Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Varje användare av FON måste ju logga in via portalen ... anmäls ett brott så går det lätt att spåra via loggarna ...

och ja man kan stjäla uppgifterna, likväl som man kan stjäla bankomartkort samt identiteter i verkliga livet ...

och de problemen vill man ha? Ni ser vad som hände PRQ. Vad tror ni polisen skulle göra? Klart de klampar in och plockar på sig alla datorer man har. "FON? Vad är det?". Den som registrerar sig anger förstås giltiga uppgifter så det bara är att gå hem till personen och knacka på och man kommer inte ha några som helst problem med att bevisa att man är oskyldig? När det kommer in en abuseanmälan på din uppkoppling och telia stänger ned den. Ska du då ringa och säga att du delar ut din uppkoppling fritt och att det är därför din uppkoppling blivit föremål för en abuseanmälan så kommer du inte ha någon uppkoppling kvar då du bryter mot avtalet som de flesta operatörer har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
och de problemen vill man ha? Ni ser vad som hände PRQ. Vad tror ni polisen skulle göra? Klart de klampar in och plockar på sig alla datorer man har. "FON? Vad är det?". Den som registrerar sig anger förstås giltiga uppgifter så det bara är att gå hem till personen och knacka på och man kommer inte ha några som helst problem med att bevisa att man är oskyldig? När det kommer in en abuseanmälan på din uppkoppling och telia stänger ned den. Ska du då ringa och säga att du delar ut din uppkoppling fritt och att det är därför din uppkoppling blivit föremål för en abuseanmälan så kommer du inte ha någon uppkoppling kvar då du bryter mot avtalet som de flesta operatörer har.

Då man betalar med kriditkort så går det inte att skriva in felaktiga användaruppgifter.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
Då man betalar med kriditkort så går det inte att skriva in felaktiga användaruppgifter.

Man betalar väl med paypal till FON, och till paypal har jag för mig att man kan betala med postgiro, check eller liknande, så där behövs inget kreditkort. Och bara för att man har ett kreditkort så betyder inte det att man är den man säger att man är.

Permalänk

För de som undrar så verkar det fortfarande finnas routrar kvar. Hämtade ut en idag (en gratis linksys router alltså), och jag bor då inte i innerstan direkt (botkyrka). Ska leka med den under helgen och berätta lite sen.

Permalänk
Inaktiv

Vill ha det så här.
internet---router(fon linksys)--router(vood322)-min dator

Nu undrar jag om någon som vet hur man sätter en av lan portar som dmz?
Har problem med att vood322an inte kan få kontakt med internet.

Permalänk
Medlem

Måste man logga in på fon såfort man ska ut på internet, eller går det att komma runt på något sätt?

Permalänk
Medlem

Varit tyst om "Fon-Town Lund" sen pressreleasen i maj, någon som har någon mer info?

Förövrigt finns det 30 nya routrar att hämta gratis i sthlm enligt fon.se idag 21/8.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Man betalar väl med paypal till FON, och till paypal har jag för mig att man kan betala med postgiro, check eller liknande, så där behövs inget kreditkort. Och bara för att man har ett kreditkort så betyder inte det att man är den man säger att man är.

Finns sällsynta fall, ja.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Hur är det med att öppna portar? Läste någonstans att det var mindre lyckat.
Jag har 3 datorer hemma kommer båda att fungera med fons trådlösa nätverk utan att ytterliga införskaffa någonting?

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: Finns det något sätt att utnyttja FON-routern? Jag vill ha en billig router. Jag vill inte dela med mig. Jag är en hemsk människa. Firmwaren är ju GPL, så det bör väl inte vara svårt att få routern att ringa hem till FON eller vad den nu gör och samtidigt låsa ute alla potentiella pedofiler från mitt nät?

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt Airhead är att inte skaffa en router med FON firmware på...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hehe, javisst, men då blir det dyrare. Jag är snål och helt omoralisk vettu
Jag vill ha FON-routern för den är ju praktiskt taget gratis.
Edit: intressanta villkor

Permalänk

Det står att jag för tillfället är en Alien, hur ändrar jag till Linus tex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweclockare
Det står att jag för tillfället är en Alien, hur ändrar jag till Linus tex?

