Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
D på KTH är det civ.ing. program som läser mest matte (inkl Teknisk Fysik) enligt studiehandboken. Om du räknar ihop poängen så är det så. Tror 57p för D, och typ 48p för F. (Glöm inte att teoretisk datalogi - kurser sorterar in under matematik, medan fysikkurser sorterar in under fysik). Och om du läser enkla inriktningar så är D enkel, om du läser teoretisk datalogi så är det svåraste man kan läsa på hela KTH.

Kommentaren var tänkt för de första tre terminerna, då jag inte kommit längre i utbildningen än så. Vore kul att höra vilka kurser på teoretisk datalogi det är som är så himla svåra, speciellt som inriktningen inte har några obligatoriska kurser alls vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Jag läste civ. ing. i datateknik på Luleå Tekniska Universitet (blev klar förra året). Mycket i början är ju matte, fysik och andra grundläggande ing. kurser. Det är tyvärr oftast de som vissa inte tar sig igenom och inte datakurserna. Är man väldigt less på sådana teoretiska kurser efter gymnasiet kanske man ska överväga någon annan utbildning. Annars tycker jag inte det ska vara nåt problem, handlar väl bara om hur mycket tid man behöver lägga ner.
På LTU hade man inte speciellt stor nytta av att ha tidigare programmeringskunskaper. Första datakursen var en kurs i funktionell programmering i Haskell, där var alla nybörjare. Det är också lite tveksamt om de med erfarenhet verkligen producerade bättre kod än de som lärde sig rätt från början - även om det knappast är en nackdel att redan ha tänket.
Utbildningen blev bra mycket roligare efter första 3 terminerna. Därefter är det ganska stor valfrihet vad man vill läsa.

Permalänk
Medlem

Jag har läst datateknik på LiTH och är grymt nöjt. När jag sökte var jag mest intresserad av programmering, men iochmed all matte och hårdvara valde jag en lite mer speciell inriktning. Datorseende och grafik. Något av det mest mattetunga man kunde välja, men det har varit grymt kul. Jag tycker det varit en bra utbildning för man har:

* Lärt sig hur datorer fungerar, från grunden.
* Lärt sig koda i många olika språk och miljöer.
* Lärt sig de matematiska byggstenar man behöver för signal och bildbehandling.
* Applicerat allt ovanstående på massor av projekt och problem.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

D på KTH är det civ.ing. program som läser mest matte (inkl Teknisk Fysik) enligt studiehandboken. Om du räknar ihop poängen så är det så. Tror 57p för D, och typ 48p för F. (Glöm inte att teoretisk datalogi - kurser sorterar in under matematik, medan fysikkurser sorterar in under fysik). Och om du läser enkla inriktningar så är D enkel, om du läser teoretisk datalogi så är det svåraste man kan läsa på hela KTH.

enligt mina beräkningar läser F 53p matte på bara de 2första åren...
jag går CL matte/data på kth och vi läser minst 60p (vilket krävs för lärarexamen) och vi läser absolut inte mest.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Antal poäng är inte ett bra mått på hur svårt eller omfattande nåt är. D får ju 4p får en baskurs och läser flervariabelanalys andra året istället för första. Jag tror elektro har mycket tyngre matte än D, första året åtminstone. Därmed inte sagt att det är lätt - om man verkligen inte gillar matte ska man nog undvika en civing-utbildning.

Att teoretiskt datalogi skulle vara det svåraste ämnet tror jag inte på, men jag har inte läst tillräckligt för att bilda en uppfattning.

Visa signatur

:€

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Att teoretiskt datalogi skulle vara det svåraste ämnet tror jag inte på, men jag har inte läst tillräckligt för att bilda en uppfattning.

Fråga tekniska fysiker som känner till den inriktningen? De säger att teoretisk fysik, matteinriktningar, etc är enkla i jämförelse. Jag håller med. Jag har nu en fil mag i matte och en D civ.ing., och allmänt är mattekurser på hög nivå enkla i jämförelse. Sen finns det nog svåra mattekurser oxå.

Xaanin,
Läs vilken kurs som helst i teoretisk datalogi. Alla kurser är svåra. Du kommer läsa Algoritmer Datastrukturer och Komplexitetsteori (ADK), vilken är en lättare intro kurs i åk 2. Fråga folk om den kursen.

