Permalänk
Medlem

maDa du har väl visserligen rätt om att folk lite automatiskt kanske tänker "yay nu ska jag utbilda mig, civilingenjör är det som gäller har jag hört" när kanske inte alla egentligen passar till det. Men de som verkligen vill utbilda sig långt är väl knappast på något sätt intresserade av att bli nätverkstekniker, så det är en konstig jämförelse. En ingenjör är väl snarare den som utvecklar nya teknologier än den som sedan sitter på nåt företag och kopplar ihop boxar, en stor skillnad. Och nog behövs väl ingenjörer "varje dag, överallt" i dagens samhälle.

Sitter f.ö. själv och försöker välja vad jag ska göra, sista året på gymnasiet nu. Datateknik, elektro och teknisk fysik är väl de jag funderat på, har intresse för alla. Vad ska man välja? :<

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
maDa du har väl visserligen rätt om att folk lite automatiskt kanske tänker "yay nu ska jag utbilda mig, civilingenjör är det som gäller har jag hört" när kanske inte alla egentligen passar till det. Men de som verkligen vill utbilda sig långt är väl knappast på något sätt intresserade av att bli nätverkstekniker, så det är en konstig jämförelse. En ingenjör är väl snarare den som utvecklar nya teknologier än den som sedan sitter på nåt företag och kopplar ihop boxar, en stor skillnad. Och nog behövs väl ingenjörer "varje dag, överallt" i dagens samhälle.

Sitter f.ö. själv och försöker välja vad jag ska göra, sista året på gymnasiet nu. Datateknik, elektro och teknisk fysik är väl de jag funderat på, har intresse för alla. Vad ska man välja? :<

Vad jag har förstått så kan ofta de som gått både Teknisk fysik och Datateknik få liknande datorrelaterade arbeten. Teknisk fysik är nog en tuffare utbildning enligt många men kan vara intressant om man är intresserad av både fysik och datorer medans Datateknik är bättre om man är intresserad av elektronik och specifikt datorer och programmering. Det är iaf den bild jag fått av det men kan ju vara fel

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

För att återgå till hur bra man behöver vara, har gått civ.ing D på chalmers, o helt klart är det motivationen som avgjort när/om dom jag känner gått ut. Visst, har man lätt för sakerna går det lättare, men det går utmärkt att ta sig igenom även utan att vara supersmart. Dock får man såklart räkna med att lägga ner mycket tid, speciellt det första året eller så innan man hunnit lära sig hur det funkar (hur man klarar kurser) och man har många obligatoriska kurser som kanske inte är så intressanta. På slutet pluggade jag kanske från 10 till 15 varje dag + extra tid runt tentor och för labbar.

Iaf, D på chalmers har ett bra upplägg med faddergrupper i början (o säkert fler linjer, men D vet jag bäst hur det funkar på) som passade mig väldigt bra, så man automatiskt fick kompisar och några att plugga med. Plugga till tentor på egen hand är inte alls lika skoj o givande som att göra det i grupp imho, men det är givetvis individuellt.

Permalänk
Medlem

Jag har gått Civ.ing. D på LiTH och lade fram exjobbet för ca 2 veckor sen och väntar nu på att få det hela tryckt så att jag kan få ut examen sen.

Angånde arbetsmarknaden så verkar det vara ganska ljusa tider just nu. Jag hade noll kontakter men har ändå lyckats få ett jobb, och även haft lyxen att få tacka nej till ett erbjudande.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Drar upp en gammal tråd eftersom jag har blivit väldigt intresserad på sistone på att plugga datateknik antingen på högskoleingenjör-nivå eller Civ.I.-nivå. Vad är intagningen på dessa då i första hand här nere i skåne på LTH eller Campus Helsingborg?
Får man fråga vad man sen kan räkna med att få ut i lön efter utbildningen?

Permalänk
Medlem

Sveriges ingenjörer tycker att ~27,3k är vad man kan begära för civing, och ~1000 mindre för högskoleing.

Permalänk
Medlem

Vart får du dessa siffror från? Är du själv utbildad inom ämnet eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Sveriges ingenjörer (för övrigt kanske ett av de sämre fackförbundsnamnen) säger han ju.

