För varmt för hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

För varmt för hårddiskarna?

Datan dog då jag skulle bränna här 20:00..

Den starta inte igen..

efter 10 min så starta den inte..

efter 20 min så starta den litegrann.. felsäkert och skit.. försökte bränna.. den dog

22:15 så starta den som vanligt..

Har haft 3 hårddiskar "på" varandra för att jag har lite plats.. tog ut mitten-hårddisken 21:25..

För varmt för hårddiskarna? (kör med öppen datalåda)

Har en halvgammal installation av windows.. 10 månader ungefär.

Vad kan problemet vara?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har ingen exakt temperaturmätning.. men dom blir ganska varma om man kör hårt.. 40-50 grader kanske.. är det för mycket månne?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite mer info:

Tidigare idag skulle jag packa upp lite "semesterfilmer" på 700 meg.. Då dog datan.. Och igår då jag skulle bränna så dog den..

Det kommer inga abnormala ljud från hårddisken.. den är för övrigt nästan 2 år gammal min nuvarande hårddisk som windows är installerat på..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Instämmer med jookeer. Montera in en fläkt som blåser på diskarna.

Kör själv med 2x2st diskar i min maskin tillsammans med 2st 120mm fläktar som blåser rätt på fläktarna. Ligger runt 20grader. Aldrig haft ett diskproblem.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

Har själv 3 HD tätt ovanpå varandra. I sommras låste sig Windows ofta, Har det installerat på en Raptor disk, som kändes väldigt varm. Särade på hårdiskarna och satt in en HD fläkt över Raptorn.
Felet kom aldrig igen

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden då jag missade den

Alstrar SATA mer värme än IDE ? Kort historia så har min SATA ballat ur idag och den är 2 månader gammal. Den håller i ca 10 minuter sen lägger den av. Har nu satt den där min floppy satt så får vi se om den funkar bättre. Har 3 IDE diskar i datorn och när den 4:e SATA disken sattes in så blev det väldigt trångt bland hårddiskarna.....

Det märkliga ändå är ju att det inte var några som helst problem första månaden (slutet juli/augusti) när det var så j*vla varmt.....

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Lånar denna tråden då jag missade den

Alstrar SATA mer värme än IDE ? Kort historia så har min SATA ballat ur idag och den är 2 månader gammal. Den håller i ca 10 minuter sen lägger den av. Har nu satt den där min floppy satt så får vi se om den funkar bättre. Har 3 IDE diskar i datorn och när den 4:e SATA disken sattes in så blev det väldigt trångt bland hårddiskarna.....

Det märkliga ändå är ju att det inte var några som helst problem första månaden (slutet juli/augusti) när det var så j*vla varmt.....

SATA och IDE är bara olika gränssnitt, en annan typ av anslutning.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Men är det inte högre överföringshastighet på SATA diskar ? Det borde väl alstra mer värme ?

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Håller med iNeXi. SATA i sig alstrar inte mera värme. Däremot blir en "RAPTOR" disk något varmare p.g.a att det är en varvar 10000. Har 2st själv p.g.a dom presterar ruggigt bra. Har man bara fläkt som blåser på den är det inga som helst problem.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.