BOBO,
Hur får du att F läser så mycket? Jag får det till att de läser 37p obligatorisk matte de 2 första åren. Att lärare&civ.ing. (CL) läser 60p matte de två första åren låter mycket märkligt, och det stämmer inte alls med studiehandbokstexten. Eller räknar du med de nya poängen där man får mycket mera än förr, dvs ECTS poäng?? Du har i alla fall fel.

http://www.kth.se/student/studiehandbok/lot_lista.asp?lang=0&...

I senare årskurser kan man läsa rena matteinriktningar och då rakar mattepoängen i höjden, men det är inte relevant. Vi pratar om obligatoriska poäng de 2 första åren.

EDIT; ok, jag har räknat på D, och kursplaneringen är ändrad numera, jag får D till typ 42 poäng, vid en slarvig räkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fråga tekniska fysiker som känner till den inriktningen? De säger att teoretisk fysik, matteinriktningar, etc är enkla i jämförelse. Jag håller med. Jag har nu en fil mag i matte och en D civ.ing., och allmänt är mattekurser på hög nivå enkla i jämförelse. Sen finns det nog svåra mattekurser oxå.

Xaanin,
Läs vilken kurs som helst i teoretisk datalogi. Alla kurser är svåra. Du kommer läsa Algoritmer Datastrukturer och Komplexitetsteori (ADK), vilken är en lättare intro kurs i åk 2. Fråga folk om den kursen.

Menar du datalogi-inriktningen på F?

Jag tycker bara det låter lite konstigt, för teoretisk datalogi är väl i princip ett specialfall av matematiken (lasse svensson ftw!), så det borde väl finnas andra delar av matten som är svårare. Aja, jag får väl se själv. Algokomp tycker jag inte är så värst svår (men jag skulle inte säga att den är lätt heller).

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Läser D med inriktning på konstruktion av digitala system och inbyggda datorsystem på CTH.
Sitter för närvarande med 3 tentor/7p kvar.

Min åsikt är att det är betydligt viktigare med motivation/rätt inställning än att vara "smart". De flesta klarar en ingenjörsutbildning om man bara lägger ner tillräkligt med tid.

Generellt är jag lite besviken på min utbildning, men det gäller främst enstaka kurser, visst har man lärt sig massor!
Personligen skulle jag dock inte valt en civ.ing. utbildning om jag fick chansen att backa tillbaks tiden 5 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

BOBO,
Hur får du att F läser så mycket? Jag får det till att de läser 37p obligatorisk matte de 2 första åren. Att lärare&civ.ing. (CL) läser 60p matte de två första åren låter mycket märkligt, och det stämmer inte alls med studiehandbokstexten. Eller räknar du med de nya poängen där man får mycket mera än förr, dvs ECTS poäng?? Du har i alla fall fel.

http://www.kth.se/student/studiehandbok/lot_lista.asp?lang=0&...

I senare årskurser kan man läsa rena matteinriktningar och då rakar mattepoängen i höjden, men det är inte relevant. Vi pratar om obligatoriska poäng de 2 första åren.

EDIT; ok, jag har räknat på D, och kursplaneringen är ändrad numera, jag får D till typ 42 poäng, vid en slarvig räkning.

Blev syftningsfel där jag menade att vi läser 60p totalt såklart.

DIff int 1+2 12p
lin alg 2 5p
tet 6p
numme 4p
fysikens matematiska metoder 6p
komplex analys 4p
diff och trans 2 6p
blir 32poäng om jag itne räknat fel.

sen har de 10p mekanik som jag måste räknat med när jag räknade sist vilket är lite tveksamt att räkna som matte.

Nu har jag helt glömt bort varför tråden kom in på hur mycket matte man läser men dock... att räkna mattepoäng känns hopplöst. det känns lite som att det är subjektivt vad man vill räkna som matte. vad menar man när man säger matte? analys, algebra, kombinatorik, logik eller linjär algebra? det känns som att när man går gymnasiet så är det mest att räkna man förknippar med matte. eller senare i kurserna analys.
Logik och analys har tex inte mycket gemensamt förutom att båda använder siffror. iaf utifrån min erfarenhet. Vad som är svårt eller inte beror nog mycket på vad man tycker är kul och vad man har fallenhet för osv.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Bara för att ge ännu ett perspektiv, denna gång från en som studerar civing. IT på Chalmers.

