Permalänk
Medlem

Lätt arbetslaptop

Jag har idag en hyfsat ny laptop som väger ca 3 kg. Efter att ha släpat åbäket ett antal gånger till jobb utomlands, så har jag insett viktens betydelse..

Jag funderar på att köpa mig en ultralätt laptop med bra batteritid.
Därför undrar jag lite om nån härinne har några bra förslag eller erfarenheter ?

Ser att de flesta som frågar om råd härinne verkar vilja använda sin laptop till spel och så också. Jag struntar helt och hållet i spelprestandan i datorn, bara den är någorlunda snabb i uppstart och nyttoprogram.

Bättre att satsa ordentligt på sin stationära för spel och välja en riktigt lätt laptop, än att försöka blanda ihop de två och satsa på en knappt släpbar laptop som är halvbra på spel...

Priset spelar inte så stor roll. Pengar har jag så det räcker och blir över, fast man vill ju inte köpa något ickeprisvärt för det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Re: Lätt arbetslaptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag har idag en hyfsat ny laptop som väger ca 3 kg. Efter att ha släpat åbäket ett antal gånger till jobb utomlands, så har jag insett viktens betydelse..

Jag funderar på att köpa mig en ultralätt laptop med bra batteritid.
Därför undrar jag lite om nån härinne har några bra förslag eller erfarenheter ?

Ser att de flesta som frågar om råd härinne verkar vilja använda sin laptop till spel och så också. Jag struntar helt och hållet i spelprestandan i datorn, bara den är någorlunda snabb i uppstart och nyttoprogram.

Bättre att satsa ordentligt på sin stationära för spel och välja en riktigt lätt laptop, än att försöka blanda ihop de två och satsa på en knappt släpbar laptop som är halvbra på spel...

Priset spelar inte så stor roll. Pengar har jag så det räcker och blir över, fast man vill ju inte köpa något ickeprisvärt för det.

Låter som en MacBook skulle passa bra?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

Bara att välja vilken modell som passar dig.....

Unna dig själv en riktig julklapp i år

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lätt arbetslaptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Låter som en MacBook skulle passa bra?
...
Unna dig själv en riktig julklapp i år

Jodå, man kanske skulle låta tomten komma med några riktigt fina hårda klappar iår :-).
Har hört mycket bra om de bärbara Mac:arna.

Det som är störande är dock att de flesta använder windows och pc. Så förmodligen kommer jag att välja någon pc pga kompatibiliteten med andra datorer.
Fast när du säger det kanske jag ska överväga att iallfall kolla på Mac-alternativen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lätt arbetslaptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Låter som en MacBook skulle passa bra?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

Bara att välja vilken modell som passar dig.....

Unna dig själv en riktig julklapp i år

MvH

Problemet med Macbooken är jue att den inte är speciellt lätt... Bra dator? ja, lätt? nej.

Jesper, titta på de mindre Vaio modellerna, eller de mindre LG. Är rätt personligt vad man gillar, Sony Vaio har ju grymma skärmar och ska hålla hög kvalité Att de väger nästan ingenting e ju bra de med

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Lätt arbetslaptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jodå, man kanske skulle låta tomten komma med några riktigt fina hårda klappar iår :-).
Har hört mycket bra om de bärbara Mac:arna.

Det som är störande är dock att de flesta använder windows och pc. Så förmodligen kommer jag att välja någon pc pga kompatibiliteten med andra datorer.
Fast när du säger det kanske jag ska överväga att iallfall kolla på Mac-alternativen.

Kompabibiliteten är inga problem alls med en MacBook. Förutom att Mac-program oftast är kompatibla med PC-dito, så kan du med få till inga prestandaförluster köra Windows på den. Du kan exempelvis köra Windows i en virtuell maskin, och när du behöver använda en helt ren Windowsmiljö kan du boota om datorn och starta samma installation som du startade i den virtulla maskinen, men så att du bara kör Windows.

Med en ny feature i Parallells Desktop som heter coherency kan du dessutom blanda windowsfönster från den virtuella datorn med vanliga macfönster. http://michaelverdi.com/index.php/2006/12/02/parallels-screen...

Once you go Mac, you never go back

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Satsa på en dator med 13 eller 14tums skärm med inte allt för kraftful processor.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Lätt arbetslaptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Problemet med Macbooken är jue att den inte är speciellt lätt... Bra dator? ja, lätt? nej.

Instämmer! Har en Macbook och formatet är smidigt men tyvärr väger den för mycket för att kännas riktigt portabel. Skulle satsa på en dator som väger runt 1.5 kg.

Permalänk
Medlem