Permalänk
Medlem

För gammal CPU?

När jag försöker starta Ghost of Tsushima får jag felmeddelande: 'This game requires a cpu that supports f16c instructions.' Jag har en Intel i7-2600K processor. Finns det något jag kan göra eller är min cpu helt enkelt för gammal?

Permalänk
Medlem

Den är ju 13 år gammal - osannolikt att det hade funkat bra även om du hade kunnat starta spelet tyvärr

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Den är ju 13 år gammal - osannolikt att det hade funkat bra även om du hade kunnat starta spelet tyvärr

Jo fast jag har aldrig stött på något liknande problem förut, t.ex. RDR2 eller Elden Ring fungerar galant?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av coae:

Jo fast jag har aldrig stött på något liknande problem förut, t.ex. RDR2 eller Elden Ring fungerar galant?

Tja förr eller senare så kommer det nya krav, RDR2 PC släpptes för snart 5 år sedan och Elden ring snart 2,5.
Kommer givetvis bero på vad specifika spelmotorn kräver, men det kommer nog bli något du stöter på oftare framåt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du är tyvärr rökt

f16c instructions stöds av 3000 serien och uppåt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@FX9 & @Daemon - Attans...

Är det värt/ går det att byta enbart processor så småningom, eller är det bättre att börja fundera på ny dator?
Övriga datorkomponenter är från samma tidpunkt förutom gpu'n (som är ett Geforce Gtx 1070 ti MSI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@FX9 & @Daemon - Attans...

Är det värt/ går det att byta enbart processor så småningom, eller är det bättre att börja fundera på ny dator?
Övriga datorkomponenter är från samma tidpunkt förutom gpu'n (som är ett Geforce Gtx 1070 ti MSI).

Antagligen har ditt moderkort inte stöd för nån nyare generation av processorer, så du lär byta moderkort också.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Just CPU, RAM och moderkort är ganska billigt. Du får en riktigt bra uppgradering för runt 3 000 kr.

Permalänk
Medlem

Du verkar ju uppgradera väldigt sällan så jag tror ett AM4-bygge skulle passa dig då du ändå inte lär köpa en ny CPU till AM5-plattformen. Du får en riktigt bra speldator för runt 11 000 kr.

Permalänk
Medlem

Vad jag kommer ihåg så funkar ivy bridge dvs 3xxx serien på den generationens moderkort, (om det är ett standard moderkort) biosuppdatering kan behövas, på köpet får man PCIe 3.0 mot nuvarande 2.0

Är det en gammal märkes burk, är det nog kört däremot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag kommer ihåg så funkar ivy bridge dvs 3xxx serien på den generationens moderkort, (om det är ett standard moderkort) biosuppdatering kan behövas, på köpet får man PCIe 3.0 mot nuvarande 2.0

Är det en gammal märkes burk, är det nog kört däremot.

Nej, den är ett 'hemmabygge'!

Edit: länge sedan men har för mig att det var något om 'ivy bridge' när jag byggde datorn. Menar du att om jag uppdaterar bios så kan det fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Just CPU, RAM och moderkort är ganska billigt. Du får en riktigt bra uppgradering för runt 3 000 kr.

https://komponentkoll.se/bild/UbYbw.png

Tackar! Det får bli så småningom när fler och fler spel säger nej. Antingen detta eller ett nytt bygge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coae:

Edit: länge sedan men har för mig att det var något om 'ivy bridge' när jag byggde datorn. Menar du att om jag uppdaterar bios så kan det fungera?

Nja, om du uppdaterar BIOS kan det fungera att byta CPU. Det lär vara den billigaste lösningen, men du får ju marginellt bättre prestanda, bara att det fungerar med spelet.
Kolla upp vilka CPUs ditt moderkort har stöd för isåfall.

Tyvärr så verkar 3770K (bästa processorn till socketen) bara finnas till löjliga priser, typ samma som en ny Ryzen 5600X i flera fall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ändå respekt att sitta och lira nya AAA-titlar på 13år gammal hårdvara.

Trycker ner F för din 2600K!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

När jag försöker starta Ghost of Tsushima får jag felmeddelande: 'This game requires a cpu that supports f16c instructions.' Jag har en Intel i7-2600K processor. Finns det något jag kan göra eller är min cpu helt enkelt för gammal?

