Permalänk
Medlem

började själv med vb, nu java, på väg mot c++. vb är kul om man vill bygga enkla program som tar upp mycket minne bra för att komma in i det rätta tänkandet. sedan kan man enkelt gå över till java och göra lite objektorientering. därifrån är sedan steget till c++ inte så stort.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Göra en poll . C++ , lättast och inte fult.

EDIT: http://www.silicontao.com/ProgrammingGuide/

Visa signatur

Titta aldrig på mina inlägg,
vadf*n glor du i nu ?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo
kolla hur lätt d e att börja med ett c++ program
bara skriv

#include <iostream.h>

void main() {}

och du har ett program som startar

Förutom att det inte kompilerar på vissa kompilatorer för att du använder iostream.h och inte iostream. Det ska också vara int main() {}. Sen finns det ingen anledning att inkludera iostream när du inte använder det. Alltså kan programmet bara vara int main() {}.

Permalänk
Medlem

Fl4mmaN, laggar du så mycket?

Permalänk
Medlem

Tycker C är bra att börja med. Sedan är det bara att läsa ettpar tutorials för att uppgradera till C++. Vist är språk som Delphi/VB enkla att börja med, men riksen är att du sedan inte orkar lära dig t.ex. C++ sedan eftersom det krävs aningen mer arbete att åstadkomma samma sak.

Permalänk
Medlem

Tror personligen att det är bättre att börja med c++ istället för c. Större chans att man blir en bra c++-programmerare då, tror jag iaf.

Permalänk
Medlem

Jag tror att personen som skapade tråden sedan dess har färdigutbildat sig, skaffat famillj, och köpt en hund, så att skriva i den här tråden, dessutom sådant som har behandlats massor av gånger, är nog ganska meningslöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Tror personligen att det är bättre att börja med c++ istället för c. Större chans att man blir en bra c++-programmerare då, tror jag iaf.

Det tror inte jag eftersom du kan blanda C i C++ men inte tvärtom. Sedan är det välldigt lite som skilljer språken i övrigt förutom klasser(object orienterat) och lite minnes hantering.

Permalänk
Medlem

Ja templates är ju inte nytt i c++... Sen har vi hela standardbiblioteket också. När man lär sig c++ så kan man ju lära sig de delar som man behöver från c.

Permalänk
Medlem

Jag sade inte att det var det enda som skilljde, sedan är standardbiblioteket bara funktioner och har inte med språket i sig att göra.

Permalänk
Medlem

Fast standardbiblioteket är en sak man ska kunna. Tänk dig C# utan .NET-framework. Det är en sak man ska kunna och det är mer än bara funktioner. Håller fortfarande inte med om att det är lite som skiljer c och c++.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Fast standardbiblioteket är en sak man ska kunna. Tänk dig C# utan .NET-framework. Det är en sak man ska kunna och det är mer än bara funktioner. Håller fortfarande inte med om att det är lite som skiljer c och c++.

Beror på hur du tänker. Om du jämför likheterna med olikheterna så är det nog mera likheter än olikheter mellan språken.

Permalänk
Medlem

Eftersom att det fanns så många "Vilket språk?"-trådar, så bumpar jag upp en gammal iställlet för att göra en ny.

Jag vill alltså lära mig programera, precis som trådskaparen. Men jag vet inte vilket språk eller hur jag ska börja. Efter att läst runt lite verkar det inte finnas något självklart svar, förrutom att det är böcker som gäller.

Det jag vill lära mig är hur programering fungerar, få grepp på det liksom, och att själv kunna programera lite, typ vadsomhelst, bara det är "användbar" kunskap.

Hjälp uppskattas!

Permalänk

PERL: there is more then one way to do it

Skönt språk.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

om man säger såhär då: jag vill bli spelproggramerare, vad ska jag lära mig?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babarz
Om du ät nybörjare är du med all säkerhet:

(a) lat
(b) orealistisk

Detta gäller för alla. Spelar ingen roll om du är astrofysiker eller inte. Genom erfarenhet och studier komma du att råda bot på punkt (b). Latheten kommer att förbli din värsta fiende - men även din allra bästa kompanjon.

De två grundläggande filosofierna:

KISS = Keep It Simple Stupid

Non-programmers think programming is hard.
Average programmers think programming is easy.
Good programmers KNOW programming is hard.

Mitt råd blir följande:

1. Ladda ner någon Basic variant (eller få tag i Qbasic).

Lek, skapa fåniga oldskool textspel. Tycker du att det är tråkigt - skaffa en ny hobby.

