Köp av w950i (beg. från utlandet)

Permalänk
Medlem

Köp av w950i (beg. från utlandet)

Som topic, har fått tag i en kille som kan sälja mej en SE w950i för 4200 riksdaler. Killen ifråga har köpt den förra månaden när han var i Kina, och har fixat svenska menyer då han känner en polare som jobbar åt SE. Så ni som har köpt telefoner i utlandet, vad är det för skillnad mellan dom och dom man köper här, bör man hålla sej ifrån dom? Kan dom vara låsta till vissa menyer och framtida FW uppdateringar?

Ös på med era erfarenheter och grejor man bör tänka på före ett ev. köp.
Mkt tacksam för alla svar!

VH/ Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

För det första låter det som ett typiskt försök att lura dig på pengar. Känner du personen som erbjuder sig att sälja telefonen sedan tidigare? Vill han ha förskottsbetalning? Kan han ta någon bild på telefonen som verkligen visar att han har en W950i (typ en högupplöst bild där telefonen ligger på en svensk tidning med dagens datum)?

Om det nu trots allt skulle vara så att en prototyp kommit på villovägar kan du givetvis inte räkna med någon form av garanti eller support. Det är inte heller säkert att du kan komma att uppgradera den till senare FW.

Annars när det gäller mobiler från utlandet brukar det inte vara några problem. Särskilt Sony Ericsson och Motorola är lätta att flasha till svensk FW.

Permalänk
Medlem

Du menar W950i som lanseras preliminärt i slutet av september och som bara visats upp i prototyp-väg?

Du kommer bli blåst.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander.l
För det första låter det som ett typiskt försök att lura dig på pengar. Känner du personen som erbjuder sig att sälja telefonen sedan tidigare? Vill han ha förskottsbetalning? Kan han ta någon bild på telefonen som verkligen visar att han har en W950i (typ en högupplöst bild där telefonen ligger på en svensk tidning med dagens datum)?

Om det nu trots allt skulle vara så att en prototyp kommit på villovägar kan du givetvis inte räkna med någon form av garanti eller support. Det är inte heller säkert att du kan komma att uppgradera den till senare FW.

Annars när det gäller mobiler från utlandet brukar det inte vara några problem. Särskilt Sony Ericsson och Motorola är lätta att flasha till svensk FW.

Nej jag känner han inte sedan tidigare. Vi har inte pratat om något betalningssätt än, vilket är att föredra för mej som köpare? Vet ej, men jag ska eftergråga det (bra tips).

En prototyp, dom har alltså inte börjat säljas än nere i Kina (så har jag förstått det att do har börjat säljas där)? Okej, känns ju osäkert, men har påstår sej ha gjort det då han känner en kille på SE.

Tackar för tipsen Alexander.l, fler tips mottages tacksamt.

EDIT: Ja Genome det är den jag mernar. Jag vet att det känns väldigt osäkert :/.

Visa signatur

MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Det där låter onekligen som bluff och båg.
Jag sätter 5:- på att killen vill ha betalt i förskott till sitt bankkonto, om du sen sätter in pengar till honom så kommer han aldrig någonsin svara på dina mail igen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det där låter onekligen som bluff och båg.
Jag sätter 5:- på att killen vill ha betalt i förskott till sitt bankkonto, om du sen sätter in pengar till honom så kommer han aldrig någonsin svara på dina mail igen...

Jo det gör ju de. Tänker absolut inte göra det, han får skicka bild med mobilen på en dagstidningen (kvällstidning), sen får vi se, vilket är det bästa betalningssättet då? Finns det nått som är minst riskabelt för mej?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Jo det gör ju de. Tänker absolut inte göra det, han får skicka bild med mobilen på en dagstidningen (kvällstidning), sen får vi se, vilket är det bästa betalningssättet då? Finns det nått som är minst riskabelt för mej?

Postförskott är nog det enda sättet. Alternativt om du träffar personen i fråga och får telefonen i handen.
Jag vet att det finns prototyper ute, men de ges så vitt jag vet bara till anställda på SonyEricsson och de lär få rätt mycket skit för det om de skulle sälja prototypen.
Rätt säker på att de måste lämna in dem när produkten väl är släppt i butik...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nej jag känner han inte sedan tidigare. Vi har inte pratat om något betalningssätt än, vilket är att föredra för mej som köpare? Vet ej, men jag ska eftergråga det (bra tips).

