IDE-kabel till 3 hårddiskar?

Permalänk
Medlem

IDE-kabel till 3 hårddiskar?

Hrmm, en enkel fråga!?

Finns det IDE-kablar med stöd för 3 hårddiskar? Har bara funnit
till 2 än så länge.

Tack!

qubban!

Visa signatur

qubban

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, nej ,nej,

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har sett med 4 st

Permalänk
Medlem

Det går INTE att köra PATA (IDE) med mer än 2 st enheter på en kanal(kabel).
Om det du sett MooDHooDs inte är scsi så är det någon special variant som inte är någon standard.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Visst finns det IDE/P-ATA-kablar med fler än 2 kontakter. Dessa är till för att kunna ha diskar på olika höjd i större chassin men man kan fortfarande inte ansluta mer än 2 diskar på en kabel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Haha jasså vad är då vitsen med fler än 2st kontakter??????

Finns bara pata kablar med 2st kontakter, men dessa kablar finns i lite längre utförande för att som du säger kunna passa olika behov!!!

Edit: visst visst,, det sitter 3st kontakter på kabeln men ena änden ska i mobot

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
Haha jasså vad är då vitsen med fler än 2st kontakter??????

Finns bara pata kablar med 2st kontakter, men dessa kablar finns i lite längre utförande för att som du säger kunna passa olika behov!!!

Edit: visst visst,, det sitter 3st kontakter på kabeln men ena änden ska i mobot

Ok, vet inte hur många utropstecken jag skall använda nu,
men det finns med *trumvirvel* 5st (fem) kontakter.

Såna använde man förr när man hade riktigt bigtowers.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...

Permalänk
Medlem

Alla standard IDE kontakter har 3st. En i moderkortet och två i enheterna. varje IDE kontakt går på en PATA kontroller. Dessa kan köras på två kanaler men inte mer. Dvs det går INTE att köra fler än två diskar på samma ¨kabel, hur många konatkter den nu må ha.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Intern IDE kabel med 5st anslutningar. Man anpassar lätt avståndet och slipper böjda eller sträckta kablar. Dock endast 2st IDE enheter per kabel.

Visa signatur

Asus p4p800e-deluxe P4 2.8Ghz

Permalänk
Medlem

jag kör med 3 st ju (har en 5 kontaktad)

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergboy
jag kör med 3 st ju (har en 5 kontaktad)

Då vill jag fråga dig hur dina 3 st hårddiskar är byglade på den kabeln.

Den ena måste vara master, den andra måste vara slave och den tredje vad är den?

PATA kontrollrar har stöd för 1 master och 1 slave per kanal (en anslutning på moderkortet) så det jag undrar är vad sitter den 3:e som om redan master och slave är upptagna?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

sry jag hade fel, men jag har en 5 kontaktad, fast hade tydligen bara 2 inkopplade i den och den tredje i en annan sladd:P Jag är noob:P

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergboy
sry jag hade fel, men jag har en 5 kontaktad, fast hade tydligen bara 2 inkopplade i den och den tredje i en annan sladd:P Jag är noob:P

Åh ingen fara, alla har vi fel, annars vore vi väl inte människor

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag har toklånga flatkablar med massor av IDC40 kontakter på, dock har vi de till datainsamling m.m.
Men rent teoretiskt sett skulle funka med hårddiskar, även om det som tidigare sagts bara funkar med 2 diskar/kanal.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk

Köp ett SCSI-kontroller kort så är det fritt fram att montera upp till 15 st enheter/diskar per kanal...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.