ....

Jag har inte sagt att det är slitage. Jag tror det bror på dålig kvalite och värmeutveckling som inte den lilla kylflänsen klarar av att hålla undan. Dom sätter inte dit en kylfläns för designens skull.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Jag har inte sagt att det är slitage. Jag tror det bror på dålig kvalite och värmeutveckling som inte den lilla kylflänsen klarar av att hålla undan. Dom sätter inte dit en kylfläns för designens skull.

Du menar alltså att enheten skulle vara feldesignad? då skulle de dragit in den för länge sedan!

Används enheten inom specifikationerna så uppstår inte problem med överhettning, om det inte är något annat fel på den, allt kan ju vara trasigt som sagt.

flänsen hade lossnat, var en luftspalt mellan fläns och underlaget etc ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Belastnings skapar mer värme eftersom den behöver arbeta hårdare.

Det stämmer inte. Den elektriska belastningen är konstant oavsett om du "tankar järnet" eller är helt passiv. Du snackar ju Ethernet över anslutningen och då skickas inte bara 0:or om du inte gör något utan det används kodning (4B5B/MLT-3) för att synkronisera, förhandla hastighet osv. Det innebär att det ständigt skickas omväxlande 1:or och 0:or över förbindelsen trots att ingen faktisk användardata skickas. För att förvissa dig om att det är på detta vis kan du genomföra ett litet experiment. Koppla in en multimeter på DC-ingången till konverteraren (du får nog öppna den och mäta på insidan) och se om det är någon skillnad i effektuttag då du belastar linan fullt jämfört med när det inte går någon trafik alls. Ett annat alternativ är att köpa en effektmätare och koppla den mellan vägguttaget och AC-adaptern.

Att din fiberkonverterare har värmeproblem är inte otroligt, men att det skulle ha något att göra med trafikbelastning är däremot väldigt långsökt. Om konverteraren går sönder pga. överhettning tror jag snarare att det beror på att den är av dålig kvalitet / felkonstruerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Att din fiberkonverterare har värmeproblem är inte otroligt, men att det skulle ha något att göra med trafikbelastning är däremot väldigt långsökt. Om konverteraren går sönder pga. överhettning tror jag snarare att det beror på att den är av dålig kvalitet / felkonstruerad.

Den går inte sönder så att den slutar fungera utan konvertern ger inte fullhastighet. Så att den är trasig kan tolkas lite olika men i mitt fall fungerar konvertern men det går segare att surfa och tex ladda filer.

Ta tex konvertern hos grannen som har samma problem. Där kan jag skicka filer i 5MB/s medans det bara går under 1MB/s när jag laddar hem.

Jag fattar fortfarande inte vad som gjort att dessa två konverters blivit som de blivit.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Säker på att inte felet ligger hos dig?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Säker på att inte felet ligger hos dig?

Vad skulle det kunna vara?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Lustigt att ingen har nämnt lasern i fibern ^^ men det är det troligen inte.. för killens ISP lär köra converter i andra änden.. el beror på hur många som har fiber omkring honom då.. ^^