Permalänk

Ibm - Ps/2

Tjenare! Har en gammal IBM PS/2 56 486SLC2.
Den är med 2 st 500MB HDDs och är utstyckad med 16MB RAM. Jag undrar vad man kan göra med den? Tänkte att man kanske kunde installera något Linux på den, men hur gör jag det? Det finns diskett på den men ingen cd-läsare. Den har Ethernet. (100/10 ) så man kanske kan leka med det. Jag ser helst att HDDna inte används då dom låter äckligt mycket. Så finns det något vettigt man kan göra på 16MB RAM?

Permalänk

Man kan installera Debian och använda den som IRC-burk

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

dr slizer: Förklara mer hur jag ska få in Debian. Vill helst inte använda mina HDDs... Ska antagligen in med Freesco och sen Irssi.
Hjälp på det önskas verkligen.

Permalänk
Medlem

ah, en gammal ps/2

Vet inte om linux har bra stöd för MCA arkitekturen som sitter i denna burk.

Tycker du borde köra os/2 warp 3

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Karaff: Kan du berätta mer om detta? Hur stor är chansen att jag kan använda MCA i den? Med Linux då. Tänker bygga en Gentoo-Embedded med stöd/installerat Irssi. Burken ska vara till IRC då.

Permalänk
Medlem

du får kolla om gentoo stöder MCA.

Det är IBMs egen typ av buss och system för instickskort, precis som t ex PCI.

Dock har IBM alltid haft tradition att hålla hårt i sina standarder..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Det blir svårt att byta ut hårddiskarna på datorn då de antagligen använder ESDI-gränssnitt. Detta SCSI- och ST506-liknande gränssnitt görs det nog inga diskar till idag. Du kan lätt se på kontakterna till diskarna vilket gränssnitt de använder. Ser det inte ut som IDE, är det inte IDE.

Flera linux-distar finns som floppy-images. Det blir en del disketter, men om man bara kan boota upp en kärna med nätverk, så kan du ju föra över restan via nätet.

Edit: Linux bör stödja ESDI.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Jag har kollat lite... Försökte att installera Gentoo för att lära mig det (Samt för att bli godkänd i Gentoo-kretsen...) men då jag är totalt Debian-skadad gick detta rakt åt helvete. Så det gick inget bra. Ska kolla runt efter andra distar... Vad jag har fått reda på är: Linux-kerneln har stöd för MCA (Dom har haft det ett bra tag.) och dom har stöd för äckligt många olika gränssnitt. Sen MBY, jag har inte tänkt att byta ut hårddiskarna då jag redan vet att det inte går för att det inte finns några att byta ut dom med. Vad jag tänkte var att man kunde boota från en floppy och sen köra OSet på endast RAM. Detta ska gå enligt en på #gentoo-embedded. Men eftersom alla Gentooister är väldigt elitiska så får man inte använda någon annan dist än Gentoo för att få lite hjälp. Blev utskälld ett antal gånger och blev kallad en massa saker som inte är värda att ta upp här endast för att jag körde Debian-baserat OS. Jag fick dock en del hjälp. Jag ger upp. Jag ska nog försöka få in något DOS liknande (Plast-farsan har DOS på diskett) och köra gamla klassiska saker vid behov. En sak dock. Finns det så man kan köra det genom min Linux burk? Likt SSH då.

//Hagbarddenstore @ Kubuntu igen!

Permalänk
Avstängd

Aha, du tänke köra RAM-baserat. Om du skulle råka ha gamla RAM liggandes, kan du passa på att försöka uppgradera detta. Det är åtminstone standard...

Tja, om det blir för bökigt att komponera ihop en lämplig linuxdist kan du ju alltid köra gamla hederliga DOS, det har aldrig skadat någon. Fast jag har inga bra idéer om vad du verkligen ska använda datorn till, men en diskettstation och 16 MB RAM, varesig den kör Linux eller DOS. Om du bara har ett nätverkskort är ju router/brandvägg uteslutet.

