Snälla söta medlemmar, kan ni inte försöka använda rätt forum?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Snälla söta medlemmar, kan ni inte försöka använda rätt forum?

Jag har suttit i tre dagar och försökt städa upp i detta forum, ändå så är 9 av 10 nya trådar felplacerade. Kan ni berätta vad som är svårt, så kanske vi kan förenkla för er att placera trådarna i rätt forum?

Mvh. en förtvivlad moderator.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

måste bara först säga att du gör ett bra jobb;)

men det är sund å skam när inläggen hamnar hur som helst på detta forumet. ta en 20sek å tänk igenom vad din fråga handlar om!!!
inte du xphase utan forumfolket då! hehe
hoj

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Re: Snälla söta medlemmar, kan ni inte försöka använda rätt forum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag har suttit i tre dagar och försökt städa upp i detta forum, ändå så är 9 av 10 nya trådar felplacerade. Kan ni berätta vad som är så svårt, så kanske vi kan förenkla för er att placera tråden i rätt forum?

Mvh. en förtvivlad moderator.

Det hjälper inte hur mycket du än ändrar, folk kommer ändå inte förstå.

Gör två huvudkategorier istället
"AMD - Processorer, moderkort och minnen"
"Intel - Processorer, moderkort och minnen"

Mitt förslag...

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Jag sekonderar det, johan... Ställde en fråga i AMDsubkategorin, ingen som läst typ

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att dela upp "Processorer m.m" i AMD och INTEL till att börja med? Blir det allt för många inlägg? Om så är fallet så kanske lösningen är enligt föregående- lägg dessa som två huvuddelar i forumet- om inte slå ihop dem och låt processorerna förenas under en huvudrubrik...

/Q

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi hade alla processorer - moderkort - minne-frågor i samma forumdel tidigare. Forumuppdelningen gjordes för att underlätta för användarna, då man oftast är intresserad av en utav plattformarna. Dessutom blev det som redan nämt en enorm samling trådar i det forumet, vilket fick till följd att trådar försvann ned i listan för snabbt.

Forumuppdelningen kommer troligtvis inte att ändras, eftersom det blir för många forum på förstasidan då (grötigt -> fler felpostningar). Däremot kan vi försöka informera medlemmarna, vilket jag sysslar med just nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har blivit lite mer informerad! ;D Nu minska chansen att jag kommer skriva i fel del med 100% av dom 50% jag redan hade.

Permalänk
Avstängd

jag tror det är bättre o göra något åt saken för det ända som händer nu är ju att tråden blir flyttad så då kan dom lika gärna posta vart som hälst o den kommer rätt ändå.

går det inte ha så man inte kan posta en ny tråd under en viss tid när man postar fel så kanske folk lär sig att posta rätt?

sen skulle jag tycka det vra bra om ni kunde dela up överklockning kylning till en kylning o en överklockning.
moderatorena gör ett bra jobb men det ska inte behövas flytta alla trådar heller så alla får väl tänka sig för om man kan det

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15

sen skulle jag tycka det vra bra om ni kunde dela up överklockning kylning till en kylning o en överklockning.
moderatorena gör ett bra jobb men det ska inte behövas flytta alla trådar heller så alla får väl tänka sig för om man kan det

Jag tror inte det hjälper att dela upp forumen allt för mycket. Innehållet minskar och således intresset från läsarna.

Delar vi upp "kylning - överklockning" så är nästa steg nån som vill dela upp "kylning" till "lyftkylning", "vattenkylning" och "Övrig kylning", osv. i all oändlighet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

ja du har nog helt rätt i.

men skulle inte en del för nybörjare kunna va något då så vanliga överklockning kylning blir bättre?

då kanske man slipper alla trådar med "vilken fläkt ska jag köpa" och "hur överklockar jag min nya dator?" ......

Permalänk
Medlem

Allt som handlar om AMD processorer, går in under AMD.
Desamma gäller Intel.

AMD processor temperatur borde ligga under AMD, oavsett om man OC'ar eller ej.
Däremot bör man ha en tråd inte flera.

Kylning och överklockning handlar oftast om att man använder special kylarlösning i samband med överklockning.

Så CPU tempen är svår placerad.

Postar man i Intel eller AMD sektionen, så borde allt snack om den andra processorn är bättre undvikas.

Lyft upp AMD respektive Intel till varsin huvudnivå, och skapa en ny forumstråd, med generella CPU frågor, ambulans hjälp .etc ...

Min tanke på att minska antalet felpostningar.

Det blir två stycken huvudtrådar till, men du kanske slipper jobba häcken av dig Xphaze.

