Hur kan jag sänka ljudnivån i PCn ytterligare?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag sänka ljudnivån i PCn ytterligare?

Har pillat en del med att få min burk tyst men är inte riktigt nöjd...

Jag kör Adda 120mm fläktar i ett Lian Li PC7 chassi, har tagit bort dammskydd och galler från fläktarna samt sänkt hastigheten på dem och fäst dem med gummistroppar i chassit. Låter inte mkt.

Grafikkortsfläkten (VF900) är tempstyrd och går på 27% hastighet upp till 50 graders temperatur, även CPU fläkten (Ninja med 120mm) är tempstyrd och snurrar på i ca 600rpm i idle. Låter inte mkt.

Har isolera chassit med ljuddämpning från Biltema och tejpat igen hål och springor.

Hårddiskarna låter en del, vibrationer fortplantas i chassit... sitter i 3,5" hårddisk facken i chassit, tänkte linda in dem med cykelslang eller gummiband, någon som testat detta? Andra tips?

Jag misstänker att mitt nätaggs ljud fortplantar sig i chassit och orsakar det mesta av återståend oljud, hur kan man vibrationsdämpa ett nätagg på ett bra sätt?

Gäller burken i sign.

Tips och råd mottages tacksamt!

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk

Om hdd-racket är konstruerat så att vibrationer fortplantas så måste man bygga om det. Om det inte går att hindra vibrationerna med gummi eller dylikt att fortplanta sig till racket så måste man isolera hela racket.

Enklast (funkar bara om datorn inte flyttas runt hela tiden) är att ställa racket på butten av chassit. För att inte överföra vibrationer till golvet behövs givetvis isolering.

Jag skulle rekomendera följande. Närmast chassibotten en platt påse fylld med sand. På denna lägger du sedan en ganska tjock dit av ljuddämpningsmaterialet. Det ska helst vara lite gummiaktigt material. Uppe på detta ställer du sedan hårddisk-racket....och inte många vibrationer tar sig ut.

När du ändå är igång så kan du ta bort racket och ersätta det med 4 smala ben. Jag har själv gjort så och byggt en "våningssäng" av mina 2 diskar och ben av tekniklegobalkar. På detta sätt får du maximal luftgenomströmning.

För nätagget så finss det gummipackningar som man kan ha mellan agget och chassit. Funkar dock inte om det agget som i mitt fall ligger emot chassit på fler sidor än baktill. I dessa fall är det bara att byta till bättre....vad jag vet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Om hdd-racket är konstruerat så att vibrationer fortplantas så måste man bygga om det. Om det inte går att hindra vibrationerna med gummi eller dylikt att fortplanta sig till racket så måste man isolera hela racket.

Enklast (funkar bara om datorn inte flyttas runt hela tiden) är att ställa racket på butten av chassit. För att inte överföra vibrationer till golvet behövs givetvis isolering.

Jag skulle rekomendera följande. Närmast chassibotten en platt påse fylld med sand. På denna lägger du sedan en ganska tjock dit av ljuddämpningsmaterialet. Det ska helst vara lite gummiaktigt material. Uppe på detta ställer du sedan hårddisk-racket....och inte många vibrationer tar sig ut.

När du ändå är igång så kan du ta bort racket och ersätta det med 4 smala ben. Jag har själv gjort så och byggt en "våningssäng" av mina 2 diskar och ben av tekniklegobalkar. På detta sätt får du maximal luftgenomströmning.

För nätagget så finss det gummipackningar som man kan ha mellan agget och chassit. Funkar dock inte om det agget som i mitt fall ligger emot chassit på fler sidor än baktill. I dessa fall är det bara att byta till bättre....vad jag vet i alla fall.

Tack för ditt snabba och kreativa svar! Jag hade inte tänkt på att isolera själva hårddiskracket från chassit, men det låter ju som en riktigt enkel och effektiv lösning, det skall jag testa!

Angående nätagget skall jag testa att dels bygga en packning av cykelslang baktill, men som du säger ligger det tätt emot själva chassit runt omkring så hjälper det ju föga. Kanske om det finns utrymme att linda slang runt nätagget, jag får pröva mig fram.

