Problem med SATA-hårddisk efter formatering...

Permalänk
Medlem

Problem med SATA-hårddisk efter formatering...

Goderafton!
Jag formaterade hela datorn nyss bortsett från mina alternativa hårddiskar... Men nu är det så att jag bara hittar mina IDE hårddiskar, inte min 250 SATA.
Jag har köpt ett instickskort som gör så att jag kan ha SATA-hårddiskar.

Förut hade Seagate ett DiscWizard program, men de funkar inte längre för mig.

Någon som vet hur man kan fixa detta?

HD: Seagate 250 GB SATA150

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, den syns.

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att du har formaterat och installerat windows på en PATA-hårddisk (vanlig disk, det du kallar IDE) eller att du inte ser till SATA-disken i windowsinstallationen?

Jag antar att du menar att SATA-disken fungerade före windows installerades om.

Lösningen är nog att du behöver drivrutiner till ditt kontrollerkort. Det fick du nog med kortet annars har nog tillverkaren (ev. uppdaterade drivrutiner) på sin hemsida.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualize;
Jo, jag hade den innan jag formaterade Windows som backup- och nedladdningshårddisk. Jag satte in drivrutinsdisken men vet inte vad jag skulle ta (http://xs101.xs.to/xs101/06235/drivrutiner.JPG). VScomDriver är bara en .ico fil så det är inte den. Det finns inga .exe filer förutom till RAID-utilites program, och i dem så finns de inte direkt nått spännande (ingen av programmen visar att hårddisken är inkopplad).
Jag provade att gå till Device Manager och uppdatera men den vägrar. Det står att en RAID Controller inte är installerad (http://xs101.xs.to/xs101/06235/problem.JPG).

Permalänk
Avstängd

Antar att du kör XP och vad jag kan se så finnes det en XP mapp på cd

så vad är problemet?!?!

Finns det bara .inf o diverse andra filer i XP mappen så får du uppd manuellt, finns det en start fil så är det bara att dubbelklicka med musen på filen

aja detta tjat om diskar som inte fås igång, miljarders med trådar om detta

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan försökt att uppdatera genom Device Manager och välja just WinXP men inte fan funkar de. Jag skrev ju de innan...

Permalänk
Avstängd

antar att du ochså provat sata mapparna som fanns med på skivan då

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V