Som ny användare klarar rman bara av två nivåer !

/Esso

Permalänk

Haha ja jag har märkt hur grymt många trådar som fått tagen "Flyttad" på sig nu dom senaste dagarna.

Tror jag råkade posta 1 tråd fel själv. :<
Men ingen är perfekt.

Du gör ett bra jobb iallafall!

Visa signatur

Antec Performance TX1050B || Antec SmartPower 2.0 500W 12V || Asus P5W DH Deluxe || Intel Core 2 Duo E6600 || Asus Extreme GeForce 7950GX2 1gb || Corsair Twin2X 6400 2x1024MB || WD Raptor 74GB 10K-RPM || Seagate Barracuda 320GB NCQ 16MB SATA2 || Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic || LG 20,1" L204WT || Papst 3x 80x80. 1x 92x92, 1x 120x120, Temp. control, Low noise ||

Permalänk
Avstängd

om vajre andvändare hör på sweclockers postar fel för att ingen är perfekt så blir det ganska många trådar.

jag tror det alltid kommer bli lika många felposter om inget görs åt saken.
skulle man inte kunna ha en rapportera felpost knapp i varje inlägg o så om flera andvändare trycker där kan någon moderkor plockat bort tråden?

jag kan inte förstå att alla andra forum fungerar så bra men här står det flyttad på varannan tråd tycker jag :S

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om dig, herr moderator. Du gör trots allt ett bra jobb. Men vad förväntar du dig av ett forum som SweC? 90% av alla topics är "hjälp mej med data köp".

Kanske dags att skapa något "köpråd och tips" forum?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Gör som Johan78 föreslår, troligen det enda som kommer att fungera.

Det här är som skiljelinjen mellan olika politiska grupperingar i Sverige:
En del hoppas att alla människor är überintelligenta, solidariska och innerst inne alltid goda.
Andra ser till hur verkligheten är och anpassar sina beslut efter det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Re: Re: Snälla söta medlemmar, kan ni inte försöka använda rätt forum?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Det hjälper inte hur mycket du än ändrar, folk kommer ändå inte förstå.

Gör två huvudkategorier istället
"AMD - Processorer, moderkort och minnen"
"Intel - Processorer, moderkort och minnen"

Mitt förslag...

Precis vad jag tänkte, när jag såg alla om flyttade inlägg.
Det borde fungera.

EDIT: Vad går egentligen under kategorin? "Processorer, moderkort och minnen?"

Permalänk

postade sj fel för ett tag sedan, men brukar annars inte få mina flyttade utan brukar hjälpa till moderatorerna

dock största felet tror jag att många ser moderkortet som en större faktor och inte postar det rakt in i amd / intel forumet.

för enda gången man bör ta och posta i det gemensamma forumet är nog då man vill ha ett tydligt svar tex

funkar detta minnet till detta moderkortet ?
eller
amd för 1000kr eller intel för 1500?

oscar flyttade en av mina trådar fast att jag tyckte den hörde mer hemma i moderkorts delen då jag inte specifikt frågade om enbart en sorts prolle ... dock skrev han även fel när han flytade o ändrade tropic något i stil med D905

som sagt alla är inte perfekta men man bör tänka en extra gång innan man postar

edit: det gemensamma forumet bör nästan endast användas som FAQ´s forum för Processorer, moderkort och minnen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad ni pysslar med. Jag skapade en tråd om ett P5W DH moderkort och fick den flyttad till intel delen. Visst, det är ett moderkort till en Intel processor, men problemet var inte ett dugg relaterat till processorn. Om ni ska hårddra det så, så kan ni lika bra skita i att ha detta forumet och bara ha intel/amd forumen. Jag kan allvarligt talat inte tänka mig en enda tråd som passar under denna del.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Jag fattar inte vad ni pysslar med. Jag skapade en tråd om ett P5W DH moderkort och fick den flyttad till intel delen. Visst, det är ett moderkort till en Intel processor, men problemet var inte ett dugg relaterat till processorn. Om ni ska hårddra det så, så kan ni lika bra skita i att ha detta forumet och bara ha intel/amd forumen. Jag kan allvarligt talat inte tänka mig en enda tråd som passar under denna del.

Glömt bort VIA, Transmeta, IBM etc? För att inte tala om frågor om minnesstandarder, generalla FAQ's, Intel vs. AMD, undersökningar etc. etc.

Grejjen med att dela upp det har jag förklarat längre upp i tråden. Istället för att få fem likadana trådar om, låt oss säga "Vilket moderkort är bäst till Conroe", så har vi en i Intelforumet. Det blir även svårare att hitta information om trådarna ligger utspridda när man söker.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Forumindelningen är ologisk, folk postar på fel ställe.