Det ändras automagiskt när du registrerar din router...

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ny FON-router

"FONs nya router i produktion"

"Routern kommer ha stöd för två SSIDs vilket betyder att man kommer kunna ha ett privat krypterat nät och ett FON-nät."

länk: http://blog.fon.com/se/

Permalänk
Medlem

Re: Ny FON-router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
"FONs nya router i produktion"

"Routern kommer ha stöd för två SSIDs vilket betyder att man kommer kunna ha ett privat krypterat nät och ett FON-nät."

länk: http://blog.fon.com/se/

Finns några specs på den nya routern ute än?

Permalänk

Enligt tidigare rykten och missvisningar från människorna bakom FON, så sade man att man ligger i förhandlingar med alla stora ISPer gällande huruvida det är avtalsbrott eller inte, att erbjuda internet via FON-nätverket.

I Telias avtal har det alltid varit ett avtalsbrott. Och läser man de nya
avtal som börjar gälla 2007-01-01, så har man återigen slagit spiken
i kistan och klargör att komersiellt nyttjande av bredbandstjänsterna
är avtalsbrott (FON). Så om man nu verkligen "legat i förhandlingar"
med bland andra Telia, så har det åtminstonde inte lyckats i samband
med Telia. Och alla de som har Telia och erbjuder FON-tjänsten, fortsätter
alltså att bryta mot sitt avtal gentemot Telia. Med den risk som följd, att
anslutningen kan stängas av med omedelbar verkan.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Hela den här FON-grejen känns ju lite pyramidspelsaktig, bara att döpa sina användare till "Foneros" får mig att undra när hallelujamötena i Globen ska börja.
Jag menar inte att det ÄR så, men man får lite den vibben, gratis eller snorbilliga routers, löften om förhandlingar med ISPerna som verkar vara skitsnack, bristande eller rentav ingen tydlig avtalsinformation, "det här vinner alla på och gud-va-bra" och så vidare. Nee, min uppkoppling fortsätter nog att vara just min ett tag till!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Den enda som egentligen vinner något på det hela är Fon...
Ett företag gör inget utan att tjäna pengar på en sak.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Har någon provat den nya routern? Går det att få tag på den gamla på något sätt? Verkar ju inte vara någon switch på denna :(.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Skapa nätverk

Tjenare!
Jag funderar på att skapa ett riktigt nätverk.
Jag menar sådan som står på "Den här datorn" som en hårddisk ungefär.
Så man slipper att "dela ut" varje mapp man vill ha från den andra datorn.
Jag har ett zyxel modem med inbyggd router, om det hjälper något.
Hur gör man?
/Rickard

Visa signatur

AMD 64 x2 3800+ | Twinmos 2 gb ddr | Western digital raptor 74 gb + Seagate 320 gb | XFX 7800gt | qpad xxxl | Razer diamondback Plasma | Creative SB Audigy 2 | 22" crt Samsung

Pc Mark 05: 5341 p

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Ska man beställa eller?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

jag e rätt sugen på o skaffa den där gratis versionen då jag har en mobil med wifi vilket passar mig utmärkt just nu..

men hur blir det med olagligheter o säkerheten då? ifall någon kopplar upp sig via min lina o hackar NASA eller nåt =P

Permalänk
Medlem

Jag har beställt. Jag bor i skogen. Kom hit o surfa bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag har beställt. Jag bor i skogen. Kom hit o surfa bara.

OMG free p0rn leech =D

Permalänk
Medlem

w00t? Den verkar inte vara gratis längre?

Vad händer om någon utifrån pillar med olagligheter som t.ex. leechar på din lina eller något liknande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den är gratis nu i jul! så passa på

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Beställt en också!
<- Bor i Linnéstan, Göteborg.

Permalänk
Medlem

hehe, det är fan helt otroligt, jag som var påväg att beställa den igår då den kostade 325kr men så vart det bara så att jag gjorde det idag, och vad märker man till sin förvånging, jo den är gratis...helt sjuk beställde än till kära mor som nyss har skaffat sig bärbar dator också

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"