Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan 32-bitars och 64?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur länge man kan köra med RC1 nyckel man fick? Finns det någon begränsning?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Någon gång nästa år går den ut, har jag för mig. Vet inte säkert.

Off Topic: Kan någon vara snäll och hjälpa mig i min tråd om RC1? Jag har problem med bränningen och DVDns bootbarhet...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Äntligen! Äntligen har jag ljud!

Hade inga problem alls, förutom Creative kortet.. Och Creative verkar ha stora problem med att klara ut sina saker..
Googlade upp en trixig guide som hjälpte mig.
Tv-kort, wireless pci-kort som ja trodde skulle vara problem gick smärtfritt..

Licensen dom ger med är giltig tom 31 Juni 2007.

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

Nån som prövat att uppgradera sitt XP till Vista? I så fall hur funkade det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMole
Nån som prövat att uppgradera sitt XP till Vista? I så fall hur funkade det?

Ska gå att göra men måste då köra med samma språk på båda systemen.

Men det är inget jag rekomenderar specielt inte när Vista är bara inne i RC stadiet.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Korrekt, inte att rekommendera, bättre att använda Windows Easy transfer om man vill behålla inställningar och om man har möjlighet. Är tyvärr inte hundra på hur det fungerar, om man måste ha 2 burkar eller?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Korrekt, inte att rekommendera, bättre att använda Windows Easy transfer om man vill behålla inställningar och om man har möjlighet. Är tyvärr inte hundra på hur det fungerar, om man måste ha 2 burkar eller?

Går med dvd/cd, via nätverk och på massa andra sätt tydligen.

Permalänk
Medlem

Någon som råkat ut för att vista när du bootat till dvdn och ska välja partition för installation så säger den att den inte hittar en "Vista Compatible partition" när man valt en?

Har testat med både primary och logical partioner skapade i partition magic och direkt i installationsprogrammet, det är lite irriterande och jag funderar på om det beror på att den inte hittar min scsi disk och kontroller som Xp ligger på?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med 32bits verren av vista rc1, får igång installationen och den kopierar filerna, extraherar dem, installerar dem och färdigställer installationen, mao verkar hela installationsproceduren fungera felfritt men nu kommer problemet, efter att datorn startar om för första gången efter färdigställningen av installationen laddar vista med den gröna mätaren, skärmen blir grå i ca 30sek sen stängs den av, men hdd:n laddar ca 30sek till och sedan händer inget annat, Jag prövade att starta vista i både "unsigned driver mode" lr vad det heter och även "administartör med command" lr vad nu det heter, då läser den av mina fem diskar och för varje disk den läst av står det "clean"

Innebär detta att den inte hittar diskarna lr är det relaterat med drivisarna till grafiken?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Någon som har koll på hur länge man kan köra med RC1 nyckel man fick? Finns det någon begränsning?

Tror det är 180-dagar. Har för mig att jag läste det någonstans.

Förresten, har Microsoft sagt något om när svenska Vista ska släppas? Alltså hur lång tid de räknar med att översättningar kommer ta.

Permalänk

Licensen är giltig till 1 juni 2007.

*/Karl

Permalänk
Medlem

Någon som laddat hem Firefox och kört i Vista?

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Det mesta av icke-spel fungerar bergstabilt i Vista RC1, sedan jag stängde av C&Q som orsakade frysningar.

Jag har suttit och jobbat hela dagen i dag med massor av fönster öppna, och det har varit sååå smooth hela tiden.

Jag vill tom gå så långt som till att säga att Vista känns kvickare i filhanteringen än XP SP2, något MS antagligen varit tvungna att tweaka fram med tanke på allt grafiskt lull-lull.

Kör man Vista i Classic-läge är det antagligen rejält snabbare än XP Men jag gillar lull-lullet, särskilt ihop med Office 2007 Beta2+(uppdaterad version av Beta2). Så jag kommer nog inte att köra speciellt mycket Classic, men det ger ju hopp till dom med slöare datorer.

UAC har jag stängt av helt, vad skönt!

En bummer, för mig som gillar utseendet om än inte arbetsflödet i det grafiska skalet, är att Suns Java-runtime gör det omöjligt att köra Aero(genomskinliga fönster och 3D-acceleration på skrivbordet). Det låter nästan som om det är en feature med varma hälsningar från Redmond och teamet bakom .net...

En sidoreflektion är att IE7+ nu har mycket bra CSS-stöd, men sidor renderar fortfarande olika i IE och Firefox så än kan inte webbdesigners slappna av helt(ja, både Firefox och Opera fungerar utmärkt i Vista!).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Någon som laddat hem Firefox och kört i Vista?

Har kört Firefox 2 Beta 2 utan några problem what-so-ever.

Har för övrigt inte lyckats få en enda krasch eller bugg på två veckors testande, pluggande och spelande på Vista.
Tyvärr får jag inte leka med Aero då min bruk bara har ett gammalt Radeon 9000 Pro som inte gillar DirectX9-instruktioner.

Vista är stabilt som faen. Och snyggt som attan.

