SweClockers Top50 2006 - Sammanställd

Permalänk
Medlem

Man borde sätta en gräns, t.ex att spelet måste vara minst 5-6 år gammalt innan det ens får hamna i listan, så att fler klassiska godbitar får plats i listan. Ok kanske inte en gräns, men seriöst talat så platsar flera av spelen inte listan enligt mig. Spelvärde som håller flera år ut, det är grejer det

Tyvärr försvann ju många legendariska spel i skymundan för e.x EA's halv-produkter så det är ju inte konstigt att flera av dem bästa saknas. Idag är det tyvärr värre än det var förr, med Harry Potter och Sims spelen som toppar försäljningslistorna dag ut och dag in. Som tur är verkar Sweclockers medlemmar inte vara helt ur denna värld och röstar självklart inte på sådana gäddhäng.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Förvånad att Quake3 hamnade så långt ner, klart ett av dom bästa (onlinespel).

Permalänk
Medlem

vägrade rösta i år då folk inte uppskattar simon the sorcerer

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gökel
De spel som ligger högst upp på listan är ganska nya spel, som half life 2 och oblivion. Visst, det är ju bra spel men kunde vi inte få ha super mario bros högre upp, och grim fadango förtjänar också en bättre plats. Super mario bros är ju bra än i dag, men kommer oblivion att vara det om 20 år? Nej, då kommer man att säga: jaja, det var bra på sin tid kanske men graffen är ju skräp!. Skulle inte spel som håller länge platsa högre upp?

håller med, hade jag vetat om detta tidigare så hade jag bara gett Zelda och mario spelen poäng då det är dom spelen som är dom bästa spelen genom tiderna! Tänk såhär hur många kommer spela HL om 10 år? hur många spelar Zelda och Mario idag? Jag gör det iaf!

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem

Hallå? System shock 2 har ni glömt det eller? Deus ex som någon nämde? Half life 2 var ju en ren besvikelse efter dom något mer "fria" videorna som släpptes, nej usch. Max Payne finns det skönare design/story? "it's time to kick ass and chew bubblegum but i'm all out of gum" behöver jag säga mer?;)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

ja ni, som sagt så är det inte många finsmakare som hänger här... en spellista utan Deus Ex och Planescape: Torment är som en hårdrockslista utan Led Zeppelin och AC/DC.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Tsk, var är Ultima VII och ADOM? Dune 2?

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Kan ikke förstå hur inget av spelen i civilizationserien kom med på top-50-listan.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

WTF
Ett bilspel med på listan, på plats 43.
Och då ett NFS, det är ju så man har svårt att sitta kvar i stolen.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

1. quake
2. fallout
3. metroid

och därmed basta.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

HL var kul och nytt när jag var 12, jag är 18 nu

Final Fantasy är det MEST tröga spel som finns tillsammans med alla andra spel där man väntar på att fienden ska slå en innan man lugnt kan "välja attack" för att sedan kunna MISSA ett slag med en pinne som i exempelvis Fallout. Turordningsbaserade spel är i sig själv förbannat jävla korkat. Spela Shack istället om ni tycker det är så jävla kul att vänta

Resten av spelen är alla tråkiga eftersom det inte finns någon mening att spela dom. I 99% av fallen spelar man med sig själv (ej multiplayer) vilket gör att man berömmer sig själv när man klarat det.. köp en massagestav istället och beröm er. Man kan absolut inte göra något eget i typ Zelda, alla andra som spelar det gör detsamma, och att klara det först är tekniskt omöjligt när alla japaner och kineser (vilket är samma folk, trott eller ej, det är som att säga att gotlänningar inte är svenskar) har ett samförstånd eftersom dom alla är tvillingar (det ser ni väl?) och tillsammans med en population på 14 miljarder klarar alla spel innan vi börjat på föregångaren.

Multiplayerspelen sedan som t.ex. bf2 är också onödigt eftersom det inte finns samma prispengar som i CS. CS är alltså det ända spel värt att spela, dock är detta inte heller riktigt lönt, då det likt Poker är RIGGAT.....RIGGAT....RIGGAT....RIGGAT... förstod ni? Valve eller vad fan, eller vilka jävlar som gjort det har samlat ihop en "elit grupp" där dom spelar CS och enbart de "utvalda" kan vinna. Hm...... 15 miljoner CS spelare och samma 5 vinner hela tiden... " O <> K"

Diablo två är inget riktigt spel, det är inte rollspel och inte äventyr och ser ut att vara turordningsbaserat med det är det inte. Det är också bara att klicka på fienden. Alla tror att dom är duktiga på diablo för att dom använt rätt taktig i striderna, när dom i själva verket har tryckt på mussen 190 ggr i rad på, likt alla andra..

gud vad jag är deprimerad.........

har jag nämt att final fantasy är korkat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Kan ikke förstå hur inget av spelen i civilizationserien kom med på top-50-listan.

