Gammal Compaq. Hur kommer jag in i bios ?

Permalänk
Medlem

Gammal Compaq. Hur kommer jag in i bios ?

Hej.

Jag har en compaq från stenåldern som jag förösker komma in i bios på för att ändra enheten som den skall bota från. Har provat följande: F1, F10 och F12, Escape, Delete finns det någon mer udda compaq variant ?

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde komma med någon mer möjlighet.

Mvh
Niklas Westberg

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

F2, F11, Ctrl+Esc, Alt+Esc

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Kan kräva diskett om den är riktigt udda. Normalt sett på äldre compaq så ser du en blinkande fyrkant under boot. tryck då f10. Saknas denna fyrkant så kan det vara dags för disketter, Detta var vanligt på maskiner med isa och eisa bussarna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

testa även ALT+F4 eller F1, F2, F3

Permalänk
Medlem

CTRL+ALT+INS eller bara insert kan funka.

Permalänk
Medlem

Har du riktig otur är det här en Compaq från den generationen då Compaq insisterade på att sätta programmet som kontrollerade BIOS på en separat partition på hårddisken.

Mindre praktiskt om man partitionerade om den... Jag hade åtskilliga kunder från tiden då det begav sig som gjort exakt det - partitionerat och formaterat bort sitt BIOS i praktiken.

Dock svårt att avgöra om din dator är det då "stenåldern" inte är särskilt exakt. Men alla innan mig har föreslagit de kombinationer som finns, och om ingen av dem ordnade biffen ser det onekligen mörkt ut...

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

no-heat: du får nog surfa in på www.hp.com och leta efter en "RomPaq" (Compaq BIOS) som passar till din modell, ladda hem den och följ anvisningarna, oftast går det åt två disketter, boota din compaq på den första disketten och uppdatera RomPaqen.
Då fixar den till den dolda systempartitionen på hårddisken.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Inaktiv

Eftersom ingen sagt det än kan jag tipsa om F8.. Har den på min nuvarande Compaq. Vet inte om du redanlöst problemet.. men men...