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk

Jag har också ett PC7, och det har ju ett löstagbart hårddiskrack som redan står på botten av chassit.

Så vad jag gjorde var bara att klistra på några lager med ljuddämpningsmatta under fötterna på racket. (har även ljuddämpningsmatta på botten av chassit) och ställde in det igen.
Så att nu racket står på ca 4cm med skummgummi varvat med asfaltsklet.

Hade tänkt hänga upp racket med gummisnoddar först viserligen, men det blev lite "man tager vad man haver" när jag inte kunde hitta några gummiband

Permalänk
Medlem

Har testat era tips precis nu, tog ett par lager ljuddämpning som jag hade över. Det blev verkligen skillnad! Nu hör jag endast ytterst lite "knatter" ljud från Raptorn.

Testade även att lägga lite runda gummiband på de ställen där nätagget ligger emot chassit, men det gjorde ingen större skillnad, det är fläkten i nätagget som låter... Någon som testat att byta från ett OCZ Modstream till ett Seasonic agg och om det är värt att byta? Funderar på ett M12 500 eller 600 agg.

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem

om du kör med systemet i din sign. så borde ett s12 430w räcka (det nätagget är tystare än 500 och 600 wattarna) det gör det för mitt system, dock är det väl inte rekomenderat men jag har aldrig haft några problem och seasonic levererar bra med kräm

min burk är i stort sett ljudlös med det agget, va väl det jag skulle komma fram till

edit: ett tips är att ha ett silence läge, jag löste det genom en switch på baksidan av datorn som man knäpper på när man tittar på film eller dyligt då man vill ha helt knäpptyst i rummet, enda nackdelen är att nordbryggan går upp i 65 grader resten håller sig normalt

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
om du kör med systemet i din sign. så borde ett s12 430w räcka (det nätagget är tystare än 500 och 600 wattarna) det gör det för mitt system, dock är det väl inte rekomenderat men jag har aldrig haft några problem och seasonic levererar bra med kräm

min burk är i stort sett ljudlös med det agget, va väl det jag skulle komma fram till

edit: ett tips är att ha ett silence läge, jag löste det genom en switch på baksidan av datorn som man knäpper på när man tittar på film eller dyligt då man vill ha helt knäpptyst i rummet, enda nackdelen är att nordbryggan går upp i 65 grader resten håller sig normalt

OK, tack för tipset! Jag skall invänta lite recensioner av de nya M12 och S12 ENERGY+ modellerna innan jag bestämmer mig för att byta.

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Avstängd

byt fläkt i agget annars

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

Jag är också lite sugen på ett Seasonic S12 430W

Alternativt ett FSP Zen 300W Fläklöst (Finns på Inetdata för 810:- )

Alternativt modda mitt nuvarande agg med fläkt och fläktkontroll, det blir ju ännu billigare

Mitt system är nog inte för krävande för att klara sig på FSP:s fläktlösa tror jag ... det vore schysst, men det finns ju viss risk att man får byta senare ifall man uppgraderar till lite mera krävande grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
byt fläkt i agget annars

Jäpp, det är inte heller någon dum idé. Någon som kan rekommendera en ersättningsfläkt till OCZ Modstream 520w?

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316478
Edit: Det kan vara så att den där inte pallar att kyla tillräckligt, den här snurrar 200rpm mer och är rätt tyst(har en själv) http://www.webhallen.com/prod.php?id=51139

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

Hmmm, kanske lite off topic, men jag har surfat runt lite och hittat ett nätagg, som är semi passivt 450W, klarar tydligen långvarig load upp till 250W innan fläkten slår på överhuvudtaget. Och det sitter en rätt så tyst eferflow fläkt i.

Finns för 1119:- på webhallen

Finns även en 620W modell för den som behöver mer kräm

Permalänk
Medlem

Hitta denna http://www.silverstonetek.com/products-pp02.htm kanske kan vara nåt, kostar ett par hundra. Vet dock ej hur bra den funkar.

