widescreen skärm till spel?

Permalänk
Medlem

widescreen skärm till spel?

Hej jag ska köpa ny skärm och har kollat lite på widesceen skärmar. jag undrar nu hur det är att spela tuffa spel på en sådan skärm. blir det konstigt? typ utdraget lr stödjer inte all spel widesceer så att bilden typ inte passar o man får svarta kanter lr nått sånnt?

kanske jätte dum fråga men tänkte att d kunde vara bra att veta.

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

De flesta spel stöder wide-format.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

gött tack för svaret

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

Alla spel stödjer INTE widescreen, långt ifrån. De flesta spel går dock att spela, men bilden blir utsträckt (alla gubbar blir korta och tjocka).

jag kan varmt rekommendera http://www.widescreengamingforum.com/
Där hittar du bland annat en lista på de flesta populära/nya spel, om de stödjer widescreen, om man kan "hacka" till sig widescreen eller om man helt enkelt får spela med utdragen bild.

De spel som stödjer widescreen fullt ut blir dock mycket häftigare. Mer naturlig spelupplevelse helt enkelt.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem

Det går väll att ställa om så att man får svarta kanter på sidan av skärmen?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Grundinställningen är att skärmen sträcker sig, iaf i alla spel jag kört, men naturligtvis kan man ställa in så man får svarta kanter. Poängen är att långt ifrån alla spel stödjer Widescreen, det är ju tråkigt att betala för pixlar som bara är svarta.
jag har personligen en Widescreenskärm och trivs utmärkt med den. Jag tittar ofta runt på ovannämda sida för att se vilka spel som stödjer den/går att fixa innan jag köper spelen.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk

Sedan så är inte widescreen skärmarna uppe i samma kvalité som de vanliga 19":arna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Sedan så är inte widescreen skärmarna uppe i samma kvalité som de vanliga 19":arna.

Men betydligt skönare att spela på...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15v CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk

Observera dock att en 19" wide är betydligt mindre än en 17" vanlig 5:4 i höjdled, vilket gör dessa skärmar ointressanta anser jag.

Permalänk
Medlem

Hey, 24 tum widescreen ska det vara. Funderar på Dells 30" widescreen. Mycket vill ha mer!

Permalänk
Medlem

Ett annat plus är ju att spelindustrin verkar reagera på den widescreen-boom som händer nu. Ett exempel är till exempel DoW som innan patch 1.4(tror jag det var) inofficiellt stödde widescreen, men med patchen blev allt knas. Nu kommer dock DoW: DC stödja widescreen i native.

Många RTSare har väl gnällt om att det är fusk om vissa ser mer. Jag säger att man borde få vad man betalar för :D...och det verkar lite preliminärt som om spelindustrin står på min sida ;).

Visa signatur

Gainward GeForce 6600GT 128MB || MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939 || AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939 || Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 KIT || Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB || Creative SB Audigy 2 ZS || Antec Sonata II 450W ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomati
Många RTSare har väl gnällt om att det är fusk om vissa ser mer. Jag säger att man borde få vad man betalar för :D...och det verkar lite preliminärt som om spelindustrin står på min sida ;).

Hahaha helt rätt!