Ny website, vinterbil.se, vad tycks?

Permalänk
Medlem

Ny website, vinterbil.se, vad tycks?

Har äntligen publicerat www.vinterbil.se, har byggt på denna site varje dag efter jobb i mer än två månader och känner att den är klar.

Vad tycks?
Allt är kodat i PHP och XHTML.

Sidan har jag utformat för att vara så stilren och enkel som möjligt... lättläst och överskådligt har jag haft i åtanke.

Länk: vinterbil.se

Prova gärna funktionerna som finns, lägg in annons, rösta, skicka mail till kundtjänsten.

Ös på med konstruktiv kritik och förslag på ändringar.

Håller på att bygga upp själva admindelen just nu.

MVH
Per-Henrik

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Snygg utformning på sidan
Vilket program har du gjort den i?
Om du vill berätta

Permalänk
Medlem

hmm lite väl lik Blocket.se?
men konceptet gillar jag iallafall
sen en Köp del kanske vore bra
t.ex om det är nån som söker något speciellt

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Ser gärna att det skulle vara lite mer uppdelat (t ex med olika bakgrundsfärger) i en annons. (Tänker på kontaktuppgiter, länk och info om bilen.)

EDIT: Bara så att du vet så ger en sökning på "Volvo" ingen träff. (Lite konstigt eftersom det faktiskt finns en "Volvo-annons" och det är det sökfältet går ut på.)

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Insanewithmybody: Du frågade samma fråga till en som gjort ett spel...

Jag kan säga iallafall att denna sidan kan du göra i ett program som t.ex... Notepad++ eller liknande.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Jag gillar den. Lätt, stilren och användarvänlig, inte mycket som är det nu för tiden.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL

ööh? Hur då?
Tycker sidan verkar helt ok! Men färgerna kanske är lite "kalla", men det är väl meningen

Permalänk
Medlem

Jag tycker den var stilren och bra. Men det var bara en liten sak jag störde mig på, annonsbeskrivningen och det. Jag tycker att det är lite för lite färg och ganska rörig uppdelning, men absolut inte något som är direkt jättejobbigt.

http://www.myfilestash.com/userfiles/jeeq/bil.jpg, jag tänkte mig något sådant. Iallafall något som delar upp lite.

Oj, så inte att j.green redan hade påpekat nästan exakt samma sak.

Permalänk

Ser skitbra ut, proffsigt och bekväm att kolla på.
Har dock en liten fundering, vad ska få säljare att hellre slänga upp en annons här än på blocket - som i princip varenda svensson känner till?
Men jag önskar dig lycka till med projektet!!

EDIT: Slänger upp ett tips efter att jag läste jeeq's inlägg, skippa hans färg och kör på den gråa nyansen du har bakom menyn isåfall.

EDIT2: Borde inte titeln vara:
vinterbil.se - Sveriges enda och bästa annonssite för vinterbilar!
istället för:
vinterbil.se - Sveriges enda, och bästa, annonssite för vinterbilar!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Gillar sidan, kanske att den skulle vara mer centrerad. Den är inte det i FireFox 2 (1280x1024). Det ser så tomt ut på högra kanten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Gillar sidan, kanske att den skulle vara mer centrerad. Den är inte det i FireFox 2 (1280x1024). Det ser så tomt ut på högra kanten.

Instämmer helt. (Ser mer tomt ut i 1680x1050.)

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Wow! Vilken respons sidan fick!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Snygg utformning på sidan
Vilket program har du gjort den i?
Om du vill berätta

I Dreamweaver, fast allt är skrivet för hand så notepad hade fungerat lika bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
men konceptet gillar jag iallafall
sen en Köp del kanske vore bra
t.ex om det är nån som söker något speciellt

Har tittat lite på andra sidor...
En köp del är (nog) på väg. Vet dock inte hur många som kollar på köpesannonser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.green
Ser gärna att det skulle vara lite mer uppdelat (t ex med olika bakgrundsfärger) i en annons. (Tänker på kontaktuppgiter, länk och info om bilen.)

EDIT: Bara så att du vet så ger en sökning på "Volvo" ingen träff. (Lite konstigt eftersom det faktiskt finns en "Volvo-annons" och det är det sökfältet går ut på.)

Ska se om jag kan dela upp annonsen lite bättre.

Varför det inte går att söka är för att där är för lite annonser, kan inte ändra på det heller. Typ minst 3 olika inlägg i tabellen innan sökningen fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Jag gillar den. Lätt, stilren och användarvänlig, inte mycket som är det nu för tiden.

