Permalänk
Medlem

Min Upload stryper allt

Hej!

Jag installerade om datorn för ett tag sedan. Efter det hra jag haft ett ihärdigt och mycket irriterande problem.

Jag använder DC++ som klient. Det går utmärkt att ladda ner, men så fort det är någon som vill ladda upp från mig, så stängs nedladdningen ned och jag kommer inte ens ut på internet. Men uploaden fortsätter. Jag använder DU Super Controller för att begränsa uploadhastigheten.

Har även prövat fulDC utan resultat.

Jag har en router, så jag har fått köra på fast IP och öppnat port 1412 för DC.

Det som är lite lustigt är att jag haft samma inställningar innan ominstallationen och inte haft samma problem.

Det känns som om det är en konflikt på linan, men hur får jag reda på det och finns det månne ngn annan lösning på det hela?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

vad har du för ISP och hastighet?
jag har märkt det nu när jag har BBB 8/1Mbit, då dör mitt internet typ,

vet inte varför, det går på Skanovas nät, å dom säger att det ska bli så, men inte fan blev det så när jag hade Telia :S,
har sagt upp mitt BBB för dom har inte löst problemet, så jag skiter i dom, Telia blir det.

Permalänk
Medlem

Jag har Lunds Stadsnät. 1/8 uppkoppling. Jag har strypt uploaden till 5 kb/s, precis som jag haft innan, men nu ger det ingen effekt. Visst, uploaden är inte högre än 5 kb/s, men jag kommer inte ut på internet ändå:(

Permalänk
Medlem

Samma sak med Telia. Man blir tvungen att strypa uploaden till ca 30-40kb\s för att få allt annat stabilt.

Permalänk
Medlem

Detta är pga. adsl tekniken som inte klarar av sändning och mottagning i max hastighet samtidigt, altså det är inte full duplex.

Zodiakn, det låter konstigt måste var något fel på uppkopplingen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Detta är pga. adsl tekniken som inte klarar av sändning och mottagning i max hastighet samtidigt, altså det är inte full duplex.

Det har väl snarare att göra med att adsl-uppkopplingen är asymmetrisk och hur TCP fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paje
Det har väl snarare att göra med att adsl-uppkopplingen är asymmetrisk och hur TCP fungerar.

Yes,

När uploaden blir maxad finns inte plats för en att skicka svar för de paket man laddar ner. och alltså blir också nedladdningen lidande.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Detta är pga. adsl tekniken som inte klarar av sändning och mottagning i max hastighet samtidigt, altså det är inte full duplex.

Nej, ADSL är full duplex.. Däremot är den, som paje säger, asymetrisk.
Om man kan prioritera ACK-paketen så går det att maxa bandbredden både upp och ner samtidigt..

Visa signatur

Raid is not backup