Lägger in länk http://www.webhallen.com/prod.php?id=53373 115:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopish
Hitta denna http://www.silverstonetek.com/products-pp02.htm kanske kan vara nåt, kostar ett par hundra. Vet dock ej hur bra den funkar.

Lägger in länk http://www.webhallen.com/prod.php?id=53373 115:-

Har funderat på den också, läste dock recensionerna på Komplett och det genomgående betyget var väl att den knappt gjorde någon skillnad. Men många bäckar små... En sådan och en tystare fläkt borde göra skillnad. Alternativt att man bygger en egen ljudkåpa... återigen lite ljuddämpning från Biltema mm

Edit: Så då har jag beställt en ny fläkt till nätagget och en ljudkåpa att montera bakom agget, återkommer med rapport!

Fläkt: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302082
Ljudkåpa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312304&s=sc

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk

Att folk då aldrig lär sig.
Enda sättet att få ner ljudet i datorn, Är att dämpa det med annat ljud.
Så lägg pengarna på ordentligt med högtalare istället.
Själv har jag 1st 120 mm fläkt. 5 st 80mm fläktar, 2st 92mm fläktar. och fläkt på cpu och gpu, Men inte överröstar det mina högtalare.
Så gör som jag, och spela högt =P

Visa signatur

Bytte till Mac och slutade spela.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danvan_01
Att folk då aldrig lär sig.
Enda sättet att få ner ljudet i datorn, Är att dämpa det med annat ljud.
Så lägg pengarna på ordentligt med högtalare istället.
Själv har jag 1st 120 mm fläkt. 5 st 80mm fläktar, 2st 92mm fläktar. och fläkt på cpu och gpu, Men inte överröstar det mina högtalare.
Så gör som jag, och spela högt =P

Vissa personer kanske itne vill spela musik 24/7?

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Spela hög musik är ett sätt...

Har inte från första början byggt min PC för att den skall vara tyst, snarare pris/prestanda nog att emellanåt kunna lira lite BF2... Men hade jag byggt en ny PC idag så hade jag till stora delar valt andra komponenter med mer hänsyn till värme/ljud. Så hur jag än meckar med denna burken så lär den aldrig bli riktigt tyst. Nästa burk däremot...

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur ni kan bry er så mkt?
Jesus christ, stäng av datorjäveln på natten. Då blire både knäpptyst och du gör inte av med några watt.

Sitter själv med Antec Neopower 480w, Zalman 7700CU, Zalman VF700, Nexus 120mm och en Coolermaster LED fläkt.
Detta 1meter ifrån örat med öppet chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Förstår inte riktigt hur ni kan bry er så mkt?
Jesus christ, stäng av datorjäveln på natten. Då blire både knäpptyst och du gör inte av med några watt.

Sitter själv med Antec Neopower 480w, Zalman 7700CU, Zalman VF700, Nexus 120mm och en Coolermaster LED fläkt.
Detta 1meter ifrån örat med öppet chassi.

Datorn stör mig inte alls nattetid för den står i vårt arbetsrum...

Vi är ju alla olika, jag stör mig på oljud, du verkar inte göra det.

Har man väl börjat tysta burken så är det svårt att sluta, ljud man inte hört tidigare framkommer allt eftersom andra försvinner. Nördigt kanske men rätt kul samtidigt

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk

Ja man kan inte sluta så snart köper jag en Zalman Reserator 2 bara för att få helt tyst på burken. Jag har plats bredvid burken där jag kan placera den utan att den ens syns så det ska funka bra.

Den är inte bäst men då den klarar att kyla min dator enkelt och eftersom den är 99,9% tyst så kanske det blir en sån till slut i alla fall.

Enda fläkten som då blir kvar är den i nätagget och behövs för att lufta mobo och diskar lite.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att inte köpa ett semipassivt agg.

Ett tyst aktivt kylt är bättre, det har konstakt låg ljudnivå. Ljud som varierar är lättare att störa sig på. Dessutom kommer ett aktivt kylt nätagg assistera i kylningen.

