Permalänk
Medlem

Överhettning? Stora problem!

När sommaren kom började temperaturen på min dator stiga riktigt ordentligt. Det steg så mycket att när man spelade vissa spel (Oblivion tillexempel) så kom temperaturen i GPU core temperature upp i 85~ grader (Nvidia GeForce 6800 Ultra)

detta skapade först inga problem men efter ett tag började jag uppleva massivt textur flimmer och totala frysningar av spelet i cirka 15 sekunder. Jag bytte grafikkorts kylare och det blev genast aningen bättre. Textur flimmret och frysningarna försvann. En vecka senare så kom dessa problem tillbaka.

Inte på gamla spel som CS men på de mer grafikkrävande spelen. Jag kan nu inte spela de spel jag vill men som min dator utan tvekan bör klara av. Jag antar att det är överhettning men jag har en kylning i datorn som fått den att vara riktigt stabil och sval under vintern.

Sommaren har knasat upp allt Har någon förslag på vad jag kan göra för att få den lite svalare? Just nu har jag bara vanliga fläktar och en Schyte Ninja cpu kylare med en påsatt fläkt.

Permalänk
Avstängd

Hej! har samma problem, funderar på vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Polaren och hans fru har ett datorrum med 5-6 datorer igång hela tiden och ofta 3-4 personer där inne, dom hade värmeproblem på de flesta maskiner och den billigaste lösningen var för dom att skaffa en sådan där 2000-3000 kronors flyttbar AC-anläggning, nu går allt fint och har bra temperaturer, dock så låter ACn lite smått men man måste inte ha den på hela tiden och inga nya kylningar o lösningar till datorerna behövdes heller sen är det bara en bonus att det är skönt att sitta inne i det rummet numera utan att svetten lackas i pannan.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Det är en liten väl krånlig lösning för mig :/ Min grafikkorts kylare är för övrigt en Zalman VF900-CU-LED VGA kylare med heatpipe och borde ju absolut klara att köra burken utan problem.. Min ninja schyte cpu kylare bör ju också fungera toppen så det kanske är något som är sönder eller börjar gå sönder :s?

Permalänk

du har inte klockat grafikkoret då?

Mitt grafikkort fick sånt problem som du har i typ farcry, bf2 osv efter jag råkat esd skada det lite, har inte spelat de spelen men har inte märkt av det i doom3, quaka 4 osv så kan hända att det repat sig om det nu är möjligt, eller så ligger problemet kvar bara att det syns i visa spel

esd skada kan du göra om du tar på grafikkortet utan att du är jordad....

Permalänk
Medlem

Tror ej jag har skadat det och jag har ej klockat det :x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zabala
Det är en liten väl krånlig lösning för mig :/ Min grafikkorts kylare är för övrigt en Zalman VF900-CU-LED VGA kylare med heatpipe och borde ju absolut klara att köra burken utan problem.. Min ninja schyte cpu kylare bör ju också fungera toppen så det kanske är något som är sönder eller börjar gå sönder :s?

Din gpu kylare blåser bara runt den varma luften, fixa en fläkt som du sätter fast vid pci platserna som blåser ut luft så ska du se att det blir bättre, alt öppnar lådan.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Problemet är nu fixat. Det visade sig att ljudkortet blockerade grafikkorts kylarn från att blåsa ut den varma luften så därför blev det så varmt och överhettades. Datorn är nu iskall och jätte tyst står stabilt på 45 grader vilket är 20 mindre än när den var idle förut. Taack för alla svar.

Permalänk

en snabb fråga.

Ska fläkten på grafikkortet blåsa luft mot kylaren eller ta luft från kylaren?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||