Permalänk
Medlem

tjae sålänge man är nöjd med det man gör. Självklart är civ ing lite mer teori och status i arb marknaden. civ ing > högskoleingenjör

Själv pluggar jag KTH, 3:e året i datateknik och jag är sjukt nöjd. Mycket att göra men helt klart kul och värt det! (hoppas jag haha)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad Sveriges ingenjörer säger ska man nog ta med en nypa salt Dom säger givetvis en högre siffra för att skapa ett tryck hos arbetsgivarana att sätta högre löner. Låt säga att dom flesta kanske hamnar någon 1000-lapp under SI´s riktvärden.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Jag är CivIng. Datateknik (LiU) och är grymt nöjd. Nu är dock utbildningarna omgjorda så pass mycket att det inte stämmer överens med när jag gick, men jag ska försöka ge en liten idé om vad skulnaderna kan vara.

Den känslan jag fick var att högskoleingenjörerna läste betydligt mer praktiskt inriktade kurser, dock lite ytligare. CivIng läste (då iallafall) betydligt mer matte och en del fysik (vilket behövs för att få kallas civilingenjör) och hade möjligheten att läsa profiler som gick mer in på t.ex. signalbegandling och hårdvara.

Ta dock det jag säger med en nypa salt. Var ett tag sedan jag läste och jag kan minnas fel också

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Jag läste ett år datateknik på ingenjörshögskolan i jönköping och det var ett stort skämt. Jag var i skolan en till två timmar i veckan på obligatoriska labbar, köpte inte en enda bok på hela året och lyckades ändå ha femmor eller fyror på alla kurser som jag började läsa till en eller två dagar innan tentorna. Sen läste jag ett år civ.ing. i Linköping och det kom som en chock efter jönköpingsåret - MYCKET mer plugg och enormt mycket högre nivå på utbildningen!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Efter att ha läst denna tråd ångrar jag lite nu att jag inte valde programmering B.

När du väl har kommit in på en utbildning kan du oftast sluta ångra vad du gjorde/inte gjorde i gymnasiet. Tempot och undervisningskvaliteten är så pass mycket högre på universitetet att man inte får många veckors försprång av att ha läst all programmering man kan tidigare, och även de som inte vet vad programmering innebär brukar komma in i det rätt fort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
En fråga er till som har eller håller på att plugga. Hur viktigt är det med engelskan?

De första åren brukar både föreläsningar och litteratur vara på svenska, men sedan är risken att engelskan tar över allt mer. Särskilt om man börjar läsa kurser där även gott om utbytesstudenter deltar. Känner man att man ligger efter på den fronten är det kanske en god idé att till exempel börja läsa engelska böcker; det är främst läsförståelse som krävs.

Permalänk
Medlem

På Chalmers fanns/finns en teknisk engelskakurs som man kunde läsa om man ville, jag antar att det finns liknande på andra högskolor. När jag gick var det valfritt men om man inte känner sig så kunnig är den säkert bra att läsa ändå även om det finns skojigare kurser som lockar.

Engelskan är iaf väldigt viktig, man behöver kunna förstå vad som sägs även om föreläsaren snackar engelska, om kursmaterialet är på engelska eller när inlämning/tenta ska göras på engelska. Engelska är ju dessutom speciellt dominerande i datorvärlden så även efter utbildningen är det viktigt att kunna förstå engeska texter, typexemplet är väl Suns Java-API och Microsofts MSDN med API för .NET mm. Väldigt många företag i IT-branchen är dessutom internationella på något vis, och då är det bra att kunna kommunicera även med dom som inte kan Svenska.

Dock tror jag inte att den behöver bli ett så stort problem även om man inte är så vass innan man börjar så länge man inte blockerar sig utan försöker lära sig och förstå hela tiden, istället för att bara läsa/skriva svenska och alltid välja svenska så fort chansen ges, sämsta exemplet är väl när man programmerar "på svenska" (kommentarer, variabelnamn osv). Jag var ganska kass på Engelska innan jag började på Chalmers och språk i allmänhet var bland mina sämsta ämnen på gymnasiet (och ännu mer på högstadiet), men det går att lära sig, bara man försöker använda Engelskan så mycket som möjligt och det kommer ganska automatiskt på D-linjen.