Någon erfarnehet av Compucase 6AR6

Permalänk
Medlem

Någon erfarnehet av Compucase 6AR6

Tjo!

Har suttit och tittat på Compucase 6AR6
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CC6AR6-...

Till slut beställde jag delar till mitt nya bygge och då blev det bla. lådan ovan. (har inte fått hem den ännu). Jag tog den mest för att det fanns plats för 2 st 120mm fläktar och priset

Som hårdvaru nerd har jag aldrig brytt mig om lådor så mycket men nu tänkte jag engagera mig lite i att kyla ner mina grejer och kanske denna gången ta hand om mitt system.. Jag har lixom järnkoll på vad jag ska ha i för bästa prestanda när det gäller mobos, prollar osv. Men jag börjar förstå att detta med fläktar, chassin och kylning går att grotta ner sig bättre än jag tidigare gjort.

Så jag undrar om det finns någon som har någon input på detta:

1. Ska jag kör mitt Compucase 6AR6 med original agget, eller är det något man bör byta ut på dessa lådor?

2. Lådan har plats för 2 st 120mm fläktar, jag tänkte sätta i ett par Scythe S-FLEX 8.7dBA. Det borde räcka för bra flöde men med lågt ljud?
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SCSFF21...

3. Vad är en s.k "Air Guide"? ska jag sätta en 80mm fläkt här, och om jag ska det ska den blåsa ut eller in? (se länken) Vad bör jag ha för fläkt här som e tyst?
http://www.compucase.de/produkte/images/fotos/6ar1w-air.jpg

Jag orkar inte dra alla specs på systemet, men är X1900XTX, äckligt mycket med minne och CORE 2 DUO på en ASUS mobo. Och jag vill ta hand prylarna med bra chassi kylning.

jag är som ni förstår ganska novis på att "flytta luft" så all input jag kan få på detta är jag tacksam för.

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem

Snålt nätagg till de grejorna, om du kör med 400W som följer med lådan.

Permalänk
Medlem

Jag trodde 400w skulle räcka, men jag kanske ska upp på 450w. Nåt tips på tyst agg som är vettigt?

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att air guide:n ska underlätta lufttillförseln till processorkylaren. Går det att sätta en fläkt där det nog bäst att den suger in.

Funderar också på en sån där låda till en ev. ny dator. Ingår det förresten någon 12cm fläkt i den modellen som db säljer? Står inte så mycket på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Till X1900XTX rekomenderas 450W agg. eller bättre. Så snåla inte i onödan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntamat
Jag trodde 400w skulle räcka, men jag kanske ska upp på 450w. Nåt tips på tyst agg som är vettigt?

Är det ett HEC nätagg. där sitter i den så är det riktigt bra grejor...

Har själv använt 6A21 till ett par datorer & det är samma chassi förutom fronten.. en stabil & rejäl låda, kanske lite kort.. men men..
www.compucase.de/produkte/gehaeuse/supermidi/6a21.php

Och så här kan det se ut i ett sådant chassi, i detta fallet är det ADDA 120mm fläktar som används. Som ni ser så kommer luften från frontfläkten att flöda förbi hårddiskarna & rätt på grafikkortet..

Btw. Antec SLK3000 är samma chassi..

Edit: Angående fläktarna så hade jag skaffat lite snabbare fläktar för det är mycket lättare att få en 1200rpm´s fläkt att gå i 800rpm än att få en 800rpm´s fläkt att gå i 1200rpm..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
text och bild

Föredömligt visat Skruvis.

Har själv bara positiva erfarenheter av dessa lådor och Hec nätagg.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Jag hatar lådor med hål i sidan. Burken blir högljudd och alla andra prylar i datorn förutom cpu blir varmare. Massor av luft kyler bara cpu innan nätagget/chassifläkten skickar ut den. Det gör att luftflödet i resten av lådan blir mycket sämre. Kanske kan passivt kylda NB med fläns bakom processorn oxå ha nytta av air guide.

Det finns en anledning till att varken Nexus, Acousticase eller P150/P180 har hål i sidorna....och detta är väl nästan de enda bra chassin som görs (+Lian Li).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Det finns en anledning till att varken Nexus, Acousticase eller P150/P180 har hål i sidorna....och detta är väl nästan de enda bra chassin som görs (+Lian Li).

Men Coolermaster stacker, Chieftech och Antec har ju hål i sidorna och är enligt mig ledande på chassimarknaden.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Jag hatar lådor med hål i sidan. Burken blir högljudd och alla andra prylar i datorn förutom cpu blir varmare. Massor av luft kyler bara cpu innan nätagget/chassifläkten skickar ut den. Det gör att luftflödet i resten av lådan blir mycket sämre. Kanske kan passivt kylda NB med fläns bakom processorn oxå ha nytta av air guide.

Det finns en anledning till att varken Nexus, Acousticase eller P150/P180 har hål i sidorna....och detta är väl nästan de enda bra chassin som görs (+Lian Li).

Du är medveten om att Acousticase är en Compucase? Nej, förmodligen inte.

Du kan juh gissa vilken som är vilken.....

Vem kan detta vara?

Och vem kan detta vara?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Bra lådor har inte hål i sidorna. Det bästa konstruerade /tysta/ chassit är Nexus eget och det har inget hål. Spelar ingen roll vem som gör dem, de bra har ändå inte hål i sidorna.