Haaller med, obegripligt!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Konsolspel och gamla klassiker verkar vara grymt underskattade på detta forum, sorligt att se.

Permalänk

folk klankar ner på den här listan som om det gäldde deras liv. det gnälls på cs och wow till exempel... kan jag inte förstå! vilket annat spel har överlevt sen 99? vilket annat spel har sålt som wow?

men visst märker man att de som röstat inte har vart med så länge..

Permalänk
Avstängd

Bara att inse att man börjar bli gammal.
Spel som Eye of The Beholder, Black Crypt, Turrican, CastleVania, Monkey Island 1&2, Indiana Jones and The Fate of Atlantis, Frontier: Elite II, Desert Strike och Syndicate nämns inte ens Buhu ångest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
hittade en liten "wannabe" sak
35. Hitman Blood Money (PC) - 98 (1) [12]
36. Command & Conquer (PC) - 98 (0) [12]
37. Grim Fandango (PC) - 98 (3) [11]

du ser nog felet

Det är inte det enda:

25. FarCry (PC) - 134 (0) [22]
26. Call of Duty 2 (PC) - 134 (1) [19]

-----

32. Golden Eye (N64) - 107 (0) [15]
33. Fallout (PC) - 107 (1) [13]

Verkar snarare som om antal röster fått styra och därefter antal 12:or, när det egentligen borde vara tvärtom.

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Medlem

Att CS är bäst har inte enbart med själva spelet att göra..det är liksom allting runtomkring...alla roliga LAN man varit på ..Kul folk man träffat online etc..jag som är en "gammal" stofil på 43 sletna år trivs jättebra med CS
Jag och min son spelar CS (alldeles för) ofta haha

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?

Permalänk
Medlem

Vad är det frågan om?!

Vart fasen är Transport tycoon deluxe? Det är nog det spel som har fått mest timmar utav mig iaf.

En annan underbar klassiker som verkligen berörde mig under min uppväxt var Secret of Mana (SNES).

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
BG II på 20:e plats, Fallout på 33:e, BG1 på 41:a och Fallout 2 på 44:e platsen...

SKÄMS på er som inte röstat på dessa som nr 1, 2,3 och 4, ni tycker fel och kan uppenbarligen ingenting om spel...

Kanske alla har inte samma dåliga smak?
Skämta bara, jag har inte ens spelat dom och då vet jag inget om dom, så jag lät bli å rösta överhuvudtaget.
Skulle vara orättvist

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Lite synd att se listan. Verkar ju mest som det är lite yngre personer som röstat mest som sagt. Det är inget fel med det, men det hade varit kul att se en lista från folk som varit med lite längre, tror listan skulle se helt annorlunda ut.

CS har ju faktiskt varit med så länge nu att inte ens vi "oldies" kan hävda att det inte förtjänat sin plats. WOW kanske börjar rättfärdiga sin topplacering också även om det är mer tveksamt, det är ju ändå lite för nytt för att kunna klassas som riktig klassiker.

Bara en sådan sak som att Civilization inte ens kom med säger en hel del...

"Bara att inse att man börjar bli gammal.
Spel som Eye of The Beholder, Black Crypt, Turrican, CastleVania, Monkey Island 1&2, Indiana Jones and The Fate of Atlantis, Frontier: Elite II, Desert Strike och Syndicate nämns inte ens Buhu ångest"
Jo

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem

Ufo: Enemy Unknown från 94 (tror jag iaf) borde vara bland toppen. Sen borde ju klart grim fandango vara högre upp och var fan håller monkey island hus?! annars måste man ju bara vara glad över att så bra spel som HL 1 & 2 tar hem första och andra plats!

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Kul lista har inte spelat hälften av spelen på den. Tråkigt att se att inte urfadern Wolfenstien 3D är med många veckor gick åt till de spelet innan doom och dess värsting grafik kom.
Var är Duke då =/ eller hederliga Basic spelen som Nibbles och Gorilla.

