Permalänk
Medlem

Fläkten börjar dö

Bak i mitt chassi(antec sonata) så sitter en fläkt som följde med chassit när jag köpte det. Den sitter uppe med någon typ av gummiskruvar och på senare tid har den börjat låta som fan. Slår jag till den lite eller stannar den med fingret i nån sekund så blir den tyst ett tag fast sen börjar den låta igen. Så frågan är då vad för fläkt ska jag köpa som är MYCKET TYST av sig. Kanske skulle behöva en lite mindre fläkt som också är MYCKET TYST och ha fram i datorn för att suga luften hit och dit som det brukar vara ^^

Kom med tips om en bra fläkt att ha bak och en fram. Sen undrar jag detta med gummiskruvar som följde med. Är det därför den låter hemskt för att dom börjar gå sönder och är det bättre med vanliga skruvar???

I vanliga fall så är det den lilla moderkortsfläkten som låter högst i datorn. Den låter hemskt om jag ska vara ärlig och har funderat på att köpa en sån där flänsmojäng men då är det ju det att den sitter ju nära grafikkortet och då blir väl grafikkortet en aning överhettat eller?

Permalänk
Avstängd

Någon Papst/nexus fläkt . De är grymt bra och tysta, speciellt papst.

Och jag tror inte det är pga. skruvarna, när fläkter börjar dö så låter de som fan bara. Angående nordbryggfläkten (antar jag att du menar) Så finns det också små kylflänsar till den.

Permalänk
Medlem

Ok nice. Länka gärna till bra fläktar. Datorbutiken har jag köpt av förut men de kanske är för dyra?

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2552&session=809be4...

Grymt tyst 11 db!! och sen kostar den bara 49 spänn.

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk

Adda brukar vara ett märke som ofta rekommenderas, och jag är ganska säker på att du behöver 120mm fläkt(ar). Denna kan nog vara ett bra alternativ, om du ska köpa från datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Var svårt att hitta info om fläkten som redan är i min sonata 1 men hittade:

"The back panel has a perfectly open grill vent for a 120mm fan, which is supplied. It has an Antec label, but is made by Dynaeon Industrial of Taiwan, and is said to be a custom fan rated at 2000 RPM / 12V. The closest Top Fan match is a DF1212BB, rated for 2200 RPM, 87 CFM and 39 dBA. The latter numbers are a bit too high, judged by listening and feeling the airflow on the skin. This fan is meant to be driven by the reduced fan-only voltage feed from the PSU. At the default drive voltage is 5V, the fan spins slowly enough that all the mechanical noise is in the lower frequencies, very low in level. The predominant noise is air turbulence, which is also very low in level."

Den är tyst av sig i normala fall men det kanske finns fläktar som är lite tystare endå? kanske Adda som du fuzzy tipsade eller papst som ShiSha_ tipsade om ?

Permalänk
Avstängd

Ja det står ju att ljudet är 39dBA. Men kollar du på ADDA fläkten , http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ADDA120

Så ser du att ljudnivån är mer än hälften så låg som fläkten du nu har. Så som sagt, de mest omtyckta fläkten just nu är Papst, Nexus och Adda. Kanske inte det bästa luftflödet men definitivt tystast

Permalänk
Medlem

Fanns lite mer info om den här http://www.webhallen.com/prod.php?id=40462

Verkar bra så jag kanske ska köra på 2 sådana, en bak och en fram i chassit så det blir lite extra kylning, har bara 1 fläkt i datorn just nu.

Hur är det när man ska montera in den ska klistermärket på fläkten vara utåt chassit eller in eller spelar det ingen roll åt vilket håll man sätter in den? Ska front fläkten vara precis åt samma håll som den bakre för att få bättre luftflöde? och sedan följer det med sådana där gummiskruvar eller är det vanliga skruvar, eller köper man det till isåfall vad är bäst gummi eller vanliga skruvar? gummiskruvar måste väl vara mindre hållbara?

Mycket frågor men jag är inte så teknisk av mig så jag måste ställa frågor ^^

Permalänk

Klistermärket ska normalt sett var vänt åt det hållet du vill att fläkten ska blåsa, dvs in i lådan om du sätter fläkten fram och vänd ut om du sätter fläkten bak.

Angående skruvar är det till 99% säkert att det följer med vanliga skruvar och inga gummigrejjor att sätta fast den med. Vad som är bäst har jag ingen aning om då jag aldrig provat gummivarianten, men jag har heller aldrig haft problem med mina skruvade fläktar. (skruvade fläktar...:))

Permalänk
Medlem

Tanken med gummi"skruvarna" är att de ska ta upp eventuella viberationer som fläkten skapar och på så sätt förebygga missljud.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<