Spelburk? Har du OS/2 liggandes tycker jag dock att du ska följa Karaffs exempel. OS/2 är rätt kul att mecka med. Skripta lite i REXX och så...
OS/2 har, om jag förstår rätt, en fanatisk användarbas fortfarande, ungefär som Amiga. Vissa företag investerade så mycket pengar i OS/2-baserade affärssystem att det vore internpolitiskt självmord att flytta till XP eller Linux. Så lär dig OS/2 stenhårt, så blir du eftertraktad på en nishad arbetsmarknad, vet ja!

Eller också inte...

Edit: Om man installerar DOS och Windows 3.1 och därefter OS/2, så kommer operativet automatiskt bli bakåtkompatibelt, och gamla Windows- och DOS-program kommer fungera bra. Det blir som att ha tre OS på en burk - samtidigt.

Edit: hagbarddenstore, tror du burken skulle palla för xubuntu med xfce?

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att ps/2 modell 56slc körde med SCSI till diskarna.

Sen är minnet garanterat 72p SIMM med paritet, här går det inte med mycket annat än IBMs specialminnen.
Har haft lite drivor med detta hemma hos föräldrarna, vet dock ej längre hur det ligger till med detta eller om farsan rensat ut, vi körde rätt mycket ps/2 ett tag så.. (farsan jobbade som pc tekniker för ett företag som var ortens IBM-agenter....)

Däremot har PS/2 datorerna egenheten att man kan stoppa SIMM-minne i expansionskort på 32bit MCA bussen och uppgradera minnet den vägen, ej att förväxla med det jag vill minnas kallades LIM EMS då man läste detta extra minne genom en minneslucka i det höga minnesområdet, mellan 640kB och 1024kB, utan detta minne bör uppträda som XMS och då även vara anständigt till sin hastighet.

/EDIT: OS/2 är faktiskt ett rätt grymt os, har haft os/2 2.1 på disketter i orginalförpackning, tyvärr vet jag inte om det finns kvar. Farsan har dock bårde warp 3 och 4 i kartong hemma.
Om jag inte missminner mig kan os/2 warp 4 köra SMP med 64st (!) processorer med ett par fixpack !
Enligt rykten så ska detta os även vara mycket bra att köra på smp då det använder MYCKET multitrådning i hela operativsystemet, man kan även kompilera unix kod med lite hjälpmedel och jag tror folk ofta kör X som skal..
Lite synd att IBM sålde av detta o hoppa på Linux

/EDIT2: Kolla på diskettstationen, det bör stå 2.88 på den blåa knappen, skaffa 4MB disketter (fråga mig inte var) så kan du köra 2.88MB diskar formaterat, borde vara fint om du ska boota från floppy
IBM hade sedan lång tid 2.88 diskar i många av sina PS/2 modeller, tyvärr blev det aldrig standard till skillnad från många andra saker, som ex vis Ps/2 portarna osv.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tja, det var just 72p med paritet jag menade. De är inte så värst ovanliga faktiskt. Har haft ett par PS/2 själv (en kvar i källaren, tror jag) och jag vill minnas att jag flyttade minne mellan dessa och andra "vanliga kloner" tämligen godtyckligt. Jag minns också att PS/2 gillade egendomliga minneskonfigurationer, som 5 (4 + 1) MB och liknande.

Ok, det är möjligt att 56SLC hade SCSI. Jag har bara erfarenhet av äldre PS/2, en 286 och en 386DX (med 387DX jag köpte för 70 spänn!). Det låter ju annars rimligt att IBM flyttade över till SCSI, ESDI fick ju aldrig någon spridning egentligen.

Visa signatur

Permalänk

Ok. MBY: Xubuntu lär inte funka. Tror inte jag kan starta det ens. Inte ens med stor hjälp av massa underlättande libs.

Om tidiga SCSI såg ut som en dubbelt så bred IDE så kan det mycket väl vara SCSI. Tror dock inte det. Ska se mer om jag kan fixa fram DOS saker. Problemet just nu torde ligga i att jag inte har en skärm extra till den...

Permalänk
Medlem

PS/2 modell 80 hade ESDI på moderkortet, det var en towermodell med 386 arkitektur, har haft ett par såna, båda har haft 387 CPU.