Högskolestudier är svårare ja, det ska man väl inte sticka under stol med. Fördelen med att ha pysslat med datorer tidigare om man nu är intresserad av D/IT är ju första tiden blir lite av en infasningsperiod så det brukar inte vara några problem att komma igång med studierna.

Jag skulle nog vilja hävda att högskolestudier kan delas upp i tre lika stora delar: Attityd/motivation, talang och studieteknik. Har du mindre av någon del får du kompensera med de andra helt enkelt.

Matten är bra mycket svårare än på gymnasiet, men samtidigt mycket roligare. Man får mer förståelse nu för hur det egentligen fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
....
Det absolut sämsta med högskola är att vi inte har något höstlov/sportlov. Det skulle vara så skönt att ha en veckas lov efter första tentorna. Men men, det finns ju onsdagspubb, torsdagspubb, spex, och massa annat kul medans man pluggar

Vi har 4 veckors jullov, samt 1 veckars påsklov (förutsatt att man ser till att klara sina tentor givetvis ) så det där varierar nog från skola till skola. Men som du säger så händer det så mycket roligt runtomkring studierna att man ändå har svårt att slita sig.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Hade aldrig orkat med Datateknik/datalogi då jag rent litterärt spyr av matematik, dock gillar jag enklare programering.

Går just nu en KY i IT-säkerhet. Där läser vi Cisco CCNA och massa annat som är användbart i dagens samhälle. Jobbmöjligheterna är skyhögre med. Så vill man faktiskt jobba med något inom Datorer, servers, nätverk m.m så är det att rekomendera. Den enda nackdelen jag finner är att det ger ingen internationell behörighet, och att det inte finns något studentliv och studentföreningar.

Jag känner två som gick Civilsingenjörsprogrammet för Datorteknik i Lund, om ja inte minns fel. Den ena jobbar på ICA Meny centrallager, och den andra rengör hjälpmedel på ett äldreboende. Meeen dom hade ju kul i 5 år iaf.

Permalänk
Medlem

Jag pluggar 4:e året på Datateknik i Linköping, orkar dock inte skriva så mycket. Men en rolig länk orkar jag skriva: http://pluggad.nu/ sidan är gjort av Dsektionen och beskriver lite av varje..

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag känner två som gick Civilsingenjörsprogrammet för Datorteknik i Lund, om ja inte minns fel. Den ena jobbar på ICA Meny centrallager, och den andra rengör hjälpmedel på ett äldreboende. Meeen dom hade ju kul i 5 år iaf.

Dagens motiveringscitat :D.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Hade aldrig orkat med Datateknik/datalogi då jag rent litterärt spyr av matematik, dock gillar jag enklare programering.

Går just nu en KY i IT-säkerhet. Där läser vi Cisco CCNA och massa annat som är användbart i dagens samhälle. Jobbmöjligheterna är skyhögre med. Så vill man faktiskt jobba med något inom Datorer, servers, nätverk m.m så är det att rekomendera. Den enda nackdelen jag finner är att det ger ingen internationell behörighet, och att det inte finns något studentliv och studentföreningar.

Är jobbmöjligheterna skyhögre om man har en KY i IT-säkerhet än om man har en Civilingenjörs utbildning i datateknik? Det vill jag ha referens på isåfall

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Läser D med inriktning på konstruktion av digitala system och inbyggda datorsystem på CTH.

Min åsikt är att det är betydligt viktigare med motivation/rätt inställning än att vara "smart". De flesta klarar en ingenjörsutbildning om man bara lägger ner tillräkligt med tid.

Generellt är jag lite besviken på min utbildning, men det gäller främst enstaka kurser, visst har man lärt sig massor!
Personligen skulle jag dock inte valt en civ.ing. utbildning om jag fick chansen att backa tillbaks tiden 5 år.

Chalmers är vad jag funderar på faktiskt.

Och den inriktningen du läser är en som lockar mig ganska mest. Typ, får ni göra mp3-spelare och liknande?