Värt att nämna är att systemet är halvsegt, men inte så segt som man kan tro, trots jag bara har 512 MB i minne (256MBx2 i dual-channel that is).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Kör man Vista i Classic-läge är det antagligen rejält snabbare än XP Men jag gillar lull-lullet, särskilt ihop med Office 2007 Beta2+(uppdaterad version av Beta2). Så jag kommer nog inte att köra speciellt mycket Classic, men det ger ju hopp till dom med slöare datorer.

Vad är det för skillnad på beta 2 + och vanliga beta 2? och var finns uppdateringen isåfall

EDIT: Ops, hade visst redan plus.

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maiky
Vad är det för skillnad på beta 2 + och vanliga beta 2? och var finns uppdateringen isåfall

Den heter Office 2007 Beta 2 Technical Refresh och finns här:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=b07a...

Du måste ha Office 2007 Beta installerat förstås.

Skillnaden är att många buggar och annat är tillfixat.

Permalänk
Medlem

ah okej, får lägga in den då!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som faktiskt ser fram emot att Vista ska släppas? Det snackades ju mycket om att man skulle gå över till OS X eller Linux eller allt vad det nu heter men jag har bara en känsla av att MS kanske kan klämma ur sig något riktigt bra här.

Permalänk
Medlem

Kört Vista RC1 några dagar nu på laptopen och måste säga jag verkligen gillar det. Allt funkar direkt efter installationen, inte träffat på några buggar, snabb uppstart också. Vackert med allt ögongodis som nu finns med!

Vista blir nog ett givet köp (iof har man inget val ändå), och man kommer iaf inte känna sig totalt blåst utan det känns som man får något för pengarna faktiskt. Någon version med Aero blir iaf ett krav

Permalänk
Medlem

Sånär som på problem med
1) magert med brandväggar (använder windows brandvägg)/antivirus (använder avast)
2) program som speedfan fungerar inte i 64bitars, då det verkar som att det krävs digitalt signerade drivrutiner eller något liknande.
3) Fortfarande lite magert med media spelare som klarar aero förutom windows media player.

Så här långt, sånär som på ovanstående, är jag helnöjd med windows vista x64 RC1 ultimate edition. Hoppas att det kommer att komma ut via msdnaa annars känns det nog som att det eventuellt blir ett köp om man har råd. Frågan är bara vilken version man ska satsa på? Ultimate känns lite överdrivet, kanske home premium... vem vet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Måste programmen klara aero om man ska kunna köra dom alls? Funderar på att installera RC1 och jag kör mest med MPC, kommer det att funkar bra?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Måste programmen klara aero om man ska kunna köra dom alls? Funderar på att installera RC1 och jag kör mest med MPC, kommer det att funkar bra?

MPC funkar utan problem, kör det själv nämligen

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande ladde ner RC1 på laglig väg?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Kan man fortfarande ladde ner RC1 på laglig väg?

http://www.microsoft.com/windowsvista/sv-se/preview.mspx

Permalänk

Finns det några drivrutiner utöver Microsofts till mitt GF 4600 Ti?

Permalänk
Medlem

Hmm ett jävligt störande problem jag har, ikonerna sparas ej på skrivbordet efter utloggning/reboot, den endrar dom till stor storlek och lägger dom i bokstavsordning, tycker inte om det någon som vet om det går att ordna?!

EDIT: Morr, den kommer inte ihåg hur mapparna ska vara heller, tex att det alltid ska visas som "lista".

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
MPC funkar utan problem, kör det själv nämligen

Visst aero fungerar men jag fick problem med att navigera i dvd menyer och det känns ju ändå som ganska viktigt. Men å andra sidan så har jag egentligen aldrig riktigt tyckt att media player classic fungerat speciellt bra på min dator. Ser framemot en fullt vista kompatibel version av VLC, som jag hoppas kommer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Visst aero fungerar men jag fick problem med att navigera i dvd menyer och det känns ju ändå som ganska viktigt. Men å andra sidan så har jag egentligen aldrig riktigt tyckt att media player classic fungerat speciellt bra på min dator. Ser framemot en fullt vista kompatibel version av VLC, som jag hoppas kommer.

Inte testat köra in någon dvdfilm iof, men allt annat som xvid/x264 osv funkar fint. Själv har jag tvärtom aldrig riktigt tyckt om VLC, gillar att själv installera alla codecs till spelare som då ofta funkar bättre (t.ex. CoreAVC) ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Vad är det för skillnad mellan 32-bitars och 64?

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp

Bra skrivet om för- och nackdelarna med x86_64 stödet. Läste bara igenom det lite snabbt, då jag inte är så vansinnigt intresserad av Windows. Det jag uppfattade var dock att 64-bitarsversionen verkar ha mycket bättre säkerhetsfinesser.

Dock måste man ju använda sig av 64-bitarsdrivrutiner och man kan inte använda sig av 16-bitarapplikationer, men det torde ju redan vara allmänt känt.

Dessutom utnyttjar ju 64-bitarsversionen din 64-bitarsprocessor om du nu har en. Annars är det ju 32-bitars som gäller.