Permalänk
Medlem

Är detta en bra låda?

Hej

Jag hade tänkt och slänga ihop en ny dator och undrar om denna låda räcker så att säga:

Cooltek Miditower Storm med 25cm sidofläkt (ej PSU)
http://www.webhallen.com/prod.php?id=60643

Duger kylningen?
Kommer jag få plats med en 8800GTS i den ?

Tack på förhand
God jul

/Magnus

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318093

Min polare har detta som ju verkar rätt likt det du länkade till, iaf vad gäller kylning. Det funkar perfekt iaf, väldigt fina temperaturer. Den stora sidofläkten drar in så mycket luft att det blåser ut ur alla andra öppningar i chassit.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Jadå, det är en bra låda. Den har hela sex stycken sidor vilket gör att inga sidor saknas!

Det här med chassin är så personligt och det finns så många uppsättningar komponenter, personliga preferenser, behov av kylning etc så det är svårt att säga. Tycker du om det, köp det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har också ett sånt som nandi länkade till. Den är askön och ja det blåser ut överalt på chassit. Den gör rummet svalare istället för varmare
Blåser fan t.om. ut ur frontpanel luckan när man öppnar den också <.<

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno88
Har också ett sånt som nandi länkade till. Den är askön och ja det blåser ut överalt på chassit. Den gör rummet svalare istället för varmare
Blåser fan t.om. ut ur frontpanel luckan när man öppnar den också <.<

Har fysikens lagar upphört att gälla i ditt rum?

Datorer producerar värme från elström. Därför blir det alltid varmare, vare sig du väljer vattenkylning, en fläkt eller tusen fläktar. All värme transporteras ut i rummet till slut, skillnaden är hastigheten med vilken värmen transporteras ut.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Nej fysikens lagar har in upphört i mitt rum skulle vilja att de gjorde dock

Datorn ligger på marken så fötterna blir kalla när man sitter framför den. Därför käns det som om det blir svalare ^^

Visa signatur

Permalänk

då är det biologi:

När sensoerna i benet märker av cirkulationen........ äsch jag vet inte

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Skickas en sensorisk impuls till ryggmärgen och sedan skicas den vidare till hjärnan.

Naturvetenskap ftw

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det upplevs som att det blir svalare, då luft i rörelse känns svalare, även om den är varmare, ta t.ex. en stor fläkt och blås på dig själv med den, då känns det svalare, fastän luften egentligen är lika varm,

Permalänk
Medlem

varför det käns svalare är för omgivande luften är svalare. Rumstempraturen är 22C (inte hoss alla men det är vad som är standard rumstempratur) och kroppen är runt 37C, berore lite på var på kroppen man mäter men överlag gott å väl 10C över rumstempraturen (22C) Luft som står still eller rör sig välldigt lågsamt (luften rör sig i rummet då det ofta fins värmekälleror, eg element så att varmluft stiger och när dne svalnar av sjunker den alltså cirkulerar luften runt) villket gör att den inte kyler av våran kropp nämvärt. Men luft som rör sig med högre hastighet blir turbulent, eg luftdraget från en fläkt. Turbulent luft som möter ett varmare medium, eg våran kropp tar lättare upp värme energin från kroppen än icke turbulent luft som rör sig lågsamt till iget alls därför kyls kroppen av och därför sickas signaler till hjärnan som säger att vi är kalal och fryser. Och då klär vi i regel på oss mer eller förflytar oss tillett mindre dragit ställe. Eller slår på elementet mer

Så därför kan luft som lämnar datorn på golvet vara flera grader varmare efter den kylt datorns komponenter ändå upplevas som kallare då den kyler våran kropp mer än den stillastående, icke turbulenta luften i rummet trots att den är kallare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
varför det käns svalare är för omgivande luften är svalare. Rumstempraturen är 22C (inte hoss alla men det är vad som är standard rumstempratur) och kroppen är runt 27C, berore lite på var på kroppen man mäter men överlag gott å väl 10C över rumstempraturen (22C) Luft som står still eller rör sig välldigt lågsamt (luften rör sig i rummet då det ofta fins värmekälleror, eg element så att varmluft stiger och när dne svalnar av sjunker den alltså cirkulerar luften runt) villket gör att den inte kyler av våran kropp nämvärt. Men luft som rör sig med högre hastighet blir turbulent, eg luftdraget från en fläkt. Turbulent luft som möter ett varmare medium, eg våran kropp tar lättare upp värme energin från kroppen är icke turbulent luft som rör sig lågsamt till iget alls därför kyls kroppen av och därför sickas signaler till hjärnan som säger att vi är kalal och fryser. Och då klär vi i regel på oss mer eller förflytar oss tillett mindre dragit ställe. Eller slår på elementet mer

Så därför kan luft som lämnar datorn på golvet vara flera grader varmare efter den kylt datorns komponenter ändå upplevas som kallare då den kyler våran kropp mer än den stillastående, icke turbulenta luften i rummet trots att den är kallare.

Wow! Nice ^^ önskar att alla förklarningar i böcker var lika lätta att förstå som denna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle stå 37C inte 27 på kroppstempen men det fattade ni nog

Permalänk

Slowy Magnus, blev det ett Cooltek Miditower Storm till slut och i så fall hur funkar det för dig? Vad är du nöjd och mindre nöjd med?

Det tycks vara ett väldigt stilrent, snyggt och prisvärt skåp och jag är själv intresserad av ett Storm till kommande bygge.

En viktig fråga är också hur du tycker att ljudnivån i lådan märks utifrån?

Svara gärna här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=731...

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)