När jag tejpade igen alla eländiga hål och modifierade luftflödet så att det blev bra i min låda sjönk tempen i chassit med 8 GRADER!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Bra lådor har inte hål i sidorna. Det bästa konstruerade /tysta/ chassit är Nexus eget och det har inget hål. Spelar ingen roll vem som gör dem, de bra har ändå inte hål i sidorna.

När jag tejpade igen alla eländiga hål och modifierade luftflödet så att det blev bra i min låda sjönk tempen i chassit med 8 GRADER!!!!!

Och därmed är detta absolut sanning?.. lol.

Fortfarande har Compucase 6A19 vilket acousticase lådan är baserad på inga "hål" i sidorna.

Edit: Kjell&co´s låda för 200:- har inga ""hål"" i sidorna.. Mao. en bra låda enligt dig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Edit: Angående fläktarna så hade jag skaffat lite snabbare fläktar för det är mycket lättare att få en 1200rpm´s fläkt att gå i 800rpm än att få en 800rpm´s fläkt att gå i 1200rpm.. [/B]

Ja jag tror du har rätt, snäppet snabbare fläktar beställda.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk

Varför skriva när du vet att jag redan fattat vad du menar. Acoustcase är bättre i detaljerna men man kan modifiera sitt Compucase 6A19 så att det blir lika bra.

Självklart blir inte en dålig låda bra bara för att den har täta sidor. Däremot blir en bra låda sämre i 99% av fallen (ljudnivå kontra kylning) med ett hål i sidan.

Hemligheten ligger i att all luft som kommer in i lådan ska tvingas passera alla viktiga komponenter och kyla dem innan den skickas ut. Passerar viss luft bara en del av lådan kommer man inte ta tillvara på alla dess kylmöjligheter. Det gör att fläktarna får jobba mer för att uppnå samma kylning med samma luftgenomströmning i chassit. Plus att ett hål i sidan höjer ljudnivån med 5 db eller mer.

Denna enkla sanning gör att 99% av alla chassin är fel konstruerade. Vad som gör Nexus eget unikt är att det helt jobbar med naturlagarna. Det är nämligen högre då diskarna sitter under och inte framför mobo. Luften tar lådan in i botten (dammskydd) som sedan stiger rakt upp och passerar alla viktiga komponenter. Inga problem med gpu värme i nedre bakre hörnet.

Obs det finns alltid undantag men detta är faktiskt sant i de absolut flesta fallen. Igentligen ska ett chassi var smalt och 2 meter högt så kanske luftcirkulationen sköter sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Varför skriva när du vet att jag redan fattat vad du menar. Acoustcase är bättre i detaljerna men man kan modifiera sitt Compucase 6A19 så att det blir lika bra.

Bättre i detaljerna? Det är exakt samma chassi.. bara det att fläktarna är gummiupphängda samt att den acoustic moddade lådan är klädd med någon form av skumgummi på insidan.. men själva chassit är identiskt, det är det enda jag påstår samt att Compucase gör riktigt bra lådor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hel rätt. Ljuddämpat, gummiupphängda fläktar och dämpfötter. Det är det som kallas detaljer. När jag räknade upp namnen på bra lådor så räknade jag givetvis inte upp alla bra lådor på marknaden. Jag skrev bara ut ett antal av de bästa.

Jag håller med om att Compucase gör bra chassin. Man kan säkert oxå hitta ett chassi i Cina som heter XErXi som är bra. Men för att det ska bli riktigt bra krävs något mer enda ner i detaljerna.

Tänk er för innan ni köper ett chassi med hål i sidan. Det är egentligen bara motiverat om du har problem med just cpu-tempen. I andra fall finns det oftast bättre lösningar på problemen.

Permalänk
Medlem

Compucase är fina grejor!

Använt sådana till mina senaste tre datorer, riktigt nöjd, bra prylar för bra pris!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta chassi är ljuddämpande? vet att det har hål i sidan som föregåeende har sagt men ingen som svarat på om det är mycket ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minory
Någon som vet om detta chassi är ljuddämpande? vet att det har hål i sidan som föregåeende har sagt men ingen som svarat på om det är mycket ljud.

Ljuddämpade har jag för mig slutades säljas i sverige för ett tag sen, har iaf inte sett dom på någon sida senaste året.
Vad gäller hålet så kommer det nog medföra några extra db, sitter med en Compucase för tillfället och den låter åt hel*ete med amds box kylning ~~
In med så mkt tysta grejor eller fixa ljuddämpning är mitt råd, annars stabil låda, gummiringar till hdd, bra luftgenomströmning med 2x120mms kanske aningen för litet men helt klart ett bra chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ljuddämpade har jag för mig slutades säljas i sverige för ett tag sen, har iaf inte sett dom på någon sida senaste året.
Vad gäller hålet så kommer det nog medföra några extra db, sitter med en Compucase för tillfället och den låter åt hel*ete med amds box kylning ~~
In med så mkt tysta grejor eller fixa ljuddämpning är mitt råd, annars stabil låda, gummiringar till hdd, bra luftgenomströmning med 2x120mms kanske aningen för litet men helt klart ett bra chassi.

Okej, min far har nämligen ett "CompuCase CI-6A21 Super Miditower Black Ultra Silent 350W ATX" som inte låter mycket, sannerligen står det "Ultra Silent" men jag vill inte förblinda mig på det. (finns på datorbutiken om inte annat)

Permalänk
Medlem

Nån som vet ampere på linorna?
Funderar på denna dator hos Netgiganten:
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=193

Men tveksam på om nätagget räcker till?

Hur mycket kräver AMD X2 6000+ på +12 linan egentligen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|