Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Grafikkort till ny dator

Hej. Nu har min dator börjat sjunga på sist versen så nu är det dags för en ny.
Men som vanligt när jag ska köpa något nytt så har ja problem med ett välja vad jag ska ha. Och i detta fallet är det grafikkortet som gör mina nätter sömnlösa.

Dessa komponenter hade jag tänkt mig:

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 1MB

MSI K9N Platinum, nForce 570 Ultra, DDR2 ,S-AM2,2xGbLAN,1394,PCI-Ex16 -Demo1

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Ect ect.

Men nu kommer frågan, vad ska jag ha för grafikort. Jag har kollat på

ATI AIW X1800XL 256MB GDDR3,PCI-Ex, DVB-T+PAL/SECAM,FM,Remote -Demo1
(http://komplett.se/k/ki.asp?sku=318365&s=sc)

eller

XFX GeForce 7900GT 470M Xtreme 256MB GDDR3, PCI-Express, 470/1370Mhz
(http://komplett.se/k/ki.asp?sku=321489)

vilket skulle ni köpt? Jag lyssnar gärna på andra förslag men kortet får inte kosta mer en 2800kr, ev. mer om det är stor skillnad i pristanda

tack på förhand

Permalänk
Avstängd

7900gt givet

Permalänk
Medlem

Jag skulle anta att 7900GT kortet är det bästa. X1800XL kortet är inte dåligt, men om det skulle varit ett X1800XT skulle det luta mer mot ATi dock. X1800XL har lägre klock än XT, men dock kan det ju alltid klockas upp till ett XT eller mer. Men glöm inte att ett överklockat samt voltmoddat 7900GT lätt slår X1800XT även om den är överklockat.

Permalänk
Medlem

okej, tack för tipsen, jag vill inte klocka mitt kort så det får bli ett 7900kort. men tror ni att ett PSU på 350w duger för datorn?

Permalänk
Medlem

ehmm med tanke på 7900 problemet så skulle jag verkligen inte köpa det men du kanske har tur vem vet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0pica
okej, tack för tipsen, jag vill inte klocka mitt kort så det får bli ett 7900kort. men tror ni att ett PSU på 350w duger för datorn?

Köp inget innan Conroe släpps. Då kommer AMD:s processorer rasa i pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
ehmm med tanke på 7900 problemet så skulle jag verkligen inte köpa det men du kanske har tur vem vet.

vad är det för problem med dem?

och när släps Conroe?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0pica
okej, tack för tipsen, jag vill inte klocka mitt kort så det får bli ett 7900kort. men tror ni att ett PSU på 350w duger för datorn?

Om du har ett stabilt 350 W aggregat så kommer det göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Om du har ett stabilt 350 W aggregat så kommer det göra det.

tänkte köpa ett http://komplett.se/k/ki.asp?sku=305310&s=sc
står dock inte så mycket om aggregatet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0pica
tänkte köpa ett http://komplett.se/k/ki.asp?sku=305310&s=sc
står dock inte så mycket om aggregatet

Det kommer troligtvis inte vara några problem men maila och fråga då vissa märken på aggregat har mycket dålig kvalitet (däribland Q-tec). Sen finns det bra billiga aggregat som Fortron/S.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Det kommer troligtvis inte vara några problem men maila och fråga då vissa märken på aggregat har mycket dålig kvalitet (däribland Q-tec). Sen finns det bra billiga aggregat som Fortron/S.

okej okej, jag får nog göra så, men när sa du att Conroe skulle släppas?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0pica
okej okej, jag får nog göra så, men när sa du att Conroe skulle släppas?

De tycks komma in hos de flesta svenska handlare i början/mitten på augusti.

AMD har gått ut och sagt att de kommer att sänka priset kraftigt på sina processorer i och med det.

Om de inte gör det tycker jag du ska köpa intel istället. Det är tom troligt att Intel för första gången på många år kommer vara det bästa alternativet om man ser till prestanda och pris.

Ska själv köpa ny dator och ska satsa på en Intel. Om nu inte AMD gör sanslösa prissänkningar men det är inte troligt att de blir så kraftiga att de blir köpvärda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
De tycks komma in hos de flesta svenska handlare i början/mitten på augusti.

AMD har gått ut och sagt att de kommer att sänka priset kraftigt på sina processorer i och med det.

Om de inte gör det tycker jag du ska köpa intel istället. Det är tom troligt att Intel för första gången på många år kommer vara det bästa alternativet om man ser till prestanda och pris.

Ska själv köpa ny dator och ska satsa på en Intel. Om nu inte AMD gör sanslösa prissänkningar men det är inte troligt att de blir så kraftiga att de blir köpvärda.

jo det låter ju bra att det blir lite biligare, man får bara skaffa lite tålamod så ska det nog lösa sig. tack för hjälpen (=

btw har du någon sida jag kan läsa mer om detta med släppet på Conroe?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0pica
jo det låter ju bra att det blir lite biligare, man får bara skaffa lite tålamod så ska det nog lösa sig. tack för hjälpen (=

btw har du någon sida jag kan läsa mer om detta med släppet på Conroe?

här finns mängder av länkar.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...