Jag tycker att det är för lätt att skapa nya trådar. Man borde få läsa igenom och acceptera forumets regler varje gång man skapar en ny tråd. Det lär ge folk tid för eftertanke om de gör någonting fel.

Istället för att "Skapa tråden" borde man "Acceptera / Acceptera inte, forumets policy kring trådskapande och Skapa tråden"

Se till tråden man skapar befinner sig i lämplig forumsektion, etc. samt regler §2, §3.

Permalänk
Medlem

Först och främst, 2 tummar upp till forumets moderatorer. Efter nästan 10 år som admin på en internetsite så vet jag allt för väl vilken motvind ni ibland tvingas arbeta i.

Ärligt talat, strukturen på det här forumet och alla andra dator-relaterade forum på internet är ganska lika. Visst, vissa smådetaljer skiljer sig här och där - men i det stora hela så liknar de varandra. Jag säger inte att det är perfekt, allting kan alltid förbättras.

Och här kommer ett obligatoriskt "men".

Jag köper inte för en sekund argumentet att forumets "ologiska uppbyggnad" försvårar placeringen av en tråd. Om man bara exerserar den lilla grå i 5 ynka sekunder så är det inte så förbannat svårt att klura ut var en tråd hör hemma.

Jag är en regelbunden besökare både här och andra dator-relaterade forum på nätet. Vid flera tillfällen de senaste 5 åren har jag har sett 10-12 åringar som bäst mäktade med ett osammanhängande joller, men likt förbannat fullt kapabla att placera en tråd i rätt forumdel.

Så, var lämnar det oss?
Personligen tror jag att de trådar som hamnt fel har gjort det pga en av 3 anledningar:

1.
Misstag. Inga konstigheter här, alla begår dem. (Inte allt för sällan orsakade av anledning #3)

2.
Okunnighet, att ställa en fråga men helt enkelt inte vara säker på var den hör hemma. Fullt förståeligt då alla är nybörjare i början.

3.
Lathet. Ja just det, vanligt hederlig jävla lathet. Dagens curlingföräldrauppfostrade lata lymmlar som varken kan eller vill begripa att någon stackars moderator behöver skyffla upp puddingen dom släppt på mattan. Detta är förmodligen den vanligaste anledningen till felplacering av nya poster och även den mest svårlösta. De andra två har en tendens att lösa sig mer eller mindre självmant med tiden.

Nåväl, hur löser man problemet då?

Först och främst är det viktigt att inse vilket privilegium det är att får komma hit och få *gratis* hjälp med sina dator-problem. Ett privilegium som man inte skall ta för givet.

En lösning som jag själv har varit med om att utveckla och administrera med hyffsad framgång är att införa ett system som begränsar en medlems möjlighet att skapa nya trådar.
Efter X antal felplacerade trådar så blir man av med rättigheten att skapa nya trådar för en tid. Fortsätter den till synes missanpassade individen att ignorera regelverket så bannas han/hon för livstid.
Problemet är att veta av vilken anledning tråden är felplacerad. Att begränsa en medlems privilegium pga felplacering baserat på okunnighet är inget jag kan rekomendera.
Det skulle bara avskräcka nya medlemmar och de med liten erfarenhet.
Så den verkliga frågan är; hur skall man kunna veta om en tråd är placerad av misstag/okunnighet eller lathet?
Det kräver lite mer av de som administrerar det hela. En lösning är att ta en titt på vad personen i fråga har postat tidigare, både egna trådar eller svar på andras trådar och utifrån det avgöra anledning till felplaceringen av tråden.
Problemet med det är, av åtskilliga självförklarande anledningar; Tid.
Sättet vi löste det på var att vårt community var aldrig speciellt stort och hade någonstans mellan 2 och 8 admins online i stort sett dygnet runt. Något som är en fullständig omöjlighet här.
Jag kan bara säga att systemet fungerade något sånär tillfredställande, folk lärde sig ganska omgående vad det var som gällde och de som - av en eller annan anledning - inte ville följa regelverket, ja, dom rensades ut.
Som sagt, systemet skulle - i rådande skick - aldrig fungera här.
Förslagsvis finns det alltid en möjlighet att adaptera något liknande.

At any rate - Jag kan inte annat än att sympatisera med administratörerna.
Tack för ett väl utfört jobb och ett stort lycka till.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Tror inte på två huvudkategorier.. tror dock det tar ett tag för alla medlemmarna att anpassa sig.. de enda som kommer posta fel i framtiden är väl nykomlingar.. Man kanske kan uppmärksamma att ALLT om intel ska in under intel och samma med AMD med någon sticky eller nått..

försvinner trådar ur deras gamla forumdel efter några dagar? alltså de som är flyttade.. elelr finns de kvar för alltid med "flyttad:" som prefix?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag XS uppdelning men den funkar antagligen inte på Sweclockers medlemmar.

