Permalänk
Medlem

X2 3800+ EE (65W) passiv kylning?

Hoppas på att kunna få svar på några frågor...

Hade tidigare bestämt mig för en Athlon 64 3500+ 35W till AM2 för att kunna köra passivt i min planerade HTPC. Denna processor visar sig nu inte gå att få tag på inom vettiga tidsramar (beräknas komma in 2006-09-22) och under tiden jag väntat så har EE X2:or börjat dyka upp. En 65W X2 3800+ kostar i princip lika mycket och då är min fråga.

Går det att passivt kyla en X2:a på 65W?
Vilken kylare bör man införskaffa i såna fall?
(Den måste fungera på socket AM2). Jag kommer att köra allt i ett desktopchassi och köra med "öppet" uppåt så att den varma luften kan stiga rakt upp ur lådan. Så kylflänsen bör vara vänd så att luften kan stiga uppåt på ett bra sätt.

Lite om mina tankar runt i kring processorn.

Moderkort: Asus M2NPV-VM
Minne: Kingston DDR2-667, 2x512MB, CAS 5

Är det ngt som är galet i övrigt?

Permalänk
Medlem

Thermalright hr-01 har små öppningar i flänsarna så att luft kan flöda så men jag vet inte om den kommer räcka till utan någon fläkt alls. Till och med ninjan som är en av de största passiva kylare behöver något slags luftflöde.

Ska du ha någon fläkt i lådan? Om inte är det bäst att köra på typ hfx chassi. Men då behöver du inte EE Chip.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag tror det blir svårt att kyla den helt passivt. Skaffa en ordentligt fläns och en lågvarvig stor fläkt, kommer antagligen inte att höras det minsta.

Kika på Tuniq tower eller liknande flänsar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo, jag är lite tveksam själv om det kommer att gå att köra helt passivt. Har varit lite inne på Thermalright XP-120/XP-90 flänsen eftersom den tillåter luften att stiga uppåt efter att den värmts upp. Nu är allt beställt iaf så jag får testa och se vad jag kommer fram till. Är det ngn som vet var man kan hitta en konverter till Thermalright XP-90/120 kylarna för AM2 moderkort eller passar de direkt som de är?

Permalänk
Medlem

klart det går att kyla den passivt! bara du har chassifläktar så!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag kör den processorn passivt med ninjan, det kräver luftgenomströmning i chassit men det gör det och andra sidan alltid. Annars är fläkten som medföljer ninja plus är mycket tyst (i förhållande till en samsung spinpoint) och ohörbar (på längre avstånd än 15 cm) på 7 volt. Detta är mina erfarenheter.

Edit: Processorn är nervoltad men det fungerade utmärkt innan dess också.

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk

som många sagt bra fläns+ tyst fläkt på ca 5volt nexus ska väll dominera på detta område tror jag?

EDIT: kom på att det finns ju fläns chassin där hela chassit är en fläns som man kopplar allt till, det blir 100% ljudlöst men 100% tungt och klumpigt...sen fint pris på ca 8 lax

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag tror det blir svårt att kyla den helt passivt. Skaffa en ordentligt fläns och en lågvarvig stor fläkt, kommer antagligen inte att höras det minsta.

Kika på Tuniq tower eller liknande flänsar.

Jag körde "Passivt" med min Arctic-Cooling Freezer 64 Pro. Råkade dra sladden så den gick emot fläktbladen och voila, 46c.
Min prolle har ju blivit rankad till 67w.

Man kan ju alltid försöka.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag tror det blir svårt att kyla den helt passivt. Skaffa en ordentligt fläns och en lågvarvig stor fläkt, kommer antagligen inte att höras det minsta.

Kika på Tuniq tower eller liknande flänsar.

Jag har haft och gillar Tuniq Tower (hade den till en Toldedo @ 2,75Ghz) men den är overkill för ett EE chip då kylaren har för tätt mellan flänsarna för att vara optimal för låga luftflöden. Den klarade lägre flöden bättre än vad jag trodde men de ger en del turbulensljud som den konstruktionen för med sig. Den klarar inte att köra utan fläkt i själva kylaren som lågflödeskylarna klarar.

Håll dig till lågflödeskylare med mycket utrymme mellan flänsarna som ninjan, Hr-01, Noctua elller liknande.

Hr-01 klarar väldigt låga flöden och är då jämbördig med den större ninjan. På högre flöden är ninjan bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Har fått hem alla grejer nu och ska testa med originalkylaren för att se vilken temperatur man får med den och hur mycket oväsen den för. (Har inga större förhoppningar dock då den såg väldigt ynklig ut.)

Vilket program kan rekommenderas för att mäta temperaturen på moderkort och processor (sockel och diod)? (Gärna gratis programvara)