Skulle våga påstå att den är på tok för gammalt för mer eller mindre allt som är lite mer krävande, har själv problem med ungarnas datorer med 3770k att få Fortnite att fungera felfritt utan att behöva skrämma skiten ur deras cpuer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Antagligen har ditt moderkort inte stöd för nån nyare generation av processorer, så du lär byta moderkort också.

Vad har du för moderkort?

P8P67 Deluxe

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ändå respekt att sitta och lira nya AAA-titlar på 13år gammal hårdvara.

Trycker ner F för din 2600K!

Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

P8P67 Deluxe

Då kan du i teorin uppdatera till en 3000 processor. Men frågan är om du kan få tag på en för relativt OK pris.

Glöm inte att uppdatera bios innan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

hittills känns @Alastor Moody som bästa förslaget.

antingen helt kitt med moderkort, ram, cpu, gpu, nätag och chassi eller kör vidare på ditt 1070 med en 5600x i befintligt chassi

går ju även göra ett mellanalternativ utan chassit och ny lagring (och ev nätagg).

beroende på hur gammalt nätagg är, effekt och kvalisort så kan även detta kanske väljas bort från inköpet.
men är det bårtåt 10+ år skulle jag föreslå att du även byter det oavsett.

hårddiskar osv ska inte va ett bekymmer att återanvända om de inte är totalt sönderskrivna även om de kanske inte är de snabbaste på marknaden längre sata är fortfarande sata och ingen gigantisk skillnad direkt för spel mellan sata SSD och nvme SSD.

så en fråga om var smärtgränsen går.

går ju även finkamma marknaden eller blocket efter nått system med amd 5000 serien och nå gtx3060/3070 eller amd 6000 serien gpu för bra pris eller lösa delar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har läst mycket om just denna processor just för att jag kanske tänkt uppdatera,´och ska inte ge nått särskilt mer än den utan X Ryzen 5 5600 Det är typ samma bara det att man skrämt upp den något, man kan säga överklockad i fabrik.

Det finns massor om att det lilla X inte är särskilt mycket bättre., skulle väl vara om man ser den på rea för ett sjukt bra pris just då men bara då.

https://www.youtube.com/watch?v=ifI9nnmW5sg

Vist man kan ju undervolta och se till att ha den välkyld men jag rekommenderar i alla fall Ryzen 5 5600 Googla så får ni se vad man får när man jämför. Edit: otroligt ofta så är det så små skillnader så det ger nästan ingenting. i detta fallet så ger 5600 till o med bättre FPS om man kollar på minsta levererade FPS och det är något man får ta med i valet här

mitt förslag
AMD Ryzen 5 5600
ASRock B550M-ITX/ac
Kingston Fury Renegade DDR4 3600MHz 2x16GB
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2

Nätag, cassie och grafikkort kan man ju så klart återanvända från den gamla datorn ett tag. Blir nu dator det för under fem lax

Vill man kan man ju även återanvända SSD eller köpa en mindre och billig M2. men då bara för Windows kör med gamla SSD som lagringsdisk för alla spel.

Bär även gå hur fint som helst att köra med 2x8 16 GB ram.

Minimkravet för detta spel är.

8 GB RAM
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 960 or AMD Radeon RX 5500 XT
Lagring: 75 GB ledigt utrymme

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av FX9:

Då kan du i teorin uppdatera till en 3000 processor. Men frågan är om du kan få tag på en för relativt OK pris.

Glöm inte att uppdatera bios innan.

Socket 1155 som stödjer dessa processorer https://www.cpu-world.com/Sockets/Socket%201155%20(LGA1155).h...

man hittar i7-3770K men sist jag kollade för några månader sedan så verkade priset ligga på över en tusenlapp så då anser jag att den aldrig är värt det längre. Den plattformen är ju så gammal att man börjar undra när condensatorer och annat kanske ryker när som helst.

med tanke på vad man faktiskt får vid moderkortsbyte, allt "stöd för" M2, DDR4 ger ju en rejäl knuff så att hålla på och peta i 1155 man vet ju inte, vill man ha ett annat spel så står man kanske fast vid "Stöds inte" och då är ju den pengen i sjön.

Men vist klarar moderkortet en i7-3770K och man kommer över en billigt så varför inte, kör tills det ryker
EDIT: Men den är lite slöare i en del spel så... https://www.youtube.com/watch?v=kaFtwMKsVD0&t=775s

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k