skriver man konsol, konsoll eller konsåll?

Permalänk
Testpilot

Re: Re: skriver man konsol, konsoll eller konsåll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag uttalar det Konsol, inte Konsoll. Så jag skriver konsol också.

Kon som i vägkon (orange sak vid sidan av vägen) och sol som i den som lyser på dagen?

Jag uttalar det iallafall mer som kånn som i kontroll och såll som i sån sak med hål i (liknande durkslag). Trodde jag alla gjorde

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Uttalar det kånsåll, skriver konsol, easy as that

Permalänk
Medlem

Det heter "spelkonsol", kommer från det Svenska ordet "konsol" och är inget låneord i den betydelsen.
Snälla sitt inte hemma och spela konnsoll, consol, eller kånsåller hela dagarna utan gå till skolan.
SAOL

Permalänk

För mig:
Konsol = Maskin att spela spel på. (uttalar Oftast "kånsool")
Konsoll = "stöd" för hyllor etc. (uttalar Alltid "konsåll")

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
För mig:
Konsol = Maskin att spela spel på. (uttalar Oftast "kånsool")
Konsoll = "stöd" för hyllor etc. (uttalar Alltid "konsåll")

Så du stavar alltså fel med flit på det man sätter upp hyllor med?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: skriver man konsol, konsoll eller konsåll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kon som i vägkon (orange sak vid sidan av vägen) och sol som i den som lyser på dagen?

Ja precis. Det är väl någon dialekt grej.

Permalänk
Medlem

Konsolen öppnar jag för att skriva in "fullammo" och "godmode" osv.

Konsollen spelar jag på.

Den medvetna felstavningen är ett litet uppror, då jag tycker de ska skiljas åt. Var inte jag som startade det, men jag hakade på. Faktiskt den enda medvetna felstavningen jag gör. Sen vad byggbranchen använder för hylltituleringar struntar jag fullkomligt i. Att blanda in å:n är lika irriterande som när folk skriver "värkligen" osv.

Frågan har kommit upp på andra forum, där motståndet mot konsoler är större, men här har jag verkat i det tysta...

Finns det två ord i samma bransch, i det här fallet spel, så tycker jag att de ska separeras. För att åter referera till byggbranschen, tänk om spik skulle betyda två saker?

Därför tycker jag det är viktigt att våran bransch tas på allvar och att svenska akademin ger oss rätten att skilja på konsolen och konsollerna.

Kanske man skulle starta en petition för en ändring?
Tills dess skriver jag konsoll, om inte annat för att reta gamereactors redaktion som hatar "felstavningen"

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

Tills dess skriver jag konsoll, om inte annat för att reta gamereactors redaktion som hatar "felstavningen"

All makt åt folket. Och död åt dem som stör sig på att jag skriver DATA.

Permalänk
Medlem

Konsoll naturligtvis.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd

Speldosa, skriver och säger jag.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Båda stavningarna fungerar precis lika bra, så det är helt upp till hur man vill skriva.

för att ta exempel från real life så använder komplett, stavningen konsoll och detsamma gäller spelsidan Loading. På Prylguiden, FZ och Kelkoo stavar de Konsol

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Enligt Svenska Akademien så stavas det Konsoll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Båda stavningarna fungerar precis lika bra, så det är helt upp till hur man vill skriva.

för att ta exempel från real life så använder komplett, stavningen konsoll och detsamma gäller spelsidan Loading. På Prylguiden, FZ och Kelkoo stavar de Konsol

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Enligt Svenska Akademien så stavas det Konsoll

Länka till SA där du hittar stavningen konsoll eller spelkonsoll är du snäll (snel).

Permalänk
Medlem

eh wtf var en jäkla ramsida, ja länka till fel ram.

testar med denna länk:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/126/32226...

alltså ordboken på nätet verkar inte vara den färskaste direkt. Ordet konsoll som tvspel fanns inte med

men man verkar kunna säga så här att om man talar om en spelkonsol, så blir det ett L

Nöjer man sig med bara Konsoll, så skall det vara två L. Verkar bero på om man har ett bestämelseord innan.

Permalänk
Medlem

Konsoll.

Permalänk
Medlem

ahahha Konsåll låter ju som ett svärord...

EvilNed ditt dumma kon-såll.. det heter inte data, det heter ju faktiskt dator!!

Edit: jag skojade bara

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mnc
ahahha Konsåll låter ju som ett svärord...

EvilNed ditt dumma kon-såll.. det heter inte data, det heter ju faktiskt dator!!

Edit: jag skojade bara

Det beror ju på om man pratar om information (data) eller en dator.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?