Men det känns tråkigt att läsa på högskola ungefär var man bor och bara 20 m från den gamla gymnasieskolan ... positivt är ju att man slipper lån dock ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez

Varför inte? Vad var det som var dåligt?

Och klarar dom flesta verkligen ingenjörsutbildningar? Jag snackade med chalmerister när vi labbade där och enligt vad dom sa så hoppade väldigt väldigt många av ... Var det inte en undersökning som gjordes nyligen i chalmers där det visade sig att dom flesta inte klarar av sin första tenta? Då räcker det väl inte att man bara har "rätt inställning"? Eller är många bara lata?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Är jobbmöjligheterna skyhögre om man har en KY i IT-säkerhet än om man har en Civilingenjörs utbildning i datateknik? Det vill jag ha referens på isåfall

Har du hört du hört talas om att många är överkvalificerade i dagens sverige?

Enligt många jag snackat med kan de med mindre utb. typ högskoleingenjörer faktiskt ha lättare att få jobb. Det beror på att de är billigare (har lägre löner) och klarar av det jobbet som ska utföras. Det beror på jobbet och de enklare jobben är fler, antar jag. Som högskoleingenjör har man dessutom två års försprång och kan få få erfarenhet och löneförhöjningar under den tiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Chalmers är vad jag funderar på faktiskt.

Och den inriktningen du läser är en som lockar mig ganska mest. Typ, får ni göra mp3-spelare och liknande?

Men det känns tråkigt att läsa på högskola ungefär var man bor och bara 20 m från den gamla gymnasieskolan ... positivt är ju att man slipper lån dock ...

Det spiffigaste vi gjort är väl en digital telefonsvarare som fixar olika meddelanden beroende på nummer samt en talande klocka.
Detta var i mindre projektkurser...sen beror det ju på vad man väljer i sitt 7p D3 projekt, där kan det ju bli nåt fräckt. För att inte tala om EXjobbet.

Citat:

Varför inte? Vad var det som var dåligt?

Och klarar dom flesta verkligen ingenjörsutbildningar? Jag snackade med chalmerister när vi labbade där och enligt vad dom sa så hoppade väldigt väldigt många av ... Var det inte en undersökning som gjordes nyligen i chalmers där det visade sig att dom flesta inte klarar av sin första tenta? Då räcker det väl inte att man bara har "rätt inställning"? Eller är många bara lata?

Som sagt är väl mest enstaka kurser jag är besviken på....och på att det är så svårt att få jobb, men det kan man ju knappast skylla utbildningen för. Anledningen till att jag inte skulle hoppa på igen är att jag isf skulle välja någon mer yrkesinriktad utbildning där jobbchanserna som passar mitt intresse är större.

Visst hoppar många av. Jag tror som sagt det beror mest på inställning motivation, lätt att man slappar och baa har kul istället. Sen spelar garanterat sällskapet en roll, av de 8 i min phaddergrupp har 4 examen och 4 är nära. I någon anna grupp hoppade nästan alla av första året.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah

Har du hört du hört talas om att många är överkvalificerade i dagens sverige?

Enligt många jag snackat med kan de med mindre utb. typ högskoleingenjörer faktiskt ha lättare att få jobb. Det beror på att de är billigare (har lägre löner) och klarar av det jobbet som ska utföras. Det beror på jobbet och de enklare jobben är fler, antar jag. Som högskoleingenjör har man dessutom två års försprång och kan få få erfarenhet och löneförhöjningar under den tiden...

Alltså du menar att högskoleingenjörer är billigare och klarar jobbet? om man bortser från personlighet så tar nog de flesta företag hellre en civil ingenjör som gör jobbet för samma lön, så det går inte att resonera på det sättet

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem

Går andra året på Elektroteknik på Chalmers. För det första så har systemet ändrats, du kommer troligen inte läsa till civ. ing utan direkt ta en masters dvs 5år. Enligt det nya Bolonga (stava?) -systemet. Skillnaden är inte enorm utan är utformad så att utbildningen ska vara någorlunda lika på alla europas universitet i form av upplägg.

DATA är iaf på Chalmers en blandning av Elektro och IT. Dvs lite från båda världar.