Seasonic S12, M12 alt. Antec NeoHE. Dessa är bevisat tysta (av SPCR) och har hög effektivitet. M12 och NeoHE är dessutom modulära.

När du bytt ut nätagget är det bara hårddiskarna som behöver isoleras från chassit. Billigast är att bygga en egen "ställning" där du kan hänga hårddiskarna i. Om du har någon datorskrot i närheten kan du kanske få tag på ett gammalt 5.25"-rack från någon dator som du kan använda som grund och spänna resårband tvärs över. Brukar finnas runda resorband att köpa på de flesta tygaffärer.

Något som också skulle hjälpa är dämpmattor för att addera tyngd till dina chassisidor. Aluminium är lättare än stål och resonerera därför också mycket enklare. Adderad tyngd på sidorna gör dem mer "döda".

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

niklas brandin: den skall jag definitivt ha i åtanke till nästa PC, Reserator 2 verkar vara riktigt bra!

Ackelind: har isolerat enligt tips ovan med ljudisolering och har redan satt samma ljudisolering på chassisidorna, dock den varianten utan "asfalt" i så det går nog att förbättra "dödheten" ytterligare!

Så nu har jag isolerat hårddiskarna och dessutom precis bytt fläkt i nätaggregatet till en Papst 120mm 26db. Det blev sammantaget en helt annan burk. Mycket låg ljudnivå. Den i särklass tystaste PC jag ägt. Hade jag som jag tidigare sagt planerat för låg ljudnivå redan från starten så hade komponentvalet till stor del sett annorlunda ut, men nu vet jag till nästa bygge att det går att bygga tyst men ändå med hyffsad prestanda.

Tack alla för ert engagemang och många bra tips!!!

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem

hej.
har jobbat lite för att få ner ljudnivån ville även ha en låg temp.tycker att jag lyckats rätt bra. ingen vattenkylning .
byggde en ny skåphurts till skrivbordet.dubbla sidor samt golv ca 5cm mellanrum
fyllde dem med sand.(mycket tungt) inga vibrationer. 120mm papsfläkt i ena sidan.(utblås) kanal till baksidan av skåpet på andra sidan.(fram med borrmaskin )borrade ett 90mm hål i ytterväggen rör igenom in i kanalen
120mm papsfläkt för att blåsa in kalluft i skåpet. datasidorna är bortagna samt isolerat runt om så att det är helt tätt runt lådan endast fronten syns när man öppnar skåpet ut med hårddiskarna
spec. ställning som är försed med fläkt.
alla fläktar går att ställa hastigheten.
kör nu pentium 3.2 på 3.6 moddat upp volten
temp just nu när jag surfar cpu 19 moderkort 27 gpu 34 nordbrygga 32 cpun brukar öka ca 15 gr vid hård bellastning
alla fläktar med lägsta varvtal.(mycket svårt att höra datorn)

Visa signatur

soa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soa
hej.
har jobbat lite för att få ner ljudnivån ville även ha en låg temp.tycker att jag lyckats rätt bra. ingen vattenkylning .
byggde en ny skåphurts till skrivbordet.dubbla sidor samt golv ca 5cm mellanrum
fyllde dem med sand.(mycket tungt) inga vibrationer. 120mm papsfläkt i ena sidan.(utblås) kanal till baksidan av skåpet på andra sidan.(fram med borrmaskin )borrade ett 90mm hål i ytterväggen rör igenom in i kanalen
120mm papsfläkt för att blåsa in kalluft i skåpet. datasidorna är bortagna samt isolerat runt om så att det är helt tätt runt lådan endast fronten syns när man öppnar skåpet ut med hårddiskarna
spec. ställning som är försed med fläkt.
alla fläktar går att ställa hastigheten.
kör nu pentium 3.2 på 3.6 moddat upp volten
temp just nu när jag surfar cpu 19 moderkort 27 gpu 34 nordbrygga 32 cpun brukar öka ca 15 gr vid hård bellastning
alla fläktar med lägsta varvtal.(mycket svårt att höra datorn)

Ett annat sätt att göra det på! Har du bilder att visa?

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.