Hade faktiskt 8514/a kort till en av dem, 1024*768*8bit med 1MB minne på kortet, MCA 16bit och fullängds kort i dubbelmacka
Hade gärna fått tag i ett XGA kort, de va grymma för sin tid..

Sen vet jag att t ex modell 50 hade disken på ett kort som också va nån special, kan varit nått i stil med st506..
Minns att jag ville ha en 50z, den hade snabbare minnen så cpu slapp köra väntecykler vid läsning o skrivning

Däremot har nog de flesta slc modellerna, både 386 och 486 körde scsi till diskarna, det är iaf så jag vill minnas..

/EDIT: SCSI ser exakt ut som en IDE fast mycket bredare !
ESDI har kontakter som ansluter direkt till kretskortet, ungefär som en kortplats, ESDI kör även två kablar, en liten styrkabel och en bred för data, och ström då naturligtvis.

Visa signatur

Permalänk

Hmm... Om jag lyckas låna polarnes kamera (Ja, jag har ingen egen... men det kommer) så kan jag ta en bild och visa.

Permalänk
Avstängd

Karaff: Nja. De ESDI jag sett påminner som ST-506, fast är bara en kontakt och är bredare. Det är en kretskortskontakt som ansluts direkt till kontaktblecken på hårddiskens kretskort, inte helt olikt centronics på skrivarsidan (eller nästan-IEEE-488 på C64 och Commodore PET).

Kretskortet med disken du såg var kanske ett s.k. hardcard, dvs "hårddisk på kort". Dessa brukade ha ST-506, något eget, eller möjligen ESDI. Fast jag har aldrig sett ett hardcard till MCA, bara till ISA/EISA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det var ingen s.k. hardcard utan IBMs lösning på Ps/2 modell 50 som helt saknade kablar för anslutningar.
Där stoppade man in diskens kontakt i en slot på ett kort, sen satte man ner båda i chassit och kortet som disken anslöt till gick till en kontakt på moderkortet.
Jag vet att Ps/2 modell 80, vilken enligt vad jag minns körde ESDI, hade 2st olika kablar till interfacet utöver molex för strömförsörjningen.
Hade en sån med en ESDI disk på 115MB, 5,25" fullhöjd och en 170MB scsi disk med en adaptec kontroller på MCA bussen.

/EDIT: Testar att länka från ebay, får se om det går, från en gammal (utgången annons) på ESDI disk.

Sen ska man inte glömma att även om pc marknade i nuläget kan tyckas innehålla förvirrande många standarder så är det ingeting emot hur det såg ut för 15år sen, då fanns det verkligen många "standarder" som inte alltid ens funkade med sig själva..
(egen erfarenhet efter labbande med gamla grejor som inte helt sällan tycks vara rätt tjuriga)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Aha, läste ditt inlägg lite slarvigt. Nu ser jag att du inte skrev något om hårddisk-på-ett-kort, utan bara beskrev en bygga i form av ett kort snarare än kablar. Hmm. Kan du beskriva kontakten mellan moderkort och hårddisk lite närmare? Vad var det för sorts kontakt mellan kortet och hårddisken? Kontaktbleck? I sådan fall är jag med. Hårddiskar avsedda för kortet passar inte på vanliga ESDI-platser va? De PS/2 jag arbetat med hade alla kontaktbleck på hårddiskens kontrollerkort. Anslutningen var lika bred som diskens kortsida, och man tryckte mycket riktigt in disken i en slot, på ett kort, som sedan anslöts till moderkortet. Jag tror att det var modell 50, 60 och 80.

Edit: Såg din bild. Ja, det är mycket likt. Blir nästan sugen på att gå ner i källaren och rota...

Edit2: Hmm. Jag tycker inte att det matchar min minnesbild exakt. Kontaktbleck, allright, men ingen molex och hela kortsidan. Precis som ST-506 (minus molex), fast bara en, och större.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Modell 80 som körde ESDI hade ett system med riktiga kablar.