Slutligen ska man nog säga att det inte är _så_ stor skillnad mellan E, D, IT. Vi läser en hel del olika kurser men de två första åren är det väldigt mycket matte, skillnaderna börjar märkas i slutet av utbildningen när det är mer valfritt.

På frågan hur smart man behöver vara... Det handlar inte så mycket om det. Sålänge man är motiverad kan man klara sig. Vårat år har väl haft en 50% bortfall från de som skrev in sig i början. Kuggstatistiken är varierad men det är inte ovanligt med 50-60%. Det finns omtentor...

Det som är roligt med de flesta tekniska högskolor och inte minst Chalmers är alla de fester och föreningar som finns att angagera sig i. Bara på Johanneberg ligger det 13-16 pubbar som drivs av varsitt program.

Vörda Quarl!
http://www.etek.chalmers.se/~oscarsso/Quarl-(svart_hatt).png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz

Som någon sa, Datateknik handlar om att förstå datorns funktioner ända ner i kretsarna, och bygga saker från ingenting. Det behövs ytterst få folk med denna spetskompetens i dagens samhälle.

Många som går ut KY får jobb nästan direkt, då utbildningen är väldigt specifikt utformad av dagens förfrågningar.

Om ett företag ska anställa en Nätverkstekniker. Vem tar dom hellst tror du?
- En kille som kan bygga ett nätverkskort, men vet inte vilka fiber-standarder det finns.
- Eller en kille som har internationellt certifikat i Cisco CCNA.

Men somsagt, åter igen.. De finns inget studentspex och overrall-lekar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Som någon sa, Datateknik handlar om att förstå datorns funktioner ända ner i kretsarna, och bygga saker från ingenting. Det behövs ytterst få folk med denna spetskompetens i dagens samhälle.

Många som går ut KY får jobb nästan direkt, då utbildningen är väldigt specifikt utformad av dagens förfrågningar.

- En kille som kan bygga ett nätverkskort, men vet inte vilka fiber-standarder det finns.

Fast läser man civil datatek så kan man ju inrikta sig och läsa CCNA. Det som är bra med civil D är ju att om man först inriktat sig mot nätverk, jobbar lite som näverkstekniker, och sen inser att det inte var kul så kan man gå tillbaka till skolan och inrikta sig mot något annat. Jag tror det ska gå iaf.
Läser man KY nätverksteknik så är man ju fast som det, ångrar man sig efter att ha jobbat några år så tror jag det blir segt att gå tillbaka till skolan och läsa alla basic saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Fast läser man civil datatek så kan man ju inrikta sig och läsa CCNA. Det som är bra med civil D är ju att om man först inriktat sig mot nätverk, jobbar lite som näverkstekniker, och sen inser att det inte var kul så kan man gå tillbaka till skolan och inrikta sig mot något annat. Jag tror det ska gå iaf.
Läser man KY nätverksteknik så är man ju fast som det, ångrar man sig efter att ha jobbat några år så tror jag det blir segt att gå tillbaka till skolan och läsa alla basic saker.

man har bra kunskaper inom ämmnet och förmodligen skaffat sig arbetslivs erfarenhet vilket är mkt värt i dagens samhälle, sedan kan man ju certifiera sig och läsa enstaka kurser om man nu skulle vilja byta inriktning.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag vill inte gå in i erat krig om KY och Civ. Men det handlar inte så mycket om spetskompetens eller att man ska vara expert på ett område när man har tagit sin examen i Civ. Man lär sig grunderna på väldigt många saker och mycket viktigare, man lär sig att lära. Företag vill ofta ha folk som kan göra många olika saker när det gäller högre befattningar. Dom vet att om vi ger denna personen någorlunda med tid så kan han lösa ett problem som han inte har några förkunskaper om. Civ. I. är ofta problemlösare när det gäller högre teoretiska inriktningar.

