skriver man konsol, konsoll eller konsåll?

Permalänk
Medlem

skriver man konsol, konsoll eller konsåll?

Hej, sitter här på jobbet och har en diskussion med min kompanjon om hurvida man skriver konsol, konsoll,konsål eller konsåll.

eftersom det är ett låneord från engelskans "Console" så borde det bli konsol, men om man lyssnar till hur det låter så borde man stava det konsoll. Uttalar man konsol så blir det ju som skilnaden mellan sil och sill. Hmm det är en svår nöt att knäcka det här.

Och om man ska gå hela vägen med färsvenskningen av termen så borde det bli konsåll. :/

Antar att det här inte har så mycket med spel att göra men det borde platsa här iaf.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Console -> konsol, eller alternativt spelkonsol.

Permalänk

Det enklaste vore att helt avskaffa svenskan och införa amerikansk engelska istället Vi snor ju 90% av orden därifrån nuförtiden ändå...

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem

Konsol stavar jag det iaf. Vetefan var du får konsål eller konsåll ifrån

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag stavar konsoll, osäker på om det ska vara 1 eller 2 "L" men 2 "L" ser bättre ut tycker jag.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Det ska stavas "konsol". Ordet är ju inte nytt i svenskan även om det blev vanligare i och med spelkonsolerna.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det ska vara med ett eller två l. Försvenskningen av utländska ord är inget nytt alls, många ord vi tror är helsvenska kommer från länder långt bort.

Jag tycker att vi ska fortsätta våran goda tradition och införliva och framförallt försvenska ord som vi lånar från andra språk. Det blir bara fånigt om man kör med orden direkt på sitt riktiga språk, i Danmark gör man mycket så - dator heter exempelvis "computer" och uttalas "kåmpjuuudårr" ungefär på klingande danska (Finns kanske ett annat danskt ord för dator, men jag har aldrig hört något annat sägas än "computer").

Sen kör vi i Sverige med mycket ord på engelska där det redan finns alldeles utmärkta svenska ord redan, antagligen bara för att det är mycket tuffare att säga "jag creatar" istället för "jag skapar" när man sätter upp ett spel för att ta ett exempel.

Det är vad jag tycker iallafall, svenska språket är klockrent!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Svenska språket är allt ifrån klockrent, det är ett av de språk som har mest undantagsregler. Finns inte många språk som är svårare att lära sig.

och konsåll får jag från att man säger såll.. "läcker som ett såll" så utalar jag konsol(l) iaf. kon som in konstigt och såll som i.. såll. Ja...

2pac. Om man säger konsol så låter det som man säger konsol. alltså kon som i en sån där orange kon och sol som i "vilken stark sol de har här i grekland". konsol

Så jag vet inte jag. Jag fortsätter nog att hävda att konsoll är det rätta sättet att skriva på. Även om "konsol" får 190 000 träffar mer på googlefight

det kan ju vara så att det bara är här i dalarna vi säger [kånsåll] (kan inte fonetisk skrift tyvärr), kanske ni uttalar det annorlunda längre ner i landet.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

snälla skriv konsoll, de flesta uttalar det ju ändå så. (troligen för att "kånnsål" låter skitkorkat)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är det inte typ "kånsool" som det uttalas? Men det skall skrivas konsol.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RadioNova
Är det inte typ "kånsool" som det uttalas? Men det skall skrivas konsol.

kånsool har jag aldrig hört. Vart kommer du från?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Svenska språket är allt ifrån klockrent, det är ett av de språk som har mest undantagsregler. Finns inte många språk som är svårare att lära sig.

och konsåll får jag från att man säger såll.. "läcker som ett såll" så utalar jag konsol(l) iaf. kon som in konstigt och såll som i.. såll. Ja...

2pac. Om man säger konsol så låter det som man säger konsol. alltså kon som i en sån där orange kon och sol som i "vilken stark sol de har här i grekland". konsol

Så jag vet inte jag. Jag fortsätter nog att hävda att konsoll är det rätta sättet att skriva på. Även om "konsol" får 190 000 träffar mer på googlefight

det kan ju vara så att det bara är här i dalarna vi säger [kånsåll] (kan inte fonetisk skrift tyvärr), kanske ni uttalar det annorlunda längre ner i landet.

Konsoll uttalar jag det, men skriver oftast konsol.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Ja men vad är det korrekta egentligen? Får höra med min sambo som läser till svenskalärare.. återkommer om jag får ett ordentligt svar.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

alltså "console=consoul" typ så kånsol tycker jag att man borde säga men stava det konsol. (finland här).

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Detta är en Konsol http://www.k-rauta.se/verktyg_7531.htm
Jag tror man stavar Konsoll...

Visa signatur

Rock On!

Permalänk

Det stavas konsol.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

Konsol. Gammalt ord, ny betydelse. Samma uttal.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsol

Permalänk
Medlem

okey konsol thats it!

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

consol/konsol skriver jag, konsoller använder man ju till hyllor

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

okej. Men det heter väl flera konsoller iaf?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

en konsol, flera konsoler..

konsoller är fortfarande till för att hålla upp hyllor och liknande

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
en konsol, flera konsoler..

konsoller är fortfarande till för att hålla upp hyllor och liknande

Njah, det är faktiskt konsoler om du läser wikilänken... ^^

Givetvis stavas det konsol.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
konsoller är fortfarande till för att hålla upp hyllor och liknande

Det stavas också med ett L.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk

Som länkat till wikipedia så är konsol en "rån mur, vägg l. pelare framskjutande, jämförelsevis smalt parti avsett att bilda underlag för l. att uppbära annan byggnadsdel, ss. pelare, balkong, gesims o. d.; jfr KRAG-STEN."
och ordet konsoll finns inte. Vilket dilemma...
Säger själv iaf konsoll.

Permalänk
Medlem

Det korrekta svenska namnet är spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Skit samma bara man förstår vad man menar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, att ni uttalar det "konn-såll" med kort å, säger ju ingenting om hur det ska stavas. Det ska stavas konsol eftersom det är samma ord som ordet "konsol" som redan finns i svenskan sedan gammalt, det är bara det att det har fått en betydelse till. Vilket händer många ord då och då.

Du fixar inte frisyren med en "kamm" trots att du uttalar kam så och om du är ointelligent så är du inte "dumm" trots att du uttalar dum så. Svenskan är full av inkonsekvens och undantag precis som alla språk.

Uttala konsol precis som ni vill, och så länge ni hänger på ett forum kan ni nog stava det precis som ni vill också, så länge folk förstår vad ni menar, men ska ni skriva det i något i närheten av seriöst sammanhang så se till att stava rätt.

Permalänk
Medlem

Okej. Så vi kan komma överens om att det stavas "konsol" en gång för alla?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Re: skriver man konsol, konsoll eller konsåll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva

eftersom det är ett låneord från engelskans "Console" så borde det bli konsol, men om man lyssnar till hur det låter så borde man stava det konsoll.

Jag uttalar det Konsol, inte Konsoll. Så jag skriver konsol också.