50 och 60 däremot körde nog med disk + kort + slot.
Vill minnas att det var av typen kontaktbleck i stil med cpu slots eller kortplatser.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Modell 80 som körde ESDI hade ett system med riktiga kablar.

50 och 60 däremot körde nog med disk + kort + slot.
Vill minnas att det var av typen kontaktbleck i stil med cpu slots eller kortplatser.

Exakt!

Detta innebär att jag faktiskt aldrig sett en ESDI-disk med "normalt" kabelgränssnitt, utan bara denna jätte-ST-506-inspirerade lösning. Måste googla lite...

(Det kan ha varit modell 70 i stället för 80.)

Du verkar ha stor koll på modellbeteckningarna för IBMs PS/2-serie. Minns jag rätt om jag säger att PS/2 marknadsfördes som om det var ett ett-till-ett-förhållande mellan PS/2 och OS/2? Trots detta var "minstamodellen", model 30? Ett 8086-system, som ej hade kunnat köra OS/2. Model 50 var en 286, 60 var 286 eller 386(?), och 70 386? Jag hade gärna gjort något vettigt med 486:an, om det inte vore för att IBM genomsyrade allt. Inga diskar passade, inga nätagg, inga kort. Inte speciellt konstigt när diskarna var ESDI eller SCSI, nätaggen var special och bussen MCA!

Alla de PS/2 jag har kommit under skalet på var desktopmodeller, förutom en dator som jag bara hade moderkortet på. En jättelik sak från en tower, med en 486SL-nånting @ 33 MHz.

Edit: Sist jag gjorde något med min PS/2 386 (70?), så installerade jag faktiskt linux! Kom på det nu. Många år sedan, tror det var Red Hat. Jag plågade också datorn med Windows 98, tog ungefär 20+ minuter att boota! Och så OS/2 förstås. Det var min testbänk för OS under några månader i mitten/slutet av 90-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Modell 30 vill jag minnas var en 286a ?
Den var hur som helst baserad på ISA bussen och var alltså ingen äkta PS/2 i den bemärkelsen, den hade dock 3,5" diskettstation och PS/2 portar.

Japan hade en modell 25 om jag inte minns fel, ungefär en modell 30 integrerad i skärmen..

Samtidigt låter detdär med en 8086 utrustad modell lite bekant på något vis så jag vill reservera mig för ev fel..

Tror även att de modeller som hette i stil med 56 och 57 osv (fanns lite olika) hade IBM:s slc cpuer, en 386Slc är en 386a med cache, dvs lite snabbare, en 486slc är väl också en upphottad variant, vill minnas att dessa gick under kodnamnet "blue lightning".
Har haft en stencool sticker med ett sånt chip ingjutet, reklamgrej från IBM, dock borta :'(

Undrar om det inte fanns en modell ps/2 p70 som var en 386a i portfölj med plasmaskärm i sidan och ett tangetbord man plockade loss för att få se skärmen, en portföljdator som krävde nätspänning..
Den vanliga modell 70 har jag nog aldrig haft någon så det är jag osäker på.

Modell 60 ? Är det denna som ser ut som en modell 50 fast lådan vart lite högre o fetare ? Är nog en 386a Undrar om ja inte hade en sån engång..

Modell 80 vet jag iaf var en 386DX variant i en stor tower med plats för två st 5,25" fullhöjdsdiskar, tror även det fanns en modell där den ena 5,25" platsen användes för någon typ av MO media.
Den hade även en massa kortplatser, minst 8st, varav vissa var 32bit.