2. Ladda ner gratisversionen av Delphi.

Åk iväg till bokhandeln och köp din första bok i ämnet programmering. Denna övning lär dig två saker - programmeringsböcker är svindyra - och konsten att nyttja teori för att låta din kreativa sida få fritt spelrum. Ignorera wannabe-polare som tjatar om assembler och 3d - 90% av dem kan inte ens få ihop ett enkelt program du konstruerar i Basic/Delphi. Detta stadium är lämpligt för alla intresserade datoranvändare. Du kan med enkelhet konstruera program för att lösa enkla uppgifter - och du kanske lär dig att uppskatta det enorma arbete som krävs för att skapa funktionsduglig programvara

3. Pekare

Detta är mandomsprovet. Abstraktion. Indirektion. Spelar ingen roll vilket språk du använder - kör på Delphi om du vill - eller Ansi C om du är seriös. Kan du mentalt visualisera en pekare som pekar till en anna pekare är du redo att bli en riktigt programmerare. Du har vad som krävs. Många kommer inte att förstå - vissa kommer att klaga över denna enkla selektionsprocess - men alla som programmerat seriöst förstår mycket väl vad jag menar. Programmering är inte så mycket språk och syntax. Vi är barn som älskar att bygga lego. Utan instruktionshäfte.

4. Din vilja.

Vill du vara lowlevel och arbeta inom något highperformance område - C/C++ och ASM.
Vill du ha pengar - algoritmer - Java/C#/C++ - datorsäkerhet/business.
Vill du ha säker anställning - Visual Basic.
Vill du ha ett glidit jobb - databaser - SQL/Asp/etc.
Vill du jobb med äckligt hög lön - Fortran/Ada/Smalltalk.

Bara till att köra på.

Ett sånt här inlägg fast uppdaterat till 2006 är vad jag söker

Permalänk

Kör Perl, mysigt språk.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Kör Perl, mysigt språk.

Hur bra Perl än är, så är "mysigt" inte en god nog motivation till att börja lära sig ett helt språk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tesla
Hur bra Perl än är, så är "mysigt" inte en god nog motivation till att börja lära sig ett helt språk

Nej, men jag sa det bara för att säga något (om du förstår:))

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
om man säger såhär då: jag vill bli spelproggramerare, vad ska jag lära mig?

J2ME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
om man säger såhär då: jag vill bli spelproggramerare, vad ska jag lära mig?

C++ ..

Det finns liksom en anledning till varför det används i stort sätt alla kommersiella spel.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
C++ ..

Det finns liksom en anledning till varför det används i stort sätt alla kommersiella spel.

Kommer det fortsätta användas länge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tesla
Eftersom att det fanns så många "Vilket språk?"-trådar, så bumpar jag upp en gammal iställlet för att göra en ny.

Jag vill alltså lära mig programera, precis som trådskaparen. Men jag vet inte vilket språk eller hur jag ska börja. Efter att läst runt lite verkar det inte finnas något självklart svar, förrutom att det är böcker som gäller.

Det jag vill lära mig är hur programering fungerar, få grepp på det liksom, och att själv kunna programera lite, typ vadsomhelst, bara det är "användbar" kunskap.

Hjälp uppskattas!

Så du valde en från 2002?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå ett språk som är mer högnivå än C++. Då får du snabbare ihop ett spel, så du inte hinner tröttna. Python är ett bra exmpel på ett sådant språk, så därför skulle jag föreslå att du börjar med det.

Många stora spel är skriva i flera olika språk, där man använder C/C++ till själva spelmotorn, och sedan skriver logiken i något scriptspråk, som tex Python. Men det tycker jag inte du ska fundera så mycket över, det finns folk som skriver spel i nästan alla språk, och gillar du inte ett visst språk är det bara att byta, det är inte alls dumt o testa på lite olika för att se vad man gillar (och hur olika språk fungerar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Så du valde en från 2002?

Jag tog den senast aktiv från http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5558...

vb: så jag kan lungt börja med c++ utan att oroa mig för att det var ett "dåligt" val? Jag tror inte jag tröttnar så då är det väl bara att köra på

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte oroa dig för att C++ blir omodernt till speltillverkning dom närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem
En bra början är att skaffa sig en bra bok. Den bästa som jag har hittat är

The C Programming Language
av Dennis M. Ritchie och Brian W. Kernighan

Då lär du dig riktig C från grunden vilket imho är bättre än att börja med någon form av Basic, som suger på allt förutom att det är lätt. Boken är inriktad på nybörjare och det var den första jag hade.

Nu kanske jag rör upp många känslor, men är det verkligen vettigt att börja med ett icke objektorienterat språk? Jag tycker man ska få upp ögonen för objektorientering så fort som möjligt, men som sagt, det kanske bara är min åsikt.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Vilka språk är objektorienterade och varför är det bra att börja med?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Nu kanske jag rör upp många känslor, men är det verkligen vettigt att börja med ett icke objektorienterat språk? Jag tycker man ska få upp ögonen för objektorientering så fort som möjligt, men som sagt, det kanske bara är min åsikt.

Du kan skriva objektorienterad kod med C. Du kan till och med emulera klassbeteende med hjälp av structer och funktionspekare. Kolla in xinelib för exempel.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tesla
Vilka språk är objektorienterade och varför är det bra att börja med?

Dom flesta stora och nya språken är mer eller mindre objektorienterade, tex C++, Python, C#, Ruby, Java osv.