Jag vill ha ett arbete där jag får testa lite olika saker, jag har möjlighet att börja göra något helt annat om marknaden är dålig inom ett speciellt område.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror inte att nätverkstekniker är något särskilt eftertraktat jobb bland nyutexade civilingenjörer. De flesta som har läst en lång utbildning vill få användning för sina surt förvärvade kunskaper efter examen. Om vi byter ut din fråga mot:

Om ett företag ska anställa någon för att utveckla en kompilator eller en flygsimulator, vem tar de då helst tror du?
- En person som kan teoretisk datalogi och tung matte i övrigt.
- Eller en person som kan rabbla upp vilka fiber-standarder det finns.

så får vi självklart ett annat svar, eftersom det är en tjänst som ligger mer i linje med en civilingenjörsubildning. De här jobben finns, även om de inte ligger ute på ams.se. Jag har flera bekanta som jobbar med just de här sakerna.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Medlem

Känns rätt bra för mig. Jag läser CCNA nu i 3:an på gymnasiet och tänker nog läsa datavetenskap nästa år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Jag vill inte gå in i erat krig om KY och Civ. Men det handlar inte så mycket om spetskompetens eller att man ska vara expert på ett område när man har tagit sin examen i Civ. Man lär sig grunderna på väldigt många saker och mycket viktigare, man lär sig att lära. Företag vill ofta ha folk som kan göra många olika saker när det gäller högre befattningar. Dom vet att om vi ger denna personen någorlunda med tid så kan han lösa ett problem som han inte har några förkunskaper om. Civ. I. är ofta problemlösare när det gäller högre teoretiska inriktningar.

Jag vill ha ett arbete där jag får testa lite olika saker, jag har möjlighet att börja göra något helt annat om marknaden är dålig inom ett speciellt område.

Givetvis, man får extremt grundliga kunskaper. Om det är något man känner är värt mödan. Jag tyckte inte det var värt all matematik iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av selotodo
Jag tror inte att nätverkstekniker är något särskilt eftertraktat jobb bland nyutexade civilingenjörer. De flesta som har läst en lång utbildning vill få användning för sina surt förvärvade kunskaper efter examen. Om vi byter ut din fråga mot:

Om ett företag ska anställa någon för att utveckla en kompilator eller en flygsimulator, vem tar de då helst tror du?
- En person som kan teoretisk datalogi och tung matte i övrigt.
- Eller en person som kan rabbla upp vilka fiber-standarder det finns.

Det tror inte jag heller, har man råpluggat i 5 år så vill man givetvis ha ett jobb som man gillar, och med en smaskig lön ovanpå.

Ja ska man utveckla en kompilator eller flygsimulator, som du nu säger (vilket man gör varje dag, överallt, eller inte...) så behöver man givetvis en med kunskaper för det. Har inte sagt något annat.

Det jag menar är att många blir lovande in i Civ. Inj. världen om att det finns massor av jobb och man har enormt med betalt, och man kan göra allt man vill, tyvär stämmer inte detta helt. Dessutom påbörjar många det, och upptäcker att det består mest av matematik och teoretiska lösningar, och tröttnar på det. Eller har lärt sig allt om ettor och nollor, men vet inte ett svatt om dagens tekniker som används ute i verkligheten.

Alltså, jag rackar inte ner på sånna utbildningar, klart de behövs sånt folk med. Men det finns nån mystisk "Bli civilingenjör så får du jobb och blir rik"-mentalitet i sverige. Så därför ska alla bli det.

Permalänk
Medlem

Jag har läst 156 p av min civ ing datateknik i Lund. Jag har nu fast jobb sen ett år tillbaka.
Just nu är det i Malmö/Lund iaf väldigt lätt att få jobb med eller utan examen, så den bilden att man hamnar på skitjobb på ålderdomshem känns enormt främmande. Jag har kompisar som efter examen har haft flera jobb att välja mellan.

Sen så behövs det folk med alla utbildningar, både KY, högskoleingenjör och civ ing. Idag hade jag helt oväntat nytta av min kurs i Köteori

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk

Jobb finns nog.

Jag skulle nog vilja påstå att möjligheten att du får ett jobb du vill ha ökar i takt med att ditt kontaktnät ökar. Om du inte har något sådant överhuvudtaget, självklart är det svårt att få ett bra jobb.

Jobb finns, det gäller bara att ha rätt kontakter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såklart blir man inte automagiskt duktig och bra bara för att man går en utbildning... man måste vilja och satsa på att lära sig och verkligen sätta sig in i det man vill arbeta med. Sant är att många ingenjörer är för teoretiska och inte kan med verkligheten, det beror delvis på skolan men och så delvis på att man antar att skolan serverar allt på ett fat. Vet många som läst D som jag inte skulle vilja anställa.