Det intressanta med MCA bussen är att det fanns oftast en kortplats som var 16bitar (tror jag) och som hade en extra extension med signalerna från VGA kortet som var integrerat på moderkortet, så om man ex vis stoppade i ett 8514/a kort så fick kompabiliteten med det inbyggda vga kortet medans 8514/a kortet tog över när man körde med det.
Ungefär som Voodoo korten man kopplade en sladd till från sitt 2D kort, men via moderkortet istället.
Tror även det fanns MCA med hotswap stöd i servrar och liknande, en mycket potent buss !
(MCA bussen hade även stöd för att dela IRQer precis som PCI, föregångare ? minns inte om EISA kunde göra det)

Hurvida OS/2 gick paralellt med PS/2 vet jag inte, men likheten finns helt klart, precis som OS/2 har varit en stor föregångare så var även PS/2 det, även om mycket av den smarta tekniken IBM hade aldrig spred sig.
Det är inte många som vet att det som blev Windows NT och gick vidare uppåt till windows 2000 osv faktiskt är microsofts utgrening av os/2 1.0 som var ett tidigt sammarbete mellan IBM och Microsoft som bröts senare, IBMs filsystem i OS/2, hpfs, är i stort sett identiskt med NTFS, t ex.

Visa signatur

Permalänk

Kul att ni får något att prata om.

Permalänk
Medlem

Stackars Hagbard blir överkörd i sin egen tråd *klappar på huvudet*

Nä ja skojjar.

Testat att boota freesco på den ? Skulle ja gjort.
Då ser du ju om du kan hitta nätverkskortet också, freesco är ju dessutom äckligt bantat, annars funkar säkert vilken ultrabantad linux som helst, gärna bara i textläge då och med anslutning via ssh med t ex putty

Visa signatur

Permalänk

Vafan ska jag använad Putty för? :S Läs gärna min signatur! Ska antagligen in med BasicLinux (Tror det heter så) Och banta ner den lite mer. Ska antagligen fixa en boot-nfs till den datorn då med.

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att i detalj gå in på allt som skrivits hittills kan jag beskriva hur min gamla PS/2 70 386 såg ut.

Både HDD och 3,5" var slotmonterade direkt på MCA-bussen.
Minnena var 30-pins med någon slags paritet, minns inte vilken. Systemet stödde minst 16 MB minne, men min hade "bara" 10 MB.

Även om det finns någon Linux som stöder den är det OS/2 som gäller. 2.1 är den primära releasen till en PS/2, Warp lär funka, men släpptes när snabbare 486:or och Pentium var standard.

Windows 3 var en del av OS/2 och alla Windowsprogram kunde köras där. Likaså fanns ett DOS-subsytem som hette PC-DOS (som också kunde installeras separat), som körde alla DOS-program jag provade. Det hade dessutom fördelen att inte vara begränsat av 640 kB, utan programmen fick vad de kunde hantera i form av högre och lägre minne, EMS, XMS etc.

Någon här skrev en stump om ett PS/2-tower av nyare modell än min gamla drög, jag tror att det var Crazy Ferret, men jag är inte säker. Skulle tro att det var en 486, så det är nog inte långt ifrån din.

100 Mbit Ethernet är superlyx på en PS/2. Har du funderat på att nätboota? Ligger BIOS Setup i Flash ROM eller på diskett?

Till sist skulle jag i all välmening råda dig att glömma alla grafiska användargränssnitt utom OS/2:s. OS/2 är ett riktigt bra operativsystem som en Linux-användare snabbt bör känna sig bekant i.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Hm... Har faktiskt lagt ner detta projectet... BIOS finns på EPROM vill jag minnas då jag pillat lite där...

Permalänk
Medlem

Hmm minnen....

56 har scsi ja.
Inga problem att köra linux på mca buss.
körde linux på en ps2 (85)95 dvs servervarianten av ps/2. 486:a på processorkort och plats för 2 5.25 fullhöjds scsi diskar.
Har även en (95)95. P60 i den minnsan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Hmm minnen....

56 har scsi ja.
Inga problem att köra linux på mca buss.
körde linux på en ps2 (85)95 dvs servervarianten av ps/2. 486:a på processorkort och plats för 2 5.25 fullhöjds scsi diskar.
Har även en (95)95. P60 i den minnsan

Bilder!

Har (95)95 lika många udda egenheter som andra PS/2?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Självklart har den det. det är ju en PS/2

Sen sa kameran gonatt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XGA korten är fina

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo minns när de kom, vilken grafik 1024X768! helt otroligt. Observera också lpt1 och två på moderkortet

Visa signatur