Permalänk

Min solklara etta är Zelda: Ocarina of time till N64an följt av den lika solklara tvåan Battlefield 1942. Dessa spel revolutionerade sin egen spelgenre.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noos
HL var kul och nytt när jag var 12, jag är 18 nu

Final Fantasy är det MEST tröga spel som finns tillsammans med alla andra spel där man väntar på att fienden ska slå en innan man lugnt kan "välja attack" för att sedan kunna MISSA ett slag med en pinne som i exempelvis Fallout. Turordningsbaserade spel är i sig själv förbannat jävla korkat. Spela Shack istället om ni tycker det är så jävla kul att vänta

Resten av spelen är alla tråkiga eftersom det inte finns någon mening att spela dom. I 99% av fallen spelar man med sig själv (ej multiplayer) vilket gör att man berömmer sig själv när man klarat det.. köp en massagestav istället och beröm er. Man kan absolut inte göra något eget i typ Zelda, alla andra som spelar det gör detsamma, och att klara det först är tekniskt omöjligt när alla japaner och kineser (vilket är samma folk, trott eller ej, det är som att säga att gotlänningar inte är svenskar) har ett samförstånd eftersom dom alla är tvillingar (det ser ni väl?) och tillsammans med en population på 14 miljarder klarar alla spel innan vi börjat på föregångaren.

Multiplayerspelen sedan som t.ex. bf2 är också onödigt eftersom det inte finns samma prispengar som i CS. CS är alltså det ända spel värt att spela, dock är detta inte heller riktigt lönt, då det likt Poker är RIGGAT.....RIGGAT....RIGGAT....RIGGAT... förstod ni? Valve eller vad fan, eller vilka jävlar som gjort det har samlat ihop en "elit grupp" där dom spelar CS och enbart de "utvalda" kan vinna. Hm...... 15 miljoner CS spelare och samma 5 vinner hela tiden... " O <> K"

Diablo två är inget riktigt spel, det är inte rollspel och inte äventyr och ser ut att vara turordningsbaserat med det är det inte. Det är också bara att klicka på fienden. Alla tror att dom är duktiga på diablo för att dom använt rätt taktig i striderna, när dom i själva verket har tryckt på mussen 190 ggr i rad på, likt alla andra..

gud vad jag är deprimerad.........

har jag nämt att final fantasy är korkat?

Förstår inte vad du gnölar om, du verkar ju inte ens tycka om datorspel? Och för att ett spel ska vara värt, så ska det vara multiplayerbaserat, det ska finnas pengar att vinna, och det ska vara rollspel, äventyr och turordningsbaserat (även om final fantasy passar in på de sista tre kriterierna, men är korkat)? Hoppas du inser att om det inte vore för folk som nöjer sig med att bli road av ett spel, utan interaktion med andra spelare eller någon egen vinning, skulle det inte finnas datorspel idag. Inte för att du bryr dig, som det verkar.

Själv blir jag lite glad över att det finns folk som har vett nog att tycka om Heroes 3, Diablo II och Zelda: OoT.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kan bra hålla med föregående inlägg. SKAM!! att inte Monkey island är med. Sen finns det ju en del andra odödliga klassiker. Spel som inte gav vansinnig grafik men som gav enorma mängder speltimmar och glädje som tex Frontier:Elite2 . Jag saknar en hel del gamla spel som jag anser borde vara i toppen tex Eye of the beholder, Black Crypt, Another World, Hired Guns dessa spel skänkte mig mycket glädje runt bronsålerns mitt då jag satt med min Amiga 500

Men som sagt det beror nog på medelåldern på dom som röstat

[Edit]

Damodred <--En kille som har koll på klassiker Fan jag glömde ju Syndicate (Frontier hette det ju)

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Metroid på NES som släpptes 20 år sen i usa, saknar jag på listan. Bland dom första spelen man kunde spara på.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Avstängd

Hehe fick min första amiga 86 eller 87 tror jag. 7,7 råa mhz!
Just det, Another World var grymt också. Föredrog nästan Fade To Black (tror jag det hette, uppföljaren) för grafik och känsla var ordentligt upphottad.'

Edit: Flashback heter det ju. Fade to Black ör uppföljaren

Permalänk
Medlem

Flashback är ett av de roligaste spelen jag lirat!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

INte att förglömma: Nord och Syd!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SideshowBob
Är det ingen här som lirat DeusEx? Ett utav de bästa spel som någonsin gjorts. Definitvt topp tre. Thief ser jag inte heller skymten av på denna lista. Det är överhudtaget brist på spel med djup och handling. Och att RA 2 överhuvudtaget är med går över mitt förstånd. Ettan är en odödlig klassiker medan tvåan är ett hån mot hela RTS genren. Enda ljuset i mörkret är väl att The Sims inte kom med så än kanske det finns hopp för dagens ungdom.

"För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras"

Nämen titta, någon som tycker som jag! Deus Ex förträfflighet och Kartagos förstörelse är något som jag länge har tjatat om :). När jag spelade Deus Ex första gången var min dator så dålig att jag troligen låg konstant under 10 fps, men ändå krånglade jag mig genom det.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.