En prototyp, dom har alltså inte börjat säljas än nere i Kina (så har jag förstått det att do har börjat säljas där)? Okej, känns ju osäkert, men har påstår sej ha gjort det då han känner en kille på SE.

Tackar för tipsen Alexander.l, fler tips mottages tacksamt.

EDIT: Ja Genome det är den jag mernar. Jag vet att det känns väldigt osäkert :/.

Jag är Jultomten och den riktiga stålmannen, eftersom jag säger det måste det vara sant

Det är en bluff, SE 950i har inte kommit till den kinesiska marknaden ännu.
Att han skulle fått tag på en testtelefon är ännu mindre troligt.
Har för mig SE brukar köra global release på dom flesta modellerna, om inte alla.

Du kan ju alltid fråga ifall du kan åka upp och hämta telefonen hos killen. Vips så får man inga email svar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Jag är Jultomten och den riktiga stålmannen, eftersom jag säger det måste det vara sant

Det är en bluff, SE 950i har inte kommit till den kinesiska marknaden ännu.
Att han skulle fått tag på en testtelefon är ännu mindre troligt.
Har för mig SE brukar köra global release på dom flesta modellerna, om inte alla.

Du kan ju alltid fråga ifall du kan åka upp och hämta telefonen hos killen. Vips så får man inga email svar tillbaka.

Jadu låter ju definitivt som en bluff då han isåfall skall ha ljugit om att han köpt den i Kina, om han inte menar att han köpt en prototyp där nere. Hehe ska be han ta ett kort på telefonen på en rätt nya kvällstidnings, sen fråga om det är okej att jag kommer och ev. hämtar upp den, är det en bluff så lär han aldrig mer höra av sej...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan lösa ditt problem på ett enklare sätt:

Jag kan inte ge dig någon W950, men jag kan ta dina pengar. Skicka ett PM så kommer vi överens om det hela.

Lägg ner idén direkt, det är lika bra då det här är en blåsning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag kan lösa ditt problem på ett enklare sätt:

Jag kan inte ge dig någon W950, men jag kan ta dina pengar. Skicka ett PM så kommer vi överens om det hela.

Lägg ner idén direkt, det är lika bra då det här är en blåsning.

Hehe nämen vad snällt av dej Genome, har dragit iväg ett mejl till han som jag skrev, hör han inte av sej (vilket han inte borde göra), så lägger jag ner det hela.

Btw. tack för alla era inlägg, det är säkerligen en bluff.. hör av mej och berättar om han nu svarar eller ej. Är lite roligt att leka med dom här skojarna oxå :D.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får ju räkna med att aldrig kunna få den lagad på garanti men det vet du säkert. En proto har ett speciellt IMEI nummer..

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Du får ju räkna med att aldrig kunna få den lagad på garanti men det vet du säkert. En proto har ett speciellt IMEI nummer..

ON-TOPIC:
Okej, nej det visste jag inte. Har lagt ner det här nu. Han har inte hört av sej sen jag pressade han lite med en del "obekväma" frågor :D.

Ser gärna att nån moderator tar bort denna tråd då den nu längre inte är aktuell..
om inte tipsen för ett ev. telefonköp från utlandet som släppts skulle vara intressant för andra som ev. funderar på det.

(OBS):
Betala aldrig i förskott till någon, postförskott är det enda man kan tänka sej köpa igenom dock kostar det ju både för säljaren och köparen (och många säljare vill inte sälja via postförskott). Vid ett fåtal gånger så har jag fått kollat på innehållet på posten innan jag betalat och alla gånger förutom en så har det varit den utlovade produkten, men visst ska man inte få öpnna pakten innan man betalt egentligen?

OFF-TOPIC:
Nu är man tillbaka där man var mellan valet av Nokia N73 och MEIZU M6 eller SE k800i eller SE k601i med MEIZU M6, eller vänta på att SE w950i släpps här i Sverige.

VH/ Kicken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men visst ska man inte få öpnna pakten innan man betalt egentligen?

Egentligen är det ju så, men eftersom bedrägerierna bara har ökat och ökat iom internethandeln så håller nog postkontoren (och lagen) väldigt löst på det. Tack och lov.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm