Överlevnadsspel - varför görs det inga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Finns ju ett överlevnadsspel till Nintendo DS som heter "Lost in Blue". Det handlar om att man blir strandad på en öde ö ihop med en tjej och man ska hämta käk, vatten, göra eld, tillverka verktyg osv.

...återbefolka ön.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
http://www.gamespot.com/pc/action/landofthedeadroadtofiddlers...

spel med sämre betyg får man leta efter ^^

Terrible är väl ett ganska bra betyg!

Permalänk
Medlem

Ingen här som spelat URW (UnReal World)? Det bästa survivalspelet som finns.

http://www.jmp.fi/~smaarane/urw.html

Permalänk
Medlem

http://www.ufo-aftermath.com

lite aliens, lite zombies massa aftermath-överlevande mumbojumbo. lite fallout tactics: BoS.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Ingen här som spelat URW (UnReal World)? Det bästa survivalspelet som finns.

http://www.jmp.fi/~smaarane/urw.html

Det värkar värsta rått ju, ska fråga mamma om jag får spela såna spel, säkert mycket värre än Hitman.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Det värkar värsta rått ju, ska fråga mamma om jag får spela såna spel, säkert mycket värre än Hitman.

Man kan äta barn, det säger allt.

Permalänk
Medlem

Testat Crimsonland? Inte enbart zombier, men det kan man man ju kalla ett survival-spel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Gillade iden med zombie stilen

Letade lite och hittade den här
http://www.randomhouse.com/crown/zombiesurvivalguide/

Ganska bra, skulle kunna ge lite ider till hur ett sådant spel skulle se ut,
Personligen skule jag gilla om man kunde få välja i början vad man skulle vara just när viruset bröt ut. Exempel

Du kommer till jobbet på en vanlig brandstation, det går ett tag sedan går ett alarm om att en gas-transport har exploderat. Ett par kolegor och en själv hoppar in i en av brandbilarna och åker iväg till platsen. När ni kommer fram ser ni att hela området står i ljusa lågor, man springer fram för att se om man kan hjälpa någon, framför en står det en man som brinner på ryggen och går som ingenting hadde hänt...

Ett annat

Du är en arbetslös dagdrivare som är på det loka köpcentret för att handla livsmedel. På vägen in ser du en folkmassa som försöker få stop på ett slagsmål. Du bryr dig inte mer om det och fortsätter. När du handlat det du ska och står i kassan ser du ett par som springer efterdom kommer en klunga av folk som ser ut att lida av svåra aggrestioner. En får syn på dig och börjar röra sig åt dig...

Och slutligen

Du är en forskare som fått order att bli evakuerad. Du har inte fått någon förklaring eller vart ni ska, dom kom och plockade upp dig vid dit hus i en helicopter. När du åker över staden ser du rök stiga från olika hål och i gryningsljuset ser du Sirener skifta i olika färger. Plötsligt blir en av piloterna galen och börjar rykigt slå sig mot den andra piloten. Det dröjer inte länge inan du förstår att helicoptern börjar bli ostabli. Den ena av piloterna kastar till dig en fallskärm och skriker att du måste hoppa nu! Utan andra tankar tar du ett kliv ut i luften och faller nedåt. Du löser ut fallskärmen och upptäker att du snart landrar på ett gammalt fabrikstak där det står en klunga meniskor som håller för en dörr...

((Ursäkta min stavning, har det lite svårt med sådant...))

Detta kan vara lite överdrivet men det är bara några exempel på vad man skulle kunna baserat på, sjävklart tycker jag att man borde få chansen att få välja fritt också från början vad som ska hända.

Vad det gäller själva innehålet låter det halv tråkigt att bara springa omkrig och gömma sig, Kanske skulle man kunna göra saker som att: Hitta andra överlevare och bilda en grupp, Försöka få kontact med någon form av militär på en radio eller liknande eller varför inte försöka dra sig ut mot landet för att undvika folkmassor?

Som tidigare nämnt håller jag med om att Skjut vapen ska vara ett dyrbart allternativ man hälst avstår ifrån. Men kanske man får något vapen i början som den karaktär man spelar?

Brandman: Brand yxa
Polis: Pistol/batong
Arbetare: Slägga eller liknande

Sedan kan man väll hitta saker som bl.a Verktyg, Kartor över kloaker, Ficklampa, Batterier, Mat/vatten

Just den delen där det gäller föda ska det nog bli svårare och svårare att hitta mat så det räker för en själv (eller gruppen)
Konserver eller likande kan bäras runt på och allt från läsk till vattenflaskor borde kunna drickas.

Om man nu skulle bli biten av en zombie vet jag inte riktigt hur man ska lösa problemet... Dör man direct eller kan man hålla viruset i schakt på något sett? Alternativ är ju om man blir biten i handen att fort som ögat hugga av den... Detta gör ju så klart att du snart förblöder, då kan det ju vara händigt om du hadde en grupp med dig som kunde hjälpa dig stoppa blödningen.

Sedan är det väll bara att försöka röra sig utomhus på kvällen då zombier går efter syn (tror jag) och undvika att bli sedd. På så sätt kan man ta sig till andra byggnander som kan han en bättre position... Låt oss säga att du är i ett hus där det ej finns tillgång till mat och vatten och några kvarter bort finns en livsmedelsbutik (Neger Greger,s närlivs^^) Då kan du välja om det finns en Kloak som leder dit eller hustak som kanske går att ta sig över dit... Om något sådant allternativ inte finns blir det ju att ta sig dit så smidigt som man bara kan när du går utomhus.

Själva målet är väll att överleva allt ihopa antar jag, tror att linjära uppdrag skulle förstöra det hela. Kanske man tar sig till en ö med hjälp av någon flyg transport och försöker få fler folka att komma dit.
Kanske bura in er i någon Militär bas någon stanns och hålla smittan ute. Ja det finns väll hur mycket alternativ som hälst.

jaja det var väll mina tankar kring ett sådant spel... Och jag säger det igen, jag har svårt för stavning och uppskattar hälst att ni påpekar det eftersom jag själv redan vet det!

Visa signatur

Tack för ordet!

Permalänk

För länge sedan fanns det ett spel som hette Trespasser kom ut 1998 (En
överlevnads simulator) man var på en ö med dinosarurer helt själv. Allt var öde man vandrade om kring i en stor skog som var full med vapen. som man inte kunde sikta med! det funkade bättre att döda dinosarurerna med en fotboll

Trespasser var då tidens FarCry fast! med Kass Grafik

Permalänk
Medlem

survival horror är ju överlevnadsspel, om du letar efter överlevnadsspel med zombies är resident evil, half life och farcry bra exempel

Visa signatur

// Pv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananBoris
Gillade iden med zombie stilen

Letade lite och hittade den här

Som tidigare nämnt håller jag med om att Skjut vapen ska vara ett dyrbart allternativ man hälst avstår ifrån. Men kanske man får något vapen i början som den karaktär man spelar?

Brandman: Brand yxa
Polis: Pistol/batong
Arbetare: Slägga eller liknande

Sedan kan man väll hitta saker som bl.a Verktyg, Kartor över kloaker, Ficklampa, Batterier, Mat/vatten

Just den delen där det gäller föda ska det nog bli svårare och svårare att hitta mat så det räker för en själv (eller gruppen)
Konserver eller likande kan bäras runt på och allt från läsk till vattenflaskor borde kunna drickas.

Om man nu skulle bli biten av en zombie vet jag inte riktigt hur man ska lösa problemet... Dör man direct eller kan man hålla viruset i schakt på något sett? Alternativ är ju om man blir biten i handen att fort som ögat hugga av den... Detta gör ju så klart att du snart förblöder, då kan det ju vara händigt om du hadde en grupp med dig som kunde hjälpa dig stoppa blödningen.

Sedan är det väll bara att försöka röra sig utomhus på kvällen då zombier går efter syn (tror jag) och undvika att bli sedd. På så sätt kan man ta sig till andra byggnander som kan han en bättre position... Låt oss säga att du är i ett hus där det ej finns tillgång till mat och vatten och några kvarter bort finns en livsmedelsbutik (Neger Greger,s närlivs^^) Då kan du välja om det finns en Kloak som leder dit eller hustak som kanske går att ta sig över dit... Om något sådant allternativ inte finns blir det ju att ta sig dit så smidigt som man bara kan när du går utomhus.

Själva målet är väll att överleva allt ihopa antar jag, tror att linjära uppdrag skulle förstöra det hela. Kanske man tar sig till en ö med hjälp av någon flyg transport och försöker få fler folka att komma dit.
Kanske bura in er i någon Militär bas någon stanns och hålla smittan ute. Ja det finns väll hur mycket alternativ som hälst.

jaja det var väll mina tankar kring ett sådant spel... Och jag säger det igen, jag har svårt för stavning och uppskattar hälst att ni påpekar det eftersom jag själv redan vet det!

hehe precis så jag tänkte nästan:)
sen kanske man kan ha lite som enn uttmaning och se hur länge man kan överleva,genom att hålla koll på hur länge man har hållit sig vid liv alltså år månader dagar timmar sekunder:P sen kanske man kan ha nått sort gömm ställe att gömma sina grejer på allt man har hittat tex mat vatten vapen och annat,sen ska man även kanske kunna ha nått slags inventory liknande grej där man kan se hur man mår om man behöver äta/dricka. lite klurigt detta att komma på er än att bara överleva:Psom sakt det får ju inte heller va för mycket story så det blir linjärt..

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Ja, kanske man skulle kunna ha saker som familj att rädda eller liknande? att din familj väntar på dig medans du är ute och försöker hitta fönödigheter och liknande... Men det kasnke blir för mycket "Sims" stil då

Visa signatur

Tack för ordet!

Permalänk
Medlem

mer zombie spel till marknaden, ska ju komma en del zombie moddar till half-life 2, finns redan ett par till vanliga half-life: they hunger serien känner nog alla till och är singleplayer, sen finns brain breed som är multiplayer där det går ut på att överleva...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16