Tackar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
ööh? Hur då?
Tycker sidan verkar helt ok! Men färgerna kanske är lite "kalla", men det är väl meningen

Mja, lite kalla är de nog. Färgerna går att ändra, ska kanske fixa så besökaren kan välja mellan olika CSS'er själv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Jag tycker den var stilren och bra. Men det var bara en liten sak jag störde mig på, annonsbeskrivningen och det. Jag tycker att det är lite för lite färg och ganska rörig uppdelning, men absolut inte något som är direkt jättejobbigt.

http://www.myfilestash.com/userfiles/jeeq/bil.jpg, jag tänkte mig något sådant. Iallafall något som delar upp lite.

Tackar!
Precis som j.green skrev, ska nog ta och dela upp annonsen lite bättre.

Märkte att det är något fel på röstningdelen, har man röstat en gång så skall det inte gå att rösta mer. Men så fort en ny röst kommer in så kan man rösta igen. Jag kollar IP mot de IP'n som ligger i databasen, men det funkar inte 100%.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Hihi, jag har röstat två gånger på omröstningen nu.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men loggan kanske ska bli länkad till förstasidan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Ser skitbra ut, proffsigt och bekväm att kolla på.
Har dock en liten fundering, vad ska få säljare att hellre slänga upp en annons här än på blocket - som i princip varenda svensson känner till?
Men jag önskar dig lycka till med projektet!!

EDIT: Slänger upp ett tips efter att jag läste jeeq's inlägg, skippa hans färg och kör på den gråa nyansen du har bakom menyn isåfall.

EDIT2: Borde inte titeln vara:
vinterbil.se - Sveriges enda och bästa annonssite för vinterbilar!
istället för:
vinterbil.se - Sveriges enda, och bästa, annonssite för vinterbilar!

Tackar!

Jag har tänkt så här: En person som vill sälja sin gamla bil för några tusenlappar vill inte gärna betala 90kr för att lägga ut en annons om han sedan bara får tillbaka 5000kr för bilen.
Försöker sno åt mig lite kunder från blocket.se helt enkelt men då måste sidan bli populär, får se hur det går.

Blir ljusgrått som bakgrund, helt klart.

Titeln... mja... beror på hur man menar, båda är rätt men betyder olika. Någon som är bra på det svenska språket som kan hjälpa till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle

Citat:

Instämmer helt. (Ser mer tomt ut i 1680x1050.)

Sitter själv i 1680x1050 och instämmer, men samtidigt vill jag inte ha sidan centrerad... kanske om jag ökar margin-left till 10% istället för 5%. Hmm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
Hihi, jag har röstat två gånger på omröstningen nu.

Har fixat det så det kan du inte göra igen!
Glömde lägga in en ++ i while-loopen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom
Ser bra ut, men loggan kanske ska bli länkad till förstasidan?

Tackar, consider it done...

Lägg gärna in några testannonser!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Sitter själv i 1680x1050 och instämmer, men samtidigt vill jag inte ha sidan centrerad.

Varför inte då?

Visa signatur

Google is my friend!

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför inte då?

Hehe, nä jag vet inte. Tyckte att det passade med vänsterställt...

Man kanske ska göra så användaren själv bestämmer färger, hur sidan skall se ut osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha det blir ju "sommarbilförfattiga.se" på sommaren nice

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
haha det blir ju "sommarbilförfattiga.se" på sommaren nice

Hahaha, ungefär...

En sak jag har märkt är att mitt uppladdningsscript krashar om bilden är stor, tex. 1600x1200. Det fungerar på min testserver som ligger i USA, där är det PHP4, på den skarpa siten är det PHP5.
Det tar längre tid innan förhandgranskningen visas på testsidan (beror kanske på att servern står i USA). På den skarpa sidan så laddas förhandsgranskningssidan ända fram till precis innan scriptet körs men tempbilden laddas upp.

Har förlorat två annonser tack vare det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag orkade bara läsa en sju, åtta replies så vet inte om detta diskuterades mer ingående. Men jag tycker den är alldeles för slående lik Blocket, inget personligt eller speciellt som gör att den är värt att välja istället för Blocket. Annars ser det bra ut, dock lite för minmalistiskt och stilrent för att tilltala en bred publik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glimjaur
Jag orkade bara läsa en sju, åtta replies så vet inte om detta diskuterades mer ingående. Men jag tycker den är alldeles för slående lik Blocket, inget personligt eller speciellt som gör att den är värt att välja istället för Blocket. Annars ser det bra ut, dock lite för minmalistiskt och stilrent för att tilltala en bred publik.

Vad gällande slående lik blocket, varför ändra ett vinnande koncept? Nä, men så lik blocket är den inte.

Minimalistisk för att tilltala en bred publik? Så om jag lägger in massa plotter (reklam, banners, pop-ups och dyl.) så kommer den tilltala en bredare publik?
Du får mer än gärna utveckla ditt svar lite, många som hatar allt detta och vill ha stilrena sidor.

Visa signatur