Cool, Quiet & Ugly - Min Xbox 360 Mod [bilder]
Jag startade tidigare en tråd där jag efterfrågade förslag på hur jag kunde modda min Xbox 360 till att bli tystare.
Nu är jag färdig - så det blir en egen tråd
Det var en del personer i den äldre tråden som protesterade mot mina planer att vända på fläktarna för att få bättre kylning - till er måste jag säga:
Ni hade rätt, och jag hade fel, fel fel
Nu till "bygget".

införskaffat matrial
2st paket med vibrationsdämpare

Jag började med att dremla bort skyddsgallret på Xboxens innerlåda.

Kontakten från orginalfläkten skarvade jag ihop med 2st fläktkontakter.
Det är visserligen inte nödvändigt med fläktkontakterna, man kan skarva på fläktkablarna direkt - men det underlättar en hel del när man sätter ihop lådan och var oumbärligt för mig när jag testade olika typer av 80mm fläktar.

Jag "slaktade" resterna av den gamla fläkten för att använda höljet som fläkt-tunnel.
Det är säkert möjligt att göra denna modd utan att röra Xboxens orginalfläkt överhuvudtaget (för att ha som "livslina" om något går snett) man kan säkert göra fläktkontakten genom att kombinera denna och denna
För att ingen luft ska "slippa undan" behöver man dock något som täpper igen utrymmet där orginal-fläkten en gång satt.

Jag gjorde en liten kanal i den gamla fläkramen för att få fram fläktkontakterna.

Det utsågade höljet och vibrationsdämparna på plats.
Notera att jag satt vibrationsdämparna på den näst understa raden av hål för att fläkt-adaptrarna inte ska gå emot golvet när Xboxen ligger ned.

En mindre justering av (60mm) hålen på fläkt-adaptrarna så att vibrationsdämparna passar.
Jag testade ursprungligen med denna fläkt-adapter , men den hade en förmåga att spricka så fort man borrade lite i den.

Lite modifiering för att kontakterna på Xbox 360 ska passa

Fastsatta i vibrationsdämparna på lådan.

Kontakterna passar.

Nu kunde jag testa med diverse olika fläktar för att se vilken som skulle passa bäst - lite resultat och insikter från testen:
Papst 80mm 12db tyst och bra fläkt - men tyvärr alldeles för "svag" för denna modd.
Zalman 80mm 34db Mycket kraftfull kylning (utan volt-adapter) men samma ljudnivå som orginal-fläktarna.
Skulle man vilja göra denna modd med sikte på att sänka temperaturen i Xbox 360 skulle Zalman fläktarna vara ett bra val
Papst 80mm 19db Passar "perfekt" för denna modd
Ursprungligen lyckades jag dock inte kontrollera temperaturen i lådan med denna fläkt.

Jag har en enkel temp-sensor fastklämd i heatpipen till cpu-kylaren.
Den ger visserligen inga exakta cpu-temperaturer, men ger en fingervisning om när Xboxen får tillräcklig kylning, eller är på väg att överhetta.

Jag körde ursprungligen fläktarna så att de blåste på cpu:n och gpu:n
Men efter många tester visade det sig dock vara bättre att köra fläktarna så att de drar ut luft från lådan.
Jag hade dock fortfarande problem med överhettning - problemet var att mycket luft fortfarande "läkte"

Lösningen vara att sätta tejp för alla springor där luft läckte ut - både mellan fläktadaptern och lådan samt mellan fläkten och fläktadaptern.

Och här har vi det färdiga resultatet
Inte vackert - men tyst

Som synes finns fortfarande lite utrymme kvar innan fläktarna når golvet (vilket skulle kunna orsaka oljud)

Fungerar även stående

Kontakterna på plats.

När jag mätte temperaturen på orginal-fläkten låg jag på ca 43-44 grader (mina mätningar - ej faktiska temperaturer)
Med modden kunde temperaturen sakta stiga upp till 47-48 grader vid spelande, och Xboxen stängde av sig själv vid ca 52-53 grader.
(Xboxen stänger av sig själv men låter fläktarna gå vidare - när den kylts ned ytterligare stängs allt av. Mycket bra överhettningssystem alltså. Efter några minuter kan man sätta på boxen igen och allt är som förut )
Men det var innan jag satte på tejp - efter tejpningen ligger jag mycket stabilt ca 1 grad under orginalfläktarna
Nu har jag de senaste 3 timmarna kört Media Center på Xboxen (mot en PC med WMCE) och tempen ligger stadigt på 42.2 Grader
Jag har givetvis även testat spel i flera timmar och ligger då på typ 43 grader.
Sist men inte mist - det viktigaste: ljudnivån.
Jag kan tyvärr inte mäta ljudnivån - men detta säger väl ganska mycket: orginalfläktarna ligger på 35db och mina Papst-fläktar ligger på 19db
En egen uppskattning är att ljudnivån ligger under en tredjedel mot orginalfläktarna.
helt ljudlöst är det dock inte, men det känns som att detta är såpass tyst en Xbox 360 kan bli - utan att ta till vattenkylning
Jag bör väl även inflika att jag har Samsung-Toshiba:s DVD-läsare - tydligen ska Hitachi:s DVD-läsare föra en hel del oväsen, men Samsungen är ganska tyst och fin
Hoppas att någon tyckte detta var intressant.