Permalänk

Asus P5B - kommer ej förbi POST

Man vill ju bara gråta,

Har precis skruvat ihop följande:

C2D E6400
Asus P5B (senaste BIOS - 0711)
1024MB A-Data
1st SATA Western 320
1st IDE CD-brännare

Allting ser bra ut i BIOS, bootar upp och ser logon, därefter står
det att JMicron har hittat CD (ODD0 tror jag), 3 sekunder senare
blir skärmen svart och jag ser en blinkade markör i övre vänstra hörnet,
sen händer inget, inga pip eller nåt.... SUCK!

Vad kan vara fel? Vore mycket mycket tacksam för hjälp.

MVH

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem

låter som nätaggs probbet.... har du för nätagg o har du testat nått annat?

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk

Har ett splirrans FSP 500W, spänningarna ser bra ut i "hardware monitor" i BIOS

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk

Testa att ställa minnet i en mycket lägre klockfrekvens än vad dom är gjorda för att klara av... Antar nästan att de ligger på 533Mhz så dra ner dom till 400 och se om det funkar bättre. Värt ett försök iaf.

Sen om du vill kunna dra upp dom till 533 igen så kan det vara bra om du ser till att kyla ner dom ordentligt med ramheatsinks.

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk

Hmm, testade just att boota upp utan hårddisk, drog bara ur SATA-kabeln och då startar helt plötsligt Win XP installationen när cd är i...? Vad fan. KAn hårddisken vara kass??

PS Har testat alla möjliga inställningar på minnet men ingen skillnad

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem

Stäng av den integrerade raidkontrollern och pröva.
Hadde liknande prob att den hängde vid jmicron raid detection,stängde av det i bios och sen funkar det finfint.

Visa signatur

Cooler Master Cavalier 3 | Core 2 Duo E6600@3280Mhz | Asus P5B Deluxe Wi/Fi| 2048MB Corsair TWIN2X PC6400 | Sapphire X1900XTX 512 | Maxtor DiamondMax 10

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och ställa första boot på Cd/dvd och den andra på HDD.

Tänk på att om du kör Achi så måste du ha drivarna annars ställer du hårddisken på IDE.

Varför den gör så är för att den inte hittar någon hårddisk!

(Ni andra som tipsar om nätagg eller div. saker borde inte ens tipsa folk!)

Om du har din cd/dvd kopplad genom IDE och din hårddisk genom Sata måste du antingen ha Ich8 som ide eller jmicron som ide, jag kör med Ahci på hdd genom ich8 (intel) och på jmicron har jag ställt som Ide.

OBS. För att köra Achi genom Intel Ich8 MÅSTE du ha drivarna annars kommer du ingenstans.

Visa signatur
Permalänk

-> Amstaff,
du hade helt rätt, datorn haltade när den inte fann hårddisken. Men det är väl lite konstigt? Borde den inte bara hoppa vidare till nästa specade boot device? Jaja.

Nu är den iaf igång, men nu får jag blåskärm halvvägs in i XP-installationen.. suck problemen tar aldrig slut.

Tack för alla tipsen iaf

/Helter

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helter_Skelter
-> Amstaff,
du hade helt rätt, datorn haltade när den inte fann hårddisken. Men det är väl lite konstigt? Borde den inte bara hoppa vidare till nästa specade boot device? Jaja.

Nu är den iaf igång, men nu får jag blåskärm halvvägs in i XP-installationen.. suck problemen tar aldrig slut.

Tack för alla tipsen iaf

/Helter

Det beror också på drivrutinen

Du måste med andra ord tanka en diskett med drivrutinen och trycka F6 i windows installationen och installera den först, alternativt bränna ut en Slipstream XP skiva med inkluderade drivare:

Tanka den här:

Intel ICH7R/ICH8R SATA RAID Driver (For floppy driver)

http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_deta...

Gör som det står:

Intel ICH7R/ICH8R SATA RAID driver
1. Extract the file and Copy all files to the floppy.
2. Press F6 to install driver through the floppy when booting and loading RAID function.

Starta om datorn och precis efter att Windows Xp skivan lästs in så kommer det en fråga "Tryck F6 för att installera scsi etc etc"

När du väl kommer fram stoppar du i disketten och väljer "ICH8R Ahci driver"

Visa signatur
Permalänk

Har provat att sätta hårddisken som ahci i bios och sedan ladda ahci-drivern från floppy, men windows hittar ändå inte hårddisken (XPSP2).
Satte precis hårddisken som IDE i bios och då hittade windows den hmm. Har kommit halvvägs igenom installationen och håller tummarna!
Fasen, har till och med korkat upp den första Warsteinern för att lugna nerverna lite

Tackar för tipsen!

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helter_Skelter
Har provat att sätta hårddisken som ahci i bios och sedan ladda ahci-drivern från floppy, men windows hittar ändå inte hårddisken (XPSP2).
Satte precis hårddisken som IDE i bios och då hittade windows den hmm. Har kommit halvvägs igenom installationen och håller tummarna!
Fasen, har till och med korkat upp den första Warsteinern för att lugna nerverna lite

Tackar för tipsen!

IDE läget borde funka fin fint

Du kan ju alltid försöka dig på en såndär "installera Ahci utan windows installation" i efterhand, tror det var någon som kommit på en lösning faktiskt..

Visa signatur
Permalänk

Nu skriver jag från den nya datorn tjohoo!
Tack för hjälpen och då särskilt du Amstaff

Sweclockers och några bärs gjorde susen,

Ha en trevlig afton

Visa signatur

Vi ses i Zonen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helter_Skelter
Nu skriver jag från den nya datorn tjohoo!
Tack för hjälpen och då särskilt du Amstaff

Sweclockers och några bärs gjorde susen,

Ha en trevlig afton

NP lycka till med nya burken

Visa signatur