Permalänk
Medlem

eller så är processor en egen kategori? alltså utan minnen och moderkort.
tycker iallafall att fragbite har en väldigt bra system. år hörnet har de ca 100 (?) trådar som är mest aktiva oc sedan fyra längst uppe som är de nyaste. SAMTIDIGT har de ett forum precis som sweclockers.com men på det sättet dem har får man mycket mer svar och mycket snabbare. dessutom tar det ingen plats

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
Jag sekonderar det, johan... Ställde en fråga i AMDsubkategorin, ingen som läst typ

Tror att du har rätt i det där, har också märkt att man i underkategorierna tenderar att få färre svar till och börja med, att det dessutom tar längre tid att få ett svar, och att det till sist är större risk att inte få ett svar där överhuvudtaget. Det är så jag upplever det iallafall, men nu är jag ju ingen statistiker så kanske har jag fel.

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem

stäng ner alla trådar som hamnat fel asap i en månads tid, då lär sig nog folk illa kvickt ska du se

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101
En himla massa text

Håller med tid till 100%.

Att folk är för slöa att leta upp vilken forumsdel sakerna ska bestraffas men frågan är som sagt hur.

Uppdelningen är för mig ganska uppenbar och tittar man bara på delarna förstår man ju direkt var en tråd ska ligga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
stäng ner alla trådar som hamnat fel asap i en månads tid, då lär sig nog folk illa kvickt ska du se

Du tror inte att det kan leda till att folk blir irriterade och börjar avråda sina bekanta från att använda vårt forum?

Permalänk
Avstängd

@Pudeln: XS är ju extrem överklockning, på sweclockers kör dom flästa på luft så kylningen går ju inte,speciellt inte phase chang delen.
men håller med dig om att xs uppdelning är asbra,lika så OCxtreme.

@Gapa: folk blir irriterade på det,men du tror inte folk blir irriterade på samma trådar minst 3ggr varje dag o att dom bara fortsätter posta fel om inget görs.
av dom nya medlemmarna/yngre/okunniga (vissa) läser förmodligen inte igenom reglerna o efter ett flertal lika dana trådar så ser dom kanske faqen:)
men när man lär sig mer om datorer o sånt så är man nog mäst inne på andra forum då man inte orkar med samma ask hela tiden.

Shike hade en ganska bra ide men istellet för o stänga tråden kan väl ni pma dom o säga att dom har postat den fel.

EDIT: orka inte ändra stavfelen,brukar göra det annars.

Permalänk
Medlem

Det jag kan känna är att det är lite svårt att hitta den info man vill ha när det är så mycket (i allmänhet 3 delar, typ processor, moderkort, minne) under varje topic. Kan ibland finna det lättare att gå till andra forum för att hitta specifik info om en viss del
Tyvärr lever vi i ett stressigt samhälle och det är ibland svårt att hinna med att fiska upp den infon man vill ha eller behöver för att slippa ställa frågor (som ställs varje dag).

Javisst då säger många att man borde söka på den infon man vill ha, men då kommer vi till yttligare ett problem. "Nybörjare" + många andra vet inte hur man ska söka för att få fram den info man vill ha. Man gör en sökning och får typ 100 svar, men i enbart 2 trådar hittar man någon info av värde. Det kanske är i genomsnitt 4-6 poster i varje tråd... hur ska man då hinna/orka leta genom alla dessa trådar?

I dagen samhälle är "alla" bekväma, så man tycker det är smidigt att bara logga in på ett forum skriva om sina problem eller vad det nu kan vara och sen kan du komma tillbaka om några timmar för att läsa de svar du fått.

Största problemet är väll kanske just det att det behöver vara lätt att hitta information för att folk ska ha tid eller orka (detta behöver ju inte bero på lathet heller, vad vet vi om hur trådskaparens liv ser ut) leta informationen de söker. Antalet poster skulle sjunka betydligt om det var lätt att hitta den info man behöver.

Kanske inte handlar så mycket om felposter, men det är väll typ ett tillägg på att folk i denna tråd skulle vilja se vissa topics uppdelade i flera.

Kan oxå tillägga att jag tycker alla inblandade bakom forumet gör ett väldigt bra jobb. Fortsätt så

Hmm jag gör säkert fel i att posta detta här nu... men skit samma gör det ändå