Viktigt är att satsa själv, och göra det man tycker är bra. För mig var det en Civ.Ing, med mycket hårt arbete på fritiden också för att lära mig det jag tycker är intressant.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis, man får extremt grundliga kunskaper. Om det är något man känner är värt mödan. Jag tyckte inte det var värt all matematik iaf.

Det tror inte jag heller, har man råpluggat i 5 år så vill man givetvis ha ett jobb som man gillar, och med en smaskig lön ovanpå.

Ja ska man utveckla en kompilator eller flygsimulator, som du nu säger (vilket man gör varje dag, överallt, eller inte...) så behöver man givetvis en med kunskaper för det. Har inte sagt något annat.

Fler personer än man kan tro har tekniskt mycket avancerade jobb. De är inte "ytterst få" utan kanske till och med fler än antalet nätverkstekniker. Man ser sällan dessa tjänster på jobbsajterna eftersom de inte tillsätts på det viset, men de finns och de personer som verkligen vill ha krävande jobb brukar vara eftersökta eftersom de flesta hellre lägger sin energi på familj och fritid..

Även "vanliga" civilingenjörer inom dataområdet har lätt att få jobb nu för tiden. Examen ger jobb. Enligt cf så ligger arbetslösheten för civilingenjörer inom dataområdet på 1.6% nu:
http://www.cf.se/NR/rdonlyres/F56FF600-6C21-4394-804C-080FA68...
Visst, det säger ingenting om vad de jobbar med. Kanske flippar hälften burgare på McDonalds. Men bland de som jag pluggade med så känner jag iaf inte till en enda person som inte har ett jobb som motsvarar deras kompetens.

Vi har många stora tekniska företag som Ericsson och SAAB i Sverige och de anställer mängder med civilingenjörer. De flesta av dessa tjänster har du ingen chans att få utan en bra examen. Hur många företag anställer mängder med nätverkstekniker?

Citat:

Det jag menar är att många blir lovande in i Civ. Inj. världen om att det finns massor av jobb och man har enormt med betalt, och man kan göra allt man vill, tyvär stämmer inte detta helt. Dessutom påbörjar många det, och upptäcker att det består mest av matematik och teoretiska lösningar, och tröttnar på det. Eller har lärt sig allt om ettor och nollor, men vet inte ett svatt om dagens tekniker som används ute i verkligheten.

Alltså, jag rackar inte ner på sånna utbildningar, klart de behövs sånt folk med. Men det finns nån mystisk "Bli civilingenjör så får du jobb och blir rik"-mentalitet i sverige. Så därför ska alla bli det.

Jag håller inte med om att du inte rackar ner på sådana utbildningar, men att det finns många personer på universiteten som inte hör hemma där kan jag hålla med om.

Visa signatur

Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Alltså är alla män Sokrates.

Permalänk
Citat:

Snarare grundläggande kunskaper om flera tekniska problem inom sitt ämnesområde. Man är en gröngöling mot de civil.ing som har haft arbete och har därför i många fall svårt att få ett "riktigt jobb". Inte ovanligt att de kräver att man är civil med 5års riktig arbetserfarenhet eller så. Men visst matten kan många bra på direkt efter skolan.

Citat:

Eller har lärt sig allt om ettor och nollor, men vet inte ett svatt om dagens tekniker som används ute i verkligheten.

Av vaktmästarna?
De flesta som utbildar sig till en civil.ing utbildning, gör det inte för att dra kablar och koppla ihop färdiga moduler. Tar vi nätverk som är ditt ämnesområde, så håller många civil och vanliga ingenjörer i sitt arbete b.l.a på med specifikationer inom olika MOST och CAN bus nät. Och då krävs det att man kan lite grundläggande om datorer fungerar, hur realtidskraven hålls, bithantering etc.

Min åsikt är att de olika ”utbildnings typerna” behövs. Men att börja jämföra dem mot varandra och enbart se till respektive utbildnings främsta område är inte lite fel.

CCNA är förövrigt bäst att läsa på gymnasiet så slipper man studieskuld. Så varken universitet eller KY är något jag rekommenderar för enbart den. (du läser såklart inte enbart den så)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".